Häh???
Kuvitellaan hetki että tuo 9.7 on oikea. Olet jo muutamaankin eri otteeseen heittänyt tuon asteluvun "todisteena" milloin millekin, yritin tässä hienovaraisesti vihjailla ettei saatavilla ole tarpeeksi dataa että voisit tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä yhden luvun perusteella. 9.7 voi olla paska, ihan ok tai erinomainen ihan täysin riippuen nopeudesta, korkeudesta ja kuormasta joilla se on saavutettu, vai mitä? Raptorinkin jatkuvan kaarron kyky on jossain kohtaa käppyrää 9.7 astetta
Eli palattiin siihen, ettei juuri mistään voi sanoa mitään?
Sitten emme pysty keskustelemaan juuri mistään. Paitsi filosofisesti pohtia, missä määrin kuvitelmamme universumista ja luonnon laeista vastaa todellisuutta.
Jos asiaa sovelletaan hävittäjiin, niin voimme keskustella lähinnä niiden pituudesta, korkeudesta ja siipien kärkivälistä. Jo painon määrittely on täysin mahdotonta.
Esimerkiksi emme voi keskustella stealthista eri koneiden välillä, koska emme tiedä niiden rcs:stä juuri mitään, emme tiedä varustusta, suuntia ja eri taajuuksien vaikutusta.
Maailma on täynnä epävarmuuksia. Mutta suuruusluokkia on silti mahdollista hahmottaa. Better roughly right than precisely wrong.
Ja esim. tuohon F-35 arviointiin on monia perusteita
- Tekniset spesifikaatiot: siipikuormitus, tehopainosuhde, siipisuhde
- Lentäjien lausunnot. Ne ovat olleet hyvin johdonmukaisesti tuon suuntaisia. Tuo viimeisin antoi vielä jonkinlaisen numeroasteikon niille eroille.
- Viralliset suorituskykytiedot. Kohtuullisen luotettavat arviot on ilmeisesti siitä, että millä spekseillä tuo G-lukema oli. Ja siitä voidaan sitten laskea turn rate.
Mutta, voitaneen todeta, että olemme kahdesta asiasta samaa mieltä.
- Emme tiedä F-35:den tarkkaa suorituskykyä
- Kuitenkin, esim. lentäjien lausuntojen perusteella sustained turn rate on huonompi kuin F-15 & F-16. Ja niiden suorituskyky tiedetään kohtuullisella tarkkuudella.
Kohdasta kaksi voidaan sitten johtaa ihmettely, että mikä sitten on
@RistoJ esille nostama F-35:den väitetty 28 asteen pedaali-kaarto.
Ihmettelylle on kolme perustetta:
- Se olisi äärimmäisen kova lukema mille tahansa hävittäjälle
- F-35:delle se olisi äärimmäisen äärimmäisen kova lukema
- Sivuperäsimet ovat todella pienet ohjainpinnat suhteessa normaaliin kaartoon, jonka saavat aikaan korkeusperäsimet ja siivet yhdessä. Miten uskottavaa on, että ne pystyisivät johonkin, mihin moninkertaisesti suuremmat ohjainpinnat eivät pysty?
Summa summarum. Siten kuin väite on esitetty, se ei ole uskottava. Todennäköisesti on käynyt rikkinäinen puhelin, jossa lentäjä on sanonut yhtä, toinen on referoinut sitä ja sitten joku on kirjoittanut sen ylös. Siksi olisi kiva, jos saataisiin selvyys, että mitä asialla tarkalleen ottaen tarkoitetaan.
Vähän ihmettelen sitä, että kritisoit kovasti ilmaisua "noin kymmenen asteen luokkaa", joka on hyvin todennäköisesti oikeaa suuruusluokaa. Mutta, et kritisoi lukemaa 28 astetta, joka on hyvin todennäköisesti pahasti metsässä, siten kuin se on esitetty.
Epäilen, että ilmaisu liittyy tähän kuvaukseen. Tuo siis siitä F-35 dogfight reportista.
Lukekaa siis ensimmäinen kappale.
YAW