F-35 Lightning II

Pogon (kansalaisyhdistys) sankarit taas vauhdissa, tällä kertaa menee jo foliohattu-osaston puolelle:

http://www.cnbc.com/2017/04/03/lockheed-deal-on-f35-possible.html

Lockheed Martin is getting offered a multiyear block buy for its F-35 aircraft in exchange for not objecting to its rival Boeing getting new orders from the Navy for the F/A-18 fighter, according to a report.

"It is common knowledge within the defense industry that Lockheed Martin employees are not to complain about the Navy's plans to purchase another batch of Boeing F/A-18 Super Hornets because of a deal worked out by the president to push for a multiyear block buy of Lockheed Martin F-35s," Dan Grazier, a defense industry expert at the Washington watchdog group Project On Government Oversight, wrote in a blog post Monday.

A Lockheed spokesman called the report "100 percent false." Boeing and the Pentagon declined comment for this story.
 
USA:n lainsäädännön osalta multi-block on vähän heikoilla jäillä:

http://uscode.house.gov/view.xhtml?req=granuleid:USC-prelim-title10-section2399&num=0&edition=prelim
"...may not proceed beyond low-rate initial production until initial operational test and evaluation of the program or subprogram is completed"

http://uscode.house.gov/view.xhtml?req=(title:10 section:2306b edition:prelim
"That there is a stable design for the property to be acquired and that the technical risks associated with such property are not excessive."

Mistä saattaa johtua USAF:n viime aikainen innostus saada testi mahdollisimman nopeasti käyntiin ja alta pois.
 
Ärjyykö tässä Suomen Hornetien seuraaja? Norjalaispilotti ylistää vaikeuksiin joutunutta superkallista ihmekonetta

Norjalaispilotti ylistää vaikeuksiin joutunutta F-35 -hävittäjää


adfserve
adfserve

Norjan ensimmäiset viidennen sukupolven F-35 -hävittäjät lentävät jo Arizonassa Yhdysvalloissa.

Suomi valmistuu ensi vuosikymmenen alussa lukkoon lyötävään hävittäjäkauppaan, jossa 1990-luvulla hankitut Hornet-hävittäjät korvataan uusilla niiden käyttöiän kuluessa loppuun. Seuraajaehdokkaista kaksi tulee Yhdysvalloista: edelliset Hornetit suunnitellut Boeing tarjoaa koneesta uusittua Super Hornet -mallia, jonka lisäksi asejätti Lockheed Martin on tuonut ehdolle uuden sukupolven F-35 -häivehävittäjänsä. Ilta-Sanomat kiersi maaliskuun viimeisellä viikolla Yhdysvaltojen kutsumana tutustumassa molempiin konemalleihin.

06fd8d3c615744ad837557e320927691.jpg

Yhdyvaltojen ilmavoimien F-35 lähdössä nousuun Luken lentotukikohdassa. (KUVA: Johannes Kotkavirta)

Maailman kalleimmaksi asehankkeeksi jo lähemmäs 400 miljardin euron kustannuksillaan paisunut F-35 on kärsinyt monenlaisista teknisistä ongelmista, ja sen toimitukset ovat viivästyneet vuosilla. Yhdysvaltojen lisäksi muun muassa Norja ja Tanska ovat tilanneet koneita, joiden kappalehinnan toivotaan laskevan sitä mukaan kuin valmistusmäärät kasvavat.

Pelkästään Yhdysvallat on tilannut koneen eri versioita yli 3000 kappaletta. Tosin presidentti Donald Trump on ehtinyt uhkailla yhtiötätilauksen perumisella, jos kustannuksia ei saada kuriin. Myös Kanada on harkinnut tilauksensa peruuttamista.

01c8eaf406524f128070a95541724f7b.jpg

Morten Hanche on Norjan kokenein F-35 -pilotti.(KUVA: Johannes Kotkavirta)

Toistaiseksi vasta parisataa F-35 -konetta on saatu toimitettua tilaajille. Näistä neljä on mennyt Norjalle, joka on suunnitellut tilaavansa kaikkiaan 52 uuden sukupolven konetta. Tämän vuoden aikana pitäisi olla tulossa kolme lisää.

Norja kouluttaa F-35 -pilottinsa Yhdysvalloissa Arizonan osavaltiossa sijaitsevassa Luken lentotukikohdassa. Maan kokenein F-35 -pilotti Morten ”Dolby” Hanche ylistää konetta sen kohtaamista vaikeuksista huolimatta.

– Olen erittäin vaikuttunut koneen suorituskyvystä. Se on nopea ja erittäin hyvin ohjattava, Hanche sanoo.

