F-35 Lightning II

Kamerat ja niiden vääristymät on sangen tuttuja, mutta jokin aeroelastisuus tai mahdollisesti käytössä muuttuva siipi ei niinkään.

No hassulta näyttää maallikon silmään, vaikka eipä noita ole millitarkkuudella tullut aikaisemmin tiirattua.
 
Ei nykylentskareissa käytetä siiven geometristä kiertoa estämään kärkisakkausta, vaan aerodynaaminen kierto on se toimintamalli.
Geometristä poikkeamaa on sitten hardpointeissa, riippuen siitä, että mitä ja paljonko niihin on tarkoitettu kuormata. Sentakia näyttää joskus, kun kamppeet on lähdössä "kynien" kanssa liikkeelle, että a-tarvikkeiden "nokat" sojottaa minne sattuu :D
 
Ei nykylentskareissa käytetä siiven geometristä kiertoa estämään kärkisakkausta, vaan aerodynaaminen kierto on se toimintamalli.
Geometristä poikkeamaa on sitten hardpointeissa, riippuen siitä, että mitä ja paljonko niihin on tarkoitettu kuormata. Sentakia näyttää joskus, kun kamppeet on lähdössä "kynien" kanssa liikkeelle, että a-tarvikkeiden "nokat" sojottaa minne sattuu :D
Joo joo, mutta kun F35 on tulevaisuuden ihmekone, niin sen on parempi räpytellä niitä siipiään, ennen kuin minä sen täällä julkisesti hyväksyn. :p

No hieman vakavammin sanoen F35 saisi pitää kiirettä lunastaessaan lupauksiaan. Joitkut mainosvuodothan lupailee hyvää, mutta itse edelleen kaipaisin koneelta "Boyd:maista energiaa". (Eikä muiden kuin myyjän näytöt olisi pahitteeksi)

Lähinnä siksi, että mitä tapahtuu jos vastassa on ketterämpi stealth hävittäjä? Tuleeko tykittäminen takaisin muotiin stealth koneiden välille? Se ei poista stelthin arvoa, mutta riittääkö stealth yksinään ilmahippaan?
 
USAF on nyt virallisesti IOC vaiheessa F-35A kalustolla ja valmiina lähtemään sotaan jos tarve vaatii.

Breaking News: Air Force declares the F-35A ‘combat ready’

http://www.acc.af.mil/News/ArticleD...ir-force-declares-the-f-35a-combat-ready.aspx

The F-35A Lightning II fifth generation fighter aircraft was declared ‘combat ready’ today by Gen. Hawk Carlisle, the commander of Air Combat Command.

Carlisle lauded the aircraft’s performance, noting that the aircraft had met all key criteria for reaching initial operational capability.

Airmen trained, manned and equipped to conduct basic close air support, interdiction, and limited suppression/destruction of enemy air defenses in a contested environment with an operational squadron of 12-24 aircraft, the ability to deploy and conduct operational missions using program of record weapons and missions systems and having all necessary logistics and operational elements in place.

“I am proud to announce this powerful new weapons system has achieved initial combat capability,” Carlisle said. “The F-35A will be the most dominant aircraft in our inventory, because it can go where our legacy aircraft cannot and provide the capabilities our commanders need on the modern battlefield.”

The F-35A is the latest addition to ACC’s fleet of deployable and fifth generation aircraft. It provides air superiority, interdiction, suppression of enemy air defenses and close air support as well as great command and control functions through fused sensors, and will provide pilots with unprecedented situational awareness of the battlespace that will be more extensive than any single-seat platform in existence.

“Bringing the F-35A to initial combat readiness is a testament to our phenomenal Airmen and the outstanding support of the Joint Program Office and our enterprise partners. This important milestone for our fighter force ensures the United States, along with our allies and international partners, remains prepared to deter, deny, and defeat the full spectrum of growing threats around the globe," added Deborah Lee James, Secretary of the Air Force.

Gen. David Goldfein, Chief of Staff of the Air Force, said that dynamic new capability will benefit the joint warfighter.

