F-35 Lightning II

Tyhmää verrata suomea japaniin. Japanin BKT on 20 kertainen Suomeen nähden. Kumminkin Japanilla on haaveis suunnilleen(57?) sama määrä koneita mitä Suomeen haaveillaan.

Israelin talous on myös paljon suurempi kuin suomen ja ne käyttää lähes 6 prosenttia bkt.sta puolustukseen. Ja sielläkin haaveiltavat kone määrät lähes suomen tasolla.(75??)

Israelilla on samanaikaisesti rivissä melkoinen määrä muitakin hävittäjiä ihan kuten Japanillakin. Suomella taas ei tule olemaan joten ei vertailua voi tehdä yhtä konetyyppiä tuijottamalla
 
Tuohon sellainen kommentti yleisölle tiedoksi / muistutukseksi että juuri siksi kaikki Gripenin kuluvat osat on pyritty hankkimaan globaalin ilmailuteollisuuden standardi-katalogeista. Moottori, laskutelineet, renkaat, sisäiset hydrauliset ja mekaaniset järjestelmät jne..

Näin varmasti on, mutta kuinka paljon Gripen eroaa tässä muista koneista, ja minkälainen vaikutus huoltokustannuksiin näillä on? Gripenistä mainitaan usein että sen suunnittelussa on ollut tavoitteena pienet elinkaarikustannukset, mikä on totta, mutta niin on ollut kaikilla muillakin.

Kaikki nyt ehdolla olevat hävittäjät on suunniteltu aikana, jolloin Neuvostoliitto oli romahtanut ja puolustusbudjetit niiden myötä. Samaan aikaan oli myös herätty mil-spec komponenttien kustannus- ja saatavuusongelmiin, ja COTS/MOTS-komponenttien käyttö omaksuttiin. Eniten tämä näkyy ehkä Eurofighterissa, jossa kustannuksia (ja myös vaatimuksia) höylättiin isolla kädellä jotta Saksa suostui pysymään mukana, mutta kustannusten karsiminen on ollut kaikkien koneiden olemassaolon elinehto ja keskeinen suunnittelutavoite.

Tähän kiinnitettiin huomiota esim. Super Hornetissa ja erityisesti Block II versiossa, jossa kustannusten laskeminen oli yksi keskeisistä tavoitteista, mikä johti koneen uudelleensuunnitelun, mm. komponenttien vähentämisen kautta, joita on 40% vähemmän kuin vanhassa Hornetissa. Osin tämän takia SH:n lentotuntihinnat ovat pysyneet samana useita vuosia, eli käytännössä laskeneet inflaation verran, ja kone on ennustetulta elinkaarikustannukseltaan halvempi kuin Hornet.

Pikantti yksityiskohta: Super Hornet ei ole voittanut ensimmäistäkään kisaa. Ainoa ulkomainen diili on Australian sole source -osto suoraan valmistajalta. Tällaista soviteltiin myös Kanadaan "interim purchase" -nimellä.
Siksi pidän eräiden palstalaisten "SH suosikki" -ajattelua hiukan huvittavana. Tosin jos se perustuu skenaarioon, että pitää olla yhdysvaltalaista mutta F-35:een ei varaa... ;)

Tuo on ihan realistinen skenaario. Tämän mittapuun kaupoissa ostetaan myös kumppanuutta, mikä näkyy eniten Lähi-idässä mutta on todellisuutta myös meillä. Saatavissa olevan tiedon valossa voisi hyvin veikata, että SH on jopa halvin vaihtoehto, eikä sen yhtenäisyys Hornetin kanssa ole ihan merkityksetön asia. Ruotsissa muistaakseni laskettiin, että Gripen E:n valinta nimettömän ulkomaisen vaihtoehdon sijasta säästää 15 miljardia kruunua elinkaarikustannuksissa huollon, koulutuksen ja muun infran yhtenäisyyden takia. Veikkaan myös, että SH pärjää teknisessä vertailussa hyvin, ainakin muihin kuin F-35:een nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Näin varmasti on, mutta kuinka paljon Gripen eroaa tässä muista koneista, ja minkälainen vaikutus huoltokustannuksiin näillä on? Gripenistä mainitaan usein että sen suunnittelussa on ollut tavoitteena pienet elinkaarikustannukset, mikä on totta, mutta niin on ollut kaikilla muillakin.

