Pieni tutkaheijaste tarkoittaa nimenomaan sitä rakenteellista häivettä = koneesta heijastuu vähemmän radioaaltoja sen tutkan suuntaan joka konetta yrittää etsiä.
F-35:n suunnittelijat ovat nähneet paljon vaivaa myös pienentääkseen lämpöjälkeä. Käytettyjä keinoja ovat mm: Moottorin suuttimen upotus korkeus ja sivuvakaajien taakse. Suuttimen rakenne. Polttoaineen käyttäminen lämmönlähteiden jäähdytykseen (esim tutka), tähän käytetään myös ilmaa, koneessa on useita ilmanottoaukkoja tätä varten.
Lisätietoa
https://basicsaboutaerodynamicsandavionics.wordpress.com/2016/03/04/stealth-techniques-and-benefits/
F-35:n elsojärjestelmä
http://www.baesystems.com/en-us/product/an-asq-239-f-35-ew-countermeasure-system
on BAE-Systemsin käsialaa, Raptorin vastaavan pohjalta kehitetty. Se on täysin integroitu koneen muiden järjestelmien ja sensoreiden kanssa. On tiettävästi onnistunut kyykyttämään esimerkiksi F-22:n AN/APG-77 tutkan.
Pitää huhujen mukaan sisällään mm hinattavia valemaaleja. F-35:n tehokas AN/APG-81 kykenee myös toimimaan häirintälähettimenä.
Epäilen F-35:n elsojärjestelmän olevan käytännössä tehokkain koska koneen pieni tutkapoikkipinta-ala tarkoittaa sitä, että häirintälähettimeltä vaaditaan vähemmän tehoa F-35:n "piilottamiseen" vihollisen tutkalta.
Vähän kuin metsässä olevan auton piilottamiseen tarvitset vähemmän naamioverkkoa kuin kuorma-auton.
En hetkeäkään epäile myöskään Saabin osaamista, Gripen elso-järjestelmä on varmasti huippuluokkaa. En ole nähnyt missään puhuttuvan toimenpitäistä joita muut valmistajat ovat omiin koneisiinsa tehneet lämpöjäljen pienentämistä varten, oletko sinä? Tutkapoikkipinta-ala pitäisi olla selvä juttu. On totta että F-35 on optimoitu nimenomaan etusektorista tulevaan X-taajuuden säteilyyn, se on siitä huolimatta vaikein havaittava kaikilla aallonpituuksilla, kaikista kulmista ja varmasti aika isolla marginaalilla. (Onhan se ainoa häivekone