F-35 Lightning II

Heh. Johan menee vauhdikkaaksi, kun poikaakin (Spock) siteerataan. ;)

Viikonloppu tulee; otetaan poijjaat, mutta rauhallisesti! On mukavaa, jos keskustelu jatkuu eikä kenenkään tarvitse kuoria banaaneja.

Nojatuolispekulaatiota:
Niin, noita muuttujia ja mahdollisuuksia on paljon. Kaikilla HX -ehdokkailla voidaan Ilmavoimien edustajan lausuman mukaan hoitaa hommat. Kyse on käytetyistä taktiikoista ja vahvuuksien hyödyntämisestä.

Oletusvastustajat lienevät SU-35x, SU T-50x, MiG-xx(?) ja muut mahdolliset paperikotkat.

Ilmeistä erimielisyyttä vaikuttaisi kuumassa keskustelussa herättävän hypoteettinen tilanne, jossa esim. meillä olisi F-35 -hävittäjiä, jotka olisivat pakosalla ilkeiden itäkoneiden pyrkiessä takaa-ajoon. Ohjuksia ja polttoainetta osapuolilla olisi enemmän tai vähemmän. Monta muuttujaa on jo tässä, mutta olosuhteet ja lähtöasetelmat tuovat roimasti lisää kysymysmerkkejä. En luettele niitä nyt, sillä @crane laittoi jo ketjuun hyvän ja pätevän listan kysymyksiä. Trumpcard (tm) menetelmällä emme ehkä välttämättä löydä koko totuutta, jos kohta muutamien jyvästen esiin seulominen on mahdollista.

Muutama asia mietityttää. Kuinka lujaa ja miten kauas takaa-ajaja voi seurata jos kuormaa on kyydissä? Minne päin karkulaiset voivat lentää pakoon? Ketä muita on mukana jahdin suuremmassa kuvassa? Kummallakin puolella.

Ennen kuin joku pahoittaa mielensä, niin kommentoidaan vielä että F-35 ei supercruisaa perinteisessä mielessä koska tarvii jälkipoltinta yliääninopeudelle kiihdyttämiseen.
Jos nyt en ihan väärin muista ja ole ymmärtänyt, niin kiihdyttää tuohon 1.2M nopeuteen ja kytkee jälkipolttimen pois, jonka jälkeen tosiaan menee tuo reilu 200km ennenkuin vauhti hidastuu takaisin aliääniseksi.

Muistanko ihan väärin: oliko kiihdytys ensin ihan tappiin asti eli noin 1,6M ja sitten siitä hissukseen coastaammalla hidastuu. Näin saavutetaan keskimäärin 1,2M nopeus ilmoitetulla matkalla.
---
Pistetään tähän vähän vielä provosoivaa lukemista. Olen itse kuitenkin sitä mieltä, että F-42 > F-45.

http://www.nationalreview.com/artic...nt-f-45-mustang-ii-fighter-simple-lightweight
 
Muistanko ihan väärin: oliko kiihdytys ensin ihan tappiin asti eli noin 1,6M ja sitten siitä hissukseen coastaammalla hidastuu. Näin saavutetaan keskimäärin 1,2M nopeus ilmoitetulla matkalla.
Taidat muistaa. Tässä se alkuperäinen sitaatti:
"...The F-35 can't supercruise like the F-22 Raptor, but the test pilots have found that once they break the sound barrier, supersonic speeds are easy to sustain. "What we can do in our airplane is get above the Mach with afterburner, and once you get it going ... you can definitely pull the throttle back quite a bit and still maintain supersonic, so technically you're pretty much at very, very min afterburner while you're cruising," Griffiths said..

Ja tässä se Air force monthlyn kommentti:

The F-35, while not technically a "supercruising" aircraft, can maintain Mach 1.2 for a dash of 150 miles without using fuel-gulping afterburners. (AFM November 2012)

Tuo täyteen vauhtiin kiihdytys oli jonkun foorumistin teoria, jolle ei löytynyt hirveästi perusteluja.
 
No mikä on? Mielipidepoliisi liikkeellä vai?

En kehoittaisi vittuilemaan moderaattoreille, tai ottavat teikäläisen mahdollisuudet siihen pois. Tämä koskee myös mahdollisia alttereita.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm. F-35-teema vaikuttaa tuottaneen aika paljon banneja. Toivottavasti foorumin moderointi on tasaisen tehokasta kaikista teemoista. Muuten saattaa lentsikkakeskustelut hiljentyä.
 
Hmm. F-35-teema vaikuttaa tuottaneen aika paljon banneja. Toivottavasti foorumin moderointi on tasaisen tehokasta kaikista teemoista. Muuten saattaa lentsikkakeskustelut hiljentyä.
Jostakin syystä tämä vitja/aihe tuntuu olevan oikea pellemagneetti.

Harmillista että Giora Epstein ei kirjoittanut trollausopasta.
 
Jostakin syystä tämä vitja/aihe tuntuu olevan oikea pellemagneetti.

