F-35 Lightning II

Lieneekö sillä mitään väliä? Harva kone lentää puolen maapallon ympäri ilman varotoimia.
Ei tietenkään lennä.
ja ei ainakaan jos on vielä vähän kehitys asteella.
 
Israelin kuudes ja seitsemäs kone ovat laskeutuneet Nevatimin tukikohtaan.

file.php
 
Team Luke Flies 1000th Norwegian Sortie

In other international news, the Norwegian F-35As at Luke AFB completed their 1000th sortie last week. This is an exciting time for Norway and the F-35 program as they prepare to receive their first in country F-35As this November. Completing 1000 sorties gives Norway confidence in this aircraft as they begin to revolutionize their fleet to F-35As.

https://a855196877272cb14560-2a4fa8...ackcdn.com/17840/f35_weekly_update_9_7_17.pdf
 
Tuo koko haastattelu on luettavissa Iltalehden mobiilisovelluksella. Ei siinä juuri muuta uutta ollut, Over toistelee lähinnä foorumilla jo tunnettuja sananparsia. Ainola vetää tuttuun tapaansa mutkia suoriksi ja petaa hävittäjähankinnasta kahden kauppaa Super Hornetin ja F-35:n välillä. Ihan mahdollinen lopputulos, mutta perustelut ovat ontuvia ja osittain vääriä.
 
Jos Suomi ostaa amerikkalaisen konejärjestelmän, saatte Yhdysvaltain hallituksen ohjelmoimat tietokannat ja voitte täydentää niitä omalla datallanne, Lockheed Martinin Steve Over vakuuttaa. Ilman tietokantoja amerikkalaiskoneiden mahtavista lisäominaisuuksista ei olisi hyötyä.

Uutta ainoastaan se, että on mahdollista lisätä omaa dataa muun joukkoon. Eli siis jonkinlainen käyttöoikeus datan sisältöön, mutta ei tietoa miten syvälle siihen varsinaiseen tietokantaan päästään.

Huomioitavaa on käyttöoikeus ja lisäysoikeus amerikkalaisiin tietokantoihin, ei varmaankaan pääkäyttäjäoikeus. Jos F-35 kerää yhden lennon (1-2h) aikana noin teratavun verran dataa itsestään ja ympäristöstään, niin mikä osa siitä on sellaista raakatiedusteludataa, jonka ALIS välittää amerikkalaisen tietokannan analysoijille ilman FAF ennakkoharkintaa? Luultavasti kaikki kännykkäsignalointi ja kaikki muutkin radiolähteet F-35:n havaintokykyalueella, siis Suomen maaperällä. Hyvin vaikea uskoa, että sotilaskohteiden radiosignaaleista saataisiin teratavua kokoon yhdellä lennolla, eikä koneen omakaan diagnostiikka voi olla noin turpeaa. Väestön kännyköiden yms. signalointidata sen sijaan kyllä. Me tiedämme, että väestöön kohdistuva signaalikeruu on vakiotoimintaa kaikilla amerikkalaisilla kriisialueilla; dronet maalitetaan sen datan perusteella. Kova hinta.

Ja jos laitteeseen ei ole lähdekoodeja saatavilla, niin ei voida myöskään tietää, mitä ohjelmistoradiot kommunikoivat vaikkapa ANAV-signaalin yhteydessä valmistajamaan kanssa. Ei tiedetä, miten riippuvaisia ne ovat amerikkalaisen datan sisällöstä ja saatavuudesta.

F-35 edustaa tiivistä ja syvällistä yhteistyötä USA:n sotavoimien kanssa, niinkuin lienisi tarkoituskin, mutta myös täydellistä riippuvuutta, ellei Suomi pysty sopimaan F-35:n ohjelmistoista jotakin muuta kuin sen esim Nato-liittolaiset. Jutut Suomen omista Hornet-kräkkäyksistä eivät luultavasti enää toimi F-35:een, pari vuosikymmentä on mennyt välissä ja ohjelmistorakenteet aivan toisenlaisia.

Näihin vielä hyvät vastaukset valmistajalta ja -valtiolta, niin hyvä.

