F-35 Lightning II

itseäni mietityttää F-22 ja F-35:n ero juuri tuossa polttimessa. Miksi F-22:ssa on litteät ja miksi F-35.ssa pyöreä jos litteä kerran on parempi? Vai onko F-35:ssa teknologiaa saatu kehitettyä sitten, että pyöreä ajaa saman asian vai johtuuko F-22:n ratkaisu siitä, että siinä on kaksi moottoria?
F-35:n suutin on LM:n ja P&W:n LOAN (low observable assymmetric nozzle) projektin hedelmä, projekti alkoi 1996 ja tarkoituksena oli saada aikaan suutin jonka tutkapoikkipinta-ala ja lämpösäteily ovat pienet ja hinta edullinen.
Geometriaa, kehittyneitä jäähdytysmenetelmiä sekä erikoismateriaaleja käyttämällä tavoitteeseen päästiin.
F22:n suutin on mahdollisesti tehokkaampi ainakin tutkapoikkipinta-alan suhteen, mutta myös paljon kalliimpi valmistaa ja huoltaa.
Kuvassa LOAN-suutinta testaan F-16 koneessaimage.webp
 
... Tai se AESA -tutka. LPI -tutkia ei ole helppo havaita ja ne ovat aiempia merkittävästi parempia siinä suhteessa, mutta kyse onkin siitä, onko niitä mahdollista havaita ja millä? Jos molemmilla on LPI-AESAt jne. hienot härpäkkeet?

IR -jäljen pienentämisessä merkittävä tekijä keinojen ja konstien lisäksi on se, kuinka suuri nuotio pitää koettaa piilottaa. Iso teho tuo väistämättä paljon lämpöä mutta toisaalta suuri teho tuo suorituskykyä. Löpö saattaa tietysti maistua myös railakkaasti tehomyllylle, mutta kulutus riippuu myös moottorin rakenteesta jne. Suo siellä, vetelä housussa.

Jos molemmissa koneissa on kehittyneet LPI-EASAt, on hyvinkin mahdollista että kummankaan koneen tutkavaroittimet eivät huomaa että oma kone on havaittu ja seurannassa ennen ohjuslaukaisua.
Mitä tulee tuohon nuotio vertaukseesi, ei ihan noin. Suuri teho ei lentokonemoottoreissa suoraan korreloi suuren lämpötilan kanssa. F-135 on ns "high bypass ratio" -moottori toisin kuin esimerkiksi F-22:n F-119. Tämä tarkoittaa sitä että mm pakokaasujen lämpötila on F-135:ssä matalampi.
Toki sitten F-119 on korkealla ja kovemmilla nopeuksilla suorityskykyisempi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos molemmissa koneissa on kehittyneet LPI-EASAt, on hyvinkin mahdollista että kummankaan koneen tutkavaroittimet eivät huomaa että oma kone on havaittu ja seurannassa ennen ohjuslaukaisua.

AESA itsessään on muuten myös aika hyvä tutkavaroitin. Se pystyy kuuntelemaan samanaikaisesti hyvin laajaa taajuuskaistaa.
 
Mikoyan, eihän tuo ole eka kerta kun olet noin epäsosiaaliseti liikkeellä. Esität jyrkkiä ja perustelemattomia väitteitä toistuvasti joten on luonnollista, että muut turhautuvat keskusteluilmapiirin pilaamiseen. Totta kai ihmiset ärsyyntyvät kun idioottimaisesti ärsytetään. Trollaus ei tainnut olla sallittujen listalla?
Kuka ärsyttää ja ketä. Lueppa keskustelu uudestaan. Esitin asiallisesti väitteen ja herra hermostuja haukkui minut trolliksi. No se on kyllä trollaamista se. ;)
 
Muuten hyvä väite, mutta sillä ei kyllä todellisuuden kanssa ole mitään tekemistä. Siis, että häivekone joutuisi ensinnäkin käyttämään tutkaansa (joka on LPI ja vaikea havaita vaikka olisi päällä) tai että näkyisi sen takia kuin F-16. Molemmat väitteet on kumottu jo toisten toimesta, joten en jaksa toistaa.
 
