Aika vähän tosiaankin, eli tarkoitus on hankkia vain se määrä jotka ovat koko ajan lentokelpoisia, eikä esimerkiksi runkoja varastoon. Tällä tavalla hankintahintaa saadaan alas, mutta huolto sitten aikanaan varaosineen maksaa enemmän. Suomen osalta tuo Italian huolto voi olla hieman etäällä, toki rapakon takaa tuijoteltaessa aivan naapurissa. Tässä valossa voisi kuvitella Suomen hankintamäärän olevan jotain lentokunnossa olevien suuruusluokkaa. Mikähän määrä on heti lentokuntoisia, meillä sitä tietoa ei varmaan ole tapana kertoa, vaikka Tanskasta tieto onkin olemassa. Tuo neljänkymmenen päällä oleva luku voisi hyvinkin olla se hankittava määrä.
Sellainen tarkennus, että hävittäjät ovat sen verran kalliita, että ei niitä yleensä osteta valmiiksi varastoon, vaan arvioituun uhkaan ja tarpeeseen vaadittu määrä, budjetin mahdollistamissa rajoissa.
Tanskassa on sitten käytössä olevien hävittäjien määrä tippunut, varmaan arvioidun tarpeen pienentymisen ja budjetin takia (kylmä sota loppui), ja toisaalta kone on siellä jo aika vanha (alkaen vuodesta 1980), pyritään saada tunnit riittämään. Vanhimpia ja lennetyimpiä varmaan jo poistettu kokonaan käytöstä?
Lentokoneiden saatavuuksista yksi lainaus jenkeistä. 2/3 saatavilla on ihan hyvä nyrkkisääntö.
AA has been the push by senior leaders as the indicator to understand how healthy and capable a
fleet is in performing their operations. Unfortunately, AA rates have been on the decline.
To illustrate this point (Figure 1), John A. Tirpak, Executive Editor from the Air Force
Magazine, wrote an article on aircraft availability in 2009 stating the following:
Mission Capable rates for Air Force don’t tell the whole story on platform
availability. Indeed, when factoring the aircraft that are in depot for routine overhauls as
well as those that are assigned for duty, availability numbers for each aircraft type fall
precipitously.
For example, fighter availability rates are about 58.9 percent today, down
from a recent high of 69.2 percent in FY05. Airlift and tanker availability rates hover
around 60 percent range, as do those for the special operations and combat search and
rescue platforms. But only 44.8 percent of the bomber fleet is ready to go at any time,
down from a peak of 57.2 in FY02. The worst availability of any platform belongs to the
B-2A, which is available for combat only 36.8 percent of any given time. The most
available platform is the MQ-1 Predator, which is ready to go at 80.6 percent of the time
(Tirpak, 2009).