Pitäähän kansan tietää...F-35 putosi, koska on niin kalliskin ja Suomi meinaa tuhlata rahaansa tälläiseen USA-tuotteeseen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pitäähän kansan tietää...F-35 putosi, koska on niin kalliskin ja Suomi meinaa tuhlata rahaansa tälläiseen USA-tuotteeseen.
F-35-OHJELMAA pidetään kalleimpana asejärjestelmänä Yhdysvaltain historiassa. Sen kustannuksiksi on arvioitu noin 400 miljardia dollaria (noin 346 miljardia euroa). Hävittäjiä on tarkoitus tuottaa yhteensä 2 500 kappaletta tulevien vuosien aikana.
Näin printterin omistajana on kyllä hyvin vaikea uskoa, että valmista tuotetta myytäisiin about puolella sen kehityskustannuksista. (sama toki koskee muitakin "halpoja" ehdokkaita.)Hinta on nyt 89,2 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, mikä tarkoittaa 5,4 prosentin hinnanalennusta edelliseen sopimukseen (LRIP 10) verrattuna, jossa yksikköhinta oli 94,3 miljoonaa dollaria, yhtiö kertoo.
Tuollaisella hinnalla on vaikea arvata mikä kone tulee kisassa menestymään.Kait ne jonkun Pirkka-version tänne leipoo...
Suomen hävittäjäehdokas teki sopimuksen Pentagonin kanssa: ”Historian alhaisin yksikköhinta”
Luotu:
29.9.2018 09:16
- Kuva: All Over Press / EPA
Lockheed Martinin F-35-hävittäjä on yksi ehdokas Suomen hävittäjähankinnoissa.
KOTIMAA
|
HX-HÄVITTÄJÄHANKE
Yhdysvaltain puolustusministeriö Pentagon ja Lockheed Martin ovat tehneet 11,5 miljardin dollarin sopimuksen 141 F-35-hävittäjän tuotannosta ja toimituksesta.
”Kyseessä on F-35-ohjelman historian alhaisin yksikköhinta”, Lockheed Martin kertoo tiedotteessaan.
Viimeisimmässä sopimuksessa F-35A-hävittäjän hinta on alle 90 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. F-35A:n hinta on Lockheed Martinin mukaan laskenut 11 vuotta perättäin.
Hinta on nyt 89,2 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, mikä tarkoittaa 5,4 prosentin hinnanalennusta edelliseen sopimukseen (LRIP 10) verrattuna, jossa yksikköhinta oli 94,3 miljoonaa dollaria, yhtiö kertoo.
”Kustannusten alentaminen on kriittinen tekijä F-35-ohjelman menestykselle. Keskitymme jatkossakin kustannusten alentamiseen ja parhaan suorituskyvyn tarjoamiseen F-35:n käyttäjille”, F-35-ohjelman johtaja, vara-amiraali Mat Winter kommentoi.
Lockheed Martinin F-35-ohjelman johtaja Greg Ulmer kuvailee sopimusta merkittäväksi virstanpylvääksi F-35-ohjelmalle.
”Jatkamme edelleen tuotantomäärien kasvattamista ja uusien kustannussäästöhankkeiden toteuttamista. F-35-ohjelma etenee aikataulun mukaisesti kohti 80 miljoonan Yhdysvaltain dollarin yksikköhintaa vuonna 2020, jolloin F-35 tarjoaa seuraavan sukupolven suorituskykyä minkä tahansa nykysukupolven hävittäjän hinnalla”, hän kertoo.
Lockheed Martinin F-35 on myös yksi ehdokas Suomen hävittäjähankinnoissa. Suomi on korvaamassa uusilla monitoimihävittäjillä vuosina 1995–2000 käyttöön otetut Hornetit, joiden 30 vuoden elinkaari on täyttymässä vuoteen 2030 mennessä.
F-35:n lisäksi kilpailussa ovat mukana Boeing F/A-18 Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon ja Saab Gripen.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/26...pimuksen-pentagonin-kanssa-historian-alhaisin
Yhdysvaltain asevoimien F-35-hävittäjä tuhoutui harjoituksessa täysin, lentäjä pelastautui heittoistuimella
Uutistoimisto AFP:n mukaan onnettomuus on hävittäjämallin ensimmäinen.
Kuvassa on F-35B-hävittäjä, joka oli lähdössä Afganistaniin pommittamaan talebanien kohteita syyskuun 27. päivänä.
(KUVA: US NAVY / REUTERS)
Jussi Salmela HS
Julkaistu: 29.9. 0:36
YHDYSVALTAIN asevoimien F-35 -hävittäjä tuhoutui kokonaan harjoituksessa perjantaina, uutistoimisto AFP kertoo. Lentäjä pelastautui turvallisesti heittoistuimella.
