F-35 Lightning II

Kait ne jonkun Pirkka-version tänne leipoo...

Suomen hävittäjäehdokas teki sopimuksen Pentagonin kanssa: ”Historian alhaisin yksikköhinta”


Luotu:
29.9.2018 09:16
  • Kuva: All Over Press / EPA
    f35_.jpg

    Lockheed Martinin F-35-hävittäjä on yksi ehdokas Suomen hävittäjähankinnoissa.

KOTIMAA
|
HX-HÄVITTÄJÄHANKE
Yhdysvaltain puolustusministeriö Pentagon ja Lockheed Martin ovat tehneet 11,5 miljardin dollarin sopimuksen 141 F-35-hävittäjän tuotannosta ja toimituksesta.
”Kyseessä on F-35-ohjelman historian alhaisin yksikköhinta”, Lockheed Martin kertoo tiedotteessaan.
Viimeisimmässä sopimuksessa F-35A-hävittäjän hinta on alle 90 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. F-35A:n hinta on Lockheed Martinin mukaan laskenut 11 vuotta perättäin.


Hinta on nyt 89,2 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, mikä tarkoittaa 5,4 prosentin hinnanalennusta edelliseen sopimukseen (LRIP 10) verrattuna, jossa yksikköhinta oli 94,3 miljoonaa dollaria, yhtiö kertoo.

”Kustannusten alentaminen on kriittinen tekijä F-35-ohjelman menestykselle. Keskitymme jatkossakin kustannusten alentamiseen ja parhaan suorituskyvyn tarjoamiseen F-35:n käyttäjille”, F-35-ohjelman johtaja, vara-amiraali Mat Winter kommentoi.
Lockheed Martinin F-35-ohjelman johtaja Greg Ulmer kuvailee sopimusta merkittäväksi virstanpylvääksi F-35-ohjelmalle.

”Jatkamme edelleen tuotantomäärien kasvattamista ja uusien kustannussäästöhankkeiden toteuttamista. F-35-ohjelma etenee aikataulun mukaisesti kohti 80 miljoonan Yhdysvaltain dollarin yksikköhintaa vuonna 2020, jolloin F-35 tarjoaa seuraavan sukupolven suorituskykyä minkä tahansa nykysukupolven hävittäjän hinnalla”, hän kertoo.

Lockheed Martinin F-35 on myös yksi ehdokas Suomen hävittäjähankinnoissa. Suomi on korvaamassa uusilla monitoimihävittäjillä vuosina 1995–2000 käyttöön otetut Hornetit, joiden 30 vuoden elinkaari on täyttymässä vuoteen 2030 mennessä.

F-35:n lisäksi kilpailussa ovat mukana Boeing F/A-18 Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon ja Saab Gripen.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/26...pimuksen-pentagonin-kanssa-historian-alhaisin
 
F-35-OHJELMAA pidetään kalleimpana asejärjestelmänä Yhdysvaltain historiassa. Sen kustannuksiksi on arvioitu noin 400 miljardia dollaria (noin 346 miljardia euroa). Hävittäjiä on tarkoitus tuottaa yhteensä 2 500 kappaletta tulevien vuosien aikana.
Hinta on nyt 89,2 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, mikä tarkoittaa 5,4 prosentin hinnanalennusta edelliseen sopimukseen (LRIP 10) verrattuna, jossa yksikköhinta oli 94,3 miljoonaa dollaria, yhtiö kertoo.
Näin printterin omistajana on kyllä hyvin vaikea uskoa, että valmista tuotetta myytäisiin about puolella sen kehityskustannuksista. (sama toki koskee muitakin "halpoja" ehdokkaita.)
 
Kait ne jonkun Pirkka-version tänne leipoo...

Suomen hävittäjäehdokas teki sopimuksen Pentagonin kanssa: ”Historian alhaisin yksikköhinta”


Luotu:
29.9.2018 09:16
  • Kuva: All Over Press / EPA
    f35_.jpg

    Lockheed Martinin F-35-hävittäjä on yksi ehdokas Suomen hävittäjähankinnoissa.

