F-35 Lightning II

Eiköhän jenkeillä kuitenkin ole paukkuja tehdä kone valmiiksi.
Tottahan toki USA:lla on paukkuja putsata bugit ja vääntää kone toimintakuntoon, mutta voi seurata F-22:sta monilta osin:

1)Käyttöönotto viivästyy
2)Tuotanto keskeytetään suunniteltua aikaisemmin
3)Tekniikka alkaa vanheta, ei saa päivityksiä riittävän nopeasti
4)Poistuu palveluksesta suunniteltua aikaisemmin*

*puhe siitä, että jatkaa käytössä niin ja niin kauan on ihan huuhaata, ei nykyiset kenraalit ja poliitikot voi eläkkeeltä/haudan takaa päättää aikatauluista
 
Miksei onnistuisi? Kun miettii mitä kaikkia konetyyppejä noilta maantietukikohdista on lennetty niin ei luulisi olevan ongelmia. Pitää muistaa että kiitotiet noissa on luokkaa 2,5kmx40 m eli samaa kokoluokkaa kuin normaali kentät.
Itselle tulee lähinnä mieleen että millaisen orkesterin F-35 vaatii ympärilleen ja miten laskutelineet kestää epätasaista maantietä...
 
@Mikoyan
F35b:ssä käytetty vtol järjestelmä perustuu joltain osin yakolevin designiin, tästä varmaan ollaan samaa mieltä?
Sinun väite oli = F35 suunniteltu yak-141:n pohjalta
Nämä kaksi asiaa ei vissiin tarkoita samaa?

Ei suinkaan perustu Yakolevin tekeleisiin. Sen sijaan Yak:n systeemi perustuu kyllä Convairin Model 200 koneeseen. Ja Convair on (mm. General Dynamicsin kautta) nykyisin osa Lockheed-Martinia ja F-35:t muun muassa valmistetaan vanhalla Convairin tehtaalla Fort Worthissa Teksasissa. F-35B:n propulsiosysteemin osalta osaaminen on kyllä ihan talon sisäistä.

Convair Model 200:
convair_200_1.jpg


thumbnail.php
 
Ei suinkaan perustu Yakolevin tekeleisiin. Sen sijaan Yak:n systeemi perustuu kyllä Convairin Model 200 koneeseen. Ja Convair on (mm. General Dynamicsin kautta) nykyisin osa Lockheed-Martinia ja F-35:t muun muassa valmistetaan vanhalla Convairin tehtaalla Fort Worthissa Teksasissa. F-35B:n propulsiosysteemin osalta osaaminen on kyllä ihan talon sisäistä.

Convair Model 200:
convair_200_1.jpg


thumbnail.php
No joo, yritin antaa edes vähän siimaa. Lm rahoitti joskus 90-luvulla kai tuota yakolevin projektia. En muista että oliko täällä linkitetty mutta katselin joskus skunk works proffan haastattelun/luennon jossa kertoi tuosta vtol kehityksestä ja suunnittelusta
Edit" kaveri oli dr. Paul Bevilaqua ja video löytyy vielä YouTubesta jos jotakuta kiinnostaa katsoa
 
Viimeksi muokattu:
Tottahan toki USA:lla on paukkuja putsata bugit ja vääntää kone toimintakuntoon, mutta voi seurata F-22:sta monilta osin:

1)Käyttöönotto viivästyy
2)Tuotanto keskeytetään suunniteltua aikaisemmin
3)Tekniikka alkaa vanheta, ei saa päivityksiä riittävän nopeasti
4)Poistuu palveluksesta suunniteltua aikaisemmin*

*puhe siitä, että jatkaa käytössä niin ja niin kauan on ihan huuhaata, ei nykyiset kenraalit ja poliitikot voi eläkkeeltä/haudan takaa päättää aikatauluista

Ehkä F-22 opettikin jotain eikä sen kanssa mahdollisesti tehtyjä virheitä ole pakko tehdä aina uudestaan ja uudestaan?

Käyttöönotto on jo viivästynyt. Siinä kai ei ole mitään epäselvää. Sehän tarkoittaa edelleen mm. sitä että kone tulee palvelemaan suunniteltua pidempään eikä korvaajaa näin tarvitakaan niin nopeasti kuin ennakkoon kuviteltiin. F-35 ostaa aikaa seuraavan sukupolven kehitystyölle.

