F-35 Lightning II

Onko tästä tietoa tarkemmin? Mitä siellä alapuolella oikein oli?

“It’s pretty cool to come back from a mission where we flew right over threats knowing they could never see us.”
Red flag Alaskassa on käytössä tällaiset neuvostoliittolaiset/venäläiset ohjusjärjestelmät ja tutkat:
The list of Soviet- and Russian-designed systems used at JPARC reads like a directory of surface-to-air defense systems. They include the SA-10/Flap Lid, the 2S6, the SA-8, the SA-6, the SA-11b, the SA-13 and the new SA-15b. Red Flag participants also train against early warning radars such as the Clam Shell, Tin Shield, Spoon Rest, Flat Face, Long Track and Thin Skin.
Uudempaakin kalustoa siis löytyy. Artikkelissa kerrotaan myös kaverista jonka tehtävänä noita on ostella pitkin maailmaa
http://www.afcea.org/content/?q=pacific-air-over-alaska

Sen lisäksi että siellä alla oli noita em järjestelmiä, siellä simuloitiin myös S-300 ja S-400 järjestelmiä. Lentäjä kertoi haastattelussa miten voimakkaan elson avittamana löysivät ASQ-239 barracudaa ja tutkan SAR-moodia käyttämällä noita tulenjohtotutkia ja ohjuslaukaisimia onnistuen pääsemään JDAMin kantamalle.
(tästä taktiikasta taidettiin muuten joskus kanssasi keskustella)

"Never see us" varmaan viittasi tulenjohtotutkiin tai sitten tuossa oli vähän lapinlisää.
 
Viimeksi muokattu:
USAF hakee kiirehdittynä 500lb laserohjattua pommia, joka toimisi liikkuvaan maaliin.
Alustavasti 400kpl, myöhemmin 1200kpl.

"In response to an Air Combat Command (ACC) Quick Reaction Capability (QRC) requirement, the USAF is seeking a time sensitive, interim solution to add a 500 lb-class Precision Guided Munition (PGM) with moving and manoeuvring target capability that is mechanically, electrically, and logically compatible with F-35 Block 3F aircraft Operational Flight Program (OFP). This munition must consistently impact moving targets traveling along a constant heading with a uniform velocity up to 70 mph and manoeuvring targets performing ±0.2 g manoeuvres with velocities up to 40 mph. The capability cannot impact the current fielding schedule for F-35 Block 3F, namely 15 May 2018," the RFI states.
http://www.janes.com/article/67679/...b-bomb-with-moving-target-capability-for-f-35
 
Sen lisäksi että siellä alla oli noita em järjestelmiä, siellä simuloitiin myös S-300 ja S-400 järjestelmiä. Lentäjä kertoi haastattelussa miten voimakkaan elson avittamana löysivät ASQ-239 barracudaa ja tutkan SAR-moodia käyttämällä noita tulenjohtotutkia ja ohjuslaukaisimia onnistuen pääsemään JDAMin kantamalle.
(tästä taktiikasta taidettiin muuten joskus kanssasi keskustella)

SA-10 = S-300P, ei varsinaisesti enää uusinta hottia. Mutta mistähän ovat ostaneet Bukeja, Ukrainasta?
Mainitsiko oliko käytetty APG-81:n häirintämoodeja vai oliko mukana erillinen elsokone? Varsinaista jammeriahan F-35:ssä ei ole eikä varmaan mitään podejakaan ole integroitu.
 
DOT&E 2016 mukaan F-35:sta puuttuu modernien ilmatorjuntajärjestelmien "uhkakirjasto" ja USA:lta puuttuu tarvittavat signaaligeneraattorit näiden järjestelmien simuloimiseksi.
 
DOT&E 2016 mukaan F-35:sta puuttuu modernien ilmatorjuntajärjestelmien "uhkakirjasto" ja USA:lta puuttuu tarvittavat signaaligeneraattorit näiden järjestelmien simuloimiseksi.

No ehkä amerikkalaisten kannattaisi palkata ruotsalaiset, tuo sotilaallinen suurvalta, tekemään heille tuo puuttuva uhkakirjasto?
 
aviationweek.com/awindefense/how-often-does-f-35-need-refuel

Maksumuurin takana, mutta alku kertoo oleellisen:

"A recent, lengthy journey by U.S. Marine Corps F-35Bs traveling from Arizona to Japan has sparked a quiet debate within the Pentagon about how often the stealthy fighter needs to refuel during ocean crossings"

///

Nyt lisää tietoa:

"During the Jan. 18-25 crossing to Iwakuni, nine tankers flew with the 10 F-35Bs, transferring a total of 766,000 lb. of fuel over 250 aerial refuelings, or 25 per F-35, according to Karns."