Kaikki nyt ehdolla olevat hävittäjät on suunniteltu aikana, jolloin Neuvostoliitto oli romahtanut ja puolustusbudjetit niiden myötä. Samaan aikaan oli myös herätty mil-spec komponenttien kustannus- ja saatavuusongelmiin, ja COTS/MOTS-komponenttien käyttö omaksuttiin. Eniten tämä näkyy ehkä Eurofighterissa, jossa kustannuksia (ja myös vaatimuksia) höylättiin isolla kädellä jotta Saksa suostui pysymään mukana, mutta kustannusten karsiminen on ollut kaikkien koneiden olemassaolon elinehto ja keskeinen suunnittelutavoite.
Ehkä tuo onkin ruotsalainen perspektiiviharha?
 
Kaksi näkökulmaa, tulos jossain sen välillä. Tai sitten toista rajaa pitää muuttaa.

1) Koneen pitää olla sen verran halpa, että on vielä varaa sillä kunnolla harjoitellakin.
2) "Säästömallin" koneella ei tee jonkin ajan päästä vastassa olevia venäläiskoneita vastaan enää mitään ja ne vanhenevat käsiin.

En usko, että voimme vaikuttaa venäläisten konevalintoihin.
 
Näin varmasti on, mutta kuinka paljon Gripen eroaa tässä muista koneista, ja minkälainen vaikutus huoltokustannuksiin näillä on? Gripenistä mainitaan usein että sen suunnittelussa on ollut tavoitteena pienet elinkaarikustannukset, mikä on totta, mutta niin on ollut kaikilla muillakin.

Kaikki nyt ehdolla olevat hävittäjät on suunniteltu aikana, jolloin Neuvostoliitto oli romahtanut ja puolustusbudjetit niiden myötä. Samaan aikaan oli myös herätty mil-spec komponenttien kustannus- ja saatavuusongelmiin, ja COTS/MOTS-komponenttien käyttö omaksuttiin. Eniten tämä näkyy ehkä Eurofighterissa, jossa kustannuksia (ja myös vaatimuksia) höylättiin isolla kädellä jotta Saksa suostui pysymään mukana, mutta kustannusten karsiminen on ollut kaikkien koneiden olemassaolon elinehto ja keskeinen suunnittelutavoite.

Tähän kiinnitettiin huomiota esim. Super Hornetissa ja erityisesti Block II versiossa, jossa kustannusten laskeminen oli yksi keskeisistä tavoitteista, mikä johti koneen uudelleensuunnitelun, mm. komponenttien vähentämisen kautta, joita on 40% vähemmän kuin vanhassa Hornetissa. Osin tämän takia SH:n lentotuntihinnat ovat pysyneet samana useita vuosia, eli käytännössä laskeneet inflaation verran, ja kone on ennustetulta elinkaarikustannukseltaan halvempi kuin Hornet.



Tuo on ihan realistinen skenaario. Tämän mittapuun kaupoissa ostetaan myös kumppanuutta, mikä näkyy eniten Lähi-idässä mutta on todellisuutta myös meillä. Saatavissa olevan tiedon valossa voisi hyvin veikata, että SH on jopa halvin vaihtoehto, eikä sen yhtenäisyys Hornetin kanssa ole ihan merkityksetön asia. Ruotsissa muistaakseni laskettiin, että Gripen E:n valinta nimettömän ulkomaisen vaihtoehdon sijasta säästää 15 miljardia kruunua elinkaarikustannuksissa huollon, koulutuksen ja muun infran yhtenäisyyden takia. Veikkaan myös, että SH pärjää teknisessä vertailussa hyvin, ainakin muihin kuin F-35:een nähden.

Kyllä.