KOTIMAA
|
HX-HÄVITTÄJÄHANKE
Yhdysvaltain puolustusministeriö Pentagon ja Lockheed Martin ovat tehneet 11,5 miljardin dollarin sopimuksen 141 F-35-hävittäjän tuotannosta ja toimituksesta.
”Kyseessä on F-35-ohjelman historian alhaisin yksikköhinta”, Lockheed Martin kertoo tiedotteessaan.
Viimeisimmässä sopimuksessa F-35A-hävittäjän hinta on alle 90 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. F-35A:n hinta on Lockheed Martinin mukaan laskenut 11 vuotta perättäin.


Hinta on nyt 89,2 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, mikä tarkoittaa 5,4 prosentin hinnanalennusta edelliseen sopimukseen (LRIP 10) verrattuna, jossa yksikköhinta oli 94,3 miljoonaa dollaria, yhtiö kertoo.

”Kustannusten alentaminen on kriittinen tekijä F-35-ohjelman menestykselle. Keskitymme jatkossakin kustannusten alentamiseen ja parhaan suorituskyvyn tarjoamiseen F-35:n käyttäjille”, F-35-ohjelman johtaja, vara-amiraali Mat Winter kommentoi.
Lockheed Martinin F-35-ohjelman johtaja Greg Ulmer kuvailee sopimusta merkittäväksi virstanpylvääksi F-35-ohjelmalle.

”Jatkamme edelleen tuotantomäärien kasvattamista ja uusien kustannussäästöhankkeiden toteuttamista. F-35-ohjelma etenee aikataulun mukaisesti kohti 80 miljoonan Yhdysvaltain dollarin yksikköhintaa vuonna 2020, jolloin F-35 tarjoaa seuraavan sukupolven suorituskykyä minkä tahansa nykysukupolven hävittäjän hinnalla”, hän kertoo.

Lockheed Martinin F-35 on myös yksi ehdokas Suomen hävittäjähankinnoissa. Suomi on korvaamassa uusilla monitoimihävittäjillä vuosina 1995–2000 käyttöön otetut Hornetit, joiden 30 vuoden elinkaari on täyttymässä vuoteen 2030 mennessä.

F-35:n lisäksi kilpailussa ovat mukana Boeing F/A-18 Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon ja Saab Gripen.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/26...pimuksen-pentagonin-kanssa-historian-alhaisin
Tuollaisella hinnalla on vaikea arvata mikä kone tulee kisassa menestymään.
 
Yhdysvaltain asevoimien F-35-hävittäjä tuhoutui harjoituksessa täysin, lentäjä pelastautui heittoistuimella
Uutistoimisto AFP:n mukaan onnettomuus on hävittäjämallin ensimmäinen.

dcdcff78e82543078a9d0f7536e930d3.jpg

Kuvassa on F-35B-hävittäjä, joka oli lähdössä Afganistaniin pommittamaan talebanien kohteita syyskuun 27. päivänä.
(KUVA: US NAVY / REUTERS)

Jussi Salmela HS
Julkaistu: 29.9. 0:36

YHDYSVALTAIN asevoimien F-35 -hävittäjä tuhoutui kokonaan harjoituksessa perjantaina, uutistoimisto AFP kertoo. Lentäjä pelastautui turvallisesti heittoistuimella.

AFP:n mukaan onnettomuus on hävittäjämallin ensimmäinen.

YHDYSVALTAIN nimettömänä pysyttelevä puolustusviranomainen sanoi AFP:lle, että kyseessä oli Yhdysvaltain merijalkaväen hävittäjä. Onnettomuus sattui merijalkaväen ilmailukeskuksessa Beaufortissa Etelä-Carolinassa.

Beaufortin piirikunnan šeriffin mukaan lentäjä vietiin tarkastettavaksi loukkaantumisten varalta.

F-35 on osoittautunut kalliiksi hävittäjämalliksi, ja yhden hävittäjän hinta vaihtelee 100 miljoonan dollarin (noin 86 miljoonan euron) molemmin puolin.