Kuka ärsyttää ja ketä. Lueppa keskustelu uudestaan. Esitin asiallisesti väitteen ja herra hermostuja haukkui minut trolliksi. No se on kyllä trollaamista se. ;)
Pahoittelut, luulin että ymmärrät tästä aiheesta jotain. Aloita opiskelu vaikka tästä:
https://basicsaboutaerodynamicsandavionics.wordpress.com
Ps. F-35 rinkirunkkaajia löytyy useimpien länsimaiden, mukaan lukien meidän, ilmavoimista. Olen jutellutkin muutaman kanssa.
Jos tumputtelu itäkalustolle on lähempänä omaa sydäntä, esim joku key pub voisi olla hyvä paikka.
 
Kuka ärsyttää ja ketä. Lueppa keskustelu uudestaan. Esitin asiallisesti väitteen ja herra hermostuja haukkui minut trolliksi. No se on kyllä trollaamista se. ;)

Sinä ärsytät ainakin minua. Trolliksi kutsuminen ei ollut haukkumista vaan perusteltu päätelmä koska kerroit toisen keskustelijan motiivin olevan tykkäyksien kalastelun toisilta rinkirunkkareilta ja koska et esittänyt uskottavaa perustelua. Uskottava perustelu ei ole "Häiveominaisuuksista ei torjuntahävittäjälle ole mitään hyötyä, koska se kuitenkin joutuu käyttämään tutkaansa ja datalinkkiään, jolloin se näkyy viholliskoneen tutkassa aivan samaan tapaan kuin vanhempi F16". Tästä kaikesta voi päätellä sen, että noissa postauksissa joita kutsut asiallisiksi mutta jotka todellisuudessa ovat epäasiallisia, todellisena motiivina ei ollutkaan asiapohjainen kontribuutio keskusteluun vaan joku toinen motiivi. Postausten tyylistä sen voi ihan luotettavasti päätellä olevan ärsyttäminen ja/tai trollaus.

Häiveominaisuuksista on tietenkin hyötyä. Syy siihen on se, että torjuttava kone ei välttämättä häiveen ansiosta havaitse torjuvaa konetta ennen kuin siihen kohdistetaan torjuntatoimenpiteitä. Toiseksi ei se samalla tapaan näy kuin F16 koska F16 havaitaan tutkalla sekä mahdollisesti muillakin sensoreilla kaukaa mutta häivekonetta ei. Aivan loogista, eikö? Hyökkääjän koneessa pitäisi olla erittäin pätevä elti-kalusto ja jos on sen täytyy silloin olla erinomainen sotilaallinen lentokone jonka torjunta ainakin legacy-koneella olisi kova paikka. Jos vaikka olisikin niin hyvä, että se huomaisi kenties maailman parhaan tutkan lähetykset, niin F-35 on varustettu maailman parhailla muilla sensoreillakin kuin vain tutkalla ja F-35 toimii verkottuneesti muiden torjuvien koneiden parvessa. Kuten hyvin tiedät. Niinpä esittämäsi väite ei vaikuta kovin uskottavalta.

Tässä vielä ne mielestäsi asiallisesti esittämäsi väitteet:

Sangen osuva havainto. Häiveominaisuuksista ei torjuntahävittäjälle ole mitään hyötyä, koska se kuitenkin joutuu käyttämään tutkaansa ja datalinkkiään, jolloin se näkyy viholliskoneen tutkassa aivan samaan tapaan kuin vanhempi F16.

