Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No niin nyt on äijä jonka lahkeessa on rautaa ja sanalla painoa, Dave Deptula, kenraaliluutnantti evp. Ukon kynästä on lähtöisin Desert stormin ilmakampanja sekä Irakin ja Afganistanin ilmaoperaatiot joten kokemusta ja näkemystä varmasti löytyy.
http://breakingdefense.com/2016/12/mr-trump-we-need-f-35s-produced-faster-not-fewer/
En malta olla copy peistaamatta muutamaa lainausta:
The case for increasing the F-35 procurement rate is two-fold: proven results and basic economics. To start with, the F-35 not only works, but is enormously more effective than prior generation aircraft. In early operational exercises, out of 32 separate F-35A engagements against F-15Es, the F-35A sustained zero losses. The Marine Corps is getting similar results with their F-35Bs. Operational pilots are finding the F-35 is fundamentally changing the way the U.S. Marine Corps thinks about operating from its sea bases.
The ever-declining cost per F-35 is now approaching the same unit cost as old fighters, but the F-35 is demonstrating multiple times the combat power: greater air-to-air effectiveness; greater capability to suppress enemy air defenses; greater survivability. These capabilities make the F-35A more lethal and survivable than any legacy aircraft. Even at the current price point, this makes the F-35 an incredible value, and the unit cost is continuing to degrease. Much ink and hot air have been expended addressing the cost of the F-35 program with little discussion of its effectiveness. Intelligent analysis would shift focus from aircraft unit cost to cost per desired effect. Doing so finds that the F-35 delivers immense value.
Vielä isompia show-stoppereita Suomen osalta tarjoaa äskettäinen Tanskan tapaus. JSF-konseptissa "vastakauppoja" ei tule, sen sijaan tilaaja/partner-maa pääsee kilpailemaan komponenttien ja muun väsäämisestä. Tanskan tapauksessa se tarkoitti, että kun muut löivät pöytään miljardien edestä sitovia investointilupauksia, LM löi pöytään 0 kruunua sitoumuksia. Tämä nyt vaan ei mitenkään mene eduskunnassa läpi, ellei enemmistöhallitus ole tyyliin KOK+RKP.Ainoa mikä voi kaataa F-35:n mahdollisuuksia Suomessa (kuten olen monesti maininnut) on huollon järjestely.
Vielä isompia show-stoppereita Suomen osalta tarjoaa äskettäinen Tanskan tapaus. JSF-konseptissa "vastakauppoja" ei tule, sen sijaan tilaaja/partner-maa pääsee kilpailemaan komponenttien ja muun väsäämisestä. Tanskan tapauksessa se tarkoitti, että kun muut löivät pöytään miljardien edestä sitovia investointilupauksia, LM löi pöytään 0 kruunua sitoumuksia. Tämä nyt vaan ei mitenkään mene eduskunnassa läpi, ellei enemmistöhallitus ole tyyliin KOK+RKP.
Kolmas show-stopperi löytyy sekin Tanskan kautta, LM ei anna suorittaa mitään suorituskyvyn arviointilentoja, edes kyytiin ei pääse kun kaksipaikkainen versio puuttuu. Tästä oli jupinaa ja ihmettelyä Tanskan lehdistössä. Puolustusvoimien hankintahistoriassa pitää mennä varmaan Neuvostoliiton aikoihin, kun kaupat sovittiin ilman, että mitään oli testattu ja arvioitu. (Vai ostettiinko BUK sokkona?)
Suomen media on muutenkin sormi liipaisimella, koputtelemassa koko ajan kepillä jäätä missä HX-hankkeessa saatetaan mennä pieleen, etsien jotakin mihin tarttua. Testaamatta ostaminen avaisi uskomattoman torjuntatulen, sen jälkeen kansanedustajien puhelimet ja sähköposti tukkeutuu.
Tietysti tilannekatsauksena voi sanoa, että vastakaupat ovat nykyisten EU-säännösten vastaisia... Josta syystä Tanskan tilanne.
Eli muut eivät myöskään voineet "lyödä pöytään sitovia investointilupauksia"...koska se ei enää toimi niin.
