F-35 Lightning II

En saanut artikkelista ihan kuvaa, että onko F-35 erityisen haavoittuvainen ukkoselle ja miksi?

Kyllä se siltä vaikuttaisi. Artikkelissa sanottiin näin.

Komposiitit/salamasuojaus

“Since the F-35 as a composite type aircraft does not provide inherent passive lightning protection, the lightning rods being requested are needed for deploying aircraft to any expeditionary airfield in support of combat operations or training exercises that do not support all lightning protection requirements for the F-35B,” the Marine Corps said in its justification for giving the deal straight to LBA. “Based upon extensive research from the F-35 Joint Program Office, this is the only lightning rod that meets the established program requirements.”

ALIS

But from the information that is available, we know the lightning protection is absolutely vital if the Marine Corps expects to park its F-35Bs out in the open at bases such as Iwakuni and avoid the hassle of having to move them into hangars or under other suitably protected shelters every time there is the possibility of a thunderstorm. As of 2017, the plane’s manufacturer Lockheed Martin was still finalizing improvements to the Autonomic Logistics Information System (ALIS) to properly shield it against the shock of a lightning strike across all variants, according to a routine report from the Pentagon’s Office of the Director of Operational Test and Evaluation, also known as DOT&E.
ALIS is the F-35’s central computer brain, which supports virtually every aspect of its operation from tracking and isolating maintenance issues and the ordering of spare parts to the uploading and downloading a host of mission and sensor data. You can read more about how it functions in more detail here and here. Suffice to say, if the system fails, the jets would be effectively non-functional until technicians could get it up and running again.

Räjähtävät polttoainekaasut

However, there is a far more serious issue linked to the Joint Strike Fighter’s main fuel tank. Combined with the aircraft’s lack of inherent lightning strike protection, it is difficult and complicated to make the fuel system “inert” once the plane is on the ground.
What this means is that there is a distinct potential for a build-up of both oxygen and fuel vapors inside fuel tank that could be dangerous by itself. If a bolt of lightning were to hit a non-inert plane on the ground, there could be an increased risk that it would set off an explosion or cause a fire.
The problem appears to be especially pronounced on the B model, which features a significantly different internal arrangement from the A and C variants due to the need for a large lift fan assembly. This is an essential component of the jet’s a short and vertical takeoff and landing capability.
“The [F-35B] aircraft does not maintain residual inerting after flight for the required interval of 12 hours, which is a lightning protection requirement,” DOT&E reported in 2015. “If the residual inerting cannot be improved, aircraft maintainers will be required to purge fuel tanks with external nitrogen more frequently or alternative lightning protection strategies (e.g., lightning-protected shelters), will have to be adopted.”
 
Jos näin on, se on erittäin ironista ottaen huomioon koneen nimen. Kone, joka on nimetty ukkoseksi ei kestäkään ukkosta. :LOL:

Artikkelista sama huomio.

If nothing else, it's another good reason for pilots to call the jets by their new nickname, Panther, instead of their official moniker, Lightning II.
 
Muistutetaampas kuitenkin väkijoukkoa, lastentaudeistaan huolimatta F-35 on maailman kehittynein ja suorituskykyisin monitoimihävittäjä. Potentiaalisesti maailman parhaasta on helpompi karsia ongelmia pois, kuin potentiaalisesti maailman viidenneksi parhaasta tehdä parasta.
 

Ei se mikään onnettomuus ollut, ”Santeri” vain tonki nokalla maata...
03CA10CA-EE95-4EE7-BD75-1A5D9E76216F.jpeg

Eikun siis tässä kuvassa. Todella eko kone, etsii itse ruokansa. Tästähän voisi kertoa niille Juhan mainitsemille vihervasemmistolaisille, niin johan sävy itkuvirressä monitoimihävittäjistä muuttuisi! :D
8FC4EAE1-3203-42D9-96EB-89E2654C9FA6.jpeg
 
Ei se mikään onnettomuus ollut, ”Santeri” vain tonki nokalla maata...
Katso liite: 23602

Eikun siis tässä kuvassa. Todella eko kone, etsii itse ruokansa. Tästähän voisi kertoa niille Juhan mainitsemille vihervasemmistolaisille, niin johan sävy itkuvirressä monitoimihävittäjistä muuttuisi! :D
Katso liite: 23601
Käsi ylös, kuinka moni luki itse jutun, ja huomasi että parkkeeratun ja paikallaan olevan koneen nokkateline petti, ei laskeutuvan...
 
Käsi ylös, kuinka moni luki itse jutun, ja huomasi että parkkeeratun ja paikallaan olevan koneen nokkateline petti, ei laskeutuvan...