Onnettomuus sattui vain päivä sen jälkeen, kun Yhdysvaltain asevoimat käyttivät F-35-hävittäjiä ensimmäistä kertaa taistelussa. Useat merivoimien F-35-hävittäjät pommittivat talibanien kohteita Afganistanissa.

F-35-OHJELMAA pidetään kalleimpana asejärjestelmänä Yhdysvaltain historiassa. Sen kustannuksiksi on arvioitu noin 400 miljardia dollaria (noin 346 miljardia euroa). Hävittäjiä on tarkoitus tuottaa yhteensä 2 500 kappaletta tulevien vuosien aikana.

Hävittäjän elinkaari päättyy vuonna 2070. Siihen mennessä ohjelmaan on kulunut rahaa yli 1,5 biljoonaa dollaria.

F-35 on myös yksi vaihtoehdoista, joita Suomi harkitsee Ilmavoimien uudeksi hävittäjäksi. Suomi tekee valinnan viiden hävittäjämallin väliltä. Suomen Ilmavoimien hävittäjähankkeesta eli HX-hankkeesta voit lukea lisää esimerkiksi tästä HS:n artikkelista.

https://www.hs.paskamedia.fi/ulkomaat/art-2000005846031.html

Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.
Koneita on rakennettu jo sen verran ja niillä on alettu lentää muitakin kuin siirtolentoja sievästi sipsutellen, joten jossain vaiheessa onnettomuus on matemaattisen todennäköisyyden toteuma. Onnettomuuden syytä ja olosuhteita ei tiedetä, joten johtopäätösten tekeminen tässä vaiheessa on varhaista.

Lentäjä selvisi kaputista hengissä eikä sivullisia uhreja ilmeisesti tullut, joten onni oli myötä onnettomuudessa. Peukkua sille. (y)
———
Ja pistetään tähän syötiksi kaltevaa huumoria runsaalla fiktiokuorrutuksella. Sehän lisää tunnetusti kierroksia koneessa, joten kärpäspaperiin tarttuu, no, pöriseviä. Seuraavaa tekstiä koskien annetaan myös kolmen rullan foliovaroitus.

Santerin menetettyä nyt impeytensä putoamisten suhteen foorumin lippalakki-ihailijakerho pyrkii lakaisemaan tapahtuneen maton alle mittavalla informaatio- ja tilastokampanjalla, joka häivyttää onnettomuusuutisen kymmenien sivujen päähän. Toinen vaihtoehto on tapahtuneen kieltäminen. Kun ei näe, ei kuule eikä puhu, niin sitä ei tapahtunut. Kolmantena vaihtoehtona voidaan käynnistää maalausoperaatio Gripen E -ketjussa. Alkuperäisen mallin prototyyppien onnettomuusvideot kaivetaan arkistojen uumenista esille, jolloin Saabistit saadaan lämpenemään. Musta on uusi musta vaimitenseoli?

Samoihin aikoihin kun yksi kone tuhoutuu, USMC on lentänyt ensimmäisen operaation ja LM on aloittanut halpuuttamiskampanjan. Pohditaan vähän tätä operaatiota, onnettomuutta ja LM -marketin kampanjaa. Herkimmille ihailijoille muistutetaan huumorinkin keskellä, että kone ilmentää uutta teknologiaa ja kovan luokan ominaisuuksia.

Folio 1: Afganistaniin suunnatussa operaatiossa tuli esille jotain sellaista, mikä viivästyttää koneen käyttöön ottoa. Yksi jenkkilässä oleva kone (mielellään vanhimmasta päästä) piti harhautukseksi romuttaa, jotta pudonneen koneen kanssa samanlaiset alatyypit voidaan uskottavasti asettaa välikaiseen rajoitettuun operointitilaan. Näin saadaan aikaa korjailla asioita ilman, että konetyypin maine operaatioissa kärsisi. Eli kyseessä on pienemmän pahan skenaario. Halpuuttamisella pyritään vakuuttamaan koneen ostajat siitä, että kaikki on hyvin. Raha rauhoittaa, sanoo sananparsi.

