F-35 Lightning II

F-35s Could Shoot Down North Korean Missiles

http://aviationweek.com/defense/f-35s-could-shoot-down-north-korean-missiles

"Imagine if seconds after North Korea’s Hwasong-15 intercontinental ballistic missile lifted off on Nov. 28, a Lockheed Martin F-35 armed with four Raytheon AIM-120 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missiles (Amraams) engaged the missile and destroyed it. This isn’t some far-fetched concept or marketing ploy. It is one way the U.S. Defense Department could conduct “kinetic” intercepts of North Korean or Iranian missiles in the future.

In early November, at an event in Washington hosted by the Missile Defense Advocacy Alliance, Rep. Duncan Hunter (R-Calif.) threw his support behind this concept. He said F-35s should be shooting down missiles before they can escape the atmosphere with their devastating nuclear payloads. Hunter said North Korea is only 75 mi. (120 km) wide in some places, well within the range of an AIM-120D, and Iranian missiles can be targeted from inside Kuwait....

...“It’s like an act of God,” Hunter says. “You have F-35s, you have Amraams, and you can shoot these things down as they go up.”

Tom Lawhead, who heads the Air Force Joint Strike Fighter Integration Office, says Northrop Grumman has been testing the F-35’s ability to detect and track ballistic missiles for several years. The company developed the F-35’s six-sensor, electro-optical/infrared AAQ-37 distributed aperture system and APG-81 active electronically scanned fire control radar, and it has been investing in applications for missile defense.

In October 2014, Northrop conducted an end-to-end test of this concept, using a ground-based distributed aperture system and radar-equipped testbed aircraft. The information was correlated via datalink to produce intercept-quality targeting data, accurate enough for an Amraam or Aegis guided-missile destroyer to use.
 
Kohta rupee JSM-kauppa kaymaan kuin siimaa:
According to a report by Fuji News Network (FNN)'s "Fuji TV" which aired today, the Japan Self-Defense Forces (自衛隊 Jieitai or JSDF) is considering the procurement of JASSM-ER (Joint Air-to-Surface Standoff Missile - Extended Range) long-range air-to-ground, precision standoff missiles as well as Joint Strike Missile (JSM) and LRASM (Long Range Anti Ship Missile) next generation anti-ship missiles.
-kaikki kolme toimivat stealth-iskosti:), onhan LRASM jasmiinin serkku
- mutta vain JSM osaa kiertaa selkapuolelta hyokkaamaan (myos maa-maaleihin)
 
F-35I läpäissyt IOC-testit Israelissa:

The “Adir” (F-35I) Is Declared Operational
A new age in the IAF: merely a year after arriving in Israel, the “Adir” (F-35I) fighter was declared operational. The fifth generation fighter jet, manufactured by “Lockheed Martin” is considered one of the world’s most advanced fighter aircraft.

http://www.iaf.org.il/4467-49791-en/IAF.aspx
 
No, aloitetaan hyvilla uutisilla; Now we are talking:
kesa 2015 USMC
kesa 2016 USAF
vuoden loppu 2017 (ilman budjettipaineita) IAF
- eli 3FRev5 ilmeisesti pitaa kutinsa; vai kayttivatko viela testauksessa olevaa kuutosta (tarina ei kerro)

Ja kun talla langalla on selva "dogfighting" tendenssi, niin minapa teenkin "fighter sweep" -tekniikalla kaynteja muutaman paivan valein (ei ole liikaa sita palaneiden :) kaamien hajua hairitsemassa):

kerrotaan, miten tahtia saatiin kiristettyä "unheard of" tasolle kovalla puristuksella ja aikataulua kiinni.
- tottakai testaus onnistuu silloin, kun softa toimii
- keskustelua on kayty siita, milloin se, kunkin toiminnallisuuden osalta, on alkanut toimia!

virkavastuun käsite ei ole nyt ihan selvä.
+
virkavastuu heidän kohdallaan koskee sitä mahdollisimman hyvän arvion antamista.
Nain on nareet
- olen ihan viimeisiakin trendittamisarvioita tanne laittanut (enka aio:) toistaa)