"The combat ready F-35A is the latest fifth generation fighter aircraft in the Air Force's inventory and provides our nation air dominance in any environment. The F-35A brings an unprecedented combination of lethality, survivability, and adaptability to joint and combined operations, and is ready to deploy and strike well-defended targets anywhere on Earth," Goldfein said. "Today's declaration of IOC is an important milestone on the road to achieving full warfighting capability for the F-35A.”

The 34th Fighter Squadron of the 388th Fighter Wing, based at Hill Air Force Base, Utah, is the service’s first operational F-35A squadron, having met all the established criteria for Initial Operational Capability including a successful June deployment to Mountain Home AFB, Idaho and a series of eight-aircraft sorties held in mid-July. 34th FS Airmen will fly and maintain the F-35A alongside Air Force Reservists from Hill’s 419th Fighter Wing.

"Our Airmen have worked tirelessly to make sure our aircraft are combat ready: meeting challenges head-on and completing all the required milestones," said Col. David Lyons, 388th Fighter Wing commander. "We're very proud that the Air Force has declared us combat ready and we're prepared to take this aircraft wherever it's needed in support of our national defense."

Those sentiments were echoed by Col. David Smith, 419 FW commander. “It's an honor to fly and maintain the F-35 with our active duty counterparts here at Hill,” Smith said. “Our units were the first to fly combat-ready F-16s nearly 40 years ago and we're very proud to have made history once again in bringing the Air Force's newest fighter jet to IOC.”
 
Viimeksi muokattu:
F-35A: The Road to United States Air Force Initial Operational Capability
 
Lähinnä siksi, että mitä tapahtuu jos vastassa on ketterämpi stealth hävittäjä? Tuleeko tykittäminen takaisin muotiin stealth koneiden välille? Se ei poista stelthin arvoa, mutta riittääkö stealth yksinään ilmahippaan?
Rakenteellinen häive ei yksin riitä ilmahippaan mutta ei kai sen tarvitsekaan?
1.
F-35 on liikehtimiskyvyltään F-18:n ja F-16:n luokkaa noin karkeasti sanoen
2.
Häiveissäkin on eroja. Edes venäläiset eivät väitä että pak-fan tutkapoikkipinta-ala olisi yhtä pieni kuin LM:n koneissa.
3.
Sensoreissakin on eroja. Poislukien muutama fanaattisin venäläiskalustofani, monikaan ei usko venäläisten olevan avioniikassa (optiset sensorit, aesa-tutkat) F-35:n tasolla. Puhumattakaan siitä kuuluisasta fuusiosta.

Kohta 1 tarkoittaa että ei F-35 ihan susipaska liikehtimiskyvyltäänkään ole, vaikka toki heikompi verrattuna esimerkiksi Su-27:n ja sen uudempiin variantteihin.
Kohdat 2 ja 3 tarkoittavat että F-35 todennäköisesti havaitsee, lukitsee ja avaa tulen vihollista kohti ensin.

Mielestäni relevantimpi kysymys kuuluu miten 4:n sukupolven koneet pysyvät hengissä esittämääsi vastustajaa vastaan?
 
Kohta 1 tarkoittaa että ei F-35 ihan susipaska liikehtimiskyvyltäänkään ole, vaikka toki heikompi verrattuna esimerkiksi Su-27:n ja sen uudempiin variantteihin.
Kohdat 2 ja 3 tarkoittavat että F-35 todennäköisesti havaitsee, lukitsee ja avaa tulen vihollista kohti ensin.