– Se on helppo käynnistää, nostaa ilmaan, lentää ja tuoda turvallisesti takaisin maahan.

e56d7ed5d07e410fa8ea22a1e9347f46.jpg

Norjalaiset F-35-pilotit ja ylläpidosta vastaavat koulutetaan Yhdysvaltojen ilmavoimien tukikohdassa Arizonassa.(KUVA: Johannes Kotkavirta)

Keskeistä niin sanotussa viidennen sukupolven hävittäjässä on vihollisen tutkassa näkymistä heikentävien häiveominaisuuksien lisäksi koneen kyky välittää tietoa pilotille, toisille koneille ja omille joukoille maan pinnalla. Yhdeksi F-35:n heikoista kohdista on mainittu sen ongelmista kärsinyt tietokoneohjelmisto. Hanche kuitenkin vakuuttaa koneen tiedonvälityskyvyn olevan jo huippuluokkaa.

– F-35:n ohjaamossa minun on helppoa hahmottaa taistelukentän tapahtumia ympärilläni. Kone tekee hyvää työtä välittääkseen minulle tiedon siitä, missä sekä ilmassa että maassa olevat kohteet sijaitsevat. Tällöin minun on helpompi tehdä taktisia päätöksiä.

Norjan F-35 -ryhmän huollosta vastaava upseeri Björn Eigeland kertoo, että uuden sukupolven koneiden ylläpito poikkeaa suuresti vanhemmista hävittäjistä.

– Perusteellisen huollon mahdollisuus käy koko ajan vähäisemmäksi. Pieniä osia ei enää korjata, vaan kyse on enemmän kokonaisen systeemin huoltamisesta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yksi mekaanikko ja yksi teknikko on kykenevä huolehtimaan noin 90 prosentista koko koneen ylläpidosta, Eigeland kertoo.

712f0530f43946159ad746dfdccfddc0.jpg

Huoltoupseeri Björn Eigeland kehuu F-35-konetta yllättävän helpoksi huollettavaksi. (KUVA: Johannes Kotkavirta)

Hänen mukaansa Norjan 18 kuukauden kokemus F-35 -koneista on tuonut hyviä kokemuksia.

– Kone on erittäin helppo huoltaa, sanoisin että yllättävän helppo.

Norja sai Eigelandin mukaan koneensa siinä vaiheessa, kun konetta vaivanneet suurimmat ongelmat oli jo saatu ratkaistua. Koneen kehitystyö on kuitenkin vielä monessa asiassa kesken, ja norjalaisilla on tässä oma roolinsa. Esimerkiksi jäiselle pinnalle laskeutumiseen tarvittavaa järjestelmää ei olla vielä päästy testaamaan lainkaan käytännössä.

– Meidän aikanamme kehitys on mennyt oikeaan suuntaan. Koneen ei ole tarkoituskaan olla täydellinen tässä vaiheessa. Ensi syksynä on tulossa iso ohjelmistopäivitys, jonka on määrä ratkaista useat tämänhetkiset ongelmat.

Pilotin lyhyt haastattelu mukana artikkelissa
http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005158349.html?ref=rss

Artikkelisarjasta lisää, Aamulehti:
F-35 on niin monimutkainen hävittäjä, että pelkkä lentäjän kypäräkin maksaa 400 000 euroa
KOTIMAA06.04. 19.04

F-35 on viidennen sukupolven hävittäjäkone, ja koelentäjä Alan Norman kutsuu päähinettään kolmannen sukupolven kypäräksi

Mikko PulliainenFt. Worth/Phoenix, USA

- Tämä on suhteellisen edistynyt osa hävittäjälentäjän varustusta.

F-35 -pilotti, majuri Morten ”Dolby” Hanche vaikuttaa sangen vaatimattomalta siihen nähden, että hän pitelee käsissään 400 000 dollarin arvosta norjalaisten veronmaksajien rahaa. Arizonan osavaltiossa sijaitsevan Yhdysvaltain ilmavoimien Luken tukikohdan 62. hävittäjälentolaivueeseen kuuluvalla Hanchella on nimittäin varsin poikkeuksellinen kypärä.

Jo hinta nostattaa kulmakarvoja, mutta kypärään kannattaa tutustua myös tarkemmin, sillä siihen kiteytyy hyvin, miksi F-35 on niin monimutkainen lentokone.


Lähellä Phoenixin kaupunkia Arizonassa sijaitseva Luken lentotukikohta kouluttaa F-35 -lentäjiä usean maan tarpeisiin. Yhteensä uusia koneita on siellä viitisenkymmentä, ja näiden lisäksi tukikohdassa lennetään F-16 -kalustolla.

- Tämä kypärä korvaa vanhempien hävittäjien HUD-näytön, eli kypärä näyttää esimerkiksi lentokorkeuden, -nopeuden sekä informaation mahdollisista vihollisista, selittää Hanche, ensimmäinen F-35:tä lentänyt norjalainen.


Kypärän yläosaan on sijoitettu projektori, joka heijastaa tietoa suoraan kypärän sisempään visiiriin. Ulompi visiiri suojaa lentäjää esimerkiksi heittoistuinhypyn aikana.

Samoin kypärässä on paljon elekroniikkaa sekä magneettikenttiin perustuva järjestelmä, joka kertoo hävittäjälle reaaliaikaisesti kypärän asennon. Toisin sanoen visiiriin heijastettava tieto muuttuu sen mukaan, mihin lentäjä katsoo.

