F-35 Lightning II

Kirjoitatko auki häivekoneiden ja F15 ja F16 valmiusasteet?

Voi olla, että et ymmärrä tuota taulukkoa?
Et taida sinäkään ymmärtää. F-35:n edellisvuotta heikompi luku perustuu lähinnä varaosien huonoon saatavuuteen, ei sillä ole häiveominaisuuksien kanssa mitään tekemistä.
 
Et taida sinäkään ymmärtää. F-35:n edellisvuotta heikompi luku perustuu lähinnä varaosien huonoon saatavuuteen, ei sillä ole häiveominaisuuksien kanssa mitään tekemistä.

Aivan. Valmiusaste on tosiaan pudonnut.
 
Vuonna 2014 F22 72,7% ja F16D 71,8%
Vuonna 2015 F35A 67,9% F15D 64,2%

Tuolla 70% paikkeilla näyttäisi F35 ja F22 liikkuvan. B2 vertaaminenon täysin järjetöntä

Se on mielenkiintoista, miten samaa taulukkoa voi katsoa niin eri tavoin. Meikäläinen katsoi viime vuotta, mutta jostain syystä haluat katsoa neljän vuoden takaisia lukuja. Itse en suoraan sanoen niitä edes vilkaissut.
 
Se on mielenkiintoista, miten samaa taulukkoa voi katsoa niin eri tavoin. Meikäläinen katsoi viime vuotta, mutta jostain syystä haluat katsoa neljän vuoden takaisia lukuja.
Tottakai, koska se sopii sinun agendaan. Kunhan vain itse tiedostat asian. Muille valehteleminen on ymmärrettävää, mutta itselleen valehteleminen on hölmöä..

Lisätään vielä että jokaisella F16 ja F15 mallilla on jonain vuonna ollut alhaisempi valmiusaste kuin F22 vuonna 2014 saavuttama 72,7%
 
Viimeksi muokattu:
Se on mielenkiintoista, miten samaa taulukkoa voi katsoa niin eri tavoin. Meikäläinen katsoi viime vuotta, mutta jostain syystä haluat katsoa neljän vuoden takaisia lukuja. Itse en suoraan sanoen niitä edes vilkaissut.
Saattaa olla, että ohjelmistopäivitykset ja evaloinnit juurikin viime vuonna pudottivat F-35:n käyttöastetta mikä tilanne taas oli toinen koneen ensimmäisinä vuosina.
 
Se on mielenkiintoista, miten samaa taulukkoa voi katsoa niin eri tavoin. Meikäläinen katsoi viime vuotta, mutta jostain syystä haluat katsoa neljän vuoden takaisia lukuja. Itse en suoraan sanoen niitä edes vilkaissut.
Miksi sinä haluat katsoa nimenomaan viime vuotta ja vetää sen perusteella "mielenkiintoisia" johtopäätöksiä nimenomaan häivekoneiden käyttöasteisteista? Varsinkin kun tiedät hyvin, että noilla muutoksilla alaspäin ei ole välttämättä mitään tekemistä häiveominaisuuksien kanssa.
Tuo on kyllä älyllistä epärehellisyyttä, but whatever.. Jokainen saa varmaan poimia taulukosta itselleen sopivimmat arvot. Esim: häivekoneiden valmiusasteet ovat paremmat kuin F15 ja F16 koneilla.. :rolleyes:
Ja herää kysymys mitä mieltä on ylipäätään verrata ihan täysin eri vaiheissa elinkaariaan olevia koneita keskenään. Mikäköhän sen yhden valmistuneen E:n käytettävyysaste mahtaa olla tällä hetkellä Gripen C:hen ja vanhoihin Viggeneihin verrattuna, ja mistä ero kertoo? :unsure:
 
Tottakai, koska se sopii sinun agendaan. Kunhan vain itse tiefostat asian. Muille valehteleminen on ymmärrettävää, mutta itselleen valehteleminen on hölmöä..

Jos katsotaan koko taulukon aikasarjaa, niin ei-häivekoneiden valmiusaste on tosiaan säilynyt about vakiona, ja häivehävittäjien valmiusaste on romahtanut.

Se on mielenkiintoinen ilmiö. Itse en sitä huomannut. Mutta kiitos siitä, että se nousi esille.

Selityksiä tähän voi sitten pohtia?
 
Saattaa olla, että ohjelmistopäivitykset ja evaloinnit juurikin viime vuonna pudottivat F-35:n käyttöastetta mikä tilanne taas oli toinen koneen ensimmäisinä vuosina.
Ei, vaan varaosien heikko saatavuus. Onhan tuosta ollut paljon täälläkin pulinaa.
 
Saattaa olla, että ohjelmistopäivitykset ja evaloinnit juurikin viime vuonna pudottivat F-35:n käyttöastetta mikä tilanne taas oli toinen koneen ensimmäisinä vuosina.

Näin voi olla. Ja ne varaosat. Mutta kyllä silti olettaisi, että se olisi ennemminkin noususuunnassa.

Mikähän lie sitten F-22 syynä?
 