JPO tekee omat arvionsa ihan yhtä lailla "virkavastuulla".
- nyt olet kasittanyt ihan vaarin:
- LM on myyja
- JPO on ostajien edustaja (ei vain aselajien, vaan myos partnereiden osalta);)
- kongressi pitaa (alakomiteoineen) budjettikukkaron nyoreista kiinni sellaisella tarkkudella, johon meidan pienissa ympyroissa laitetaan hommiin yksi mies (virkavastuulla, heh-heh), esim neuvotteleva virkamies tai esim. Englannin isommissa ympyroissa PUS (eli vastuu ei haihdu ilmaan, kun ministeri saa kenkaa pelehdittyaan jonkin honey trap'pin kanssa tms)
- siksi, koska tassa asiassa on paljon teknista (ja paljolti myos yksityiskohdiltaan salaista) mambo-jamboa mukana, niin
- on tarvittu myos laaduntarkkailu"osasto" mukaan, joka ei vai seiso tuotantolinjan paassa, vaan katsoo myos etteenpain, mrd-luokan riskien valttamiseksi. Ja kaikki teollisuudessa jollain tapaa mukana olleet tietavat, etta QA-ukkoja pidetaan "vihtumaisina" tyyppeina, joiden pitaisi pikaisesti menna sinne, mista tulivatkin:)

Jos dot&e:tä ei olisi ameriikassa, niin moni projekti olisi
[... ]maksanut paljon enemmän.

jarruvarjon tarvitsemien olosuhteiden osalta kiellossa. Kuten jutussa ja palstalla on aiemmin kerrottu, testit käynnissä Alaskassa jo kuukauden verran. Yllätten ne on joskus tehtävä
- ne piti tehda jo vuosia sitten, koska Kanada maksoi tuon "lisavarusteen"
- Norja otti sitten saman "option", mutta tasta The Beatles "long and winding road" kehityksesta johtuen testauksella ei ole ollut kiiretta (kunnes Norjaan jo lennatettiin koneita ja -bjerrkkele - talvi nayttaa olevan tulossa; kappas vaan)

Eihän norjalaiset ole ehtineet rakentaa suojiakaan vaan F-35:t telttailevat vuoden.
- koyha maa; kituliainen kansa:)
 
IOT&E näyttää etenevän pelättyä/arvioitua nopeammin.

https://insidedefense.com/daily-new...operational-testing-spring?platform=hootsuite
EDWARDS AIR FORCE BASE, CA -- F-35 Joint Strike Fighter testers here are preparing to start in the spring a graduated test effort, which allows the program to begin operational testing before all of its jets are configured with the required modifications.

Lt. Col. Nick Ihde, commander of the 31st Test and Evaluation Squadron, told Inside Defense in a Nov. 30 interview the plan was approved last month and the program will begin conducting test exercises that count toward IOT&E in March or April of next year.

The program is required to have 23 production-representative jets as test assets to conduct the full slate of IOT&E test events, but currently estimates modifications to its test jets will not be complete until January 2019. Retired Lt. Gen. Christopher Bogdan, the former F-35 program executive officer, pitched the graduated IOT&E start in February, arguing that if testers start conducting a subset of events that don't depend on the full slate of capabilities before all 23 jets are modified, it could significantly speed the testing schedule.

At the time, Bogdan said every six months of delay in IOT&E costs the program $30 million.

Though former Director of Operational Test & Evaluation J. Michael Gilmore said the plan could put pilots at risk, DOT&E, under new leadership, has since approved certain missions to be conducted early.

Ihde said those early missions include close-air support, reconnaissance, forward air controller and combat search and rescue. He expects that over time, as more jets are modified, additional missions will be approved.

Ihde said approval of the plan is a positive step for the program and could mitigate additional delays.
"If you never get your foot in the water, which is the graduated approach, then you just keep kicking the can down the road," he said.

He noted the F-35 Joint Operational Test Team, which includes representatives from each of the services and international partners, and DOT&E have made progress in recent years that has allowed for consensus in certain key areas, like the graduated test plan.

"We have gotten some flex both ways on what is in the realm of doable on our side, on the operations side, and what is acceptable on their side in terms of data gathering and reporting, so that we come to a consensus," Ihde said.

The program is still working on its schedule for IOT&E. Ihde said there are a number of variables that could extend the time line, but if testing "starts clean and ends clean," it could be completed by summer 2019.

