Omasta mielestäni F-35 näyttää näissä lentonäytösvideoissa liikehtimiskyvyltään hyvin samanlaiselta kuin Ilmavoimien Hornetitkin.
Tässä tosin kannattaa ottaa sekin huomioon, että kaikkia kehitysvaiheeseen liittyviä lentotilarajoituksia ei ole F-35:n osalta vielä edes purettu, kone ei taida vieläkään esim. pystyä tekemään 9G:n liikkeitä jne...
Sinänsä onkin hyvin oletettavaa, että F-35:n perus lento-ominaisuudet vastaavat paljolti Hornetin lento-ominaisuuksia, molemmissa koneissa on jyrkkäkulmaiset koneen rungon takaosaan sijoitetut siivet sekä suhteessa koneen runkoon isohkot korkeusvakaajat. Samoin molemmissa koneissa on kaksi samantyylisessä kulmassa olevaa korkeusvakaajaa kuin myös koneen rungon sivuilla olevat kiinteät moottorin ilmanottoaukot.
Merkittävimmät erot koneiden liikehtimiskyvyssä johtuvat todennäköisesti F-35:en huomattavasti Hornetin moottoreita tehokkaamasta moottorista sekä Hornetiakin kehittyneemmästä tietokoneavusteisesta ohjausjärjestelmästä. F-35:ssa saadaan todennäköisesti Hornetiakin paremmin kaikki ohjausvaikutus irti koneen ohjauspinnoilta koneen kehittyneiden ohjelmistojen ansiosta.
Muistaakseni F-35 pilotit ovatkin kommentoineet koneen vastaavan lento-ominaisuuksiltaan korkeilla kohtauskulmilla lentävää F/A-18 Hornetia, jossa on F-16:sta jatkuvan kaarron ominaisuudet paljolti juuri tehokkaan moottorinsa ansiosta. Koko JSF-hankkeen tavoitteenahan oli luoda kone, joka lento-ominaisuuksiltaan vastaa 4. sukupolven huippukoneita, mutta jonka varsinainen "kilpailuetu" suhteessä näihin muodostuu muista ominaisuuksista kuten esimerkiksi häiveominaisuuksista, sensorifuusiosta ja elektronisen sodankäynnin järjestelmistä jne...
Tässä tosin kannattaa ottaa sekin huomioon, että kaikkia kehitysvaiheeseen liittyviä lentotilarajoituksia ei ole F-35:n osalta vielä edes purettu, kone ei taida vieläkään esim. pystyä tekemään 9G:n liikkeitä jne...
Sinänsä onkin hyvin oletettavaa, että F-35:n perus lento-ominaisuudet vastaavat paljolti Hornetin lento-ominaisuuksia, molemmissa koneissa on jyrkkäkulmaiset koneen rungon takaosaan sijoitetut siivet sekä suhteessa koneen runkoon isohkot korkeusvakaajat. Samoin molemmissa koneissa on kaksi samantyylisessä kulmassa olevaa korkeusvakaajaa kuin myös koneen rungon sivuilla olevat kiinteät moottorin ilmanottoaukot.
Merkittävimmät erot koneiden liikehtimiskyvyssä johtuvat todennäköisesti F-35:en huomattavasti Hornetin moottoreita tehokkaamasta moottorista sekä Hornetiakin kehittyneemmästä tietokoneavusteisesta ohjausjärjestelmästä. F-35:ssa saadaan todennäköisesti Hornetiakin paremmin kaikki ohjausvaikutus irti koneen ohjauspinnoilta koneen kehittyneiden ohjelmistojen ansiosta.
Muistaakseni F-35 pilotit ovatkin kommentoineet koneen vastaavan lento-ominaisuuksiltaan korkeilla kohtauskulmilla lentävää F/A-18 Hornetia, jossa on F-16:sta jatkuvan kaarron ominaisuudet paljolti juuri tehokkaan moottorinsa ansiosta. Koko JSF-hankkeen tavoitteenahan oli luoda kone, joka lento-ominaisuuksiltaan vastaa 4. sukupolven huippukoneita, mutta jonka varsinainen "kilpailuetu" suhteessä näihin muodostuu muista ominaisuuksista kuten esimerkiksi häiveominaisuuksista, sensorifuusiosta ja elektronisen sodankäynnin järjestelmistä jne...