Jos joku on ennenaikaista niin sellaisen tuotannon ennenaikaisella loppumisella fiilistely joka ei ole vielä edes alkanut kunnolla pyöriä :p

Kaikki tekniikka vanhenee kaiken aikaa. Miksi päivittäminen olisi juuri F-35:n kohdalla tekemätön paikka?

Ja kyllähän laitteilla on käyttöikänsä jonka pohjalta voidaan hyvinkin tarkkaan hallita niiden käyttöikä. Tuo on siis aktiivinen päätös eikä arvailua. Ei esimerkiksi ole sattumaa että Hornetit palvelevat jokseenkin täsmälleen sen 30 vuotta minkä niiden kaavailtiinkin palvelevan.
 
Btw
On pitänyt jo muutaman kerran kommentoida näitä täälläkin joskus esiintyviä "mahtaako ikinä valmistua" "pystyy tällä hetkellä kantamaan vain kahta ohjusta" juttuja. Tuota block- taulukkoa ei kannata lukea kuin piru raamattua. Esim block 3I:ssä mainittu 2xAIM120 ja 2xJDAM "kyky" ei tarkoita suinkaan sitä että kone ei voi tai ei pysty kantamaan suurempaa asekuormaa, vaan sitä että tuo kuorma on testattu ja sertifioitu. Jos huomenna tilanne niin vaatii niin eiköhän sinne kuiluihin saada ne 6 amraamia ahdettua.
Esimerkiksi E-8 JSTARS koneen testaus oli alkutekijöissään kun Persianlahden sota syttyi. Kone lähetettiin sotaan ja se suoritti annetut tehtävät. Sodan päätyttyä testiohjelmaa jatkettiin ominaisuus kerrallaan ja lopulta sille myönnettiin tämä maaginen IOC status
 
F-35:n laskutelineet eivät varmasti ole sen heikommat kuin lentokoneissa yleensäkään.
Ei varmasti... Suurin osa koneista ei joudu laskeutumaan/lähtemään maantiekentiltä. Hornetissakin ne on vahvistettu koska lentotukialus. Grippen on lähtökohtaisesti suunniteltu toimimaan hajautetusti maantiekentiltä. Enkä sano etteikö F-35 pystyisi maantiekentiltä toimimaan.. Kyse on monesta liikkuvasta osasta ja kuten sanoin kuinka ison orkesterin F-35 tarvitsee pyörimään ympärille? Pinnoitetta täytyy ainakin korjailla lentojen välillä.
 
Ei varmasti... Suurin osa koneista ei joudu laskeutumaan/lähtemään maantiekentiltä. Hornetissakin ne on vahvistettu koska lentotukialus. Grippen on lähtökohtaisesti suunniteltu toimimaan hajautetusti maantiekentiltä.

Niistä kaikista ilmavoimien maantietukikohdista operoimista konetyypeistä Hornet on ainoa joka on tukialushävittäjä. Viittaa vahvasti siihen, että laskutelineitä ei tarvitse erityisesti vahvistaa. Ja se, että kyse on maantietukikohdasta ei tarkoita, että tie olisi yhtä heikossa kunnossa kuin keskimääräinen valtatie.
 
Ei varmasti... Suurin osa koneista ei joudu laskeutumaan/lähtemään maantiekentiltä. Hornetissakin ne on vahvistettu koska lentotukialus. Grippen on lähtökohtaisesti suunniteltu toimimaan hajautetusti maantiekentiltä. Enkä sano etteikö F-35 pystyisi maantiekentiltä toimimaan.. Kyse on monesta liikkuvasta osasta ja kuten sanoin kuinka ison orkesterin F-35 tarvitsee pyörimään ympärille? Pinnoitetta täytyy ainakin korjailla lentojen välillä.
Tuo F35:n ram pinnoite itse asiassa "paranee vanhetessaan", kulunut pinnoite toimii paremmin kuin suoraan pakasta vedetty. Raptorin pinnoite oli tuo huollon painajainen ja ainakin jossain vaiheessa se oli tarkoitus korvata tällä uudemmalla ja paremmin kulutusta kestävällä:

Some of the [low observables] coatings system and gap-fillers that the F-35 had an advantage on, we have incorporated into the Raptor," said Jeff Babione, vice president and general manager of the F-22 program for Lockheed Martin.

