F-35 Lightning II

Israelin toinen kone on lentänyt ensilentonsa:

file.php
 
En ole ikinä tuijotellut hornettia lämppärillä läheltä mutta voisin epäillä että 35 lämpöjälki on itselleni ainakin yllätävän pieni. Tietysti palokaasut loistaa mutta itse kone on aika viileä.

Tosin tämän kommentin heitän syvältä nojatuolin uumenista, hyvin vähällä hävittäjä tietämyksellä
 
En ole ikinä tuijotellut hornettia lämppärillä läheltä mutta voisin epäillä että 35 lämpöjälki on itselleni ainakin yllätävän pieni. Tietysti palokaasut loistaa mutta itse kone on aika viileä.

Tosin tämän kommentin heitän syvältä nojatuolin uumenista, hyvin vähällä hävittäjä tietämyksellä
Siihen on tuossa suhteessa nähty vaivaa aika paljon, 214 sivulla on linkki josta löytyy enemmän tietoa.
Ja samasta paikastahan me kaikki näitä huudellaan, kato mun profiilikuva :D
Ootko samasta yksiköstä? 83nd chairborne division! :salut::uzi:
 
Sanottakoon, että lämmpärit on ottaneet aika harppauksia verrattaen lyhyessä ajassa eteenpäin ja hinnat tulleet sitä myöden alaspäin. Niiden erottelukyky paranee sukupolvi, sukupolvelta. Samoin tarkkuus ylipäätään. Niillä löytyy "maali" entistä tarkemmin, entistä kauempaa ja entistä pienemmillä lämpötilaeroilla. ilmataisteluohjukset kehittyvät myös. Ne ei välttämättä lukitu samalta etäisyydeltä miltä tulenjohto maalin näkee mutta siinä auttaa datalinkki jolla ohjataan se ohjus vaikkapa niin lähelle, että lukitus saadaan. Mutta toki viileänä näkyvästä koneesta ei ole haittaa.
 
Vaikuttaakohan tuo F-22:n "thrust-vectoring" tuohon suihkusuuttimien muotoiluun mitenkään?

Siis Raptorissa on pystysuunnassa ohjailtavat suihkusuuttimet paremman liikehtimiskyvyn saavuttamiseksi erityisesti lennettäessä korkeilla kohtauskulmilla ja hitaalla lentonopeudella. Tästä on mahdollisesti hyötyä lähinnä tietyissä kaartotaistelutilanteissa.

Aivan varmasti on merkitystä. Muistan lukeneeni jostain että noilla suunnattavilla suuttimilla haettiin enemmänkin apuja todella korkealla tapahtuvaan liikehdintään, Raptor kun siellä viettäisi paljon aikaa ja ilma on ohutta.

Suihkusuuttimien suuntaaminen ylös ja alas on ollut tarkoituksellinen suunnittelulähtökohta F-22:ssa liikehtimiskyvyn lisäämiseksi. Suihkusuutinten muotoiluun (suorakulmaisiksi) on lukemani, luulemani ja kuulemani mukaan vaikuttanut eniten häive.

PAK-FA:ssa suihkusuuttimet voivat kääntyä myös sivusuunnassa. Suihkusuuttimet ovat siinä tavanomaiseen tapaan "pyöreät", mitä on selitetty pienemmällä tehohävikillä: kun suihkuvirtaus siirtyy pyöreästä kammiosta suorakulmaiseen suihkusuuttimeen, syntyy häviötä työntövoimassa. Pyöreän suihkusuuttimen "ominaishäive" on huonompi kuin suorakulmaisen (silloin kun se on suunniteltu häiveominaisuudet huomioiden). Myös F-35:n suihkusuuttimen häive on huonompi kuin F-22:n, joka on melkoisen hämy myös takasektorista tiirailtuna. Näin ainakin julkisten lähteiden ja kirjoittelun mukaan.

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö häivettä olisi pyritty maksimoimaan myös F-35:ssä ja PAK-FA:ssa. Saavutettu häivetaso ja lähestymistapa ovat vain toiset.

