Mukava kun palstalle laitetaan kuvia omasta perhealbumista. Pojat on poikia ja silleen..
Sitä vain jäi pohtimaan, että mitenköhän vanhoja kuvat olivat?
Sitä vain jäi pohtimaan, että mitenköhän vanhoja kuvat olivat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ajalta jolloin demonstraattori supercruisasi.Sitä vain jäi pohtimaan, että mitenköhän vanhoja kuvat olivat?
Ajalta jolloin demonstraattori supercruisasi.
Wikipedia sanoo, että menee Mach 1,2 150 mailin matkan ilman jälkipoltinta. Tuon luulisi riittävän vaikka mihin jos vastassa on kone joka kuskaa ohjuksia ulkoisesti.
Supercruise nielaisee tosiaankin tuhdisti kirassia ja lyhentaa toiminta-aikaa merkittavasti. Jos LM saa lisaa fyrkkaa niin nykymopokin saa uutta sielua.Ymmärtääkseni tässä oli kyseessä "liukunopeus" eli kone on jälkipolttimella kiihdytetty ylisooniselle nopeudelle ja kun jälkipoltin kytketään pois päältä niin nopeus pysyy hyvinkin pitkään ylisoonisena kunhan ei kurvailla. Kovin ihmeellinen ominaisuus tämä ei ole yliäänihävittäjässä vaan useimmat niistä pystyvät vastaaviin suorituksiin, ainakin jos ulkoista kuormaa ei ole paljon.
"Supercruise" -määritelmää heitellään ilmaan aika kevyesti kun F-22 teki siitä muodikkaan. Kuitenkin käytännössä meidän ehdokkaistamme ainoastaan Typhoon pystyy mainittavaan supercruiseen eikä sekään F-22 -tasolla. Supercruise vaatii käytännössä että moottori suunnitellaan sitä varten, ja siinä tulee haittapuolena sitten huono polttoainetaloudellisuus. Rafalen tai F-35:n tapaiselle 'monitoimihöylälle' tämä olisi äärettömän huono asia.
Se mitä harjoituksista on kuultu juttua on ettei F-22 juuri koskaan käytä supercruisea.
Uusin GAO:n F-35 raportti: https://www.gao.gov/assets/700/691469.pdf
"In particular, it is uncertain how long the F-35 can effectively operate if ALIS becomes disconnected from the aircraft. The Marine Corps has also encountered several challenges with the F-35’s supply chain since beginning flight operationsin January 2017"
Sekä siihen liittyvä Bloombergin uutinen: https://www.bloomberg.com/news/arti...ges-in-pacific-theater-classified-by-pentagon
F-35:n siirtyessä enenevässä määrin viralliseen operatiiviseen käyttöön, ongelmat, heikkoudet ja vastoinkäymiset ovat yhä useammin salaisia operatiivisista syistä.
Olen saanut käsityksen että jokuvaan on melkoinen F-35-fanipoika. Eli jos lainattavaksi on vain negatiivisia asioita niin tilanne on todella heikko.Olikos siellä raportissa mitään positiivista?
Olikos siellä raportissa mitään positiivista?
https://www.aldrimer.no/f-35-i-luften-2-timer-ikke-45-timer/
Kun Norja haki korvaavaa hävittäjää F-16:lle, eräs vaatimus oli kyky pysyä ilmassa 4,5 tuntia. F-35A:n arvioitu lentosuoritus on 2 tuntia ilmassa kun tankkiin jätetään turvamarginaalia.
What the Norwegian article is saying is that an average mission length of 4.5 hours is not realistic without airborn refuling. It further is saying that for the purpose of calculation how much hours will be put on the aircraft, average mission length used is 2 hours. The article further makes the deduction that the aircraft therefore only can fly for 2 hours, which is not at all what the quoted article is saying. The 2 hours is more a number used for accounting to calculate all the associated costs of using the F-35.
Virheellinen tulkinta, kuten arvata saattoi.
Norjalaisen arvio ym. artikkelista:
...
Kaksi konetta tuo kaksi koulutusjärjestelmää ja kaksi huolto- ja ylläpitojärjestelmää joten tämä syö saavutettavan säästön - paitsi että...
Jos Gripen saadaan kontrahtilla jossa huolto on Ruotsissa Linköpingin tehtaan kokoonpanolinjalla tehdashuoltona alle 600 km päässä esim Pirkkalasta niin tilanne saattaakin näyttää myös taloudellisesti kannattavammalta.
Yhtälailla voidaan pureskella kynsiä siitä, toimiiko minkään laitteen huolto siinä vaiheessa jos Suomen valtio joutuu hyökkäyksen kohteeksi. En äkkiseltään usko, että Venäjä tänne uskaltaisi ryhtyä hyökkäämään, ellei Ranska, Britannia ja varsinkin USA ole selkeästi signaloineet etteivät aio estellä. Siinä vaiheessa ollaan jo todella yksin muutenkin ja apua on turha odotella, vuoden 1939 malliin.Kunhan ei tule sitten sitä sotaa jossa saisi pureskella kynsiään toimiiko huolto ruotsalaisten kanssa enää silloin
Draken oli länsikandidaateista kallein ostohinnaltaan viime kerralla. Elinkaarikustannukset arvioitiin samaan suuruusluokkaan muiden kanssa, mutta ei suurimmiksi. Riskejä nähtiinGripenistä oli ihan samanlainen kohkauskampanja silloin aikoinaan. Draken oli Hesarin mielestä täysi susi ja ylikallis jne. Ei siinä mitään uutta ole.