Ainahan on mahdollista hoitaa asia ns "Saab-tyylillä", poliitikkojen lasten offshoretileille pieni, muutaman sadan tonnin pesämuna kotimaisen pr-firman kautta.Tietysti tilannekatsauksena voi sanoa, että vastakaupat ovat nykyisten EU-säännösten vastaisia
Aivan liian herkullinen juttu tuossa lainauksessa: ihrat pois yksikköhinnasta.
Näin tavallaan viimeisimmässä tilauserässä kävikin, eli LockMart suuttui kun heidän katettaan leikattiin: ilmeisesti valmistaja ei ollut ihan päässyt toivottuun hintakehitykseen. Ratkaisu mennee oikeusasteisiin.
http://www.dodbuzz.com/2016/12/16/trump-air-force-one-f-35-revolving-door/
Trump otti jälleen F-35:n puheeksi:
“And how about the F-35 fighter. It’s a disaster, it’s totally out of control. So we’re going to get more equipment for our military and we’re going to get better equipment for our military at a smaller price.”
Sekä otti kantaa hyvin tunnettuun pyöröovi-ilmiöön, missä kenraalit ensin valvovat asevalmistajien etua virassaan ja siirtyvät sen jälkeen palkkiovirkoihin näihin yrityksiin.
“I will impose a five-year ban on executive officials becoming lobbyists and a lifetime ban on officials becoming lobbyists for a foreign government,” he said. “And I’ll tell you what else I’m going to ban — when we have our purchasing agents giving out billions and billions and billions of dollars of contracts to the military and to all of these people where they’re buying these airplanes where you see these tremendous cost overruns — take a look at the F-35 program, take a look — and the people that gave out those contracts, give me a break, we’re going to impose a lifetime ban on people that give these massive contracts out or even small contracts.”
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/179654/unanswered-questions-about-the-f_35’s-six_day-flight-to-israel.html
"In the closing days of 2016, the aircraft that is billed as the world’s most advanced fighter took six days to fly from Texas to Israel – as long as it took Israel to win the 1967 war."
Varmaan pientä huoltoa ollut matkan varrella, näin on muistaakseni ollut ennenkin ja johtuen F-35-ohjelman kriittisestä nykytilanteesta, niistä ei haluta uutisjuttuja.
Joo, tuon sivuston F-35 "uutisointi" on aika legendaarista.No nyt on vakuuttavaa tutkivaa journalismia, eiköhän tällä Pulizer irtoa! Tämähän on kirjoittanut tämä sama piinkova reportteri, joka aiemmin kylmän viileää logiikkaa käyttäen paljasti, että F-35 vaatii 50,1 miestyötuntia huoltoa lentotuntia kohti. Vastaus on siis yksinkertainen; koska lentoaika Israeliin oli yhteensä 18,7 tuntia, piti konetta puunata 936,87 tuntia. Koska välilaskut kestivät yhteensä 108 tuntia voidaan ekstrapoloida, että 9 mekaanikkoa työskenteli välilaskujen ajan kellon ympäri koneen kimpussa kiristäen ruuveja, paikkaillen polttoaineletkuja ja restauroiden häivepinnoitetta, joka tunnetusti vaatii täysremonttia jos sitä katsoo pahasti.
Kolmas show-stopperi löytyy sekin Tanskan kautta, LM ei anna suorittaa mitään suorituskyvyn arviointilentoja, edes kyytiin ei pääse kun kaksipaikkainen versio puuttuu. Tästä oli jupinaa ja ihmettelyä Tanskan lehdistössä. Puolustusvoimien hankintahistoriassa pitää mennä varmaan Neuvostoliiton aikoihin, kun kaupat sovittiin ilman, että mitään oli testattu ja arvioitu. (Vai ostettiinko BUK sokkona?)
Tutkaheijaste ehkä. Lämpöjälki? En olisi niin varma. Ainakaan en ole löytänyt mistään vertailuja. Sinä? ELSO paketti? Oletko varma? En ole niistäkään löytänyt vertailuja. Rakenteellinen häive, luonnollisesti.