(E: toki voi olla, että kaikki joku DAS-videotallenne lähetetään täydellä resoluutiolla; sillä saa tilaa kulumaan. Olisi se hölmöä; varsinkin jos datan lähettäminen kuvaillaan haasteeksi tukialustoiminnassa. "Päätettiin täyttää maailman kalleimmat laajakaistat maisemavideoilla")
 
Uutta ainoastaan se, että on mahdollista lisätä omaa dataa muun joukkoon. Eli siis jonkinlainen käyttöoikeus datan sisältöön, mutta ei tietoa miten syvälle siihen varsinaiseen tietokantaan päästään.

Huomioitavaa on käyttöoikeus ja lisäysoikeus amerikkalaisiin tietokantoihin, ei varmaankaan pääkäyttäjäoikeus. Jos F-35 kerää yhden lennon (1-2h) aikana noin teratavun verran dataa itsestään ja ympäristöstään, niin mikä osa siitä on sellaista raakatiedusteludataa, jonka ALIS välittää amerikkalaisen tietokannan analysoijille ilman FAF ennakkoharkintaa? Luultavasti kaikki kännykkäsignalointi ja kaikki muutkin radiolähteet F-35:n havaintokykyalueella, siis Suomen maaperällä. Hyvin vaikea uskoa, että sotilaskohteiden radiosignaaleista saataisiin teratavua kokoon yhdellä lennolla, eikä koneen omakaan diagnostiikka voi olla noin turpeaa. Väestön kännyköiden yms. signalointidata sen sijaan kyllä. Me tiedämme, että väestöön kohdistuva signaalikeruu on vakiotoimintaa kaikilla amerikkalaisilla kriisialueilla; dronet maalitetaan sen datan perusteella. Kova hinta.

Ja jos laitteeseen ei ole lähdekoodeja saatavilla, niin ei voida myöskään tietää, mitä ohjelmistoradiot kommunikoivat vaikkapa ANAV-signaalin yhteydessä valmistajamaan kanssa. Ei tiedetä, miten riippuvaisia ne ovat amerikkalaisen datan sisällöstä ja saatavuudesta.

F-35 edustaa tiivistä ja syvällistä yhteistyötä USA:n sotavoimien kanssa, niinkuin lienisi tarkoituskin, mutta myös täydellistä riippuvuutta, ellei Suomi pysty sopimaan F-35:n ohjelmistoista jotakin muuta kuin sen esim Nato-liittolaiset. Jutut Suomen omista Hornet-kräkkäyksistä eivät luultavasti enää toimi F-35:een, pari vuosikymmentä on mennyt välissä ja ohjelmistorakenteet aivan toisenlaisia.

Näihin vielä hyvät vastaukset valmistajalta ja -valtiolta, niin hyvä.

(E: toki voi olla, että kaikki joku DAS-videotallenne lähetetään täydellä resoluutiolla; sillä saa tilaa kulumaan. Olisi se hölmöä; varsinkin jos datan lähettäminen kuvaillaan haasteeksi tukialustoiminnassa. "Päätettiin täyttää maailman kalleimmat laajakaistat maisemavideoilla")
Tähänkö se nettitiedustelulainsäädännön uusimisen kiireys liittyykin? Vai tarvitsenko lisää foliota?
 
Yhdysvallat lennätti B-1B-pommikoneita ja F35-hävittäjiä voimannäytteenä

http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005372612.html

Neljä Yhdysvaltain F-35B-hävittäjää ja kaksi B-1B-pommikonetta on harjoitellut pommitustehtävää Korean niemimaan yllä maanantaiaamuna paikallista aikaa, kertoo Etelä-Korean puolustusministeriö.

Sen mukaan tarkoituksena oli ”osoittaa Yhdysvaltain ja Etelä-Korean pelotekykyä Pohjois-Korean ydin- ja ohjuskokeita vastaan”. Pohjois-Korea ampui ohjuksen Japanin yli viimeksi viime perjantaina.

Pitkän matkan strategiset B-1B-pommikoneet lensivät tehtävään Guamilta, joka on ollut Pohjois-Korean uhittelun kohteena kiistassa. F-35-hävittäjät tulivat Japanista. Lisäksi harjoitukseen osallistui neljä Etelä-Korean F-15-hävittäjää.
 
Uutta ainoastaan se, että on mahdollista lisätä omaa dataa muun joukkoon. Eli siis jonkinlainen käyttöoikeus datan sisältöön, mutta ei tietoa miten syvälle siihen varsinaiseen tietokantaan päästään.