"F-35Bs flew with their refueling probes out during the entire voyage, which significantly increases drag on the aircraft, to simulate a scenario in which the operator is not able to retract the probe."

Pyrkivät pitämään polttoainetankit koko ajan lähellä maksimia. Proben ulkona pitäminen viittaa enemmän riskin minimointiin mekanismin suhteen, kuin annettuun meriselitykseen.
 
Viimeksi muokattu:
F-35A premiers at Hill AFB Red Flag

https://www.flightglobal.com/news/articles/f-35a-premiers-at-hill-afb-red-flag-434174/

The USAF told reporters the F-35’s 15 to 1 kill ratio recorded during its Nellis exercises had improved, but could not say by how much. The service does not yet have a tally of F-35s hit by integrated air defenses or surface to air missiles, but the action report with those details should release in about a month, the USAF adds.

“The F-35 mission was to get in undetected and hit targets, so we weren’t there specifically for air to air role,” Lt Col George Watkins, commander, 34th fighter squadron says. “Our ratio has gotten better but I don’t have the final numbers. We saw an improvement in our pilot’s proficiency throughout Red Flag and that number was just F-35 kills and depth.”
 
F-35A At Red Flag: 90% Mission Capable; Key Systems Up Every Flight

http://breakingdefense.com/2017/02/f-35a-at-red-flag-90-mission-capable-key-systems-up-every-flight/

The 13 F-35As maintained a 90 percent mission capable rate during the three-week exercise, respectable for any combat aircraft. Planes did have problems, including one that lost a generator, but every issue was dealt with inside of 24 hours, according to two Air Force officers talking to reporters today at the end of the exercises.

“We flew these jets hard. We flew a ton of missions in Red Flag during those four weeks. I would strongly disagree (with the proposition) that the jets are not ready. We are ready to take these jets on the road whenever we’re asked to,” Lt. Col. George Watkins, 34th Fighter Squadron commander, told us. And he said the 3i software that controls the plane, its weapons, and sensors performed extremely well.

And the mission systems, which enable most of the plane’s combat capabilities, performed beyond pilots’ expectations. “All our mission systems were up every time,” Watkins said, noting that he would often fly his F-16 with one or more of its mission systems down and just have to find work-arounds. “For the F-35 at this Red Flag, every mission system was up every time.”

While Boeing continues to press the Navy to buy F/A-18E/F Super Hornets for the carrier fleet and Defense Secretary Jim Mattis has ordered a review of the carrier version of the Joint Strike fighter, the F-35C, there was no doubt expressed by the pilots at today’s roundtable about whether they would prefer to fly a fourth-generation plane — like the F-16 or F-18 — or a fifth-gen plane like the F-35 for the Air Force: “The capabilities we are bringing are better than a fourth-gen aircraft. I would not want to go back and take an F-16 back into Red Flag,” Watkins said.

By the way, Navy electronic warfare EA-18G Growlers did fly at this Red Flag, with an Australian Wedgetail aircraft, along with British Typhoons, F-16s and F-15Cs.

How did the F-35A fare at striking targets with bombs? They dropped 27 bombs and hit 25 targets “exactly within a foot of where it was supposed to hit.” The two weapons that missed were caused by weapon failures, not the jet, Watkins said.

Although they don’t have an updated figure, the pilots told us that the F-35 kill ratio was higher than the 15-1 figure they initially reported. While F-35A pilots continue to say that their success against Integrated Air Defense Systems and ability to bomb targets is at least as important as their ability to kill enemy fighters, the fact is that the kill ratio is a simple baseline against which the plane can be judged.
 
Oliko tämä?

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-2000005083334.html

Suomikin pystyisi hyökkäämään Ruotsin läpi kolmessa päivässä ja paskaakaan pystyisivät pistämään vastaan. :D
Suomalaiset TAISTELIJAT olisi kolmessa päivässä syöneet jo svedujen ruokavaraston ja naineet niiden emännätkin tiineeksi... ;)
Puhumattakaan niistä juomisista...
Suomalainen TAISTELIJA tappaa kirveellä 15 minuutissa enemmän väkeä, kuin arabit 6 päivän sodassa, jos hermo kiristyy taistelijalla... ;)
 
Suomalaiset TAISTELIJAT olisi kolmessa päivässä syöneet jo svedujen ruokavaraston ja naineet niiden emännätkin tiineeksi... ;)
Puhumattakaan niistä juomisista...
Suomalainen TAISTELIJA tappaa kirveellä 15 minuutissa enemmän väkeä, kuin arabit 6 päivän sodassa, jos hermo kiristyy taistelijalla... ;)

Tosin Suomalainen taistelija kaatuu siihen Absolut Vodkan ja Absintin määrään, jota swedut ovat varastoineet....
 