Itse asiassa F-16:n ja Hornetin risteytys (F-16:n kiihtyvyys ja suurten nopeuksien kaartokyky yhdistettynä Hornetin hidaslento-ominaisuuksiin ja suurien kohtauskulmien käyttökykyyn) on liikehtimiskyvyltään operatiivisesti käytettyjä Su-27:a parempi monessa suhteessa. Tietyt ilmailunäytöksissä nähdyt koneet on modattu siten, että niiden kohtauskulman rajoittimet on poistettu käytöstä ja niillä lentävät vain koelentäjät. Tästä venäläiset ovat itse asiassa suht avoimesti kertoneet jo 90-luvun alussa. Operatiiviset koneet on rajoitettu 26 asteen kohtauskulmaan (suunnilleen sama kuin F-16:n ja selvästi pienempi kuin Hornetin, Super Hornetin tai F-35:n) ja Sukhoin ilmoittamat kiihtyvyys- ja kaartokykyarvot häviävät esim. F-16:lle. Suurilla yliääninopeuksilla korkealla Su-27 on varmastikin parempi johtuen lähinnä muuttuvageometrisista ilmanottoaukoista. Edes Su-35S:n ilmoitetut kiihtyvyysarvot eivät ole parempia kuin F-16:n vaan itse asiassa jäävät jonkun verran heikommiksi ja jopa F-22:n kiihtvyyden aliääninopeuksilla sanotaan vastaavan F-16 Block 50:n kiihtyvyyttä ja vievän voiton vasta reippailla yliääninopeuksilla ja/tai korkealla . Samaa sanotaan Eurofighter Typhoonista. F-16 Block 50/52 ja F/A-18C ovat jo itsessään hyvinkin suorituskykyisiä koneita vielä tänäkin päivänä. Toki Su-27 ja sen johdannaiset ovat myös aivan riittävän suorituskykyisiä mutta mitenkään ylivoimaisia ne eivät ole vaikkakin niin toki usein väitetäänkin.
 
Itse asiassa F-16:n ja Hornetin risteytys (F-16:n kiihtyvyys ja suurten nopeuksien kaartokyky yhdistettynä Hornetin hidaslento-ominaisuuksiin ja suurien kohtauskulmien käyttökykyyn) on liikehtimiskyvyltään operatiivisesti käytettyjä Su-27:a parempi monessa suhteessa. Tietyt ilmailunäytöksissä nähdyt koneet on modattu siten, että niiden kohtauskulman rajoittimet on poistettu käytöstä ja niillä lentävät vain koelentäjät. Tästä venäläiset ovat itse asiassa suht avoimesti kertoneet jo 90-luvun alussa. Operatiiviset koneet on rajoitettu 26 asteen kohtauskulmaan (suunnilleen sama kuin F-16:n ja selvästi pienempi kuin Hornetin, Super Hornetin tai F-35:n) ja Sukhoin ilmoittamat kiihtyvyys- ja kaartokykyarvot häviävät esim. F-16:lle.

Se 26 asteen kohtauskulmarajoitus on 'soft limit' joka voidaan kytkeä pois päältä lennon aikana ohjaamosta. Rauhan aikana operatiivisessa käytössä se vain on kielletty ettei koneita turhaan vaarannettaisi. Toisin on F-16:ssa jonka kohtauskulmarajoitinta tietokone ei anna tietoisesti ylittää missään olosuhteissa.

Jos kaiken muun oletetaan olevan tasoissa, niin pienempi kone on kaartotaistelussa aina etulyöntiasemassa koska ison koneen massa tekee väkisinkin lentotilasta toiseen siirtymisen hitaammaksi. Katselkaapa vaikka lentonäytösvideoista miten hitaasti uudemmat (=isommat) koneet kallistuvat verrattuna johonkin F-5:een tai MiG-21:een. Esimerkiksi Folland Gnat olisi mille tahansa nykyhävittäjälle kaartotaistelussa edelleen erittäin vaarallinen vastus, jos se vain sinne pääsisi.
 
Nyt on olemassa tutkittua tietoa mitä mieltä pilotit ovat F-35:stä:
http://www.heritage.org/research/re...rocurement-and-concurrent-development-process

Eli pilotit pitävät F-35:ttä parempana kaartotaistelukykyjen osalta lähes yksimielisesti ja joka tilanteessa kuin F-15C:tä tai F-16C:tä. Huomioitavaa on, että F-35 on tuossa arvioitu ilmasta-maahan aseilla varustetuksi ja nykyisin voimassa olevilla rajoituksilla.

In the words of an F-16C Weapons School Graduate and instructor pilot now flying the F-35A, “Even pre-IOC,[26] this jet has exceeded pilot expectations for dissimilar combat. (It is) G-limited now, but even with that, the pedal turns[27] are incredible and deliver a constant 28 degrees/second. When they open up the CLAW, and remove the (7) G-restrictions, this jet will be eye watering.”
 