As the program moves toward the start of testing, Ihde is working with the 422nd Test and Evaluation Squadron at Nellis AFB, NV, to build the tactics, techniques and procedures for how the jet will be employed with the release of software Block 3F. They have built similar manuals for previous versions of software.

Ihde expects a draft of that manual will be completed in January and then used for the early test events that start in March and April. The full manual should be completed by summer 2018.
 
Kohta osutaan jo liikkuvaankin maamaaliin:
Raytheon's Paveway II would enable the F-35 to strike moving targets when integrated with the aircraft's software Block 3F, which is scheduled to be incorporated onto the aircraft in 2018.

The software will enable the aircraft to effectively "search, detect, track, ID and engage multiple stationary and moving surface targets in clear and adverse weather," members of the F-35 Joint Program Office told Defense News in March.

Officials anticipate the GBU-49 will fill a capability gap in the Joint Strike Fighter until GPS-guided joint direct attack munitions, or JDAMS, and laser-designated Small Diameter Bomb II munitions can be integrated in future software releases.
- engelmanneille kun ei tule kumpiakaan noista, niin saanevat Paveway IV integrointia odotella viela hetken ( ja risteilyohjuksensa, joka mahtuu kyytiin, on viela piirustuspoydalla... olisvat vaan ostaneet norskien JSMmia:unsure:, sehan kay merimaaleihinkin... kun F-35 heilla tulee alkuun olemaan enimmakseen laivaston kone).
- tuo oma risteilyohjus on niin heiveroinen, etta ampuuhan silla tutkat ja muut sensorit rikki, mutta tuskin isompaa purkkia upoksiin; eli siis ensisijaisesti SEAD-ase
 
Viimeksi muokattu:
Jenkkien osalta tama on vain johdantoa, mutta loppulause Eurooppaa koskien paljon mielenkiintoisempi:

Lt. Gen. Chris Bogdan, the Joint Program Office’s executive officer, testified before Congress last March that nuclear certification planning efforts — part of the F-35 Block 4 modernization program — had been initiated to equip the aircraft with the nuclear bomb.

“This past summer a series of test flights were conducted to assess the vibration, acoustic, and thermal environments of the F-35A weapons bay with the B61-12 weapon,” Bogdan said before a House Armed Services Committee hearing.

“The U.S. military currently fields a safe, secure and effective nuclear force that provides a robust deterrent, and it has plans to modernize that force,” said Steven Pifer, a senior fellow at the Brookings Institution and a former U.S. ambassador to Ukraine.

On the European front especially, “It does not need a numerical increase or new nuclear weapons,”

In making the case, Pifer also referenced the stealth fighter: “The NATO alliance, however, has already decided what it requires: Proceed with the ongoing modernization of the U.S. B61 nuclear gravity bomb and deployment of the F-35, whose stealth capabilities will make it a formidable delivery system.

Tuo B61 on ainoa ase, jonka (ydinpuolella) jenkit jakavat NATO-Euroopan kanssa:
- Saksalla, Italialla ja Belgialla on velvoitteet yllapitaa asiassa toimintakelpoisia laivueita
- B61:ta ei ole integroitu mihinkaan muuhun, uutena tulossa olevaan havittajaan kuin (nyt pian) F-35
- mainituista maista vain Italia on (jo) tilannut _F-35sensa
- mita voimme paatella jatkosta;)
 
FlightGlobal selventaa, miksi 3F:n testaukseen saamisen jalkeen siirrytaan uuteen toimintatapaan (kun USAFin maailmanympari verkotetut Airwarfare Centers nekaan eivat olleet saamassa, talla kertaa toimittajana NG, softaansa kuin vuosien viiveella):

The military aircraft strategy has emerged five months after the USAF issued a stop work order to Northrop Grumman on developing software for Block 10.2 of the Air Operations Center, a network of air warfare command centers around the world. Instead, the USAF started working with DIUx in July to partner with Silicon Valley firms to deliver the same capabilities within a year.

“DIUx will bring the agile methodology [myos F-35 puolelle] that we’ve done with AOC” to military aircraft, Singleton says. “We’re bringing in Silicon Valley into these large weapon systems.”