Folio 2: Halpuuttaminen on pakonomainen rutistus mm. Türkiyen kaupan epävarmuuden takia. Sadan koneen kaupan häilyvyys pitää nopeasti paikata uusilla potentiaalisilla ostajilla. Matti kukkarossa tepasteleva Suomi on yksi osa ja mahdollinen asiakas tässä skenaariossa. Pelkästään Suomea varten tätä ei tietenkään ole tehty, vaan kyseessä on iso bisnes, jossa on suuri määrä ostajia ja heidän sitoutumisensa kyseessä. Vastustamaton hinta varmistaa kaupan toteutumisen mahdollisuuksia. Ja vaikka yksi kone putosi, merkittävä hinnan alentaminen on makealta tuoksuva hunaja-ansa etenkin poliitikoille, jotka ohjailevat valuuttavirtoja.

Folio 3: Vanhojen runkojen ainainen päivittäminen on pirun kallista pitkässä juoksussa. On kannattavampa kutoa uusia kuin parsia reikäisiä sukkia. Kun yksi reikäinen sukka vetäistään ketoon, voidaan samalla tutkia, toimiiko heittoistuin tarkoitetulla tavalla (uuden ympärinäkevän monitoimikypärän ja heittoistuimen aiemmin aiheuttama ongelma pienikokoisilla ja kevyillä lentäjillä oli taannoin korjattavana). Kyseessä on siis testi ja pieni imagohaitta on arvioitu vaikutuksiltaan vähäiseksi verrattuna siihen, että konetta nimitettäisiin lentäjien keskuudessa lentäväksi ruumisarkuksi. Ja on muistettava, että elämme herkkätuntesta #metoo -aikaa; yhden lentäjän kuolema saattaa tiputtaa koko lentolaivaston varmemmin kuin koneen putoaminen. +2000 koneen kamikazelentueeseen olisi nykyään ehkä vaikea saada riittävän tasokasta ja osaavaa porukkaa lentäjiksi.

;)
 
Tuollaisella hinnalla on vaikea arvata mikä kone tulee kisassa menestymään.
En ole aktiivisesti seurannut näitä hävittäjä juttuja, joten kyselen vähän tyhmiä.
Tuon hinta on ilmeisesti vain lavetin hinta, olisi kiinnostavaa tietää mihin hinta voisi nousta kun se varustellaan suomen tarpeisiin.
 
Näin printterin omistajana on kyllä hyvin vaikea uskoa, että valmista tuotetta myytäisiin about puolella sen kehityskustannuksista. (sama toki koskee muitakin "halpoja" ehdokkaita.)
Koneen kehityskustannukset eivät ole olleet tuota 400 miljardia, vaan lukuun on laskettu tutkimus-, kehitys ja hankintakustannukset noille ~2500 koneelle jotka amerikkalaiset aikovat hankkia:

The total acquisition cost for the advanced fighter is projected at $406.1 billion, virtually unchanged from the $406.5 billion estimated last year, according to the Defense Department’s latest Selected Acquisition Report, which will be sent to Congress this week. The projections were obtained in advance by Bloomberg News.


Within the total -- which includes research, development and initial support such as spare parts and military construction -- the estimated cost to procure 2,456 U.S. aircraft has ticked down to $345.4 billion from $346.1 billion, or a 0.2 percent decline.
https://www.bloomberg.com/news/arti...-cost-stabilizes-at-406-billion-pentagon-says
 
Koneita on rakennettu jo sen verran ja niillä on alettu lentää muitakin kuin siirtolentoja sievästi sipsutellen, joten jossain vaiheessa onnettomuus on matemaattisen todennäköisyyden toteuma. Onnettomuuden syytä ja olosuhteita ei tiedetä, joten johtopäätösten tekeminen tässä vaiheessa on varhaista.

Joo, kaikki jatkohässäkkä riippuu nyt siitä, oliko pilot error, törmäys, ohjelmisto vaiko rautavika. Kaksi ensimmäistä ei haittaa ohjelmaa, kaksi jälkimmäistä taasen voivat poikia ongelmia. Käyttäjien mielialaa helpottanee tällä hetkellä se, että laitteistoa ei ole ainakaan heti maadoitettu.