Nyt on olemassa tutkittua tietoa mitä mieltä pilotit ovat F-35:stä:
http://www.heritage.org/research/re...rocurement-and-concurrent-development-process

Eli pilotit pitävät F-35:ttä parempana kaartotaistelukykyjen osalta lähes yksimielisesti ja joka tilanteessa kuin F-15C:tä tai F-16C:tä. Huomioitavaa on, että F-35 on tuossa arvioitu ilmasta-maahan aseilla varustetuksi ja nykyisin voimassa olevilla rajoituksilla.

Kauppakorkeakoulun lentosotalinjan pilotit. :)
 
Nyt on olemassa tutkittua tietoa mitä mieltä pilotit ovat F-35:stä:
http://www.heritage.org/research/re...rocurement-and-concurrent-development-process

Eli pilotit pitävät F-35:ttä parempana kaartotaistelukykyjen osalta lähes yksimielisesti ja joka tilanteessa kuin F-15C:tä tai F-16C:tä. Huomioitavaa on, että F-35 on tuossa arvioitu ilmasta-maahan aseilla varustetuksi ja nykyisin voimassa olevilla rajoituksilla.

Pitää perehtyä myöhemmin. Mielenkiintoisen oloinen! Mutta, voitko selventää tuota 28 asteen jatkuvaa poljin kaartoa. Se tosiaan kuulostaa uskomattomalta.

Harmi ettei vertailussa ollut Hornet ja Superhornet. Monelta osin parempia kuin vertailukoneet tuossa.
 
Pitää perehtyä myöhemmin. Mielenkiintoisen oloinen! Mutta, voitko selventää tuota 28 asteen jatkuvaa poljin kaartoa. Se tosiaan kuulostaa uskomattomalta.

Harmi ettei vertailussa ollut Hornet ja Superhornet. Monelta osin parempia kuin vertailukoneet tuossa.

Käsittääkseni tuossa tarkoitetaan nokan kääntämistä sivuperäsimillä, jolloin kohtauskulmat voivat tulla suuriksi. Polkimilla ohjataan sivuperäsimiä. Kone ei varmasti tee 28 asteen jatkuvaa kaartoa sekunnissa vaan nokka kääntyy 28 astetta sekunnissa pysty- tai poikkiakselin suhteen. 28 astetta sekunnissa on muuten todella kova luku kun puhutaan hallitusta lentotilasta.
 
The training concept behind the F-35,” an Israeli military party told Al-Monitor on condition of anonymity, “is to spend 50% of training practice on real flights and 50% in flight simulator practice. This is a revolutionary change. Today, only 8% of flight practice in Israel’s air force takes place in a simulator. The Stealth will greatly bump up this number. This translates into great savings with regard to maintenance of the planes and flight fitness of the pilots. It will also compensate for the expense of the Stealth’s spare parts. In general it is ultimately supposed to lower maintenance costs of a Stealth squadron, perhaps to the level of an F-15 squadron,” an Israeli air force source told Al-Monitor on condition of anonymity.
http://www.al-monitor.com/pulse/ori...r-force-prepares-for-receiving-f-35-jets.html
 
Nyt on olemassa tutkittua tietoa mitä mieltä pilotit ovat F-35:stä:
http://www.heritage.org/research/re...rocurement-and-concurrent-development-process

Eli pilotit pitävät F-35:ttä parempana kaartotaistelukykyjen osalta lähes yksimielisesti ja joka tilanteessa kuin F-15C:tä tai F-16C:tä. Huomioitavaa on, että F-35 on tuossa arvioitu ilmasta-maahan aseilla varustetuksi ja nykyisin voimassa olevilla rajoituksilla.

Öh, eihän tuossa niin sanota.
F-35 häviää tuon mukaan F-15C:lle selkeästi kaikissa muissa paitsi hitaiden nopeuksien manöövereissä. F-16C häviää tuon mukaan kiihtyvyydessä selkeästi sekä F-15:lle että F-35:lle mikä on vähän odottamatonta.

Huomionarvoista on miten paljon näyttää olevan eroa liikehtimiskyvyssä F-15C:n ja E:n välillä.
 
