F-35 Lightning II

Why the Pentagon Isn’t Happy With the F-35

The availability of the fighter jet for missions when needed -- a key metric -- remains “around 50 percent, a condition that has existed with no significant improvement since October 2014, despite the increasing number of aircraft,” Robert Behler, the Defense Department’s new director of operational testing, said in an annual report delivered Tuesday to senior Pentagon leaders and congressional committees.
...
Pentagon officials including Deputy Defense Secretary Patrick Shanahan and chief weapons buyer Ellen Lord have highlighted the need to reduce the F-35’s $406.5 billion projected acquisition cost and its estimated $1.2 trillion price tag for long-term operations and support through

  • About 1,000 unresolved deficiencies with the aircraft, the latest version of its software, and the primary flight-maintenance system known as ALIS that’s crucial to keep the aircraft flying “will likely have a cumulative effect” on the aircraft’s capacity during the combat testing.
  • The final version of the software known as 3F is likely to have “shortfalls in the capabilities the F-35 needs in combat against current threats.”
  • Aerial refueling will be restricted for the Marines’ F-35B and the Navy’s carrier-based F-35C model.
  • The pilot’s helmet display that depicts vital flight and and targeting information is flawed.
  • Classified “key technical deficiencies” affect the firing of AIM-120 air-to-air missiles, and “system-related deficiencies” mar the dropping of air-to-ground weapons to support ground troops
  • It will be late 2019 before developing, testing, verifying and deployment is complete for all the needed on-board electronic files, or “mission data loads,” that identify the types of Chinese, Russian, Syrian or Iranian radar and air defense systems an F-35 pilot may encounter.
  • The problem of planes waiting for replacement parts is exacerbated by an immature diagnostic system that detects “failures” that “actually have not failed.” The misdiagnosed parts are sent back to the original manufacturer then “returned to the supply chain,” adding to the backlog in “an already overloaded repair system.”
https://www.bloomberg.com/news/arti...eliability-progress-has-stalled-pentagon-told
 
Omituista olisi jos kehottaisivat valitsemaan Rafalen tai Eurofighterin.
Kyllä. Mutta kertoo taas karua kieltä kuinka puollustusväline hankinnat on kaikkea muuta kuin normaalia kaupan käyntiä jossa ostaja valitsee itselleen parhaimman vaihtoehdon. (Ja tämä kommentti näin yleisesti ei tarkoitettuna kritisoimaan 35:sta ettei joku fani vedä herneitä heti nekkuun. )
 
Jep, pitää hyvin paikkansa. Ruotsalainen bisnestapa sopii melko huonosti yhteen suomalaisen kanssa myös. Jos niiden kanssa jotakin sovitaan, täytyy detaljit olla kaikki kirjattuna ylös, ettei naapuri lypsä sopimusaukkojen kautta etua itselleen. Suomessa pruukataan luottaa ihan liikaa kumppaniin ja sen aikeisiin.
Kaikkien tarjokkaiden kanssa on syytä olla tarkkana kaupoissa. Linssiin viilaaminen ja porsaanreikien käyttäminen ei ole ongelma, jos siihen ei anneta mahdollisuutta.
 
Kyllä. Mutta kertoo taas karua kieltä kuinka puollustusväline hankinnat on kaikkea muuta kuin normaalia kaupan käyntiä jossa ostaja valitsee itselleen parhaimman vaihtoehdon. (Ja tämä kommentti näin yleisesti ei tarkoitettuna kritisoimaan 35:sta ettei joku fani vedä herneitä heti nekkuun. )

Jep, varmasti täysin samaa harrastavat muutkin toimijat. Ruotsi aivan varmasti kiristää puolustusyhteistyöllä, Ranskahan meitä jo kerkesin kiristää.
 
Juu, puolustushankinnoissa on mukana aina sekä kauppa- että puolustuspolitiikkaa.
 
Kyllä. Mutta kertoo taas karua kieltä kuinka puollustusväline hankinnat on kaikkea muuta kuin normaalia kaupan käyntiä
Tuohan on nimenomaan ihan normaalia kaupankäyntiä.

Olet ostamassa itsellesi uutta tv:tä. 65" OLED himottaa mutta vaimo ei anna ostaa niin isoa tai ei ole laittaa kolmea tonnia telkkariin.
Myyjälläkin voi olla intresseissä myydä ihan jotain muuta. Paria pykälää huonommasta mallista voi saada tuplakatteen, tai sitten niitä on varasto pullollaan ja pakko päästä eroon kun malli vanhenee käsiin.
Se kaupasta valkkaamaasi "paras", on luultavasti kompromissi monessakin mielessä, ja sama se on hävittäjissä, harvoin kukaan saa sitä oikeasti parasta riittävää määrää, vaan hankinnat ovat aina kompromisseja hinnan, määrän ja laadun suhteen.
 