Defense News reports that Babione claims that the new coatings don’t change the radar cross section of the F-22. The coatings according to Babione are simply to reduce maintenance costs. He said, "[The F-35 program] had some more robust materials that were more durable and we were able to pull those back on to the F-22. So our system is better, and the life-cycle cost of the F-22 is reduced."
 
Miksi päivittäminen olisi juuri F-35:n kohdalla tekemätön paikka?
Päivitykset tykätään yleensä tehdä vasta, kun edellinen versio on valmistunut. Insinööri, joka on vaikkapa kiinni 3F softassa tai ALIS:ssa, ei väännä 4.x softaa, koska resursseja ei ole rajoittamattomasti, tästä syntyy herkästi ketjureaktiota.

F-35:n osalta kehitystyön kenkä ei nyt purista aseiden ja muiden järjestelmien sertifikoinnin nopeudesta, vaan että esim. aseiden testauksessa paljastuu ongelmia/vajavaisuuksia tai tiedetään jo ennalta, että kyseistä testiä ei voida lähteä edes yrittämään.
///
http://www.defensenews.com/story/de.../lockheed-f-35-development-contract/82430272/

"The Block 4 modernization program is expected to cost $3 billion over the next six years. The effort will include upgrades to maintain viability against evolving threats, as well as a switch to a so-called open systems architecture that would make it easier to swap out sensors and other equipment on the jets in the future."

Eli tämäkin ominaisuus elää toistaiseksi lähinnä power pointeissa.
 
Viimeksi muokattu:
F-35 on poikkeuksellisen kunnianhimoinen hanke. Sitä taustaa vasten ei ole erikoista tai yllättävää että tulee myös mittavia murheita. On syytä olettaa että lopputulos on myös jotain erityistä joskin myöhemmin ja kalliimmalla kuin mitä alkuun kaavailtiin.

Ongelmien hypetys on toki ollut kaukana järjen tuolla puolen. Eiköhän jenkeillä kuitenkin ole paukkuja tehdä kone valmiiksi. Epäilemättä koneella tulee kuitenkin aina olemaan maine murheenkryyninä olipa sille sitten perusteita tai ei. Vastahankahan on saanut jo uskonnolliset mittasuhteet.

Täässä uskonsodassa on kaksi pääosapuolta, myötähanka on varmasti yhtä hanakka, punakka ja tanakka asenteessaan kuin vastahanka. Even match. Ja sitten on sivustakatsojia. Moar popkorn. :)

Kone valmistuu kyllä joskus. Kalliiksi se kyllä kokonaisuudessaan tulee ja kehitystyö venyy pitkäksi. Se edustaa kuitenkin monella osa-alueella uuden ajan airuita. Ei mikään helppo lähestymistapa. Keitellään saikat valamista ootellessa.
 
Täässä uskonsodassa on kaksi pääosapuolta, myötähanka on varmasti yhtä hanakka, punakka ja tanakka asenteessaan kuin vastahanka. Even match. Ja sitten on sivustakatsojia. Moar popkorn. :)

Kone valmistuu kyllä joskus. Kalliiksi se kyllä kokonaisuudessaan tulee ja kehitystyö venyy pitkäksi. Se edustaa kuitenkin monella osa-alueella uuden ajan airuita. Ei mikään helppo lähestymistapa. Keitellään saikat valamista ootellessa.
Heh heh:)
Itsestäni varmaan helposti tuollaisen fanipoika/kiivas myötähanka kuvan saa. Olen varjoista tätä foorumia ja montaa muutakin jo vuosikaupalla seurannut. Itseä lähinnä masentaa miten ja mistä lähteistä tuo kritiikki pääasiassa tulee ja sen takia koitan sitä kolikon toistapuoltakin tuoda esille. Hyvillä perusteilla ja järkevistä lähteistä tulevan skeidan olen valmis hyväksymään mukisematta ja luotto on kova että meidän omat ammattimiehet osaavat tehdä meille parhaan valinnan oli se sitten mikä vaan noista ehdokkaista.
 