Öh, eihän tuossa niin sanota.
F-35 häviää tuon mukaan F-15C:lle selkeästi kaikissa muissa paitsi hitaiden nopeuksien manöövereissä.
Käppyrässä 2 kuitenkin kertovat suht selvästi valitsevansa F-35:n kaikissa muissa tilanteissa paitsi 9K perchissä (koneet aloittavat harjoituksen niin että hyökkääjä on noin puolitoista mailia puolustavan koneen takana) Kaikissa muissa skenaarioissa lentäjät olisivat mielummin F-35:ssä.
image.gif
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni tuossa tarkoitetaan nokan kääntämistä sivuperäsimillä, jolloin kohtauskulmat voivat tulla suuriksi. Polkimilla ohjataan sivuperäsimiä. Kone ei varmasti tee 28 asteen jatkuvaa kaartoa sekunnissa vaan nokka kääntyy 28 astetta sekunnissa pysty- tai poikkiakselin suhteen. 28 astetta sekunnissa on muuten todella kova luku kun puhutaan hallitusta lentotilasta.

Jep, tuossa on tosiaan vähän epäselvää, että mitä siinä tarkoitetaan.

Normaalisti lentokoneita ja hävittäjiä lennetään lähinnä kallistamalla konetta ja vetämällä sauvasta, jolloin korkeusperäsimet kääntävät kallellaan olevaa konetta ympyräradan mukaisesti. Esim. hävittäjissä on hyvää liikehdintää varten erittäin suuret korkeusperäsimet (kokonaan liikkuvat). Sivuperäsimet ovat sen sijaan kaikissa koneissa varsin pienet, sivuvakaajasta vain pieni osa ja tarkoitettu lähinnä koneen pitämiseen edellä mainitulla ympyräradalla ilman sivuliukua, tai esim. sivutuulilaskuihin tmv. Suunnan muutos sivuperäsimillä on todella hidasta ja vähittäistä korkeusperäsimiin verrattuna.

F-35:dellä on V-perä, kuten esim. Suomen Hornetissa. Tällöin sivuperäsimet toimivat osin myös korkeusperäsiminä.

Vaakakierteessä 28 astetta sekunnissa ei ole erikoinen. Hävittäjät pyörähtävät 360 astetta kovassa vauhdissa sekunnissa parissa. Mutta kaikkiin muihin suuntiin 28 astetta on erittäin kova lukema jatkuvana.

F-35 jatkuva kaartokyky on noin kymmenen astetta sekunnissa. Siksi edellä mainittu lainaus herättää erittäin paljon kysymyksiä.

Alla vielä F-35 sivuvakaaja ja sivuperäsin sen peräreunassa.

_BEL8135%20F-35A%20AA-1%20left%20side%20tail%20l.jpg
 
10 astetta sekunnissa? Kai se nyt vähän parempi on, keskivertohävittäjätkin vetävät 15-20 astetta sekunnissa. Vai millaisesta kuormauksesta puhutaan?
 
Öh, eihän tuossa niin sanota.
F-35 häviää tuon mukaan F-15C:lle selkeästi kaikissa muissa paitsi hitaiden nopeuksien manöövereissä. F-16C häviää tuon mukaan kiihtyvyydessä selkeästi sekä F-15:lle että F-35:lle mikä on vähän odottamatonta.

Huomionarvoista on miten paljon näyttää olevan eroa liikehtimiskyvyssä F-15C:n ja E:n välillä.
Minusta huomionarvoisinta oli, että F15C:n osalta kyse oli vain kahden pilotin mielipiteestä, ja F16 osalta peräti 20 pilotin. Kts dokumentin loppu / taulukko 1.
Mikään ei kaiketi takaa että noin pieni otos (2 pilottia) tuottaa saman tuloksen kuin laajempi kysely siltä osin, kun kyse on mielipiteestä eikä konetta koskevasta faktasta.
Toisaalta pitää muistaa, että kysyttiin F35 koneen tämänhetkisestä suorituskyvystä, eikä siitä millaiseksi sen arvellaan kehittyvän ja vieläpä kuormattuna, kun taas verrokkikoneen osalta kysyttiin aselastin ja lisäpolttoainetankkinsa poistaneen koneen suorituskyvystä.
 
Back
Top