Huomioitavaa on käyttöoikeus ja lisäysoikeus amerikkalaisiin tietokantoihin, ei varmaankaan pääkäyttäjäoikeus. Jos F-35 kerää yhden lennon (1-2h) aikana noin teratavun verran dataa itsestään ja ympäristöstään, niin mikä osa siitä on sellaista raakatiedusteludataa, jonka ALIS välittää amerikkalaisen tietokannan analysoijille ilman FAF ennakkoharkintaa? Luultavasti kaikki kännykkäsignalointi ja kaikki muutkin radiolähteet F-35:n havaintokykyalueella, siis Suomen maaperällä. Hyvin vaikea uskoa, että sotilaskohteiden radiosignaaleista saataisiin teratavua kokoon yhdellä lennolla, eikä koneen omakaan diagnostiikka voi olla noin turpeaa. Väestön kännyköiden yms. signalointidata sen sijaan kyllä. Me tiedämme, että väestöön kohdistuva signaalikeruu on vakiotoimintaa kaikilla amerikkalaisilla kriisialueilla; dronet maalitetaan sen datan perusteella. Kova hinta.

Ja jos laitteeseen ei ole lähdekoodeja saatavilla, niin ei voida myöskään tietää, mitä ohjelmistoradiot kommunikoivat vaikkapa ANAV-signaalin yhteydessä valmistajamaan kanssa. Ei tiedetä, miten riippuvaisia ne ovat amerikkalaisen datan sisällöstä ja saatavuudesta.

F-35 edustaa tiivistä ja syvällistä yhteistyötä USA:n sotavoimien kanssa, niinkuin lienisi tarkoituskin, mutta myös täydellistä riippuvuutta, ellei Suomi pysty sopimaan F-35:n ohjelmistoista jotakin muuta kuin sen esim Nato-liittolaiset. Jutut Suomen omista Hornet-kräkkäyksistä eivät luultavasti enää toimi F-35:een, pari vuosikymmentä on mennyt välissä ja ohjelmistorakenteet aivan toisenlaisia.

Näihin vielä hyvät vastaukset valmistajalta ja -valtiolta, niin hyvä.

(E: toki voi olla, että kaikki joku DAS-videotallenne lähetetään täydellä resoluutiolla; sillä saa tilaa kulumaan. Olisi se hölmöä; varsinkin jos datan lähettäminen kuvaillaan haasteeksi tukialustoiminnassa. "Päätettiin täyttää maailman kalleimmat laajakaistat maisemavideoilla")

Aloin pohtimaan tuota tiedonkeruuta ja kun meillä ei ole tiedossa kuinka paljon F-35:sessa on mittapisteitä joista kerätään koneen omaa dataa, niin lähdin kohtuullisen isosta mittapistemäärästä eli 50 000 mittapistettä ja siitä että jokaisesta näistä mittapisteistä kerättäisiin sekunnin syklillä dataa. Jokaisen mittapisteen muuttujan tietotyypiksi arvoin 'long' (=4 tavua ja tämän raja-arvot ovat: -2,147,483,648 - 2,147,483,647).

72 000sek (tiedonkeruun aika, eli 2h) x 50 000 (mittapisteiden lkm) x 4 (long-tyypin tilavaraus tavuina) = 1 440 000 000, joka on 1 440 megaa eli 1,44 gigaa.

Yllä olevaa lukua voidaan sitten tarpeiden mukaan pyöritellä, jos esimerkiksi halutaan käyttää 'double'-tietotyyppiä (=8 tavua ja 15 merkitsevää numeroa) tai keruusykli halutaan nopeuttaa 100 millisekuntiin. Keruusyklin nopeuttaminen 100ms:iin siirtää pilkkua yhdellä eli tilatarve olisi 14,4 gigaa. Jos taas halutaan tuplata kerättävien mittapisteiden lukumäärä tai käyttää double-tietotyyppiä niin voi käyttää 2x kerrointa.

Pitää kuitenkin muistaa että mielestäni ei ole mitään järkeä kerätä kaikkea raakadataa hirveän nopealla syklillä pakkaamatta sitä, eli jos luku ei muutu niin miksi varsinaisesti tallettaa samaa lukua uudelleen ja uudelleen (esim: nopeus, korkeus, lämpötila-antureiden lukemat, nesteiden virtausmittaukset jne jne)? F-35:sen järjestelmästä löytyy varmasti paljon myös 0 ja 1 (=ON / OFF) tasoisia tilatietoja, joita ei liene mielekästä kerätä nopeilla sykleillä.