As the strategy shifts from a ground-based operations centre to aircraft software, programme planners could shift modernisation priorities to account for the impact on airworthiness certification timelines.

In the case of the F-35, the JPO will bring Block 4 capabilities forward that do not have an impact on the airworthiness, centre of gravity or flight dynamics of the fighter, Winter says. Such capabilities include software- and hardware-enabled sensor upgrades, he says. Other improvements, such as adding new weapons that require airworthiness certification, would be implemented later from 2020 to 2022, Winter says.

- eikos Saabistit ole kayttaneet vastaavaa kahtiajakoa (nopeuttamistarkoituksessa) jo pitkaan?
 
Tuo on ollut pässinlihaa palstalla jo iäisyyden.
En ole kuullutkaan, etta Saksa ja Belgia olisivat tehneet valintapaatoksensa?
- Sinun paassasi monet asiat voivat olla passinlihaa, mutta pitaydytaan nyt kuitenkin julkisiin lahteisiin
 
Mikahan tata nimenomaista lankaa oikein rieppoo?
- olenko todellakin (vahingossa) tormannyt johonkin F-35 uskonlahkoon
 
...
- olenko todellakin (vahingossa) tormannyt johonkin F-35 uskonlahkoon
B25CD7E8-E3C4-4565-8BA8-5239C695513B.webp

...
- eikos Saabistit ole käyttäneet vastaavaa kahtiajakoa (nopeuttamistarkoituksessa) jo pitkaan?

Tottahan tämä tietysti on, mutta käytit taikasanaa (lihavoitu), joka usein stimuloi mainitsemiasi lahkolaisia käymään virtuaalisanan keinoin porukalla kimppuun. Caveat Emptor. ;)

F-35:ttä koskevassa uudistuksessa on kyse pyrkimyksestä rationalisoida prosessia. Ja sehän on hyvä asia jos hommat sujuvat mutkattomammin. HX-hanketta ajatellen myös.
 
käytit taikasanaa (lihavoitu)
Jaa, pelkasin painvastoin, etteivat toisen leirin jasenet tykkaa saabismista (TM on Tekniikan Maailmalla, kai, hehan sita viljelivat erikoisista ominaispiirteista)
- no, laulussakin sanotaan "can't please everybody"
- joten: "just got to please yourself":giggle:
 



Tottahan tämä tietysti on, mutta käytit taikasanaa (lihavoitu), joka usein stimuloi mainitsemiasi lahkolaisia käymään virtuaalisanan keinoin porukalla kimppuun. Caveat Emptor. ;)

F-35:ttä koskevassa uudistuksessa on kyse pyrkimyksestä rationalisoida prosessia. Ja sehän on hyvä asia jos hommat sujuvat mutkattomammin. HX-hanketta ajatellen myös.
Ja tuolla retoriikallahan keskustelun laatu paranee kohinalla...
 
Viimeksi muokattu:
No, aloitetaan hyvilla uutisilla; Now we are talking:
kesa 2015 USMC
kesa 2016 USAF
vuoden loppu 2017 (ilman budjettipaineita) IAF
- eli 3FRev5 ilmeisesti pitaa kutinsa; vai kayttivatko viela testauksessa olevaa kuutosta (tarina ei kerro)

Tuskinpa kehitystestauksessa oleva ohjelmistoversio, siis 3FR5, on käytössä missään IOC-koneessa.

- nyt olet kasittanyt ihan vaarin:
- LM on myyja
- JPO on ostajien edustaja (ei vain aselajien, vaan myos partnereiden osalta);)
- kongressi pitaa (alakomiteoineen) budjettikukkaron nyoreista kiinni sellaisella tarkkudella, johon meidan pienissa ympyroissa laitetaan hommiin yksi mies (virkavastuulla, heh-heh), esim neuvotteleva virkamies tai esim. Englannin isommissa ympyroissa PUS (eli vastuu ei haihdu ilmaan, kun ministeri saa kenkaa pelehdittyaan jonkin honey trap'pin kanssa tms)
- siksi, koska tassa asiassa on paljon teknista (ja paljolti myos yksityiskohdiltaan salaista) mambo-jamboa mukana, niin
- on tarvittu myos laaduntarkkailu"osasto" mukaan, joka ei vai seiso tuotantolinjan paassa, vaan katsoo myos etteenpain, mrd-luokan riskien valttamiseksi. Ja kaikki teollisuudessa jollain tapaa mukana olleet tietavat, etta QA-ukkoja pidetaan "vihtumaisina" tyyppeina, joiden pitaisi pikaisesti menna sinne, mista tulivatkin:)

Nimensä mukaisesti DOT&E valvoo käyttöönottotestausta, jonka suorittavat aselajien omat testausorganisaatiot. Kehitysvaiheen laadunvarmistus ja testaus on nimenomaan JPO:n vastuulla. Budjettikukkaron vahtiminen taas on enemmän GAO:n hommia.