Eikä siinä vielä kaikki.

Kypärässä on muutakin: valoa kaappaava ja vahvistava kamera, joka toimii yönäkölaitteena. Kamera seuraa myös infrapunasäteilyä, siis heijastuvaa lämpöä, joten se on liitetty koneen ohjusvaroitusjärjestelmään. Ja jos pilotti kääntää päänsä alaspäin, hän näkee ikäänkuin lentokoneen pohjan läpi.

Ei siis ihme, että kypärä tulee kalliiksi. Majuri Hanchelle se on luonnollinen työkalu.

- Jos oikein keskityn, huomaan miten kypärä eroaa perinteisestä HUD-näytöstä, mutta arkipäivän lentämisessä en edes ajattele asiaa.


Morten ”Dolby” Hanche lensi ensimmäisenä norjalaisena F-35 -koneella marraskuussa 2015, ja tänä syksynä hän tuo lentäjätovereidensa kanssa ensimmäiset koneyksilöt Norjaan.

Periaatteessa F-35:n perusidea on yksinkertainen: yhdistetään kaikista koneen eri sensoreista (tutka, infrapunakamerat jne.) tuleva tieto, ja esitetään se koneen lentäjälle saumattomana kokonaisuutena. Sitten tieto jaetaan vielä muille koneille, joten mitä hävittäjäparven yksikin F-35 näkee, sen näkevät kaikki.

Tätä sensorifuusioksi kutsuttua periaatetta sovelletaan toki monessa muussakin hävittäjäkoneessa, mutta F-35:ssä se on viety pisimmälle, joten ei ihmekään, että Lockheed Martinin insinöörit ovat käytännön toteutusta rakentaessaan hieman raapineet päätään.

Koneen ohjelmistoissa on noin kahdeksan miljoonaa riviä koodia, ja koko kehitysohjelma on kaikkine vastoinkäymisineen maksanut arviolta 400 miljardia dollaria. Budjetti- ja aikataulumyöhästelyjen syyt ovat välillä olleet jopa surkuhupaisia: vuosi sitten koneen tutkassa havaittiin ohjelmistovika, jonka vuoksi lentäjät joutuivat välillä buuttaamaan koko tutkajärjestelmän kesken lennon.


Alan Norman esittelee lämpökamerajärjestelmää, jonka avulla lentäjä pysyy selvillä siitä, mitä ympärillä tapahtuu.

Majuri Hanche kertoo olevansa koneeseen tähän mennessä tyytyväinen.

- Tilannetietoisuuden ylläpitäminen on helppoa. Minun ei tarvitse käyttää ilmassa aikaani säätämällä tutkaa katsomaan tuonne ja infrapunakameraa tänne, vaan kone tekee sen puolestani. Kun koulutamme täällä lentäjiä, voimme ottaa sisään aiemmin ainoastaan ilmasta maahan -sodankäyntiä harjoitelleen lentäjän, ja lyhyen muuntokurssin jälkeen he jo kouluttavat muita ilmasta ilmaan -tehtäviin. Väittäisin, että tämä ei olisi onnistunut [Hanchen edellisessä koneessa] F-16:ssa.

- Ja kun tämä yhdistetään siihen, että vihollisen on vaikeaa havaita konetta, niin F-35 -lentäjillä on suuri etu puolellaan.

Kuinka lähelle toista konetta F-35 pääsee salaa?

- Paljon lähemmäksi kuin F-16.

Mitä se tarkoittaa?

- Se tarkoittaa, että paljon lähemmäksi.


Huoltoupseeri majuri Bjørn Tommy Eigeland saapui Arizonaan vuonna 2015 valmistelemaan Norjan ilmavoimien kalustomuutosta. Yhteensä Norja on tilannut 52 F-35 -konetta.

Ilmailussa ei ole aivan tavatonta, että vaikeankin kehitysvaiheen tuloksena syntyy varsin mainio lentokone. Tätä taustaa vasten F-35:ttä on lyöty julkisuudessa ehkä turhankin voimakkaasti. Toisaalta odotukset ovat kovia: valmistaja Lockheed Martin aikoo valmistaa yli 3000 koneyksilöä (”tavallinen” F-35A, pieniltä lentotukialuksilta operoiva, lyhyeen nousuun ja pystysuoraan laskuun pystyvä F-35B sekä suurten tukialusten versio F-35C).

Kehitysohjelman johtaja kenraaliluutnantti Christopher Bogdanvakuutti viime viikolla suomalaismedialle, että ohjelma on nyt ”aika hyvin” raiteillaan, ja että kehitysvaiheesta siirrytään täyteen operatiiviseen toimintaan vuoden 2018 alussa. Pian on siis näytön paikka.

- Lentäjät muuttuvat teknikoista taktikoiksi, luonnehtii Lockheed Martinin F-35 -ohjelman pääkoelentäjä Alan Norman yhtiön F-35 tehtaalla Texasin Ft. Worthissa. Norman kuvaa oikeastaan myös ilmasodan yleisempää kehityssuuntaa: hävittäjistä tehdään mahdollisimman helppoja lentää, jotta pilotit pystyvät paremmin keskittymään itse asiaan.