Tuo F-35 projekti on edelleenkin nähtävästi ongelmissa. Lisääntyvätkö ne taas kun Bogdan häippäsi?

Mattisin kritiikki on aika vakava juttu, koska mies on kenraali ja nauttii laajaa arvostusta. Pentagon on jo joutunut laittamaan ekstraa yli 1 miljardia dollaria varaosatuotantoon ja osien puutteen takia koneen kehitystyö takkuaa.

Ei hyvä.
 
Tuohan on nimenomaan ihan normaalia kaupankäyntiä.

Olet ostamassa itsellesi uutta tv:tä. 65" OLED himottaa mutta vaimo ei anna ostaa niin isoa tai ei ole laittaa kolmea tonnia telkkariin.
Myyjälläkin voi olla intresseissä myydä ihan jotain muuta. Paria pykälää huonommasta mallista voi saada tuplakatteen, tai sitten niitä on varasto pullollaan ja pakko päästä eroon kun malli vanhenee käsiin.
Se kaupasta valkkaamaasi "paras", on luultavasti kompromissi monessakin mielessä, ja sama se on hävittäjissä, harvoin kukaan saa sitä oikeasti parasta riittävää määrää, vaan hankinnat ovat aina kompromisseja hinnan, määrän ja laadun suhteen.
Täysin eri asia. Toki jos myyjä rupeaisi painostamaan esim naapurisuhteilla niin sitten saataisiin jotain yhtäläisyys merkkejä tähän sinun ontuvaan vertaukseen.
 
DOT&E 2017 on julkaistu, palaan siihen tarkemmin myöhemmin, ei mitään yllättävää, 3F:ää ei saada valmiiksi suunnitellun kehitysvaiheen aikana, A-mallin konetykin tähtäys on vinossa ja ilmasta-maahan ja ilmasta-ilmaan aseissa on huomattavia ongelmia, joista osa julistettu salaisiksi jne...

http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2017/pdf/dod/2017f35jsf.pdf
(estää joidenkin VPN-palveluiden ip-osoitteet)
Gilmoren aikana fanipojat huusi kuorossa suomeksi ja englanniksi että gilmore on täysi tollo ja epäpätevä hommaansa no nyt tuntuu että fanit on keksinyt että tälläinen on normaalia kehitys työtä :)
 
Gilmoren aikana fanipojat huusi kuorossa suomeksi ja englanniksi että gilmore on täysi tollo ja epäpätevä hommaansa no nyt tuntuu että fanit on keksinyt että tälläinen on normaalia kehitys työtä :)
Kiva että aktivoiduit taas kirjoittamaan. (y)
 
Tuo F-35 projekti on edelleenkin nähtävästi ongelmissa. Lisääntyvätkö ne taas kun Bogdan häippäsi?

Mattisin kritiikki on aika vakava juttu, koska mies on kenraali ja nauttii laajaa arvostusta. Pentagon on jo joutunut laittamaan ekstraa yli 1 miljardia dollaria varaosatuotantoon ja osien puutteen takia koneen kehitystyö takkuaa.

Ei hyvä.
Ongelmista: ikävä kyllä niitä ilmeisesti on edelleen. Toivottavasti ne eivät ole lisääntymään päin. Se on kyllä totta, että Bogdan sai hommaan jotain rotia ja asiat etenivät parempaan suuntaan. Hän ei tietenkään voinut muuttaa perusratkaisuja jne., mutta projekti oli paremmin kurssissa.

Mattisin kritiikkiin on syytä suhtautua vakavasti.
 
Viimeisin raportti FY17 (eivät ole kalenterivuosittaisia) on ajanjaksolta lokakuu 2016 - syyskuu 2017. Vikojen osalta raportti loppuu toukuuhun 2017, Winter nousi JPO:n johtoon samaisen kuun lopulla joten johtopäätöksiä uudesta johdosta on tuon perusteella mahdoton vetää.

ps.
Taisi raportissa olla maininta että positiivista kehitystä on tapahtunut sitten FY16 raportin, joten eiköhän se pikkuhiljaa eteenpäin mene.
 
The F-35 joint program office announced today it has approved a plan to install automatic ground collision avoidance software on the Joint Strike Fighter five years ahead of its original schedule.
https://insidedefense.com/insider/f-35-steering-board-approves-plan-field-auto-gcas-sooner-planned

Eli 2019+ eikä 2024-5. Tuollaisen systeemin on laskettu vähentäneen useita F-16 kolareja eli pelastaneen henkiä toimintansa aikana.