While warning that “every weapons system has its own story,” Lawrence said three main factors contribute to the service-wide low rates of aircraft availability. Some of the lowest rates during that time period were among platforms undergoing “service life extension programs,” like the B-1, B-2, and F-15E. Here, “there is a need to prepare for a near-peer adversary,” Lawrence said. “It’s painful to take these aircraft off the front lines, but we know we’ve got to do it.” The F-22A Raptor also suffered a low availabilty rate at 46 percent, which Lawrence said was primarily caused by work on the aircraft’s stealthy low observable platform surfaces. Second, as the average age of the Air Force inventory increases, “the amount of time we have to spend working on those aircraft tends to increase,” leaving them in the depots longer. Third, aircraft availability has been impacted by “the maintenance manpower shortfall.” The aircraft availability data were provided in a pre-hearing memo to the House Armed Services readiness subcommittee ahead of the March 22 hearing on the “current state of the Air Force.”

http://www.airforcemag.com/DRArchive/Pages/2017/March 2017/March 30 2017/The-Air-Force’s-Low-Aircraft-Availability-Rates.aspx

F-35:n valmiusasteeseen vaikuttaa vanhempien 2B-koneiden suuri määrä. 3F-koneilla valmiusaste on 70% luokkaa. Varaosaongelmaa pahentaa ongelmat ALIS:n kanssa, erityisesti false positive-vikailmoitusten määrä, sekä se, että osat lähetetään valmistajalle takaisin eikä niitä vielä korjata varikoilla. USAF ei ole myöskään rakentanut tarpeeksi varikko- ja korjauskapasiteettia F-35:lle.
 
Viimeksi muokattu:
While warning that “every weapons system has its own story,” Lawrence said three main factors contribute to the service-wide low rates of aircraft availability. Some of the lowest rates during that time period were among platforms undergoing “service life extension programs,” like the B-1, B-2, and F-15E. Here, “there is a need to prepare for a near-peer adversary,” Lawrence said. “It’s painful to take these aircraft off the front lines, but we know we’ve got to do it.” The F-22A Raptor also suffered a low availabilty rate at 46 percent, which Lawrence said was primarily caused by work on the aircraft’s stealthy low observable platform surfaces. Second, as the average age of the Air Force inventory increases, “the amount of time we have to spend working on those aircraft tends to increase,” leaving them in the depots longer. Third, aircraft availability has been impacted by “the maintenance manpower shortfall.” The aircraft availability data were provided in a pre-hearing memo to the House Armed Services readiness subcommittee ahead of the March 22 hearing on the “current state of the Air Force.”

http://www.airforcemag.com/DRArchive/Pages/2017/March 2017/March 30 2017/The-Air-Force’s-Low-Aircraft-Availability-Rates.aspx

F-35:n valmiusasteeseen vaikuttaa vanhempien 2B-koneiden suuri määrä. 3F-koneilla valmiusaste on 70% luokkaa. Varaosaongelmaa pahentaa ongelmat ALIS:n kanssa, erityisesti false positive-vikailmoitusten määrä, sekä se, että osat lähetetään valmistajalle takaisin eikä niitä vielä korjata varikoilla. USAF ei ole myöskään rakentanut tarpeeksi varikko- ja korjauskapasiteettia F-35:lle.
Onko noita osia edes tarkoitus korjata varikolla? Eikös pointti ole juuri se pieni huoltojalanjälki.
 
Onko noita osia edes tarkoitus korjata varikolla? Eikös pointti ole juuri se pieni huoltojalanjälki.

Joiltakin osin on. Menisi vähän hankalaksi esim. tukialuskoneen logistiikka muuten.

Tietty niitä korjausvarikoita on keskitetty ohjelman mukaan, tällä hetkellä monet osat siis lähtevät takaisin valmistajalle.
 
Jos homma toimii 2020 mennessä, niin sehän on meidän kannalta vielä aikataulussa.
 
Tanskan ulkomaankauppaministeri reissasi USA:han pyrkimyksenä painostaa LM:ää tekemään yhteistyötä Tanskalaisten yritysten kanssa. Sopimusteknisesti LM:llä ei ole mitään velvoitteita teolliseen yhteistyöhön tai vastakauppoihin. LM oli ainoa hävittäjävalmistaja jolta ei Tanskan kesäteatteri-hankintakilpailussa sellaisia sitovasti vaadittu.

http://nytkampfly.dk/archives/10922
///
Edelleen Block 4 liittyen:
http://aviationweek.com/awindefense/f-35-upgrades-could-cost-more-16-billion-lawmaker-says

"The cost to upgrade Lockheed Martin’s F-35 over the next six years could be more than $16 billion"

http://www.defense-aerospace.com/ar...4-upgrade-quadruples-but-may-not-suffice.html

"This appears impossible, and is one reason that the 2017 DOT&E Annual Report assessed the current C2D2 plan as "unexecutable"."

"Lt. Gen. Jerry D. Harris, Jr, Deputy Chief of Staff for Strategic Plans and Requirements, warned during the same March 7 hearing that the US Air Force did not have funds to pay for the C2D2 upgrade."

Sehän on selvää, että nykyhetken hinta-arvio tulee ylittymään.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top