Kuten moni muukin sotilas- ja siviilikone, F-35 on täysin tietokoneohjattu: ohjaussauvasta ei kulje ohjainpinnoille yhtään vaijeria, työntötankoa tai sensellaista, vaan kaikki ohjainkäskyt välitetään sähköisesti.


56. hävittäjälentolaivueen missio on vaatimattomasti "Koulutamme maailman parhaat F-35 sekä f-16 -lentäjät". Ensimmäinen F-35 saapui Luken tukikohtaan vuonna 2014.

- Tietokone muuttaa lento-ominaisuuksia tilanteen mukaan. Esimerkiksi pienillä lentonopeuksilla kone tuntuu hieman raskaammalta, joten se tuntuu luontaiselta [perinteisiin koneisiin tottuneille] lentäjille, Norman selittää.

Kuten Suomen toinenkin amerikkalainen hävittäjäkandidaatti F/A-18 Super Hornet, myös F-35 pystyy lentämään 50 asteen kohtauskulmalla eli käytännössä nokka rajusti pystyssä.

- Siinä asennossa koneen siivet eivät oikeastaan enää kehitä tarpeeksi nostovoimaa, joten perinteinen lentokone lähtisi käsistä.

Koneessa ei ole koko rungon kiertävää laajaa hydraulijärjestelmää, vaan ohjainpintoja liikuttavat itsenäiset hydrauliikkayksiköt, jotka saavat käskynsä sähköisesti.

F-35:n ulkomuoto on suunniteltu niin, että se näkyisi tutkassa ja muissa sensoreissa mahdollisimman vähän. Niinpä esimerkiksi moottorin suihkuputki on ikäänkuin piilossa koneen pyrstön sisällä, että sieltä purkautuva kaasu ei olisi kovin helpolla havaittavissa lämpökameroiden avulla.


HUD-näyttöön heijastetaan lentäjän tarvitsemaa dataa. Tämä perinteinen ratkaisu löytyy Suomen ilmavoimien F-18 Hornet -simulaattorista.

Vastaavasti tietokoneiden kehittämä lämpö johdetaan polttoainejärjestelmään ja puretaan moottorin kautta sen sijaan, että koko koko kone säteilisi lämpöenergiaa.

Kone pystyy kuljettamaan rajoitetun asekuorman rungon sisällä, mikä pienentää sekin tutkaprofiilia. Tällä hetkellä sisäiseen kuormaan kuuluvat ilmasta ilmaan -taisteluun tarkoitetut AMRAAM-ohjukset, sekä laser- ja GPS-ohjautuvat (JDAM) pommit.

Rungon sisällä ovat elektroniset häirintälaitteet ja tutka sekä erilaiset muut sensorit. Rungossa on esimerkiksi kuusi ikkunaa lämpökameroille, joiden avulla lentäjä saa 360 asteen kuvan ympäristön lentokoneista, ohjuksista ja muista kohteista.

Tilannekuvaa välitetään muille lähialueen F-35 -koneille salatun datalinkin kautta, ja muuhun tiedonvälitykseen koneessa on luonnollisesti Naton käyttämä Link-16 -järjestelmä.

Muodollisesti F-35 olisi Suomelle mitä sopivin hävittäjävalinta. Sitä on tarkoitus valmistaa suuri määrä, joten yksikkökustannusten voisi olettaa pysyvän kurissa. Tuotantolinja on tarkoitus pitää käynnissä 2030-luvun lopulle asti, eli huolto- ja kehitystoimintakin pyörinee kunnolla 2050-luvulle asti, etenkin kun lähialueella sekä Norja että Tanska ovat päätyneet samaan konetyyppiin.

Toisaalta on hyvä, että hankintapäätöstä ei tehdä ennen vuotta 2021. Norjalaiset myöntävät, että vielä ei tiedetä kuinka F-35 selviää pohjoismaisessa talvessa, Yhdysvalloissa tehty pakkastestaus kun ei vastaa vuonomaan ilmastoa. Joka tapauksessa norjalaisten koneita joudutaan muokkaamaan ainakin sen verran, että niihin lisätään jarruvarjot.

Ensimmäiset Norjan tilaamista 52 F-35 -koneesta saapuvat kotimaahansa kuluvan vuoden marraskuussa, ja ne korvaavat maan vanhentuvan F-16 -kaluston todennäköisesti vuoteen 2023 mennessä.

Kenraali Bogdan tosin jo myönsi, että moottoriöljyt ovat vaarassa jähmettyä pakkasella, jolloin koneen moottorin käynnistäminen voi olla hankalaa. Ongelma korjataan tekemällä öljyputkista halkaisijaltaan suurempia.

Samoin lopullista ohjelmistoversiota ei ole koneisiin vielä ladattu, vaan norjalaiset lentävät ikäänkuin F-35:n betaversiolla.