Kyse on hyvin yksinkertaisesta asiasta. Otetaan skenaario, jossa on kaksi eri konetta eri valmistusmäärillä. Ja käytetään esimerkkinä yhtä kuluvinta osaa, renkaita.

Jos molempien koneiden renkaat valmistetaan lentokonetehtaalla, on niissä jonkinlainen kustannusero valmistusmääristä johtuen.

Todellisuudessa niin ei kuitenkaan toimita. Renkaiden valmistus on ulkoistettu. Ne saattavat tulla molempiin koneisiin samalta tehtaalta ja saattavat olla peräti sama rengas.

Edit. Tarkistin reaalimaailman ja F-35 renkaat valmistaa Michelin ja Goodyear
 
Viimeksi muokattu:
New Software Will Prevent F-35 Pilots from Flying into the Ground

social-icons_more.svg


f35-demo-hampton-1800.jpg

A U.S. Air Force F-35 Lightning II demonstration aircraft takes off during the AirPower over Hampton Roads Open House at Langley Air Force Base, Va., April 24, 2016. (U.S. Air Force/Senior Airman R. Alex Durbin)

Military.com 2 Feb 2018 By Hope Hodge Seck

Even experienced fighter pilots are at risk of a phenomenon known as Controlled Flight Into Terrain, or CFIT.
In 2016, it claimed the life of Marine Maj. Richard "Sterling" Norton during F/A-18 Hornet training at 29 Palms, California.

Bottom line: When you're multitasking in mid-air at speeds of up to 1,000 miles per hour, it's easy to get disoriented.
But the military's F-35 Joint Strike Fighter is about to get a new automatic technology that will prevent pilots from flying into the ground by mistake. And it's coming about five years earlier than scheduled.
The F-35 Joint Program Office announced this week that the aircraft will receive the automatic ground collision avoidance system, or Auto-GCAS, software that initiates an automatic recovery maneuver when "impact with the ground is imminent."
It uses GPS positioning and altitude readings to predict upcoming collisions, according to a JPO release.
When a crash is imminent, the system warns the pilot to prompt a recovery maneuver. But if no action is taken, Auto-GCAS will take over, righting the aircraft and executing a 5-G pull to get the plane safely off its collision course.
Only after the threat has been avoided does the system hand controls back to the pilot.
Auto-GCAS has been in use by the Air Force's F-16 Fighting Falcon fleet since 2014 and has been credited with saving the lives of seven pilots in six different aircraft.
In one dramatic episode reported in 2016, an Arizona Air National Guard pilot was saved after losing consciousness in the cockpit and entering a dive. Unclassified footage of the episode shows the aircraft headed for the ground like a missile before the system intervenes.
"As the first recorded save happened just four months after completion of [F-16] testing, the F-35 Joint Program Office has placed a premium on the quickest possible implementation of Auto-GCAS," JPO officials said in the release.
The move comes as the Marine Corps' F-35B prepares to depart on its first shipboard deployment in the Pacific later this year, closely followed by another deployment that is expected to include operations in the Middle East.
Officials with the Joint Program Office did not immediately provide responses to Military.com questions about which aircraft squadrons or which variant would be the first to receive Auto-GCAS. But it's supposed to be installed across the fleet by 2019.
The program executive officer for the F-35, Vice Adm. Mat Winter, said officials estimate expediting the technology, given existing statistics, will save three aircraft and three pilots.
"Our acquisition team is working with the warfighters to ensure Auto-GCAS is in every F-35," Winter said in a statement. "... Over the service life of the F-35 fleet, having Auto-GCAS is estimated to prevent more than 26 ground collisions from happening."
-- Hope Hodge Seck can be reached at [email protected]. Follow her on Twitter at @HopeSeck.

https://www.military.com/defensetec...e-will-prevent-f-35-pilots-flying-ground.html
 
The Lightning II will be fitted with a multi-mission AN/APG-81 series Active Electronically Scanned Array (AESA) radar system developed by Northrop Grumman Electronic Systems. The system will reportedly supply the F-35 pilot with an added level of situational awareness never seen in a fighter cockpit before as well as be able to detect, track and engage targets on land or in the air at far-reaching ranges than previously available. The radar can be set to act as a passive radar receiver.

