Tuo kuva sisältää sekä suhteellisen oikeita arvoja että fysiikan lait täysin rikkovia arvoja (kuten Gripenin ja Rafalen). Lisäksi oikeat arvot ovat vertailukelvottomia koska ne on eri lentokorkeuksissa ja erilaisessa lastissa ilmoitettuja. Esimerkiksi F-16:n Instantaneous Turn Rate (ITR) arvo pitää paikkansa kun koneessa ei ole enää juuri yhtään polttoainetta ja täysin sileällä koneella merenpinnan tasolla. Sustained Turn Rate (STR) taas pitää paikkansa samalle koneelle 5,000 jalan korkeudessa. Meren pinnalla STR on lähellä 21 astetta. Tämän voi tarkistaa vaikka F-16:n ohjekirjoista jotka löytyvät netistä. F/A-18:n arvot ovat suunnilleen oikeassa 15,000 jalan korkeudessa, mutta merenpinnassa Hornetin STR arvo on virallisesti ilmoitettu arvoon 19.2 astetta sekunnissa.
http://www.gao.gov/archive/1996/ns96098.pdf
Su-27:n osalta venäläiset lähteet ilmoittavat jatkuvan kaartokyvyn olevan n. 19,4 astetta sekunnissa eli ainakin se on hyvin lähellä Hornetia ja jonkun verran heikompi kuin F-16:lla.
Sitten kun mennään Gripenin arvoihin, niin ne ovat täysin kuvitteellisia ja täyttä fantasiaa. Kaartokyky asteina sekunnissa on helppo laskea kun tiedetään lentonopeus ja kiihtyvyysarvot. Kaavahan löytyy helposti esim. täältä sivulta 3:
http://people.clarkson.edu/~pmarzocc/AE429/AE-429-12.pdf
Tuo kaava antaa tulokset radiaaneina sekunnissa, joten se täytyy vielä muuttaa asteiksi sekunnissa.
30 asteen STR ja 38 asteen ITR tarkoittaisivat joko aivan järjettömän pientä lentonopeutta tai sitten Gripen ja sen pilotit kykenevät kestämään 20 G:n kaarroksia. Lentonopeus jolla saavutettaisiin 30 asteen kaarto 9G:n voimilla on n. Mach 0.44 ja 38 asteen kaarto tapahtuisi noin nopeudella Mach 0.35. Hävittäjäkoneet tulisivat tikkana alas taivaalta jos yrittäisivät tuollaisia kaarroksia noin hitailla nopeuksilla. Noilla nopeuksilla esim. F-16 kykenee vain n. 3-4 G:n kaarroksiin. Jos Gripen kykenisi noilla nopeuksilla 9G:n kaarroksiin, olisi se taatusti esitelty ilmailunäytöksissä. Tuollaista kykyä ei Gripen ole koskaan esittänyt, eikä sen hidaslento-ominaisuudet ole mitenkään kummoiset muutenkaan (hyvät, mutta eivät mitenkään ihmeelliset). Millekään muullekaan koneelle ei väitetä moisia lukuja. F-22:kin osalta väite 28 asteen jatkuvasta kaarrosta 20 tuhannen jalan korkeudessa tuntuu virheelliseltä. Tuo tarkoittaisi n. 2,5-3 kertaista kaartokykyä verrattuna minkään tunnetun koneen suoritusarvoihin. Jopa hetkellisenä kaartokykynä se olisi uskomaton arvo, koska yleensä tuossa korkeudessa hetkellinen kaartokyky on luokkaa 15-18 astetta sekunnissa ja maksimikiihtyvyys n. luokkaa 5-6 G:tä sileällä koneella.
F-35:n osalta nuo suorituskykyarvot on ilmoitettu 15 tuhannen jalan korkeudessa nopeudella Mach 0,8 tuntemattomalla kuormalla. Jos verrataan vaikka F-16:n kevyellä ilmataisteluvarustuksella, niin se kykenee tuolla korkeudella ja nopeudella n. 5G:n jatkuviin kaartoihin puolella tankilla. Toki parhaimmillaan kone kykenee n. 6G:n jatkuviin kaartoihin mutta silloin kone on täysin sileä ilman mitään varustelua ja polttoainetta riittää juuri kentälle palaamiseen jos kenttä on vieressä. Ei mikään hävittäjäkone tee 9G:n jatkuvia kaartoja 15 tuhannen jalan korkeudessa koska ilma on sen verran ohutta että noste ei yksinkertaisesti riitä tai tehoa pitäisi olla järjettömät määrät. Ei edes F-22 taatusti kykene moiseen. Jos pistetään pari pommia, maalinosoituspodi ja pari ilmataisteluohjusta niin F-16 kykenee n. 4 G:n kaarroksiin.
Joka tapauksessa uskon ehkä hivenen enemmän kokeneita pilotteja eri ilmavoimista ja eri maiden ilmavoimia kuin jotain epämääräisiä bloggaajia ja selvästi täysin asiaa tuntemattomia tahoja. Kaikki sanovat samaa: F-35 on kaikin puolin suorituskyvyltään erittäin hyvä. Sileänä jotkut koneet saattavat olla vähän parempia joiltain osin, mutta sotavarustuksessa sen suorituskyky on vähintään yhtä hyvä tai jopa parempi kuin minkään muun käytössä olevan koneen, poislukien ehkä F-22.