Norjalaisten ja yhdysvaltalaisten F-35 -pilottien lisäksi 56. hävittäjälentolaivue kouluttaa italialaisia lentäjiä. Tyyppikoulutuksen kesto on kolmesta kuuteen kuukautta.

- Ohjelmistotuki tehdään pääasiassa Yhdysvaltain puolella, mutta norjalaisia on siinä mukana, kertoo Luken lentotukikohdan norjalaisten huoltoupseeri, majuri Bjørn Tommy Eigeland.

- Jos ohjelmisto pettää, se yleensä ladataan koneeseen uudelleen. Lisäksi koneiden elinkaarella on aikataulutettuja ohjelmistopäivityksiä, ja niiden välissä eräänlaisia service pack -tyyppisiä päivityksiä.

Norjalaiset eivät myöskään tiedä, miten F-35 toimii ulkoisen aselastin kanssa, sillä tämä ominaisuus on Yhdysvalloissakin vasta koelentojen asteella. Uutta ovat myös koneen pinnoitukseen käytettävät materiaalit, joiden on tarkoitus minimoida rungosta heijastuvaa tutkakaikua.

- Toki se lisää tekemiseen yhden uuden asian, mutta luulisin että tämä Arizonan auringonpaahde sekä helle ovat materiaaleille vaikeampia, Eigeland pohtii.

Rantakelit ovat haitaksi myös norjalaisten F-35 -pilottien koulutuksessa.

- Pitää lentää paljon simulaattorilla, jotta lentäjät tottuisivat Norjan kehnoon säähän. Täällä kun säätä ei oikeastaan ole, majuri Hanche virnistää.

- Mittarilähestymisiä [kehnon näkyvyyden vuoksi] ei Luken tukikohdassa juuri tehdä. Itse olen lentänyt niitä täällä ehkä kaksi.

Lännen Media osallistui matkalle, jossa suomalaiset toimittajat tutustuivat molempien Suomelle ehdolla olevien yhdysvaltalaisten hävittäjien valmistukseen sekä tapasivat lentäjiä, jotka niillä lentävät.

Tämä on juttusarjan neljäs osa; ensimmäinen julkaistiin LM:n lehdissä tiistaina 4.4.2017 ja kaksi muuta lehtien verkkosivuilla viikon kuluessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä Bogdanin raportista sivulta 12 lähtien hyvin koottuna DOT&E:n neuvot ja JPO:n kannat niihin. Näin sitä viedään avoimesti ohjelmaa etiäpäin.
http://docs.house.gov/meetings/AS/AS25/20170216/105552/HHRG-115-AS25-Wstate-BogdanC-20170216.pdf

edit:
The USMC took its F-35Bs to Red Flag last summer. The F-35 flew 67 of its 70 scheduled sorties and proved itself as a dominant weapon system. During the first few weeks of that exercise, F-35s were not only NOT shot down but were not targeted. They also hit all their targets. And by the end of the exercise, F-35s were being used as Intelligence Surveillance Reconnaissance platforms above the battlespace to connect with fourth-generation airplanes to improve their survivability.

Härregud. F-35B kykeni ajelemaan rinkiä vihulaisten ympäri viikkojen ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Jossain oli pohdintaa F-35:n talvikestävyydestä... Ei ilmeisesti ole testattu kuin labraoloissa. No norjalta saataneen dataa jos vaan kertovat jahka koneet tulevat käyttöön norjassa.
 
Tämä ei ole tarkoitettu kritiikiksi mutta aika paljon jätetään nykyään tietokoneen ja koodin varaan. Kuulostaa riskialttiilta kun huomioidaan mikä kaikki voi mennä vikaan...

Kaikki jo 4. sukupolvenkin hävittäjäkoneet lentävät tietokoneavusteisesti. Jos tietokonesysteemit kosahtavat, niin tonttiin tulee. Yleensä liikehtimiskyvyn vuoksi koneet ovat rakenteellisesti epästabiileja ja mahdottomia ohjata ilman tietokoneen apua.
 
Kaikki jo 4. sukupolvenkin hävittäjäkoneet lentävät tietokoneavusteisesti. Jos tietokonesysteemit kosahtavat, niin tonttiin tulee. Yleensä liikehtimiskyvyn vuoksi koneet ovat rakenteellisesti epästabiileja ja mahdottomia ohjata ilman tietokoneen apua.
Lentää, lentää mutta pointti oli, että tuollaisessa sulautetussa järjestelmässä hommaa on viety askel pidemmälle... Jos 4gen koneessa on älyä kuin taskulaskimessa niin tuossa on sitten kuin älypuhelimessa ;) Eikä hommassa siis mitään vikaa ole ja maailma kehittyy. Kuulostaa vain hurjalta kun kaikki on tietokoneen varassa. Jokaista yksittäistä osaa ohjataan tietokoneella sähköisesti.
 
