Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Minusta kone tulee tosi nätisti ja tarkasti kannelle (paskaksi ja tehottomaksi koneeksi)kun vertaa edeltäjään, legendaariseen AV-8B / Harrieriin:Merijalkaväen VMX-1:n F-35B:t ja USS America
Aika rajun näköistä hommaa kun puhaltaa, varsinkin laskut.
Miksihän muut käyttävät Ski Jumppia ja jenkit eivät? Ehkä vähentää kiitotien tarvetta?
Katapultti on paljon parempi, mutta tietysti kalliimpi.
Sillä saa heivattua koneet taivaalle raskaassakin polttoaine ja aselastissa. Rampilla mennään vain hyvin keveällä kuormalla.
Lisäksi katapultteja mahtuu rinnakkain kaksi siihen tilaan, mihin vain yksi ramppi --> koneet saadaan periaatteessa puolessa ajassa taivaalle.
Miksihän muut käyttävät Ski Jumppia ja jenkit eivät? Ehkä vähentää kiitotien tarvetta?
STOVL vs. CATOBAR juuri näin, mutta kuvittelisin että @Einomies1 halusi tietää miksi jenkkien LHD/LHA/yms. aluksilla ei ole hyppyriä.
http://www.theregister.co.uk/2016/11/08/european_f35_avionics_to_be_overhauled_in_sealand/The UK's Defence Electronics and Components Agency (DECA) will be overhauling European nations' F-35 fighter jet avionics at a collection of sheds in a remote corner of northeast Wales.
DECA won the £2bn "global repair hub" contract, which will last until 2040. The agency will be partnered with BAE Systems and US company Northrop Grumman, as well as various other F-35 original equipment manufacturers.
The work will be based at DECA's facility at the mothballed MoD Sealand site, on Deeside in north Wales, and will be fully operational for the F-35 by 2018.
European nations buying the F-35 as well as the UK include Denmark, Italy, the Netherlands, Norway, and – for a wider definition of "European" – Turkey. The idea of the global hub at Sealand is that avionics from all these nations' F-35s will be sent there for overhaul as required.
As far as the contract goes, this is a win for the UK plc, making use of specialist skills and pumping some desperately needed cash into the regions. Whether Sealand has the space to expand to meet the increased demand is uncertain, as most of the old RAF station has been sold to developers.
Sealand has a long history of avionics component overhaul, having hosted the RAF's 30 Maintenance Unit for many years. DECA was kept in public ownership after the publicly owned Defence Support Group, which carried out most military second and third-line repair work, was privatised to defence contractor Babcock last year.
Although publicly owned, DECA is operated as a commercial entity by the MoD. Its accounts for financial year 2015/16 (PDF) show revenues of £25m, of which just £5.4m comes from non-MoD sources, including £330k from renting out buildings on its site. It posted a profit from its trading activities of £2.4m. DECA does not break out its business unit data.
The Sealand base itself was last used by the RAF as an active airfield in the early 2000s. It was formally closed as an RAF station in 2006, although the MoD still owns small parts of the site, on which DECA is based.
Large chunks of it were due to be sold off for the building of 5,000 new homes, a project which has appeared and disappeared from local papers over the last six or seven years. ®
Bootnote
Sealand also shares its name with a World War Two-era Maunsell sea fort off the coast of Essex. It is now a fully functioning micro-state, having unilaterally separated from the UK in the 1960s under the swashbuckling Paddy Roy Bates who declared himself Prince of Sealand. The government decided it was too much hassle to reclaim Sealand given that, at the time, his main activity there was broadcasting pirate radio.
F-22, F-35 Outsmart Test Ranges, AWACS
Ihan hauska, että F-35:n järjestelmä ei suostunut näyttämään harjoitusmaaleja (it-yksiköitä), koska se sulki ne pois ilmeisinä väärennöksinä. Tarkemmin ottaen tunnisti ne pienitehoisiksi lähettimiksi.
Kyseessä kerrotaan olleen vielä ilmavoimien kruununjalokivi eikä mitkään rupuluokan harjoitusolosuhteet.
Eiköhän tuo ole yksi niistä asioista, joka tulee mieleen myös ammattilaisile. Kun nämä entiset testiolosuhteetkin näyttää pitävän uusia suurelta osin riittämättöminä.Luin saman. Jäin pohtimaan, että tuo voi olla myös aika vaarallista. Jos jokin tutka toimiikin vähän eri tavoin, kuin mitä on signaalipankkiin ohjelmoitu, niin sitten sitä ei näytetäkään ollenkaan.
Eiköhän tuo ole yksi niistä asioista, joka tulee mieleen myös ammattilaisile. Kun nämä entiset testiolosuhteetkin näyttää pitävän uusia suurelta osin riittämättöminä.
