F-35 Lightning II

Nähdäksesi sillä ensimmäisellä besserwisseröinnilläsi oli jotain suurempaa arvoa?

Ole hyvä. Voit toki linkittää sen mainion opuksen myös ilmavoimien tulevaisuus-ketjuun. Se on hyvä, että myös uudet lukijat löytävät sen eikä kertaus ole koskaan pahitteeksi.

Ylläpito voi poistaa myös kyseisen viestini, jos se tulkittiin besseröinniksi.
 
Ole hyvä. Voit toki linkittää sen mainion opuksen myös ilmavoimien tulevaisuus-ketjuun. Se on hyvä, että myös uudet lukijat löytävät sen eikä kertaus ole koskaan pahitteeksi.

Ylläpito voi poistaa myös kyseisen viestini, jos se tulkittiin besseröinniksi.

Tattista vaan luvasta.

Jottei olisi pahasti ot, tässä USAFin jenkkifutis-joukkueen uusi kypärä:
IMG_0300.webp
 
Eihän tuollaista F-35:een suunniteltua uhkakirjastoa löydy vielä mistään muustakaan koneesta, (eivät meidän nykyisetkään koneet taida Sukhoita ja Migiä erottaa toisistaan)

Suomen Horneteissa on ollut uhkakirjasto heti alusta lähtien. Se miten laaja/ajantasainen kirjasto on ja miten tehokkaasti oikeita päätelmiä tehdään, se on sitten toinen juttu. Näin vuonna 2007: "Pirkkalassa sijaitsee analyysi ja tutkimusjaos ja Tikkakoskella puolustusvoimien ilma-alusten uhkakirjastojen laadinnasta vastaava elsotukiajos."
///
https://insidedefense.com/daily-news/f-35-jpo-weighs-new-strategy-delivering-software-capability

"The F-35 joint program office is considering adapting its strategy for the post-system development and demonstration phase and Block 4 follow-on modernization, a move that could change the way it develops and delivers new software capabilities, Inside Defense has learned. Under the proposed approach, the program would establish a new bridge period between the close of SDD and the start of Block 4. During this period, it would deliver continuous upgrades to software Block 3F as deficiencies are discovered"

 
Suomen Horneteissa on ollut uhkakirjasto heti alusta lähtien. Se miten laaja/ajantasainen kirjasto on ja miten tehokkaasti oikeita päätelmiä tehdään, se on sitten toinen juttu. Näin vuonna 2007: "Pirkkalassa sijaitsee analyysi ja tutkimusjaos ja Tikkakoskella puolustusvoimien ilma-alusten uhkakirjastojen laadinnasta vastaava elsotukiajos."
Tarkoitin mittakaavaa. F-35:een tuleva uhkakirjasto on kooltaan kaksinkertainen F-22:een verrattuna, ja kymmenkertainen F-15:een verrattuna. Syyriassa ovat kenties saaneet haisteltua jotain jopa vanjan tuoreimmasta kalustosta.

Mitenkään omia ilmavoimiamme väheksymättä, amerikkalaiset taitavat noissa hommissa otella eri painoluokassa. Myös Ruotsalaisiin verrattuna, joten olisi mielenkiintoista tietää miten ajantasainen uhkakirjasto Gripeneissä mahtaa olla.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitin mittakaavaa. F-35:een tuleva uhkakirjasto on kooltaan kaksinkertainen F-22:een verrattuna, ja kymmenkertainen F-15:een verrattuna.

Mitenkään omia ilmavoimiamme väheksymättä, amerikkalaiset taitavat noissa hommissa otella eri painoluokassa. Myös Ruotsalaisiin verrattuna, joten olisi mielenkiintoista tietää miten ajantasainen uhkakirjasto Gripeneissä mahtaa olla.
Mihinkäs meidän hornetti sijoittuu tunne f-22:sen ja f-15:sta väliinkö?
Ja koskahan mahtaa tämä f35:sen uhkakirjasto valmistua?
 
Tarkoitin mittakaavaa. F-35:een tuleva uhkakirjasto on kooltaan kaksinkertainen F-22:een verrattuna, ja kymmenkertainen F-15:een verrattuna. Syyriassa ovat kenties saaneet haisteltua jotain jopa vanjan tuoreimmasta kalustosta.

Mitenkään omia ilmavoimiamme väheksymättä, amerikkalaiset taitavat noissa hommissa otella eri painoluokassa. Myös Ruotsalaisiin verrattuna, joten olisi mielenkiintoista tietää miten ajantasainen uhkakirjasto Gripeneissä mahtaa olla.