Lentää, lentää mutta pointti oli, että tuollaisessa sulautetussa järjestelmässä hommaa on viety askel pidemmälle... Jos 4gen koneessa on älyä kuin taskulaskimessa niin tuossa on sitten kuin älypuhelimessa ;) Eikä hommassa siis mitään vikaa ole ja maailma kehittyy. Kuulostaa vain hurjalta kun kaikki on tietokoneen varassa. Jokaista yksittäistä osaa ohjataan tietokoneella sähköisesti.

Huom. Se, että jotain ohjataan sähköisesti, ei ole ihmeellistä. Kaikki ohjaus on joko mekaanista, hydraulista tai sähköistä. Sähkön osalta, katkaisijoiden ja releiden jälkeen tuli (mikro)elektroniikka. Mutta oletettavasti tarkoitat kuitenkin nimenomaan tietokoneella ohjattuja, joissa ajetaan ohjelmistoa suorittimella. Tänä päivänä vain lähes kaikki tahtoo olla jo sitten tietokoneohjattua. Esimerkiksi vaikka vähän paremmat led-käsi- tai otsavalaisimet.

Siinä olet oikeassa, että esim. F-35:den tapauksessa ohjelmistohaaste on kuitenkin melkoinen. Integroitu, verkottunut reaali-aikainen järjestelmä ei liene niitä helpoimpia caseja ohjelmoinnin näkökulmasta. Tuossa vuoden takaista tilannetta.

The toughest problem the program is having is matching the timing of the aircraft’s fusion software with its sensors’ software. “As we add different radar modes and as we add different and capabilities to the DAS system and to the EOTS system, the timing is misaligned,” and then you have to reboot it. Bogdan said he’s aiming for eight to nine hours between such software failures when a radar or DAS or EOTS needs to be rebooted, which is what legacy aircraft boast. Right now they are at four to five hours between such events. “That’s not a good metric.”

https://news.ycombinator.com/item?id=11697881
 
F-35:lle ei löydy haastajaa.
¨
F-35 Needs More Potent Adversary Services
http://seapowermagazine.org/stories/20170418-F35.html

ARLINGTON, Va. — The F-35 Lightning II strike fighter is easily able to counter the adversary services aircraft thrown at it in numbers, said an official of an adversary services contractor, who added that the industry is facing challenges in coming up with a realistic threat aircraft for training for high-end combat.

Nothing gets close to these things [the F-35s]” said Jeffrey Parker, a former Air Force fighter pilot and chief executive of ATAC LLC, a Textron company that provides opposing aircraft for U.S. fighter squadrons and electronic threat simulation against Navy strike groups. “I’ve flown against the [Marine] F-35Bs down at [Marine Corps Air Station] Beaufort [S.C.] It’s an impressive airplane. Even in the hands of students, it’s a very capable fighter.”

Parker also said that increased adversary services are needed by the Navy, Air Force and Marine Corps to reduce the fatigue-life toll on use of the services’ own front-line fighters and their limited flight hours in the adversary role.

The Navy “has a shortage of readiness training, so they’re reaching out to industry to try to solve that problem,” Parker said. “They’re using too much ‘gray air’ [warfighting aircraft].”

He said each adversary aircraft that flies 250 hours a year is the equivalent of freeing an F/A-18 Super Hornet for fleet use for a year. Ten ATAC aircraft in use for 250 hours each can extend the lives of 10 Super Hornets per year.

The Navy has three squadrons of dedicated adversary aircraft with third-generation F-5 or fourth-generation F/A-18 fighters and the Marine Corps fields one squadron of F-5s. The Navy’s Topgun school also uses F/A-18 and F-16 adversary aircraft. The Air Force operates two adversary F-16 squadrons. Companies like ATAC use foreign-built aircraft such as the supersonic F-21 Kfir and slower Hawker Hunter to supplement with adversary services.

“The Navy squadrons are hurting on aircraft,” Parker said. “They don’t have enough. They’re also trying to upgrade their training from third-generation aircraft like F-5s to fourth-generation aircraft like F/A-18s and F-16s.

“The aircraft shortages in training are made worse by the F-35 fifth-generation aircraft, which you need a lot of ‘bad guys’ for,” he said.

Parker told Seapower that more fourth-generation fighters are needed to meet the increasing demand for adversary services, but that “not enough fourth-gen aircraft in the world are available to industry. Nobody can provide it all, nor can all of us [the adversary companies] provide it together, at least in the next five years or so.”

Because of restrictions in U.S. law, the adversary contractors cannot purchase or lease fourth-generation fighters from the U.S. aircraft in desert storage. As such, they go to foreign nations like Israel for retired jets to bring to the United States.

The Navy has issued a draft Request for Proposals for fourth-generation adversary services for the Naval Aviation Warfighting Center at Naval Air Station Fallon, Nev., looking for F-16- or SU-27-like capability with an upgraded radar.

“There’s only one category of radar [that can meet specifications] — an AESA [electronically scanned array radar],” he said.

For cost reasons, Parker said, single-engine jets are needed, rather than two-engine aircraft.
The ability of the F-22 Raptor and F-35 to track and engage large numbers of aircraft means that large numbers of adversary aircraft are needed to provide a realistic scenario for training the pilots. For example, the Air Force stations a number of T-38 supersonic trainers at Langley Air Force Base, Va., to provide enough bogeys to challenge the F-22s based there.