Lämppäreistä vähän, JV-puolella tapahtuneen kehityksen voi kokea hyvinkin konkreettisesti jopa meillä ja joukoissa, jotka eivät ole edes keihäänkärkeä. Ajoneuvo- ja lentokonepuolella ollaan luonnollisesti huomattavasti tehokkaampien laitteiden kanssa tekemisessä ja ohessa käsiteltävien tapausten kohdalla voidaan puhua maailmanluokan keihäänkärjistä. Eikä tässä kaikki, kehitys jatkuu.
 
Noista infrapunakuvista on tehty netissä sangen vajavaisia päätelmiä IRST-sensorien kyvyn osalta. Lämmöntuotto ilmamassan kitkavaikutuksena ja pakkas-taustalämpötila korkealla lennettäessä tuntuvat olevan useimmille vieraita ilmiöitä.
 
Kolmas ja viimeinen F-35C testi- ja harjoitusjakso tukialuksella on käynnistynyt.

http://www.defensetech.org/2016/08/15/photos-navys-f-35-completes-final-carrier-tests/?mobile=1

The Navy is getting closer to declaring the carrier-variant F-35C ready for combat with a third and final round of carrier tests taking place this month off the coast of Norfolk, Virginia.

For the first time, operational pilots are getting a chance to fly the aircraft, with a dozen instructors from Fighter Squadron 101 out of Naval Air Station Oceana getting carrier-qualified this week with ten arrested landings and two touch-and-go maneuvers apiece.

The seven F-35Cs aboard the carrier George Washington got a lot of action Monday as test pilots and instructors conducted carrier qualifications. Later on this month, they’ll be testing out asymmetric load-outs, helmet display upgrades and more.

14053750_10154394705227398_46555444849006484_o-1024x683.jpg

13963086_10154394713747398_3509082859324281712_o-1024x576.jpg
 
Ei mene briteilläkään homma ihan putkeen F-35:n kanssa...
Täällä vähän kuvattu millaisen härdellin tulos. Säästöjä & sekoilua ja 2012 asti luulivat pitkään ostavansa F-35C:tä. Tuolloinkin (2013) heitelty vielä aika randomilla AMRAAMeista luopumista Meteorin hyväksi...
https://ukarmedforcescommentary.blogspot.fi/2013/02/combat-air-situation-f35.html

Tuolla myös pohdintaa vuodelta 2008: http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=120786#p120786

Ja melko järkevää onkin. Mihin stealth-rynnäkköön on oikeasti tarkoitus mennä ASRAAM-lastilla? Kyllä pitemmän kantaman pelit on siihen tarpeen. UK aikoo ilmeisesti pärjätä sillä vain siihen asti kun Meteor on valmis käyttöön ja ei siksi käytä enempää rahaa?


Tällainen tilanne nykyään:
http://www.upi.com/Business_News/Se...issile-tests-for-F-35-underway/1591460651805/

"Service officials have conducted store separation testing of the AIM-132 Advanced Short Range Air-to-Air Missile, or ASRAAM, at the Arnold Engineering Development Complex at Arnold Air Force Base, Tenn.

"The objective of the test was to investigate the separation characteristics of several armaments, which included the AIM-132 as well as the AIM-9X, AIM-120C, AGM-154 Joint Stand-off Weapon, GBU-32 Joint Direct Attack Munition and Paveway IV, from internal and external weapons stations of the Short Take-off and Vertical Landing and Carrier Variant versions of the JSF aircraft," according to a service statement.

Results from the separation tests have supported "internal and external weapons separation characteristic evaluations and structural analyses for various aircraft weapons loadings," on all variants of the F-35, U.S. Air Force officials say."
 
Viimeksi muokattu:
No niin nyt rupeaa tulemaan ekasta red flagista juttua!
https://insidedefense.com/daily-new...-op-squadron-had-98-percent-sortie-completion

"Despite software glitches the first-ever Joint Strike Fighter operational squadron had a 98 percent sortie completion rate during a recent Red Flag joint integration exercise, according to a Marine Corps official. Maj. Michael O'Brien, Marine Fighter Attack Squadron-121 operations officer, told Inside the Navy during an Aug. 8 interview the squadron only had one sortie where it was unable to provide aircraft during Red Flag16-3."