Mitä asioita uhkakirjastoihin haistellaan? Tutkasignaaleja perinteisesti, sen tiedän, mutta mitä muuta? Datalinkkejä? Mikä selittää kymmenkertaisen eron F-35:n ja F-15:n välillä? Olettaisin, ettei tähän kuulu nyt reittilentojen aikataulut ym:t, joita tosin on kehuttu tulevan F-35:n ohjelmistoihin.

Toinen kysymys, miksei uhkakirjastoa myydä koneasiakkaalle? Voisi luulla, ettei kyse ole mistään valtionsalaisuudesta. Silti mekin olemme (ilmeisesti) joutuneet kokoamaan oman uhkakirjastomme itse.
 
Mihinkäs meidän hornetti sijoittuu tunne f-22:sen ja f-15:sta väliinkö?
Ja koskahan mahtaa tämä f35:sen uhkakirjasto valmistua?
En osaa sanoa kumpaankaan mitään. Resurssit siellä ovat kuitenkin sitä luokkaa, että kovasti ihmetyttää jos sveduilla tai meillä on kattavammat kirjastot. Ryssien kanssa kilvan imevät toistensa säteilyjä Syyriassa tälläkin hetkellä. Meillä ei ikävä kyllä (tai mukava kyllä) tuollaisia mahkuja ole.
 
Mitä asioita uhkakirjastoihin haistellaan? Tutkasignaaleja perinteisesti, sen tiedän, mutta mitä muuta? Datalinkkejä? Mikä selittää kymmenkertaisen eron F-35:n ja F-15:n välillä? Olettaisin, ettei tähän kuulu nyt reittilentojen aikataulut ym:t, joita tosin on kehuttu tulevan F-35:n ohjelmistoihin.

Toinen kysymys, miksei uhkakirjastoa myydä koneasiakkaalle? Voisi luulla, ettei kyse ole mistään valtionsalaisuudesta. Silti mekin olemme (ilmeisesti) joutuneet kokoamaan oman uhkakirjastomme itse.
Tästä saa ehkä jotain osviittaa:
Data fusion would seem to be simple, as the use of mobile phones with fused data applications is widespread. However, for the F-35, the data must be extremely precise – the system cannot confuse a school bus for a mobile missile erector, for example. The threat data relies on thousands of mission data files that cue the F-35’s software, indicating what objects are (a surface-to-air missile site, enemy radar, enemy vehicle, etc.)

Tässä se jossa tuo kokoero mainitaan, antaa myös ymmärtää että ostajat saavat myös uhkirjastot!?


Elgin Getting 2 New F-35 Labs

EGLIN’S $300 MILLION REPROGRAMMING LAB PROVIDES THE F-35 WITH MISSION DATA TO GIVE IT COMBAT SMARTS, AND NOW TWO MORE MULTIMILLION-DOLLAR LABS WILL BE BUILT AT THE BASE TO CUSTOMIZE DATA FOR F-35 PARTNER NATIONS

When the United States Reprogramming Laboratory was established here nearly five years ago, the then-squadron commander made it clear why the lab was important to the F-35.
“Without mission data, the F-35 is a very pretty, and some would say very loud, aircraft,” said Air Force Lt. Col. Tim Welde, 513th Electronic Warfare Squadron (EWS) commander. “With mission data, the F-35 is pure lethality...

The F-35s will go into battle packed with more data than other fighters.

If you take two other Air Force platforms, the F-22 and the F-15, our mission data loads that we’re building are, in rough terms, about twice as big as that of an F-22 and about 10 times as big as that of an F-15,” said Perez.

http://pensacolatoday.com/2015/04/eglin-getting-two-new-f-35-labs/
 
Tässä yksi erinomainen esimerkki: kun ne kaksi USAFin F-35:sta piipahtivat kesällä Virossa, alueella pyöri "sattumalta" myös RC-135 Combat Sent ja RC-135 Rivet Joint:

Noteworthy, the quick visit to Estonia was “accompanied” by a rather unusual activity of U.S. and British spyplanes in the Baltic region.

In fact, as the F-35s headed towards Amari in formation with their KC-135 tanker, as many as three RC-135s (including a RAF bird) operated in the airspaces over or close to Estonia.

The U.S. Air Force dispatched an RC-135W Rivet Joint 62-4139 “Haiti 79” and an RC-135U Combat Sent 64-14847 “Spool 06” to the Baltic states.

https://theaviationist.com/2017/04/...-the-two-f-35a-stealth-jets-visiting-estonia/

Samat vehkeet operoivat ahkerasti Syyriassa:

https://theaviationist.com/2017/06/...assad-visits-russian-detachment-near-latakia/

Täällä juttua kyseisestä koneesta:
http://www.af.mil/About-Us/Fact-Sheets/Display/Article/104495/rc-135u-combat-sent/

By combining manual systems with the Automatic Electronic Emitter Locating System, Ravens and intelligence specialists can simultaneously locate, identify, and analyze multiple electronic signals.