Harrierissa näyttäisi olevan soihdunheittimet takarungon päällä kun katsoo videota. Nokan päällä lienee IRST sensori?
Juuri tätä tarkoitin. Luin noista Landing Deck Helicopter ja LHA-aluksista sen verran että USN LHA-America luokan alukset on lentokanneltaan modifioituja LHD 8- tyypin maihinnousutukialuksia jotka kykenevät tukemaan 6 kpl F-35B koneita yhdessä hekojen ja Ospreyden kanssa. WASP-luokan LHD kykenee kyllä AV-8B koneiden tukemiseen mutta ilmeisesti ei sovi F-35B:lle?STOVL vs. CATOBAR juuri näin, mutta kuvittelisin että @Einomies1 halusi tietää miksi jenkkien LHD/LHA/yms. aluksilla ei ole hyppyriä. Ja siihen vastaus taas on, että hyppyri vie vähintään yhden helikopterin/Ospreyn nousu/laskupisteen verran tilaa kannelta.
Jep, tässä lienee ero Queen Elisabeth-luokan tukialuksiin joilta operoi myös F-35B koneita. LHA on tietenkin enemmän erikoistunut maihinnousuihin ja tukeen jalkaväelle kuin varsinaisiin hävittäjä-operaatioihin. LHA mahdollistaa siten ilmeisesti paremmin hekojen käytön kuin CVF johon tukeutuu 24 F-35B konetta. LHA Americat on vain 30 m. lyhyempiä kuin CVF-Queen Elisabeth mutta ero hangaaritiloissa on varmaan se juttu. QE on 65,000 tn. ja LHD America 45,000 tn. uppumaltaan.Vähentäähän se kiitotien tarvetta, toisaalta se hyppyri vähentää kansitilaa helikoptereiden ja Orpreyiden operoinnilta. USMC lentää noilla STOVL-lentokoneillaan maihinnousutukialuksilta joiden varsinainen tehtävä on jalkaväen lennättäminen tai laivaaminen maihinnousualuksilla maihin. Hyppyri vähentäisi alusten kykyä siirtää joukkoja maihin.
Alla America-luokan LHA, hyppyri vähentäisi kaksi laskeutumispaikkaa (ja tilaa koneiden varastoinnilta):
Näin varmaan onkin.Vähentäähän se kiitotien tarvetta, toisaalta se hyppyri vähentää kansitilaa helikoptereiden ja Orpreyiden operoinnilta. USMC lentää noilla STOVL-lentokoneillaan maihinnousutukialuksilta joiden varsinainen tehtävä on jalkaväen lennättäminen tai laivaaminen maihinnousualuksilla maihin. Hyppyri vähentäisi alusten kykyä siirtää joukkoja maihin.
Alla America-luokan LHA, hyppyri vähentäisi kaksi laskeutumispaikkaa (ja tilaa koneiden varastoinnilta):
Sama hommahan voi käydä perinteisen tutkavaroittimen kanssa mikäli sen uhkakirjasto ei tunnista signaalia uhkaksi eikä pilotti tiedä mitään.Luin saman. Jäin pohtimaan, että tuo voi olla myös aika vaarallista. Jos jokin tutka toimiikin vähän eri tavoin, kuin mitä on signaalipankkiin ohjelmoitu, niin sitten sitä ei näytetäkään ollenkaan.
Juuri tätä tarkoitin. Luin noista Landing Deck Helicopter ja LHA-aluksista sen verran että USN LHA-America luokan alukset on lentokanneltaan modifioituja LHD 8- tyypin maihinnousutukialuksia jotka kykenevät tukemaan 6 kpl F-35B koneita yhdessä hekojen ja Ospreyden kanssa. WASP-luokan LHD kykenee kyllä AV-8B koneiden tukemiseen mutta ilmeisesti ei sovi F-35B:lle?
WASP-luokka on enemmän erikoistunut LCAC:n tukemiseen.
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_America_(LHA-6)The removal of the well deck for landing craft allows for an extended hangar deck with two significantly wider high bay areas, each fitted with an overhead crane for aircraft maintenance.
Jep, tässä lienee ero Queen Elisabeth-luokan tukialuksiin joilta operoi myös F-35B koneita. LHA on tietenkin enemmän erikoistunut maihinnousuihin ja tukeen jalkaväelle kuin varsinaisiin hävittäjä-operaatioihin. LHA mahdollistaa siten ilmeisesti paremmin hekojen käytön kuin CVF johon tukeutuu 24 F-35B konetta. LHA Americat on vain 30 m. lyhyempiä kuin CVF-Queen Elisabeth mutta ero hangaaritiloissa on varmaan se juttu. QE on 65,000 tn. ja LHD America 45,000 tn. uppumaltaan.