Jotenkin noista Rafalen liikkeistä puuttuu se räjähtävä nose pointing kyky mikä näkyy Lockheedin koneissa:
Tuohan on koneen ohjausgeometrian tuoma ominaisuus; canard-koneet kääntävät liikesuuntaa aerodynaamisesti ja pitävät ilmavirran eheänä jarrutustynnyreitä lukuunottamatta. Iso joukko ohjainpintoja optimoi ilmavirran ja FBW-suunnittelijat eivät salli "sladeja", koska niitä ei tarvita. Ohjainpintojen yhteistoiminnan monipuolisuudesta kertoo Rafalen viime ja tämän vuoden ohjelmissa oleva loppulasku suoraan matalahkosta käänteisestä puolikuubalaisesta, ja laskuun tarvittavasta valtavasta jarrutusvoimasta ilman ohjauksen heikkenemistä. (*
F-35 taasen on deltasiipi-tyylinen high-alpha-kone, joka vetää nokan "sladissa" haluamaansa suuntaan, ottaa valtavan ilmanvastuksen lentopintoihinsa, ja puskee sen jälkeen moottoriteholla vauhdin nopeasti takaisin ennenkuin kone sakkaa syvemmin. F-35, F-22 ja C-Hornet ovat riittävän tehokkaita koneita tekemään sitä antaumuksella ja näyttävästi.
Rafale kuittaa eron canard-koneiden ja high-alpha-koneiden lentoliikkeiden räväkkyydessä sillä, että se tekee paljon liikkeitä ja kovin nopealla tempolla/tarkkuudella.
Videoilla F-35:n tehdessä sivuttaiskaartoa kone oikaistaan aina nokan osoittamisen jälkeen. Olisiko niin, että noissa tilanteissa ilmanopeus laskee sen verran, että pitää käväistä vaaka-asennossa?
Näkisin myös juuri näin. Ainakin tällä FBW-versiolla otetaan rauhallisesti ilmanopeutta ja energiaa takaisin ennenkuin tehdään mitään muuta. Tuo "sladi" syö energian ja lentotilan pois parissa sekunnissa.
(* Samaa on tehnyt M2000 mm. Lappeenrannassa sekä Suomen Hornet takavuosina "10km" loppuliikkeensä jälkeen esim. Lentäjien Juhannuksissa. M2k teki sen isompana ja hitaampana, F-18 taasen pitkän luisukierteensä lopuksi. Rafale teki sen ilman marginaaleja. F-35:n FBW voisi luultavasti pystyä samaan tarkkuuteen kuin Rafale; ehkä sitten kun kone on ollut palveluskäytössä vuosia ja esitysohjelmia on alettu tehdä vähemmän varovaisesti.)
Viimeksi muokattu: