Toivotaan, että hintojen pudottaminen vaikuttaa myös meille HX -hankkeessa tarjottavien koneiden hintaan. Ajoitus on kyllä meidän kilpailutuksemme kannalta hyvä.
Huom. Seuraava teksti ei käsittele F-35:n ominaisuuksia lentokoneena. Siinä ei myöskään puhuta meidän HX-hankkeestamme, jota on kommentoitu yllä. Kyse on bisneksestä ja diileistä:
Asiain laita taitaa olla niin, että L&M on onnistunut ainakin tähän saakka tekemään vuosisadan nyhtökaupat. Firmaa ja sen taustavoimia voi vain onnitella siitä, kuinka hienosti poliitikot saatiin nielaisemaan kaikki se puppu, mitä "säästämisen ja huollon keskittämisetujen" hunnun alla syötettiin. Työelämässä samat mantrat ovat tuttuja ulkoistamisien jne. globaalien trendien muodossa.
Se, mihin L&M ei ole osallinen, ovat hankkeen vähemmän järkevät speksit, jonka mukaan koneita alettiin kehittää. Visioitu yhdenmukaisuus ja logistiset säästöt osien ja komponenttien suhteen sulivat hiljalleen A,B ja C-mallien kesken toiminnallisten vaatimusten vetäessä alatyyppejä omiin suuntiinsa.
Lobbaaminen ja eläkevirkaviheroksien kasvattaminen on eräs nykyajan korruption muoto rapakon takana (lahjusten antaminen "perinteisellä" tavalla on siellä lailla kielletty ja sitä valvotaan). Big T on väläytellyt uhkakuvia myös kyseistä touhuilua kohtaan. Boeing-korttia vilautellaan ja väläytellään hankinnan supistamista. Teatteria on viihteellistä seurata, etenkin kun Trumppa ei ole vielä edes aloittanut pressan hommissa.
Elämä on. Ihanan kallista