Tuollaisilla vastauksillako tosiaan saat tykkäyksiä F35-rinkirunkkaajilta? :)
 
Sinä ärsytät ainakin minua. Trolliksi kutsuminen ei ollut haukkumista vaan perusteltu päätelmä koska kerroit toisen keskustelijan motiivin olevan tykkäyksien kalastelun toisilta rinkirunkkareilta ja koska et esittänyt uskottavaa perustelua. Uskottava perustelu ei ole "Häiveominaisuuksista ei torjuntahävittäjälle ole mitään hyötyä, koska se kuitenkin joutuu käyttämään tutkaansa ja datalinkkiään, jolloin se näkyy viholliskoneen tutkassa aivan samaan tapaan kuin vanhempi F16". Tästä kaikesta voi päätellä sen, että noissa postauksissa joita kutsut asiallisiksi mutta jotka todellisuudessa ovat epäasiallisia, todellisena motiivina ei ollutkaan asiapohjainen kontribuutio keskusteluun vaan joku toinen motiivi. Postausten tyylistä sen voi ihan luotettavasti päätellä olevan ärsyttäminen ja/tai trollaus.

Häiveominaisuuksista on tietenkin hyötyä. Syy siihen on se, että torjuttava kone ei välttämättä häiveen ansiosta havaitse torjuvaa konetta ennen kuin siihen kohdistetaan torjuntatoimenpiteitä. Toiseksi ei se samalla tapaan näy kuin F16 koska F16 havaitaan tutkalla sekä mahdollisesti muillakin sensoreilla kaukaa mutta häivekonetta ei. Aivan loogista, eikö? Hyökkääjän koneessa pitäisi olla erittäin pätevä elti-kalusto ja jos on sen täytyy silloin olla erinomainen sotilaallinen lentokone jonka torjunta ainakin legacy-koneella olisi kova paikka. Jos vaikka olisikin niin hyvä, että se huomaisi kenties maailman parhaan tutkan lähetykset, niin F-35 on varustettu maailman parhailla muilla sensoreillakin kuin vain tutkalla ja F-35 toimii verkottuneesti muiden torjuvien koneiden parvessa. Kuten hyvin tiedät. Niinpä esittämäsi väite ei vaikuta kovin uskottavalta.

Tässä vielä ne mielestäsi asiallisesti esittämäsi väitteet:
Tästä voidaan vetää johtopäätös että kaikki F35 kritisoiva kirjoittelu on mielestäsi trollausta.
 
Tästä voidaan vetää johtopäätös että kaikki F35 kritisoiva kirjoittelu on mielestäsi trollausta.

Voihan sitä kokeilla vaikka esittää perusteluja, eikä kutsua esim. F-35:n kannattajia "rinkirunkkareiksi"... tuo on aivan puhdasta ad hominemia ja trollausta. Väitteen esittäjällä on myös se velvollisuus esittää perusteluita väitteelleen.
 
Tästä voidaan vetää johtopäätös että kaikki F35 kritisoiva kirjoittelu on mielestäsi trollausta.
Tuosta ei mitenkään voi saada tuollaista johtopäätelmää. Kyllä F-35 -monitoimihävittäjää voi kritisoida ja moni sitä kritiikkiä asiallisesti esittääkin.

Kaikesta huolimatta jatkat edelleen trollauslinjalla ja nyt pyrit ärsyttämään luomalla virheellisen argumentin. Siitä välittämättä vaikka virheellinen toimintatapasi on osoitettu ja saatettu tietoosi voidaksesi korjata epäsosiaalisen asenteesi asialliseksi osallistumiseksi. Mielestäni sinun olisi fiksua pidättäytymistä tämän jatkamisesta koska olet kirjoitellut niin ajattelemattomasti, että montaa muuta vastaavassa tilanteessa todennäköisesti nolottaisi kun he ymmärsivät kirjoittaneensa ilkeämielisesti ja harkitsematta. Eiköstä vaan?:rolleyes:
 
Tuosta ei mitenkään voi saada tuollaista johtopäätelmää. Kyllä F-35 -monitoimihävittäjää voi kritisoida ja moni sitä kritiikkiä asiallisesti esittääkin.

