Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Arsenaalikone tuossa yhteydessä tarkoitti kai että osa parven koneista kuljettaisi ohjuksia myös siipiripustimissa. Onko mielestäsi epärealistinen ajatus? Miksi?Arsenaalikone on höpöhommia, mitä nopeammin sen unohdatte sitä pikemmin päästään keskustelussa eteenpäin.
Ajatuksena, että maksimihäiveen omaavat koneet ovat edessä ja maalittavat taaempana oleville, joilla on extramäärä ohjuksia.
Onko tuokaan välttämättä se juttu? Miksi maalittajan pitäisi olla edessä, onko F-35:n tutka niin heikko? Pikemminkin voisi ajatella, että maalidata otettaisiin taempaa ja ohjuksen ampuminen tehtäisiin EMCON tiukkana mahdollisimman edestä luottaen häiveen (ja vähäheijasteisen ulkoisen kuorman) voimaan, jolloin ohjuksella on parhaat kinemaattiset edellytykset saavuttaa maali.
Tosin tässäkin on taas lukuisia muuttujia. Millaisia maaleja (häive- vai tavallisia?), millaiset ovat F-35:n tutkan LPI-ominaisuudet, miten hyvät edellytykset vihollisella on havaita F-35 aktiivisin menetelmin jne.
vähäheijasteisen ulkoisen kuorman
Arsenaalikone tuossa yhteydessä tarkoitti kai että osa parven koneista kuljettaisi ohjuksia myös siipiripustimissa. Onko mielestäsi epärealistinen ajatus? Miksi?
Rauhan aikana tunnistuskoneelle tuossa on psykologinen pointti.Mieleeni juolahti yksi positiivinen detalji sisäisistä asekuiluista. Koneen aseistaminen ja aseistuksen määrä ja laatu pysyvät salassa vastapuolelta. Ei ehkä suuri juttu täyden sodan olosuhteissa, mutta joillakin harmaan vaiheen "ei saa provoida" -ohjeistuksilla toimittaessa ulkopuolisilla ei ole mitään hajua, onko kone aseistettu tai miten raskaasti se on aseistettu.
Eikö parvilinkin kautta yhteydessä olevilla kaikilla neljällä koneella pitäisi olla täsmälleen sama tilannekuva? Eli takana olevat ampujat näkevät saman kuin edessä olevat sensorit.Tällöin F-35 menettää merkittävimmän etunsa 4gen-koneisiin (parempi tilannetietoisuus). Samalla menee myös nopeutta, kääntyvyyttä, käytettävää lentoaikaa ja tappion tullessa iso läjä myös puikkoja.
Eikö parvilinkin kautta yhteydessä olevilla kaikilla neljällä koneella pitäisi olla täsmälleen sama tilannekuva? Eli takana olevat ampujat näkevät saman kuin edessä olevat sensorit.
Nuo muut luettelemasi kohdat ovat toki varmasti asiaa.
Eikö parvilinkin kautta yhteydessä olevilla kaikilla neljällä koneella pitäisi olla täsmälleen sama tilannekuva? Eli takana olevat ampujat näkevät saman kuin edessä olevat sensorit.
Nuo muut luettelemasi kohdat ovat toki varmasti asiaa.
Sama asia paistoi itselläkin silmiin. Eihän ne koneen sensorit tai verkottumisominaisuudet katoa sillä, että ripustetaan kyytiin ulkoista kuormaa.
Mutta @Lurker varmaan tarkoitti, että menetetään informaatioetua suhteessa viholliseen, kun ulkoisella kuormalla ei enää ollakaan yhtä vaikeasti havaittavia viholliselle?
Sama asia paistoi itselläkin silmiin. Eihän ne koneen sensorit tai verkottumisominaisuudet katoa sillä, että ripustetaan kyytiin ulkoista kuormaa.
Mutta @Lurker varmaan tarkoitti, että menetetään informaatioetua suhteessa viholliseen, kun ulkoisella kuormalla ei enää ollakaan yhtä vaikeasti havaittavia viholliselle?
“For MADL, all I have to do is set a local net for my flight, one through 12, and then my node, which is kind of my position, I put my node as either two or four as a wingman, and I hit active on two different antennas and I am in the net[work],” Burnside explained.
By comparison, Link 16 has a few more “button pushes. But pretty transparent. Really, you could tell someone how to get into the link, type it in, enter the net, and that’s all they need to know.”
“It’s extremely, extremely easy to utilize the datalinks — very user friendly,” Burnside said of the overall comms network.
-snip-
The only platform these pilots have known in their brief Air Force careers is the Lightning II.
There was a time during training, Burnside said, his datalink wasn’t working “as advertised.”
“Usually there’s a simple fix of turn it off then turn it back on, which is generally kind of our answer here in the F-35 right now,” he said.
“But there’s other ways for me to kind of battle track red forces and blue forces with other sensors I have on the jet — my radar, or my [Electro-Optical Targeting System] or any sort of [Identification Friend-or-Foe] interrogator transponder which will allow me to keep track of who’s who in the battlespace,” he explained.
All of these avionics help keep the F-35 combat ready on command.
The pilot said doubling back on those systems versus the comms networks does “degrade his situational awareness and it’s not going to be as user friendly, I’m going to have to work a little bit harder to maintain some of that stuff to track my lethality or effectiveness.”
“It is good that you have [both MADL and Link 16] that you could work on,” he said, because “they have different purposes, so ideally you always want them both to be working but if one is not working, you’re still able to keep SA with one or the other,” he said.
Mahtoiko olla metrimäärää ja polttoaineita mainittu mutta ei tuo kiihdytys todellakaan kovin pitkä ollut. Nousee lyhyemmältäkin tienpätkältä. Ja sitten varjon kanssa alas tai koukkuihin niin varmasti maantietukikohtiin soveltuva peli.