Jos näin oli, niin se ei ole hyvä asia. Sen ei pitäisi nimittäin olla kovin helposti mahdollista. Se on pyritty estämään, syistä, jotka varmaan kaikki ymmärtävät.

Landing Gear Safety Devices
There are numerous landing gear safety devices. The most common are those that prevent the gear from retracting or collapsing while on the ground.

http://okigihan.blogspot.com/p/landing-gear-safety-devices.html
 
Kyllä, näin oli.

The pilot returned to Eglin Air Force Base and landed safely. The front nose gear collapsed after the plane was parked, the press release said.
Palaan viestiin #8,826.
Linkkaamassani kuvassa näyttää vahvasti siltä, että kone ”nokkii” paikallaan. Se kone siis ja samaan tapaan kun ylemmän kuvan varis. Koneessa ei ole suuria ulkoisia vaurioita, joita varmasti tulisi, mikäli keula kyntäisi vakoa vauhdissa maahan. Tihrusilmäni ovat erottavinaan alkuperäisissä kuvissa laskutelineen osia suoraan nokan alla.
 
https://www.janes.com/article/82587...ng-further-f-35-deliveries-to-turkey-advances

"The bill contains a provision authored by Maryland Senator Chris Van Hollen that prohibits spending Pentagon funds to transfer or facilitate the transfer of F-35 aircraft to Turkey. That is until the defence secretary in consultation with the secretary of state certifies to the appropriate congressional committees that Turkey is not purchasing the S-400 and will not accept delivery "

S-400 toimitukset Turkkiin pitäisi alkaa ensi vuonna https://sputniknews.com/military/201808211067357614-russia-deliveries-turkey-systems/ joten ei tässä hirmuisen kauan aikaa mene kun on selville, onko Turkki ulkona JSF-ohjelmasta. (poislukien Turkin mahdolliset vallankaappaukset ja muut alueelliset sodat ja sopankeitot)
 
Palaan viestiin #8,826.
Linkkaamassani kuvassa näyttää vahvasti siltä, että kone ”nokkii” paikallaan. Se kone siis ja samaan tapaan kun ylemmän kuvan varis. Koneessa ei ole suuria ulkoisia vaurioita, joita varmasti tulisi, mikäli keula kyntäisi vakoa vauhdissa maahan. Tihrusilmäni ovat erottavinaan alkuperäisissä kuvissa laskutelineen osia suoraan nokan alla.
Minusta tuo kuva näyttää olevan kiitotien (taikka ison kiitotien viereisen rullaustien) päässä. Eli vika on ollut luultavasti juurikin nokkatelineen lukituksessa, ja kone on kyykännyt heti kun laskeutuminen on päättynyt pysähdykseen. Nokkateline taittuu eteenpäin, joten jarrutuksessa se lienee pysynyt pystyssä, ja lompsahtanut sisään kun hidastusvoima päättynyt.

Jos kyseessä on vioittuneen koneen hätälasku, kone pysäytetään kiitotielle eikä rullata pois. ( -> "parked")
 
file.php
 
Lähde: Combat Aircraft May 2018 Vol.19/f-16.net

‘The initial scenario was that our two F-35s would escort a four-ship of F-16s across a notional border and protect them against another eight-ship of F-16s simulating a modern adversary. A relatively inexperienced flight leader was in charge of the F-16s on our side and Lt Col Joost ‘Niki’ Luijsterburg, the Tucson detachment commander, was responsible for the adversaries. Up to this point we had only practised these scenarios in the simulators and while we had a decent game-plan, we were all anxious to see how the F-35 would perform in real life. We figured that the F-35’s stealth would keep us out of harm’s way for most of the fight, but that we also need to protect the friendly F-16s, maximize the lethality of their missiles and get them to the target.

To make this happen, we planned to initially use electronic attack against the adversary F-16s, see if we could avoid having them detect friendly fighters and datalink the location of the hostile aircraft to our F-16s. This way we could use the F-16s on our side to shoot down the initial wave of enemy fighters and keep our own missiles available once the ‘Blue Air’ F-16s had to focus on their target attack. The plan worked flawlessly.

‘In the debrief ‘Niki’ told us it was one of the most memorable sorties he had ever flown. Having previously worked in the F-35 program office he was elated to find out how effective the F-35 was, but at the same time he was frustrated by not getting a single shot off the rail against us, while getting killed multiple times. After that sortie it really hit us that the F-35 was going to make a big difference in how we operate fighters and other assets in the Royal Netherlands Air Force.’...
 
Back
Top