“The Raptor is such an uneven fight, that if you send out two Raptors against anything else, there’s no challenge, no work for the pilots to do. For a ‘two-ship’ they want 12 bandits.

“What we see going on is a maturation of the industry” he said. “By going to the fourth-generation level, the Navy is acknowledging that these programs are going to be around and integrated at the highest levels, because now they have radar; pulling 9 gs [nine times the force of gravity] at the merge; [and] helmet off-boresight capability.”
 
Mitteepä lottootte, milloin ensimmäiset käytetyt F-35:t ovat markkinoilla?

En tarkoita, että F-35 olisi jotenkin huono tai edes liian kallis, mutta kaikkien maiden puolustuspoliittisia linjauksia nyt vain ei voi kutsua kovin pitkäjänteisiksi. Ei varmaan tarvitse mainita Hollannin tankkisekoiluja tässä yhteydessä. Ja jos sisäinen turvallisuustilanne muuttuu vielä entisestään, niin ostoskeskuksia ja rautatieasemia partioivan kevyen jalkaväen kysyntä voi ylittää Staneissa savimajoja pommittavien ilmavoimien kysynnän.
 
Huomenna pitäisi Fort Worthista Teksasista kolmen F-35A koneen startata kohti Nevatimin lentotukikohtaa Israelissa (AS-3, AS-4 ja AS-5). Suunniteltu saapumispäivä on sunnuntai 23. päivä huhtikuuta.
 
"Koiratappeluraportin" eli CLAWS-testin seurauksia, lentosoftaa ilmeisesti ruuvattu aika lailla:


F-35 once lost to F-16s, and how it made a stunning comeback
19 Apr 2017 Alex Lockie

"The F-35 represents the US Air Force, Navy, and Marine Corps’ vision for the future of combat aviation, but in 2015 a damning report detailed how the Joint Strike Fighter had lost in dogfights with F-16s and F-15s — the very planes the F-35 intended to replace.

Essentially it came down to energy management in the early days of the F-35 program, according to the report....

...according to Dan Flatley, the Marine Maj. US Marine Corps (Ret.) who helped design the training syllabus for F-35 dogfights, the F-35’s lacklustre performance against legacy jets had more to do with old habits of the pilots and a weapons system in its infancy rather than anything wrong with the F-35 concept itself.

“When you first get in the F-35 and try to fight it visually, you immediately go back to everything you knew in your legacy fighter,” Flatley told Business Insider in a phone interview....

...“If you try to fight it like a fighter, it isn’t. You’re going to have terrible results,” Flatley said of the F-35. Like any new weapons system, the F-35 takes some getting used to. In 2015, F-35 pilots were pulled from other fighters and introduced to a plane that fundamentally reimagined aerial warfare. A learning curve ensued....

...Flatley said he did approach Lockheed Martin to suggest changes to the jet after its poor run against legacy aircraft.

One attribute the F-35 has that counter-intuitively helps it in dogfights is its ability to slow down during a turn, but it was during these slow turns that pilots weren’t able to control the plane how they were used to.

Basically, the engineers at Lockheed Martin built the F-35’s flight controls with an incredible amount of automation, which Flatley said could make the jet “feel like it was fighting you,” or “feel like the hand of god pushing you in certain directions.”

Flatley and the other F-35 pilots needed the ability to push their aeroplane right to the edge of its abilities, almost to the point where it would fall right out of the sky due to hitting slow speeds at insane angles, should they need to in a do-or-die dogfight.

“You guys are hand holding us,” Flatley told the engineers, who hadn’t imagined the fighter pilot’s need to push the limits of their aircraft.

“We want more authority. I want to be able to throw my nose around if I need to,” said Flatley, referring to the plane’s ability to point its front end at threats in order to better assess and target them.

So Lockheed Martin worked with the pilots and fixed the issues keeping them from aceing dogfights, as they do now. Since that test, the F-35’s record speaks for itself. During Red Flag, the US Air Force’s most realistic, challenging jet fighter training event, the F-35 came out with a stunning 20-1 kill ratio on the legacy aircraft that had once beaten it.

Flatly, who came from an F/A-18 background, said he had to shake the old habits he formed in an aircraft that was originally conceptualized in the 1970s, but young pilots training today won’t have those problems, and could revolutionise the way the F-35 fights.

“The next generation, the first Lieutenants that have never flown an F-18 before, those are the pilots that are going to define what the F-35 is going to do,” said Flatley."


Lähde: https://www.businessinsider.com.au/f-35 ... ack-2017-4
 
"Koiratappeluraportin" eli CLAWS-testin seurauksia, lentosoftaa ilmeisesti ruuvattu aika lailla:


F-35 once lost to F-16s, and how it made a stunning comeback
19 Apr 2017 Alex Lockie

"The F-35 represents the US Air Force, Navy, and Marine Corps’ vision for the future of combat aviation, but in 2015 a damning report detailed how the Joint Strike Fighter had lost in dogfights with F-16s and F-15s — the very planes the F-35 intended to replace.

