Jos sopii, niin palaan vielä tähän, kun asiaa kysyttiin.
Otetaan ensin helppo asia. Kai jokainen ymmärtää, että ei tehokkaampi moottori paranna kantamaa, vaan heikentää sitä. Saati sitten kaksi moottoria.
Otetaan sitten huomattavasti vaikeampi asia. Yksi hävittäjäsuunnittelun paradokseista, mikä kuvaa hyvin, miten suunnittelijat joutuvat tekemään varsin monimutkaisia kompromisseja.
Eli, jos halutaan lentää kauas, niin sitten tietysti tarvitaan paljon polttoainetta. Sitä varten sitten tarvitaan tietysti iso runko. Iso runko aiheuttaa ilmanvastusta, ja polttoainetta tarvitaan vähän enemmän. Hävittäjä tarvitsee moottorin, ja iso määrä polttoainetta ja iso runko vaativat ison ja tehokkaan moottorin (tai peräti kaksi), joka painaa enemmän, kuluttaa enemmän ja aiheuttaa suuremman ilmanvastuksen, joten jälleen täytyy vähän suurentaa polttoainemäärää ja runkoa. Ja jotta tämä nyt jo varsin raskas hävittäjä pystyy liikehtimään tehokkaasti, tarvitaan isot ohjainpinnat, esim. kaksi pyrstöä jne, ja aiheutuu ilmanvastusta ja jälleen tarvitaan polttoainetta.
Tällaisesta koneesta hyviä esimerkkejä ovat Hornet ja erityisesti Superhornet, sekä toki myös F-35
Sitten toinen vaihtoehto, rakennetaan mahdollisimman kevyt ja sutjakka kone, johon riittää pienempi moottori, ja tietysti myös sitten vähemmän polttoainetta.
Tällaisia koneita ovat esim. F-16 ja Gripen.
Yllättäen, nämä pienemmät koneet eivät välttämättä häviä kantamassa isommilleen.
Yksi tapa tarkastella kantamaa karkeasti on
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_fraction
Fuel fraction is a key parameter in determining an aircraft's range, the
distance it can fly without refueling.
Breguet’s aircraft
range equation describes the relationship of range with
airspeed,
lift-to-drag ratio,
specific fuel consumption, and the part of the total fuel fraction available for cruise, also known as the
cruise fuel fraction,
Draken 0,23
Gripen C 0,26
F-16C Block 50 0,27
F-22 0,29
Gripen NG 0,30
Typhoon 0,31
Rafale 0,31
Superhornet 0,32
F-18 C 0,32
F-15 C 0,32
F-35 0,39
Viitaten vielä edellä mainitsemaani, vaikka Hornetilla on suurempi fuel fractio kuin F-16, on niiden kantama käytännössä samaa luokkaa. F-16 voi olla jopa parempi. F-16 vastus on paljon alhaisempi.
Jos sitten kaivetaan esiin se mainittu artikkeli. (Oli vähän työlästä löytää se, mutta tässä on
https://www.reddit.com/r/F35Lightning/comments/5fv9he/combat_radius_of_western_multirole_fighters/)
Niin lopputulema kantamasta on jotain ihan muuta kuin yllä väitettiin.
From all of these sources, a clear picture emerges: The Rafale has a somewhat longer air-to-air combat radius, at around 900 nm. The others (Super Hornet, Typhoon, F-35, Gripen E) all have an air-to-air combat radius of around 750-800 nm.
Tuo on noin vähän vajaa 1.500 kilometriä. Ja combat radius tarkoittaa etäisyyttä, jolla lennetään kohteeseen, täytetään tehtävä ja palataan takaisin. Range on siis usein enemmän kuin 2*radius.
Ok. Mutta, ylläolevan artikkelin lukemalla selviää myös, että jos nuo tiedot ja analyysit pitävät paikkansa (kirjoittaja toteaa itse, että tarkkaa tietoa Gripenin osalta ei vielä ole), käy myös ilmi, että Gripen kuljettaa sinne sitten vähiten kuormaa. Mutta ainakin ilmataisteluaseistus kulkee, tai vaihtoehtoisesti jonkinlainen A2G kykykin. Jassmit eivät esim. kuitenkaan kulje mukana niin kauas.
No, onko se suuri ongelma, jos Jassmit eivät kulje mukana 1500 kilometrin päähän, josta ne sitten voisi laukaista?
Kauimmaisin suunta, johon voisi kuvitella, että koneilla tarvisi lentää, olisi Kaliningrad. Mutta sinnekin on Google Earthin mukaan Helsinki Vantaalta vain 660 kilometriä. Gripen siis pystyy helposti kantamaan Jassmit sinne asti. Tai sitten haluttaessa jotain muuta. Jassmiiniahan kun ei edes tarvitse saattaa juuri Ahvenanmaata pidemmälle, kun se jo kantaa perille.
Eli, kuten jo totesin, tällä asialla ei mielestäni ole Suomen HX-hankkeen kannalta mitään käytännön merkitystä.
Jos sitten vertailuksi tarkastellaan F-35:ttä. Sen kuorma sinne 1500 kilometrin etäisyydelle on neljä ohjusta tai kaksi ohjusta ja kaksi pommia. Ei siis käytännössä enempää kuin Gripenilläkään (vaikka pommit voivat olla kyllä selkeästi painavampia kuin Gripenillä, noin kauaksi kannettuna)
Entä sitten ne Jasmiinit? F-35 kantaa ne ulkopuolella, mikä sitten syö kantamaa. Mutta riittää kyllä mainiosti Suomen tarpeisiin.
Edit. siipien alla F-35 voi siis kantaa muutakin enemmän, mutta kanta siis kärsii siitä.
Toivottavasti tämä selvensi asioita. Kysykää, kommentoikaa, esittäkää tarkennuksia, mikäli tarvetta on.