AFP:n mukaan onnettomuus on hävittäjämallin ensimmäinen.
YHDYSVALTAIN nimettömänä pysyttelevä puolustusviranomainen sanoi AFP:lle, että kyseessä oli Yhdysvaltain merijalkaväen hävittäjä. Onnettomuus sattui merijalkaväen ilmailukeskuksessa Beaufortissa Etelä-Carolinassa.
Beaufortin piirikunnan šeriffin mukaan lentäjä vietiin tarkastettavaksi loukkaantumisten varalta.
F-35 on osoittautunut kalliiksi hävittäjämalliksi, ja yhden hävittäjän hinta vaihtelee 100 miljoonan dollarin (noin 86 miljoonan euron) molemmin puolin.
Onnettomuus sattui vain päivä sen jälkeen, kun Yhdysvaltain asevoimat käyttivät F-35-hävittäjiä ensimmäistä kertaa taistelussa. Useat merivoimien F-35-hävittäjät pommittivat talibanien kohteita Afganistanissa.
F-35-OHJELMAA pidetään kalleimpana asejärjestelmänä Yhdysvaltain historiassa. Sen kustannuksiksi on arvioitu noin 400 miljardia dollaria (noin 346 miljardia euroa). Hävittäjiä on tarkoitus tuottaa yhteensä 2 500 kappaletta tulevien vuosien aikana.
Hävittäjän elinkaari päättyy vuonna 2070. Siihen mennessä ohjelmaan on kulunut rahaa yli 1,5 biljoonaa dollaria.
F-35 on myös yksi vaihtoehdoista, joita Suomi harkitsee Ilmavoimien uudeksi hävittäjäksi. Suomi tekee valinnan viiden hävittäjämallin väliltä. Suomen Ilmavoimien hävittäjähankkeesta eli HX-hankkeesta voit lukea lisää esimerkiksi tästä HS:n artikkelista.
https://www.hs.paskamedia.fi/ulkomaat/art-2000005846031.html
En ole aktiivisesti seurannut näitä hävittäjä juttuja, joten kyselen vähän tyhmiä.Tuollaisella hinnalla on vaikea arvata mikä kone tulee kisassa menestymään.
Belgian myyntilupa referenssinä http://www.dsca.mil/major-arms-sales/belgium-f-35-joint-strike-fighter-aircraftmihin hinta voisi nousta
Koneen kehityskustannukset eivät ole olleet tuota 400 miljardia, vaan lukuun on laskettu tutkimus-, kehitys ja hankintakustannukset noille ~2500 koneelle jotka amerikkalaiset aikovat hankkia:Näin printterin omistajana on kyllä hyvin vaikea uskoa, että valmista tuotetta myytäisiin about puolella sen kehityskustannuksista. (sama toki koskee muitakin "halpoja" ehdokkaita.)
Koneita on rakennettu jo sen verran ja niillä on alettu lentää muitakin kuin siirtolentoja sievästi sipsutellen, joten jossain vaiheessa onnettomuus on matemaattisen todennäköisyyden toteuma. Onnettomuuden syytä ja olosuhteita ei tiedetä, joten johtopäätösten tekeminen tässä vaiheessa on varhaista.
vaiheessa on varhaista.
Santerin menetettyä nyt impeytensä putoamisten suhteen foorumin lippalakki-ihailijakerho pyrkii lakaisemaan tapahtuneen maton alle mittavalla informaatio- ja tilastokampanjalla, joka häivyttää onnettomuusuutisen kymmenien sivujen päähän.
Turkki ei ollut ostamassa B:tä, vaan A:ta.ja sitten folio:xxx sehän oli varmaan turkkilaisten kone ja nyt ei turkki saa hetkeen uutta.
Juu yritti olla sitä hjuumoria folio etuliitteelläTurkki ei ollut ostamassa B:tä, vaan A:ta.
Vai oliko tuokin Saabrek1:n innoittamaa "hjumooria"?
Kehittämiskustannukset SDD&D oli 50 tai 60 miljardia. Vaikea verrata kun ei ole ihan aikalaisia muita, jolloin joutuu ottamaan huomioon inflaation ja "3 eri konetta".
Yleisesti voi sanoa vain, että kunnianhimon mukaan kustannukset. Jos pitää saada jotain, jota ei ole vielä olemassa käy kalliiksi. Edullisemmin ja vaatimattomammin pääsee ostamalla valmista, kuten Gripen E:ssä monilta osin. Rafale on varmasti myös kallis vehje, mutta Ranskalla on omat syyt. Ydinasetriadin osat maksaa.
39-8 on valmis ja lentää. 39-9 on valmis, mutta en tiedä ihan varmaksi lentääkö se vielä.Valmiin ostamisesta tuli mieleen että montakos niitä Gripen E:tä nyt olikaan valmiina ja lentokuntoisena?