"This was the first time the F-35 had worked with the F-22 Raptor. The fifth generation fighter was able to take pressure off of the F-22s because it could identify threats sooner and strike faster than the fourth generation aircraft, O'Brien said."
 
Navy Pilots Describe How the F-35’s Brains Will Change Air Warfare
http://www.defenseone.com/technolog...ll-change-air-warfare/130812/?oref=d-topstory

"“The aircraft does a lot of stuff that, before, I would have to fight the aircraft,” said Marine Major Major Eric Northam with the VX-23 test squadron. The jet’s Delta Flight Path software, created by F-35 manufacturer Lockheed Martin has changed all that. “If I want to capture the barrier altitude that I’m climbing to … I dial in the altitude; it will climb up and capture it. If I want to capture the heading I can just use the pedals to dial in a new heading. I can keep my hands on the controls where I need to and then redirect the aircraft as required.”"

Yms. juttua helppokäyttöisemmistä perustarpeista.
 
http://www.bloomberg.com/news/artic...till-falls-short-pentagon-s-chief-tester-says

The program “is running out of time and money to complete the planned flight testing and implement the required fixes and modifications”

"....the program is actually not on a path toward success but instead on a path toward failing to deliver"

http://aviationweek.com/defense/weapons-tester-cites-further-f-35-challenges

"...program is discovering integration problems with both SDB 1 and AIM-9X. DOT&E is particularly concerned with December testing of the AIM-9X, which revealed “load exceedances,” or excess stress, on the Navy F-35C variant’s wing structure during landings and certain maneuvers. This will either limit the F-35C’s ability to carry AIM-9X or require a redesign and testing of the supporting wing structure, DOT&E says."

"...testers are continuing to see problems booting up the jet. Over a test period that ended July 6, none of the startups with the latest 3F build occurred without some type of reset or power recycle"

"...the F-35As have no target marking capability for close-air support and other missions, require voice communications to verify certain messages, and have poor geolocation capability, relying on off-board sources to locate threats and acquire targets.
Finally, the 3i jets have limited night vision capability, as the $400,000 Generation III helmet is still experiencing issues with light leakage and “green glow” that obscures pilots’ vision during very dark night flights."

"DOT&E also pointed to deficiencies in 3i’s sensor fusion, electronic warfare, datalinks and pilot vehicle interfaces..."

"The JPO needs a certain number of production-representative operational test aircraft, retrofitted with all the modifications since the development program began, for IOT&E. But the program’s current schedule for providing these jets shows that the modifications won’t be completed until February 2020"

http://news.nationalpost.com/news/c...ull-out-of-jet-program-defence-documents-show

"Canada could withdraw from the F-35 stealth fighter jet program on short notice by paying a little more than $300 million U.S., according to an analysis prepared by the defence department soon after the Liberals won the federal election."
 
Viimeksi muokattu:
F-35 Sets Weapons Test Mission Record with New Software

http://www.dodbuzz.com/2016/08/22/f-35-sets-weapons-test-mission-record-with-new-software-block/

The F-35 Integrated Test Force at Edwards Air Force Base, California, completed 25 weapons test missions over the course of a month, JPO officials announced today. These missions included 12 weapons delivery accuracy tests and 13 weapons separation tests on at least five different weapons systems, officials said.

This blows up the previous record of three WDA tests in a month, set in Nov. 2014 while testing the 2B software block.

Testing took place on the Sea Test Range, a Pacific Ocean test area near Point Mugu Naval Air Station California, the Navy’s China Lake Weapons Range in California, and the White Sands Missile Range in New Mexico, officials said.

In all, 30 munitions were dropped or fired from weapons including the Joint Direct Attack Munition, AIM-120 Advanced Medium Range Air-to-Air Missile, GPS-guided 250-pound Small Diameter Bomb, AIM-9X Sidewinder air-to-air heat-seeking missile, and GPS and laser-guided munition, officials said in the announcement. In five of the test events, multiple bombs or missiles were fired.
29130008436_8fb924ffa3_b.jpg


29163290265_bcc3d512eb_h.jpg
 
Back
Top