- ne piti tehda jo vuosia sitten, koska Kanada maksoi tuon "lisavarusteen"
- Norja otti sitten saman "option", mutta tasta The Beatles "long and winding road" kehityksesta johtuen testauksella ei ole ollut kiiretta (kunnes Norjaan jo lennatettiin koneita ja -bjerrkkele - talvi nayttaa olevan tulossa; kappas vaan)

Kanada, Norja ja Hollanti tilasivat yhdessä alustavan tutkimuksen Lockheedilta. Sittemmin Kanada jättäytyi pois, ja Norja rahoitti varjon kehityksen. Myöhemmin Hollanti liittyi mukaan ja maksoi osan kehityskuluista.
 
Viimeksi muokattu:
Nimensä mukaisesti DOT&E valvoo käyttöönottotestausta, jonka suorittavat aselajien omat testausorganisaatiot. Kehitysvaiheen laadunvarmistus ja testaus on nimenomaan JPO:n vastuulla. Budjettikukkaron vahtiminen taas on enemmän GAO:n hommia.
Nimenomaan näin. DOT&E siirtyy vetovastuuseen kun IOT&E-testausvaihe alkaa. Siihen asti testauksesta vastaa JPO.

Mitä tulee tuohon kukkarosta vastaamiseen, JPO on muistaakseni se joka on ollut valmistajan vastustajana neuvotteluissa kun noista LRIP:ien hinnoista on väännetty.
 
Voisiko Israeliin suuntautuneen tietopyynnön aiheena olla Rafael Spice 1000 pommin integraatio?
Tuli mieleen sellainen kun törmäsin vuoden vanhaan juttuun Israelin F-35I käyttöönotosta:
Israel Seeks Greater Autonomy for F-35 Fighter Force
As for weaponry, the Israel Air Force and state-owned Rafael Advanced Systems Ltd. have been working with Lockheed Martin to adapt the Israeli Spice 1000 electro-optic standoff precision strike system for internal carriage on the F-35.

"We're still in the developmental process to make sure the weapon fits the airplane and the airplane fits the weapon," said Mike Howe, Lockheed's F-35 director of business development for Israel.


Iipot myös tuottanevat alkuvaiheessa ulkoisia pa-sailiöitä F-35:n.
Voihan kyse olla F-35 huollosta myös jossa Israelin tarpeet liippaavat läheltä meitäkin:

Brig. Gen. Tal Kalman, IAF chief of staff, told an audience in Tel Aviv that Israel's "unique requirements" demand independence in maintaining the stealth fighters. Speaking on Sunday at a conference of Israel Defense and the Fisher Institute for Strategic Air and Space Studies, Kalman said the IAF is going for a "phased and coordinated process" to establish an F-35 logistics center at squadron headquarters at Nevatim Air Base in southern Israel.

"The program was built under a certain concept and the IAF wants to maximize its independence in maintaining these planes," Kalman said.

In an earlier interview, an IAF program official said the service expected to have full access to Lockheed Martin's Autonomic Logistics Information System (ALIS), a worldwide sustainment network that gives operators the ability to plan, maintain and support the aircraft through their projected 55-year lifespan.

But in wartime, when Israeli airports and seaports may be compromised due to missile strikes, the IAF wants an indigenous capability to keep its F-35s operational.

"The ingenious, automated ALIS system that Lockheed Martin has built will be very efficient and cost-effective, but the only downfall is that it was built for countries that don't have missiles falling on them," an IAF program officer told Defense News.
https://www.defensenews.com/home/2016/04/04/israel-seeks-greater-autonomy-for-f-35-fighter-force/
 
Back
Top