Mitä tuo boldattu kohta käytännössä tarkoittaa?
 
Tuollainen Auto-GCAS löytyy jo myös ainakin Rafalesta.

http://www.aircosmosinternational.com/media/pmi/5a70845244d7b-tap2580-79329.pdf
The F3-R standard also in-
cludes a new Automatic Ground
Collision Avoidance System
(AGCAS)
and enhancements to
the RBE2 AESA radar, Spectra
electronic warfare system, RECO
NG aerial reconnaissance pod
and inertial platform. French
Navy Rafales will be equipped
with the new-generation Narang
drogue for “buddy-buddy” in-
flight refuelling.
 
--

Edit. Tarkistin reaalimaailman ja F-35 renkaat valmistaa Michelin ja Goodyear

Tämä on uusi tieto. Enpä ole ajatellut, että samat valmistajat tekevät kumeja niin autoihin kuin lentokoneisiin.

Jos Suomeen hankitaan F-35, niin voisikohan Nokian Renkaat valmistaa renkaita kansainväliseen kulutukseen? En kylläkään tiedä, onko yrityksen toinen jalka liian vahvasti Venäjällä, jotta se saisi valmistaa F-35:n osia... edes renkaita. :D
 
Tämä on uusi tieto. Enpä ole ajatellut, että samat valmistajat tekevät kumeja niin autoihin kuin lentokoneisiin.

Jos Suomeen hankitaan F-35, niin voisikohan Nokian Renkaat valmistaa renkaita kansainväliseen kulutukseen? En kylläkään tiedä, onko yrityksen toinen jalka liian vahvasti Venäjällä, jotta se saisi valmistaa F-35:n osia... edes renkaita. :D
nokianrattaalta taitaa puuttua tietotaidot ohuen ja suuren nopeuden renkaan tekemiseen.. Lentskarin renkaalla on yhtlailla samaa auton maantierenkaan ja kottikarrynrattaan kanssa, kuin autonrenkaalla ja lekorenkaalla...
Eli ohut ja kestava... Vahan kuin kortsut, joissa kitka kovempi ja nopeus hirveampi. .. :)
 
31st MEU F-35Bs Join USS Wasp for Historic Deployment

A detachment of F-35B Lightning IIs with Marine Fighter Attack Squadron 121, 31st Marine Expeditionary Unit, landed on the USS Wasp (LHD-1) here March 5, marking the beginning of the F-35B’s first operational deployment with a MEU.
The aircraft embarked on the Wasp in advance of the 31st MEU’s upcoming Spring Patrol 2018, a regularly-scheduled patrol of the Indo-Pacific region with the ships of Amphibious Squadron 11, forming the Wasp Amphibious Ready Group.

“This is a historic deployment,” said Col. Tye R. Wallace, 31st MEU Commanding Officer. “The F-35B is the most capable aircraft ever to support a Marine rifleman on the ground. It brings a range of new capabilities to the MEU that make us a more lethal and effective Marine Air-Ground Task Force.”
Well-suited for the Marine Corps’ amphibious and expeditionary focus, the F-35B can carry more firepower into more uncertain environments for longer periods of time, with better survivability than any other aircraft in history.

 
Jep, ja Gripenistä myös. Jenkkien käyttämä Auto-GCAS oli Saabin, Lockheedin ja Boeingin yhteisprojekti.

http://proceedings.ndia.org/4990/9/gcas_acas.pdf

Migeissä(21bis) oli aikoinaan myös samanlainen funktio ettei tuo ideana nyt mikään maailman uusin ole. Muistaakseni migissä ollut oli kuitenkin kohtalaisen rajoittunut ja ei toiminut mm. jos aoa oli +-20 astetta tai kaarrossa tai yli 1000m korkeudessa jne koska se oli kytketty suoraan tutka-korkeusmittariin. Teknisesti kehitystä on varmaan tullut noista päivistä ja kuten tuosta f-15 videosta näkee, se voi monessakin tilanteessa pelastaa henkiä ja koneita.
 
Back
Top