Pakkohan se on, eihän ne osaa ryypätä. Varastoineet sen ulkomaille myyntiin. :D
:D
Aivan... Jossain on oltava valtava varasto... Pitää olla kotimaassa hissukseen tästä asiasta, ettei porukka valtaa vahingossa ruotsia... :D
Pelkkä huhu valtavasta vodkavarastosta saattaa aiheuttaa maan valtauksen... :D
 
Uuden hävittäjän käyttökuluista: 11:45
http://areena.yle.fi/1-3825000

Jukka Juusti: "Joo, me ollaan saatu oikeastaan ensimmäiset hinta-arviot ja käyty niitä alustavasti läpi ja meidän hinta-arviohan oli 7-10 mrd ja kaikilla konetyypeillä tämä hankinta mahtuu tähän haarukkaan"

toimittaja: "Entäs sitten elinkaarikustannukset eli käyttökustannukset ja muut?"

JJ: "Joo, siitä on liikkunut kanssa julkisuudessa tietoa että ne on moninkertaisia uudella kalustolla mutta sen tiedon mukaan mikä me on saatu nyt niin ne eivät ole. Ne on melko tarkkaan samalla tasolla kuin nykykalustolla."
 
Uuden hävittäjän käyttökuluista: 11:45
http://areena.yle.fi/1-3825000

Jukka Juusti: "Joo, me ollaan saatu oikeastaan ensimmäiset hinta-arviot ja käyty niitä alustavasti läpi ja meidän hinta-arviohan oli 7-10 mrd ja kaikilla konetyypeillä tämä hankinta mahtuu tähän haarukkaan"

toimittaja: "Entäs sitten elinkaarikustannukset eli käyttökustannukset ja muut?"

JJ: "Joo, siitä on liikkunut kanssa julkisuudessa tietoa että ne on moninkertaisia uudella kalustolla mutta sen tiedon mukaan mikä me on saatu nyt niin ne eivät ole. Ne on melko tarkkaan samalla tasolla kuin nykykalustolla."
Jännä kuitenkin kun muualla on noista käyttökuluista toisenlaisiakin laskelmia. Jos tämä on tälläinen only in Finland juttu ja me tehdään tääkin paremmin kuin kukaan muu? ;) Todellisuudessa eivät varmaan kehtaa sanoa totuutta ääneen. Kerrotaan sitten kun koneet on halleissa, että tuli ihan yllätyksenä kuinka ihanan kallista tämä tulevaisuus on.
 
https://fightersweep.com/7095/f-35a-scores-high-marks-first-red-flag-exercise/
Lupaavalta näyttää kolmefemman suhteen.

"The biggest takeaway for F-35 pilots was an increase in situational awareness, said Lt. Col. George Watkins, commander of the 34th Fighter Squadron. Young pilots in debriefings immediately “talked about how much situational awareness they had” in a threat environment, including a “god’s eye view” of the battlespace.

“Situational awareness is king,” said Col. David Lyons, commander of the 388th Fighter Wing. “Everybody’s SA is improved when the F-35 is on the battlefield.”

This, coupled with the low observable technology, “makes us exponentially more survivable,” Watkins said.

Throughout the two week exercise, F-35s flew at a mission capable rate of more than 90 percent and no specific maintenance issue arose, said 1st Lt. Devin Ferguson, with the 388th Aircraft Maintenance Squadron. "

"This is the first deployment of the F-35A to Red Flag since the Air Force certified the aircraft combat ready in 2016. The F-35s flew missions for suppression of enemy air defenses and targeting of surface-to-air missile (SAM) systems."
 
Uuden hävittäjän käyttökuluista: 11:45
http://areena.yle.fi/1-3825000

Jukka Juusti: "Joo, me ollaan saatu oikeastaan ensimmäiset hinta-arviot ja käyty niitä alustavasti läpi ja meidän hinta-arviohan oli 7-10 mrd ja kaikilla konetyypeillä tämä hankinta mahtuu tähän haarukkaan"

toimittaja: "Entäs sitten elinkaarikustannukset eli käyttökustannukset ja muut?"

JJ: "Joo, siitä on liikkunut kanssa julkisuudessa tietoa että ne on moninkertaisia uudella kalustolla mutta sen tiedon mukaan mikä me on saatu nyt niin ne eivät ole. Ne on melko tarkkaan samalla tasolla kuin nykykalustolla."

Hyvä homma. Sitten ei ainakaan kustannusten puolesta tipahda porukkaa ulkopuolelle, tai konemäärä supistu.

Positiivista F-35 ja Typhoonille. Niillä todennäköisesti korkeimmat käyttökulut.
 
Back
Top