Uskoisin että tässä alkuvaiheessa erityisesti lentäjän operoinnit ja näkökentän näkymä talletaan videona täysin. Tämän lisäksi voi olla että F-35:sen kehittämisen kannalta kerätään myös lentäjän silmien liikehdintää jotta tärkeimmiksi koettujen asioiden tuominen mahdollisimman nopeasti havaittavaksi on myös järjestelmän tehokkuuden optimoinnin kannalta tärkeää.


EDIT: Tässä kun jäin päässäni tuota teran datamäärää pyörittelemään niin siis aivan käsittämättömän jäätävä kasa dataa, eli yli 8 gigaa dataa sekunnissa kerätäillään. Vertailun vuoksi tunnin 4K-video vie noin 22,5 gigaa.

Liittyisiköhän tuo uhkakirjaston ylläpitämiseen? Eli käytännössä kerätään mieluummin enemmän dataa (=kaikki saatavilla oleva data) sitä varten jos joskus saadaan ahaa-elämys että tämän ja tämän summasta saadaan tunnistettua kohde X.
 
Viimeksi muokattu:
Niin. Emmehän toki vieläkään siis paljoa tiedä tuon (uhka)kirjastosta, mutta jotain sentään. Sen lisäysrajapinta kuitenkin julkaistaisiin meille.
 
http://www.rollcall.com/news//safety-experts-some-f-35-ejections-pose-serious-death-risk/

"Twenty-two pilots will be injured or killed in the coming decades, unless the upgraded ejection seats undergo additional testing to show they work in “off-nominal” cases — in other words, when the plane is out of control, not just in optimal flight conditions, said the May 1 report on “F-35-A Residual Risk Acceptance,” obtained by CQ Roll Call.
Such cases would be rare — perhaps 2 percent of ejections, by one estimate. But the results could be “catastrophic” for the pilots, the report said."

"Air Force public affairs officials at Wright-Patterson Air Force Base in Ohio, where the safety report was produced, declined to provide a copy of the report and said a Freedom of Information Act request would have to be filed to obtain it."
///
https://www.flightglobal.com/news/a...non-combat-rated-subset-of-f-35-fleet-441248/

Raha ei riitä kaikkien prototyyppien päivittämiseen taistelukelpoiseksi.

"Scores of US-owned Lockheed Martin F-35s would remain in the fleet with a software operating system rated below combat-grade under one of several cost-saving proposals under review by the Joint Programme Office."
 
 
:rolleyes::rolleyes:
http://www.rollcall.com/news//safety-experts-some-f-35-ejections-pose-serious-death-risk/

"Twenty-two pilots will be injured or killed in the coming decades, unless the upgraded ejection seats undergo additional testing to show they work in “off-nominal” cases — in other words, when the plane is out of control, not just in optimal flight conditions, said the May 1 report on “F-35-A Residual Risk Acceptance,” obtained by CQ Roll Call.
Such cases would be rare — perhaps 2 percent of ejections, by one estimate. But the results could be “catastrophic” for the pilots, the report said."

"Air Force public affairs officials at Wright-Patterson Air Force Base in Ohio, where the safety report was produced, declined to provide a copy of the report and said a Freedom of Information Act request would have to be filed to obtain it."
///
https://www.flightglobal.com/news/a...non-combat-rated-subset-of-f-35-fleet-441248/

Raha ei riitä kaikkien prototyyppien päivittämiseen taistelukelpoiseksi.

"Scores of US-owned Lockheed Martin F-35s would remain in the fleet with a software operating system rated below combat-grade under one of several cost-saving proposals under review by the Joint Programme Office."

Mutta nämäkin on vain varmaan niitä pieniä vikoja ja tullaan korjaamaan heti kohta pian
 
Noh, ottakaa rauhallisesti.

Tuskin F-35 kaatuu heittoistuimen ongelmiin.
 
Noh, ottakaa rauhallisesti.

Tuskin F-35 kaatuu heittoistuimen ongelmiin.
Ei varmaan kaadu.
Sen verran pistetty rahaa peliin että maaliin menee oli lopputulos sitten mikä hyvänsä (ja jottei kukaan loukkaannu niin sanotaan että vielä ei tiedetä vaikka tästä tulisi maailman paras lentokone, mutta sen tiedän että tuskin lähdetään samalla lailla mitään uutta kehittämään.)
 
Back
Top