Essentially it came down to energy management in the early days of the F-35 program, according to the report....

...according to Dan Flatley, the Marine Maj. US Marine Corps (Ret.) who helped design the training syllabus for F-35 dogfights, the F-35’s lacklustre performance against legacy jets had more to do with old habits of the pilots and a weapons system in its infancy rather than anything wrong with the F-35 concept itself.

“When you first get in the F-35 and try to fight it visually, you immediately go back to everything you knew in your legacy fighter,” Flatley told Business Insider in a phone interview....

...“If you try to fight it like a fighter, it isn’t. You’re going to have terrible results,” Flatley said of the F-35. Like any new weapons system, the F-35 takes some getting used to. In 2015, F-35 pilots were pulled from other fighters and introduced to a plane that fundamentally reimagined aerial warfare. A learning curve ensued....

...Flatley said he did approach Lockheed Martin to suggest changes to the jet after its poor run against legacy aircraft.

One attribute the F-35 has that counter-intuitively helps it in dogfights is its ability to slow down during a turn, but it was during these slow turns that pilots weren’t able to control the plane how they were used to.

Basically, the engineers at Lockheed Martin built the F-35’s flight controls with an incredible amount of automation, which Flatley said could make the jet “feel like it was fighting you,” or “feel like the hand of god pushing you in certain directions.”

Flatley and the other F-35 pilots needed the ability to push their aeroplane right to the edge of its abilities, almost to the point where it would fall right out of the sky due to hitting slow speeds at insane angles, should they need to in a do-or-die dogfight.

“You guys are hand holding us,” Flatley told the engineers, who hadn’t imagined the fighter pilot’s need to push the limits of their aircraft.

“We want more authority. I want to be able to throw my nose around if I need to,” said Flatley, referring to the plane’s ability to point its front end at threats in order to better assess and target them.

So Lockheed Martin worked with the pilots and fixed the issues keeping them from aceing dogfights, as they do now. Since that test, the F-35’s record speaks for itself. During Red Flag, the US Air Force’s most realistic, challenging jet fighter training event, the F-35 came out with a stunning 20-1 kill ratio on the legacy aircraft that had once beaten it.

Flatly, who came from an F/A-18 background, said he had to shake the old habits he formed in an aircraft that was originally conceptualized in the 1970s, but young pilots training today won’t have those problems, and could revolutionise the way the F-35 fights.

“The next generation, the first Lieutenants that have never flown an F-18 before, those are the pilots that are going to define what the F-35 is going to do,” said Flatley."


Lähde: https://www.businessinsider.com.au/f-35 ... ack-2017-4

Toimittaja on tainnut lisäillä vähän omiaan. Hän ilmeisesti olettaa, että F-35 kävi Red Flagissa pelkkiä koiratappeluita, ja 20-1 voittosuhde kertoo hurjasta parannuksesta.

So Lockheed Martin worked with the pilots and fixed the issues keeping them from aceing dogfights, as they do now. Since that test, the F-35’s record speaks for itself. During Red Flag, the US Air Force’s most realistic, challenging jet fighter training event, the F-35 came out with a stunning 20-1 kill ratio on the legacy aircraft that had once beaten it.

Näin ei tietenkään ole. Todennäköisesti voitot tulivat BVR-etäisyyksiltä, vaikka sitä ei erikseen mainittukaan. Erikseen sen sijaan mainittiin, että tappiot tulivat näkökantaman sisältä.

Lisäksi en kyllä usko tätäkään. Engineers hadn’t imagined that the fighter pilot’s need to push the limits of their aircraft.

Mutta, se on hyvä, jos claweja on saatu kehitettyä. Artikkelin pohjalta sitä on kuitenkin hankala/mahdoton arvioida.
 
F-35C targeting system guides weapon to moving target

http://www.edwards.af.mil/News/Arti...geting-system-guides-weapon-to-moving-target/

The F-35 Integrated Test Force recently performed another first-of-its-kind test when the aircraft released a laser-guided bomb against a moving target.


An F-35C being tested here released specially built GBU-12 Paveway II guided bomb over a controlled range at Naval Air Weapons Station China Lake in the California desert, successfully engaging a small pickup truck March 29.


According to engineer Collin O’Fallon of the 775th Flight Test Squadron, this F-35 weapons delivery accuracy test was the first from an F-35 in the 3F software configuration, which has incorporated new release logic to enhance effectiveness against moving targets, with the objective of reducing pilot workload. O’Fallon is matrixed to the 461stFlight Test Squadron “Deadly Jesters” for the testing.

“This logic is called Lead Point Compute, which in essence, delays the release point of the weapon to ensure the weapon has the available kinematics to guide to and reach the target at its future location,” O’Fallon said.

The system evaluates the speed and direction of the target against the altitude and speed of the aircraft to determine the exact release.

“The higher and faster you go, the farther you can sling the thing,” he said.

170329-F-ZZ999-461.JPG
 
Back
Top