Olen ennenkin huomannut, että vaikka Barreli on fiksu kaveri, hän ei jostain syystä aina lue viestejä kovin tarkasti. Näin käy esim. F-35-ketjussa.
Hyvä, F-35:dessä on erilliset jäähdytysilmanottoaukot. Onko tietoa, miten ne on stealth-suojattu? Ovat potentiaalisesti merkittävä heijasteen lähde?
Voitko Barreli sitten selittää, että miksi
- Moottori on kärsinyt suurista luotettavuusongelmista?
- Miksi toimintamatka on jäänyt tavoitteista?
- Miksi kone käy kuumana?
- Miksi on rajoitettu esim. sitä, miten kone saa lentää pommikuilut kiinni? Kuumuudesta johtuen siis.
- F-35:n moottori ei ole kärsinyt luotettavuusongelmista sen enempää kuin muutkaan uudet moottorit. Itse asiassa varmaan jopa vähemmän kuin muut moottorit, F-35:llä on lennetty jo yli 50000 lentotuntia.
- Toimintamatkasta ei ole vielä varmaa tietoa, koneen painon nousu on varmasti vaikuttanut projektioiden muuttumiseen mutta vastaavasti moottorin polttoainetalous on huomattu erinomaiseksi joka voi nostaa todellisia lukuja. Ja minkä koneen suhteen suunnittelutavoitteet eivät ole koneen realisoituessa muuttuneet? Gripen NG:n vuoden 2009 brosyyreissä koneen tyhjäpaino oli n. 7000 kg, tämän päivän brosyyrissä 8000 kg. Tuo vaikuttaa merkittävästi myös toimintamatkaan monen muuna asian ohella. F-35:n painonnousu on tuohon nähden pientä.
- Moottoritilan jäähdytys on ollut puutteellinen tai moottori tuottaa enemmän hukkalämpöä. Korjattavissa. Syynä varmasti mm. häivevaatimukset RF/IR. Moottori on syvällä koneen uumenissa.
- Pommikuilussa on eräs komponetti joka ei ole sertifioitu vielä noille lämpötiloille. http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=22&t=25623&p=316585#p316585
Mutta et kai todellaakaan kuvittele että jokin helposti ratkaistavissa oleva paikallinen lämpöongelma (lämpötila elektroniikalle tai mekaniikalle enemmän kuin mitä pitäisi olla) koneen sisällä
tarkoittaisi koneen helppoa havaittavuuutta sen lämpöjäljen perusteella? Oikeasti? Noissa lämpö"ongelmissa" on kuitenkin kyse ehkä muutamien asteiden tai kymmenien asteiden ylilämmöstä jossain laitetilassa joka voi lyhentää elektroniikan tai mekaniikan kestoa.
F-35 on kuitenkin yksi niitä koneita jossa lämpöjälkeä on oikeasti pienennetty radikaalisti verrattuna tyypilliseen neljännen sukupolven koneeseen. Lämpökamerassahan lämpötilaero on havaitsemisen kannalta ratkaisevaa, pieni erittäin lämmin kohde havaitaan kauempaa kuin suuri mutta vain kohtalaisen lämmin kohde. Niinpä lämpöjäljen pienentämisessä yritetään vaimentaa tai jäähdyttää nämä erittäin lämpimät osat.
Koneen lämpöjälkeä on pienennetty mm. seuraavilla tavoilla.
1) F-35:ssä käytetään nestejäähdytystä (polyalfaolefiini PAO) jäähdyttämään mm. elektroniikkaa, antenneja ja muita hot spotteja niin rungossa kuin siivissäkin. PAO jäähdytetään kylmäkoneella (Honeywell Integrated Power Package) jonka hukkalämpö siirretään polttoaineeseen.
2) Ilmalla jäähdytetään koneen sisusta, moottoria ja tarvittaessa polttoainetta. Siiven tyvessä olevilla ilmanottoaukoilla otetulla ilmalla jäähdytetään mm. moottoritilaa ja edestä katsottuna vasemman puoleisen ilmanottoaukon päällä olevalla scoopilla otetaan ilmaa polttoaineen jäähdyttämiseen mikäli tarvetta siihen on.
3) Moottori on sijoitettu syvälle koneen sisälle joten sen ulkopinnan lämpötila ei välity koneen ulkopintaan. Samoin suihkusuutin on sijoiteltu niin että se ei näy hyvin muuten kuin takasektoriin.
Toisessa kuvassa näkyvän tyypillisen neljännen sukupolven koneen moottori on hyvin lähellä koneen ulkopintaa joten kuuma moottori lämmittää myös koneen ulkopinnan kuumaksi ja suihkusuutin on hyvin näkyvissä joka suuntaan.
4) Suihkusuutin on jäähdytetty, jäähdytysilma otetaan rungon ja suuttimen välisestä raosta.
Vastaavaa suutinta testattiin Lockheed Martinin F-16 LOAN testissä, huom. sivuperäsimessä lukee "ejector nozzle".
Tuossa on ilmajäähdytys siis siten että ilmaa imetään tuosta suuttimen etupään raosta mukaan suihkuvirtaan jäähdyttämään paitsi suutinta myös pakokaasuja.
"During late-1996, A USAF F-16C and its F100-PW-200 engine were modified by a Lockheed Martin/Pratt & Whitney team. A LOAN (Low-Observable Asymmetric Nozzle) nozzle from the JSF (Joint Strike Fighter) Program Office was fitted on the engine for ground testing in a two-day rapid prototype operation. Developed under the Joint Strike Fighter 'BAA 94-2' program to evaluate advanced, affordable technologies applicable to the JSF, the LOAN provides a significant reduction in radar cross section and infrared signature emissions from the engine, as well as the potential for reduced maintenance costs.
During tests from idle to maximum afterburner, measurements were taken of infrared images, nozzle temperatures, and nacelle inlet pressures and airflow velocities. The nozzle also has been successfully tested on the Pratt & Whitney JTDE FX650 (Joint Technology Demonstrator Engine) for the JSF program.
With the LOAN, stealth is achieved through a combination of technologies. These include geometrical shaping, an advanced cooling system, and special coatings on internal and external structures. Due to the effectiveness of the advanced cooling system, the life of the nozzle divergent flaps will be more than doubled, resulting in significant maintenance cost savings."
Lockheed Martinin patentti "Exhaust induced ejector nozzle system and method":
http://www.google.ch/patents/US6295805
5) Koneen järjestelmät ohjaavat lentäjää pysymään mahdollisimman hyvän häiveen aluella mm. lämpöjäljen suhteen.
Näin ollen on melko helppoa päätellä että siinä vaiheessa kun vaikka länsinaapurimme valmistama neljännen sukupolven kone näkyy itänaapurin koneen IR-etsimessä kirkkaana pisteenä on F-35 vielä täysin näkymättömissä.