Oma äkkiveikkaus on "pelikaani turbiiniin". Tuo lienee sellaista aluetta ja putoaminen lienee tapahtunut matalalta.

Mitä taas putoamiseen laajemmin; juttu on vähän sama kuin moottoripyöräilijät, joita on kahdenlaisia. On niitä jotka ovat kaatuneet pyörällänsä, ja niitä jotka vielä eivät ole kaatuneet.
 
Viimeksi muokattu:
Onko vielä tullut tietoa millaisessa tilanteessa kone putosi, lentotila jne?
Aikaisemmat VTOL-hävittäjät (Harrier, Jak-38) ovat olleet surullisenkuuluisia onnettomuusherkkyydestään.
 
No jos olisi pitänyt pitänyt veikata että onko ensimmäinen putoava F-35 mallia A, B vai C, niin ainakin minun veikkaukseni olisi ollut B, siitäkin huolimatta A:ta on rakennettu enemmän ja niillä lennetään enemmän.
 
Videoita tuosta brittien siirtymisestä uuteen aikakauteen uusien QE tukialusten ja F-35B:n avulla:


Mietteitä saavutuksesta:

 
vaiheessa on varhaista.

Santerin menetettyä nyt impeytensä putoamisten suhteen foorumin lippalakki-ihailijakerho pyrkii lakaisemaan tapahtuneen maton alle mittavalla informaatio- ja tilastokampanjalla, joka häivyttää onnettomuusuutisen kymmenien sivujen päähän.

tuntuisi tämä vaihtoehto olevan nyt vahvimpana :)

ja sitten folio:xxx sehän oli varmaan turkkilaisten kone ja nyt ei turkki saa hetkeen uutta.
 
Kehittämiskustannukset SDD&D oli 50 tai 60 miljardia. Vaikea verrata kun ei ole ihan aikalaisia muita, jolloin joutuu ottamaan huomioon inflaation ja "3 eri konetta".

Yleisesti voi sanoa vain, että kunnianhimon mukaan kustannukset. Jos pitää saada jotain, jota ei ole vielä olemassa käy kalliiksi. Edullisemmin ja vaatimattomammin pääsee ostamalla valmista, kuten Gripen E:ssä monilta osin. Rafale on varmasti myös kallis vehje, mutta Ranskalla on omat syyt. Ydinasetriadin osat maksaa.
 
Kehittämiskustannukset SDD&D oli 50 tai 60 miljardia. Vaikea verrata kun ei ole ihan aikalaisia muita, jolloin joutuu ottamaan huomioon inflaation ja "3 eri konetta".

Yleisesti voi sanoa vain, että kunnianhimon mukaan kustannukset. Jos pitää saada jotain, jota ei ole vielä olemassa käy kalliiksi. Edullisemmin ja vaatimattomammin pääsee ostamalla valmista, kuten Gripen E:ssä monilta osin. Rafale on varmasti myös kallis vehje, mutta Ranskalla on omat syyt. Ydinasetriadin osat maksaa.

Valmiin ostamisesta tuli mieleen että montakos niitä Gripen E:tä nyt olikaan valmiina ja lentokuntoisena?
 
Valmiin ostamisesta tuli mieleen että montakos niitä Gripen E:tä nyt olikaan valmiina ja lentokuntoisena?
39-8 on valmis ja lentää. 39-9 on valmis, mutta en tiedä ihan varmaksi lentääkö se vielä.

Valmiina ostamisella Magitsu tarkoitti COTS (commercially off the shelf) - osien ja komponenttien runsasta käyttöä. Eli valmista, aikaisemmin kehitettyä tavaraa (esim moottori) käyttämällä kehityskustannukset pysyvät maltillisena. Välttämättä sitä ihan viimeisintä suorituskykyä ei kuitenkaan tuolla tavalla saa. Puolensa ja puolensa.
 
Back
Top