Ensimmäiset kaksi eläköitynyttä F-35 kuskia eli Christine Mau (eka naispuolinen) ja Todd LaFortune on palkattu LM:lle kouluttajiksi Eglin AFB:hen.
https://www.lockheedmartin.com/us/n...orce-f-35-pilots-join-f-35-training-team.html

Tällainen poiminta: "Mau’s instructor upgrade was achieved in only seven flights, but today there is a training course and an instructor course with about three to four times the number of rides. She said simulation was key in her preparations to become an Air Force F-35 fighter pilot."

Pilotteja on koulutettu ilmeisesti jo 540 ja pari lentänyt jo 6000 tuntia.

"F-35 pilots (more than 540 trained and counting) are some of the best aviators in the world, and some of the most
experienced as well.

In fact, last weekend, Lt. Gen. Mark Kelly logged his 6,000th flying hour, and he did it in an F-35A at Hill Air Force Base. Utah. Lt. Gen. Mark Kelly; Commander, Air Force, Air Combat Command, and Commander, Air Forces Southern, U.S. Southern Command; has a tremendous career that includes more than 800 combat hours, and his 6,000 hour mark is equivalent to more than eight months of flying." https://a855196877272cb14560-2a4fa8...ckcdn.com/18038/f35_weekly_update_1_19_18.pdf
 
Viimeksi muokattu:
The F-35 joint program office announced today it has approved a plan to install automatic ground collision avoidance software on the Joint Strike Fighter five years ahead of its original schedule.
https://insidedefense.com/insider/f-35-steering-board-approves-plan-field-auto-gcas-sooner-planned

Eli 2019+ eikä 2024-5. Tuollaisen systeemin on laskettu vähentäneen useita F-16 kolareja eli pelastaneen henkiä toimintansa aikana.

Ensimmäiset kaksi eläköitynyttä F-35 kuskia eli Christine Mau (eka naispuolinen) ja Todd LaFortune on palkattu LM:lle kouluttajiksi Eglin AFB:hen.
https://www.lockheedmartin.com/us/n...orce-f-35-pilots-join-f-35-training-team.html

Tällainen poiminta: "Mau’s instructor upgrade was achieved in only seven flights, but today there is a training course and an instructor course with about three to four times the number of rides. She said simulation was key in her preparations to become an Air Force F-35 fighter pilot."

Pilotteja on koulutettu ilmeisesti jo 540 ja pari lentänyt jo 6000 tuntia.

"F-35 pilots (more than 540 trained and counting) are some of the best aviators in the world, and some of the most
experienced as well.

In fact, last weekend, Lt. Gen. Mark Kelly logged his 6,000th flying hour, and he did it in an F-35A at Hill Air Force Base. Utah. Lt. Gen. Mark Kelly; Commander, Air Force, Air Combat Command, and Commander, Air Forces Southern, U.S. Southern Command; has a tremendous career that includes more than 800 combat hours, and his 6,000 hour mark is equivalent to more than eight months of flying." https://a855196877272cb14560-2a4fa8...ckcdn.com/18038/f35_weekly_update_1_19_18.pdf
Viime viikolla näin jossain uutisen, että briteissä olivat ekat suoraan Hawkeista siirtyvät kaverit tehneet ensimmäiset F-35 lentonsa.
 
Jep. Olisi myös mukavaa jos fanipojittelun ja vittuilun lisäksi olisi joskus muutakin annettavaa ketjun aiheesta, mutta toki kaikki kirjoittelu on sinulle varmasti hyvää harjoitusta. (y)
Juu eihän siinä mitään voin yrittää vähentää fanipojittelua mutta toki myös sitten toivoisin että eräiden viljelemät kommentit saabisteista myös loppuisivat
 
Viimeisin raportti FY17 (eivät ole kalenterivuosittaisia) on ajanjaksolta lokakuu 2016 - syyskuu 2017. Vikojen osalta raportti loppuu toukuuhun 2017, Winter nousi JPO:n johtoon samaisen kuun lopulla joten johtopäätöksiä uudesta johdosta on tuon perusteella mahdoton vetää.

ps.
Taisi raportissa olla maininta että positiivista kehitystä on tapahtunut sitten FY16 raportin, joten eiköhän se pikkuhiljaa eteenpäin mene.
 
Jos on sattunut lukemaan tuon ja edelliset raportit, niin huomaa että tämänvuotinen on silmiinpistävän enemmän positiivinen niin sävyn kuin sisällön suhteen. Toki siitä kirjoitetaan samat otsikot kuin ennenkin ja kukin voi poimia sieltä haluamansa otteet oman agendansa mukaan, mutta mitään hirveän uutta tai ongelmallista en siitä löytänyt.
 
Back
Top