Harmillista että Giora Epstein ei kirjoittanut trollausopasta.

Esim kyseistä kirjoittajaa olisi voinut hyvin huomauttaa jo monesta muustakin teemasta.
 
Kiitti!
Kuka on Spock?

Höh, tietysti suippokorvainen poikani! Yhdennäköisyys on ilmeinen. Newtonkin huomasi aikanaan, että omena putoaa puusta. ;)
IMG_2381.webp


Taidat muistaa. Tässä se alkuperäinen sitaatti:
"...The F-35 can't supercruise like the F-22 Raptor, but the test pilots have found that once they break the sound barrier, supersonic speeds are easy to sustain. "What we can do in our airplane is get above the Mach with afterburner, and once you get it going ... you can definitely pull the throttle back quite a bit and still maintain supersonic, so technically you're pretty much at very, very min afterburner while you're cruising," Griffiths said..

Ja tässä se Air force monthlyn kommentti:

The F-35, while not technically a "supercruising" aircraft, can maintain Mach 1.2 for a dash of 150 miles without using fuel-gulping afterburners. (AFM November 2012)

Tuo täyteen vauhtiin kiihdytys oli jonkun foorumistin teoria, jolle ei löytynyt hirveästi perusteluja.

Joo, ei tässä uskonkappaleesta ole kyse, muistin tylsät luistimet jne. Vähempikin alkuvauhti varmaan riittää. Olennaista tietoa tuosta on se, että kone kykenee valmistajan mukaan 150 mailin ylisooniseen pyrähdykseen ilman jälkipolttoa.

Jostakin syystä tämä vitja/aihe tuntuu olevan oikea pellemagneetti.
...

Ilmailuaiheisissa ketjuissa liikkuu suuria tunteita ja jokseenkin kaikissa käydään samoja ilmataisteluita. Niitä käydään myös aiheeseen liittyvien ketjujen ulkopuolella. Kirjoita F-35 tai Gripen niin johan mopo lähtee kierroksille. :rolleyes:
 
Täydessä lastissa...

Ulkoisena kuormana 4 * 2000 lbs GBU-31 + 2 * AIM-9X.

ft-feature-indepth__main.jpg
 
Arvelisin, että jos Suomi valitsee F-35:n, niin osaa koneista käytetään edessä sisäisellä asekuormalla havainnointiin ja loppuja täydellä ilmataistelukuormalla taaempana. Taitaa tuohon tulevaisuudessa mahtua 6x AIM-120 sisälle ja 4x AIM-120 ulkoisesti plus 2x AIM-9X.

Britit ovat tainneet puhua jotakin "stealth-ripustimista", voisi olla varteenotettava juttu meillekin.
 
Arvelisin, että jos Suomi valitsee F-35:n, niin osaa koneista käytetään edessä sisäisellä asekuormalla havainnointiin ja loppuja täydellä ilmataistelukuormalla taaempana. Taitaa tuohon tulevaisuudessa mahtua 6x AIM-120 sisälle ja 4x AIM-120 ulkoisesti plus 2x AIM-9X.

Britit ovat tainneet puhua jotakin "stealth-ripustimista", voisi olla varteenotettava juttu meillekin.

Ja meteorit päälle, jos niitä päätetään hankkia. Eikös Britit meinannut integroida niitä F-35:een? Jos eivät mahdu luukkuihin, niin sitten nuo ulkoisen ripustimet tulevat kyseeseen.
 
Ja meteorit päälle, jos niitä päätetään hankkia. Eikös Britit meinannut integroida niitä F-35:een? Jos eivät mahdu luukkuihin, niin sitten nuo ulkoisen ripustimet tulevat kyseeseen.

Hyshys, ei saa puhua niistä, AMRAAM 4eva... ;)

Salama-Santeri kykenee kuljettamaan sisäisissä ja ulkoisissa ripustimissa sen verran puikkoja, että sitä voi käyttää arsenaalikoneena. Koneeseen on ollut kehitteillä matalan tutkaheijasten omaava aseripustin. Sisäisellä asekuormalla liiikkuvien tiedustelijoiden käyttö sensorialustoina on koneella nojatuolista ajatellen järkevä ja looginen toimintatapa.

P.S. Itse kyllä laittaisin Salamankin kyytiin Meteoreita. Molempi parempi. :cool:
 
Hyshys, ei saa puhua niistä, AMRAAM 4eva... ;)

Salama-Santeri kykenee kuljettamaan sisäisissä ja ulkoisissa ripustimissa sen verran puikkoja, että sitä voi käyttää arsenaalikoneena. Koneeseen on ollut kehitteillä matalan tutkaheijasten omaava aseripustin. Sisäisellä asekuormalla liiikkuvien tiedustelijoiden käyttö sensorialustoina on koneella nojatuolista ajatellen järkevä ja looginen toimintatapa.

P.S. Itse kyllä laittaisin Salamankin kyytiin Meteoreita. Molempi parempi. :cool:
Meteor olisi erinomainen varsinkin siihen arsenaalikoneeseen.
 
Back
Top