Kaikesta huolimatta jatkat edelleen trollauslinjalla ja nyt pyrit ärsyttämään luomalla virheellisen argumentin. Siitä välittämättä vaikka virheellinen toimintatapasi on osoitettu ja saatettu tietoosi voidaksesi korjata epäsosiaalisen asenteesi asialliseksi osallistumiseksi. Mielestäni sinun olisi fiksua pidättäytymistä tämän jatkamisesta koska olet kirjoitellut niin ajattelemattomasti, että montaa muuta vastaavassa tilanteessa todennäköisesti nolottaisi kun he ymmärsivät kirjoittaneensa ilkeämielisesti ja harkitsematta. Eiköstä vaan?:rolleyes:

Asetelmaksihan on tullut sellainen että jos ei uskonnolisella paatoksella vastusta F-35:n hankintaa niin on kaikki faktat sivuuttava fanittaja. Eiköhän siihenkin värkkiin voi suhtautua yhtenä muiden joukossa. Pannaan kone kilpailijoiden kanssa viivalle ja hankitaan huolellisen koulimisen pohjalta joukosta meille paras. Ehkä se on F-35 ja ehkä ei?
 
Itsellä hommassa vähän pelottaa se, että koko homma laitetaan vähän niin kuin yhdenkortin varaan. Ei yksin Suomessa vaan aikalailla joka puolella. Siinä on aina riskinsä.
 
Itsellä hommassa vähän pelottaa se, että koko homma laitetaan vähän niin kuin yhdenkortin varaan. Ei yksin Suomessa vaan aikalailla joka puolella. Siinä on aina riskinsä.

Onhan Suomella sitten varalla Gripen E/F ainakin, jos jostain syystä F-35 kusee...ja eihän sitä vielä tiedä kumpi tulee. On vielä muutama vuosi aikaa katsella, miten F-35 pärjää ihan oikeissa operaatioissa ja miten kehitystyö etenee. Gripenillä alkaa pitää jo vähän kiirusta.

Muihin vaihtoehtoihin kuten Rafaleen, Super Hornetiin tai Typhooniin ei oikein sitten millään jaksa uskoa. Mikään niistä ei lisää suuremmin suorituskykyä nykyiseen F-18C/D hornetiin verrattuna.
 
Onhan Suomella sitten varalla Gripen E/F ainakin, jos jostain syystä F-35 kusee...ja eihän sitä vielä tiedä kumpi tulee. On vielä muutama vuosi aikaa katsella, miten F-35 pärjää ihan oikeissa operaatioissa ja miten kehitystyö etenee. Gripenillä alkaa pitää jo vähän kiirusta.

Muihin vaihtoehtoihin kuten Rafaleen, Super Hornetiin tai Typhooniin ei oikein sitten millään jaksa uskoa. Mikään niistä ei lisää suuremmin suorituskykyä nykyiseen F-18C/D hornetiin verrattuna.
Tarkoitin, että ylipäätään monet maat jäävät yhden koneen varaan. Tällä hetkellä suurimmalla osalla käyttäjämaista on toinen kone ja usalla varmaan tulee aina olemaan mutta sanotaan vaikka 15 vuotta eteenpäin. Lännessä on yksi ja ainoa 5gen kone käytössä. Kukaan ei kehittele enempää. Olisi jotenkin turvallisempaa ajatella, että esim. Ranska puskisi 5gen koneen vielä ulos ja mahdollisesti joku euro kone muutoinkin.
 
Yksi kone on vähän sellainen kaikki munat samassa korissa tilanne. Mikäli koneessa havaitaan myöhemmin vaikka jotain rakenteellista ongelmaa, väsymistä jne. Tai sitten hinnalle tai kustannuksille ylipäätään tapahtuu jotain niin näen sen aikamoisena ongelmana. Toki swedut ei lähde tuohon kelkkaan ja franskitkaan tuskin lähtevät joten euroopan vakautta on sentään pari muutakin konetyyppiä.

Nämä nyt ovat tällaisia omia mietteitä.
 
Tarkoitin, että ylipäätään monet maat jäävät yhden koneen varaan. Tällä hetkellä suurimmalla osalla käyttäjämaista on toinen kone ja usalla varmaan tulee aina olemaan mutta sanotaan vaikka 15 vuotta eteenpäin. Lännessä on yksi ja ainoa 5gen kone käytössä. Kukaan ei kehittele enempää. Olisi jotenkin turvallisempaa ajatella, että esim. Ranska puskisi 5gen koneen vielä ulos ja mahdollisesti joku euro kone muutoinkin.

Arvelisin, että Ranskalla varmasti on jotain suunnitelmia pöydällä kun Rafalesta aika jättää. Eurofighterin kaltaiseen "konsernikoneeseen" en kuitenkaan oikein jaksa enää uskoa.
 
Arvelisin, että Ranskalla varmasti on jotain suunnitelmia pöydällä kun Rafalesta aika jättää. Eurofighterin kaltaiseen "konsernikoneeseen" en kuitenkaan oikein jaksa enää uskoa.
Vaikea nähdä ainakaan tilannetta, että jenkki konetta tulisi ranskaan. Veikkaan, että neuroniin panostetaan aika paljon ja sen seuraajiin.
 
Mitä tulee tuohon nuotio vertaukseesi, ei ihan noin. Suuri teho ei lentokonemoottoreissa suoraan korreloi suuren lämpötilan kanssa. F-135 on ns "high bypass ratio" -moottori toisin kuin esimerkiksi F-22:n F-119. Tämä tarkoittaa sitä että mm pakokaasujen lämpötila on F-135:ssä matalampi.
Toki sitten F-119 on korkealla ja kovemmilla nopeuksilla suorityskykyisempi.

Tottahan tuo, mutta jos vertaamme toimintaperiaatteeltaan ja rakenteeltaan samankaltaisia moottoreita keskenään eli ohivirtausmoottoria toiseen, juhannuskokko -ilmiö pitää aika hyvin kutinsa itse moottorin osalta. Tämän vuoksi F-35:ssa on lukuisia ratkaisuja, joilla lämpöjälkeä pyritään pienentämään. Siinä on nimittäin varsin puhdikas puhallin.

Vertaillaan vaikka näitä: F-119 ja F414. Eikös näissä ole ihan kunnolla tehoeroa, vaikka F414:n kehitysversio EPE olisikin muuttunut hengestä lihaksi? F414 on lentänyt SH:ssa jo pitkään, joten siitä on ainakin kokemusperäistä tietoa olemassa.
 
Vaikuttaakohan tuo F-22:n "thrust-vectoring" tuohon suihkusuuttimien muotoiluun mitenkään?

Siis Raptorissa on pystysuunnassa ohjailtavat suihkusuuttimet paremman liikehtimiskyvyn saavuttamiseksi erityisesti lennettäessä korkeilla kohtauskulmilla ja hitaalla lentonopeudella. Tästä on mahdollisesti hyötyä lähinnä tietyissä kaartotaistelutilanteissa.
 
Vaikuttaakohan tuo F-22:n "thrust-vectoring" tuohon suihkusuuttimien muotoiluun mitenkään?

Siis Raptorissa on pystysuunnassa ohjailtavat suihkusuuttimet paremman liikehtimiskyvyn saavuttamiseksi erityisesti lennettäessä korkeilla kohtauskulmilla ja hitaalla lentonopeudella. Tästä on mahdollisesti hyötyä lähinnä tietyissä kaartotaistelutilanteissa.
Aivan varmasti on merkitystä. Muistan lukeneeni jostain että noilla suunnattavilla suuttimilla haettiin enemmänkin apuja todella korkealla tapahtuvaan liikehdintään, Raptor kun siellä viettäisi paljon aikaa ja ilma on ohutta.
 
Back
Top