Täässä uskonsodassa on kaksi pääosapuolta, myötähanka on varmasti yhtä hanakka, punakka ja tanakka asenteessaan kuin vastahanka. Even match. Ja sitten on sivustakatsojia. Moar popkorn. :)

Kone valmistuu kyllä joskus. Kalliiksi se kyllä kokonaisuudessaan tulee ja kehitystyö venyy pitkäksi. Se edustaa kuitenkin monella osa-alueella uuden ajan airuita. Ei mikään helppo lähestymistapa. Keitellään saikat valamista ootellessa.

Jos joku asia on varma niin se että kukaan ei tiedä mitä tulee tapahtumaan. Ja parasta on se että olemme todennäköisesti kaikki väärässä arvauksinemme ja oletuksinemme ;)
 
Mitä sitten on mielestäsi vaikkapa radiotaajuudelta tietokoneelle tallennettu "sisältö" ellei dataa? Mitäänhän siitä ei saa ulos ennen käsittelyä, mutta dataa se silti on. Nimenomaan tietokoneet tekevät tästä vielä yksinkertaisempaa, koska lähtökohtaisesti kaikki mitä tietokoneet käsittelevät, on dataa.

Radiotaajuudella signaalia, tietokoneelle tallentaminen (jonkin suodatus-, digtointi- tai muokkausprosessin kautta) tekee siitä dataa. Raakadata vaatii lisää käsittelyä jotta se on käyttökelpoista johonkin tiettyyn tarkoitukseen. Tässä on koko ajan hankaluutena että "signaalilla" on niin monta merkitystä käytössä.
 
Niistä kaikista ilmavoimien maantietukikohdista operoimista konetyypeistä Hornet on ainoa joka on tukialushävittäjä. Viittaa vahvasti siihen, että laskutelineitä ei tarvitse erityisesti vahvistaa. Ja se, että kyse on maantietukikohdasta ei tarkoita, että tie olisi yhtä heikossa kunnossa kuin keskimääräinen valtatie.
Ei tarkoitakkaan mutta se mitä itse on noiden läpi tullut autolla ajettua niin ei sitä voi kovin tasaiseksi sanoa...
 
Tuo F35:n ram pinnoite itse asiassa "paranee vanhetessaan", kulunut pinnoite toimii paremmin kuin suoraan pakasta vedetty. Raptorin pinnoite oli tuo huollon painajainen ja ainakin jossain vaiheessa se oli tarkoitus korvata tällä uudemmalla ja paremmin kulutusta kestävällä:

Some of the [low observables] coatings system and gap-fillers that the F-35 had an advantage on, we have incorporated into the Raptor," said Jeff Babione, vice president and general manager of the F-22 program for Lockheed Martin.

Defense News reports that Babione claims that the new coatings don’t change the radar cross section of the F-22. The coatings according to Babione are simply to reduce maintenance costs. He said, "[The F-35 program] had some more robust materials that were more durable and we were able to pull those back on to the F-22. So our system is better, and the life-cycle cost of the F-22 is reduced."
Kyllä ainakin eräässä videossa mekaanikko teippaili tuota pinnoitetta lennon jälkeen kuntoon ja kertoi että vahingoittunut pinnoite heikentää stealthia ja kyseessä on tällöin pilotin turvallisuus
 
Täässä uskonsodassa on kaksi pääosapuolta, myötähanka on varmasti yhtä hanakka, punakka ja tanakka asenteessaan kuin vastahanka. Even match. Ja sitten on sivustakatsojia. Moar popkorn. :)

Eikä kande unohtaa niitä, jotka lokeroi keskustelijat 2 kuvitteelliseen ääripäähän, halki poikki ja pinoon niinku Swiss Toni naisista. Kuviteltuihin ääripäihin kuulumattomat nimetään mielipiteettömiksi statisteiksi ja päälle voikin veistellä itseriittoisuudessaan surkeita puujalkavitsejä kun osasi niin hienosti analysoida käydyn keskustelun.

Ja jos joku jotain kehtaa sanoa, toteaa kuinka asia menee tunteisiin ja panee silmäniskuhymiön.

Hmm, I see a pattern here...
 
Back
Top