The Combat Sent records these signals for future reference or for extensive analysis by electronic systems theorists. Any information garnered from the data will help determine detailed operating characteristics and capabilities of foreign systems. Evasion techniques and equipment are then developed from this knowledge that will detect, warn of, or defeat these electronic systems.
 
Kolme kommenttia.
  1. F-35 uhkakirjasto on käsittääkseni niin suuri maakohteiden vuoksi. Jos miettii vaikka F-15, niin sen tarvitsee sisältää vain yksi kourallinen vihollishävittäjätyyppejä ja toinen kourallinen ilmatorjuntajärjestelmiä.
  2. F-35 vs Gripen. F-35 sisältää käytännössä kaikki maailman eri uhkatyypit. Gripen voi keskittyä ainakin Euroopassa vain Venäjään.
  3. Svedut ovat rakentaneet uhkakirjastojaan kymmeniä vuosia. Iso osa tehdystä duunista lienee hyödynnettävissä myös uudessa Gripenissä.
 
En osaa sanoa kumpaankaan mitään. Resurssit siellä ovat kuitenkin sitä luokkaa, että kovasti ihmetyttää jos sveduilla tai meillä on kattavammat kirjastot. Ryssien kanssa kilvan imevät toistensa säteilyjä Syyriassa tälläkin hetkellä. Meillä ei ikävä kyllä (tai mukava kyllä) tuollaisia mahkuja ole.

On se meilläkin ihan hyvä tilanne. 24h vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä Tiedustelulaitos kerää sitä materiaalia jota käytetään niiden uhkakirjastojen luontiin. Tähän käytetään kiinteää ja liikkuvaa kalustoa niin maalla, merellä kuin ilmassakin.
 
On se meilläkin ihan hyvä tilanne. 24h vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä Tiedustelulaitos kerää sitä materiaalia jota käytetään niiden uhkakirjastojen luontiin. Tähän käytetään kiinteää ja liikkuvaa kalustoa niin maalla, merellä kuin ilmassakin.
En todellakaan halua väheksyä tiedustelulaitoksen työtä (tai ruotsalaisten) mutta kuten sanottu, resurssiero on niin jäätävän suuri, että minun on vaikea uskoa että USA/NATO -akselin kanssa olisi pariteetti laajuudessa ja ajantasaisuudessa.
 
Mihinkäs meidän hornetti sijoittuu tunne f-22:sen ja f-15:sta väliinkö?

http://parlinfo.aph.gov.au/parlInfo...Defence and Trade_2012_03_16_898_Official.pdf

Air Vice Marshal Osley: And so the strength of the joint strike fighter—and I use this as an example—is that it has the ability to have up to 650 parameters by which it will identify a potential threat out there. Other aircraft, such as the F22 have about a third of that and fourth-generation aircraft have perhaps half a dozen. So if you are in an F18 or in some of the other Soviet aircraft you only have a very limited understanding of what the threat is and being able to identify it at a distance. If we are able to do as we plan with the F35, and that is to have good access to the software and to be able to program it appropriately with mission data, it will have the ability to identify hostile aircraft at quite a considerable distance. Then decisions will be made within the formation, it will play to its strengths and it will defeat it, but not by going within visual range

Ja koskahan mahtaa tämä f35:sen uhkakirjasto valmistua?

Tuskin se koskaan "valmistuu". Uusia uhkia tulee jatkuvasti lisää ja vanhoistakin tietämys lisääntyy...
 
En todellakaan halua väheksyä tiedustelulaitoksen työtä (tai ruotsalaisten) mutta kuten sanottu, resurssiero on niin jäätävän suuri, että minun on vaikea uskoa että USA/NATO -akselin kanssa olisi pariteetti laajuudessa ja ajantasaisuudessa.
Väistämättä. Lisäksi kerätään huomattavasti rajoitetummalla alueella. On se varmaan vähän toista Syyriasta yms. käydä haistelemassa kuin harjoituksia/arkea vakoilla.
 
Väistämättä. Lisäksi kerätään huomattavasti rajoitetummalla alueella. On se varmaan vähän toista Syyriasta yms. käydä haistelemassa kuin harjoituksia/arkea vakoilla.

Ei siellä syyriassakaan mitään täysimittaista ilmasotaa käydä. Eli sota-moodien yms käyttö ei ole välttämätöntä.
 
Näkymiä tehtaalta:
 
Back
Top