F-35 Lightning II

Mielenkiintoinen kommenttiketju Redditissä, Navyn ja USAF:n lentäjien näkemyksiä F-35:ta ja kaksi/yksimoottorisuudesta puolin ja toisin. Kannattaa lukea kommentoijia joiden nimen perässä näkyy konetyyppi.

Tässä taisi olla se pätkä missä 1vs2 moottorisen koneen erot tiivistetysti F/A-18 Super Hornet pilotilta (joka lentänyt myös F16):
Superkeys F/A-18E Super Hornet2 points·17 hours ago
>>I got my information from a F-35 critic,​
Well as a pilot who actually flies these things, you can take my word for it that the redundancy of two engines is highly desired. I’m not saying the F-35 is a bad airplane. I’m saying having one engine is a draw back, as the USMC just demonstrated.
>>defens issues.net​
...you’re seriously going to reference some post from some opinionated civilian?
>>BTW I’m just trying to have a discussion...​
It takes a great deal of arrogance to tell someone who does this for a living that they’re wrong and that you know better because you read about it.
It’s plain and simple. When you have two engines, you have more options if you have a mechanical problem. Options are good. Any time you have a single-point of failure, you aren’t as safe as you could be.
Want some more examples?
  1. F-16s have to do an engine run up at the hold short to verify that nothing is wrong. F-18s do not. We just go because we know we can climb out on one engine if we have to.
  2. F-16s have to come into the break at 400 knots because they need the energy to fly an emergency profile if they have engine trouble approaching the runway. F-18s have no such requirement.
  3. F-16 pilots have to practice flying emergency profiles, simulating impending engine failure. F-18 pilots don’t have to practice that at all, because there is no instance of both engines independently malfunctioning at the same time.
When I’m flying 100 miles off the coast and I hear “deedle deedle” and see low oil pressure in one engine, I calmly shut that engine off and fly home. I may even orbit over the water to dump fuel. Very relaxed.
If I have that same issue in an F-16, I go “oh fuck” immediately point at the coast, climb as high as I can, set the throttle at a mid range power setting where the engine least likely to seize, and land as soon as humanly possible, praying the engine doesn’t give up on me.
That is the nature of only having one engine. When something goes wrong, you have no options.
 
Viimeksi muokattu:
All LRIP F-35 upgrades to Block 3F are fully funded.


Winter also said the services have “fully funded” modifying all their early-production F-35s to the Block 3 standard, but Winter said some may be upgraded to the Tech Refresh-2 and some to the Tech Refresh-3 configuration. The TR-2 includes the Integrated Core Processor, a “panoramic cockpit” display and memory system, and the -3 includes additional improvements. This will make a “considerable difference in reliability and availability” of the aircraft, Winter said.

http://www.airforcemag.com/Features/...arly-Jets.aspx
 
Hämärää kun ei tältä viralliselta sivustolta löydy mitään juttua tippuneesta koneesta?
https://www.f35.com/news
 
Hämärää kun ei tältä viralliselta sivustolta löydy mitään juttua tippuneesta koneesta?
https://www.f35.com/news
Joo on kyllä outo juttu... :unsure:

Saabin ylläpitämältä Gripen-sivustolta löydät varmasti kattavat raportit ja analyysit eri kaputeista, ja Boeingin sivuilla käydään seikkaperäisesti läpi kaikki Hornetteja kohdanneet onnettumuudet, vai mitä?
 
Varmaan vähän vaikeaa julkaista mitään kun onnettomuustutkinta on kesken.

Anna mun kaikki kestää....tai hieman naurattaa ajatus, että "kaikki tänne mulle heti julkisiksi". Syyn löytäminen vie yleensä vähintään viikkoja.
 
Joo on kyllä outo juttu... :unsure:

Saabin ylläpitämältä Gripen-sivustolta löydät varmasti kattavat raportit ja analyysit eri kaputeista, ja Boeingin sivuilla käydään seikkaperäisesti läpi kaikki Hornetteja kohdanneet onnettumuudet, vai mitä?
en ole Gripen sivustoa käynyt lävitse, Mutta varmaan huomasit että minulla oli kysymysmerkki perässä.
 
DoiI5ftU0AIZIoE.jpg:large
 

Tahtoopi olla noissa hankinnoissa normia....

Ilmavoimilla on tosiaan ollut aina "avoin shekki", vai muistaako kukaan, milloin raha olisi ollut tiukassa hävittäjähankinnoissa?

Nyt merivoimilla vähän sama.

Ja ei maavoimatkaan ole niin jääneet lapsiveteen ja heitteelle.

Vaikka poliitikot ovat julkisuudessa mitä mieltä tahansa, niin rahaa kummasti löytyy kaikkeen.
 
Tahtoopi olla noissa hankinnoissa normia....

Ilmavoimilla on tosiaan ollut aina "avoin shekki", vai muistaako kukaan, milloin raha olisi ollut tiukassa hävittäjähankinnoissa?

Nyt merivoimilla vähän sama.

Ja ei maavoimatkaan ole niin jääneet lapsiveteen ja heitteelle.

Vaikka poliitikot ovat julkisuudessa mitä mieltä tahansa, niin rahaa kummasti löytyy kaikkeen.

On puhuttu kustannus arviosta 7-10mrd€.

Mitään 10mrd€ ei ole luvattu. Täällä on jokin oletus että se on automaattisesti tuo 10mrd€. "ostohinta ei ole kovinkaan tiukka asia. Siihen tulee erillisrahoitus". @Mustaruuti
Todellisuudessa ostohinta tulee olemaan erittäin tiukka asia siinä vaiheessa kun se eduskuntaan päätettäväksi tulee.

Muutama kommentti Antin suusta viime kuukaudelta.

"Rinne ei ole aivan tyytyväinen siihen, miten 7–10 miljardin euron suuruisen hankkeen valmistelu on tähän mennessä tapahtunut. Hallituksen suunnalta on viestitetty jo jonkin aikaa, että uusia monitoimihävittäjiä hankitaan 64 kappaletta, eli sama määrä kuin amerikkalaisia Horneteja nykyisin on"

"Rinne luottaa sotilaisammattilaisiin suorituskykyvertailun tekijöinä, mutta muistuttaa hankintapäätöksen olevan poliittinen.
–Sitten kun teemme poliittisia päätöksiä hankinnoista loppujen lopuksi, joudumme siinä tilanteessa arvioimaan historian pohjalta tulevaisuuteen, mikä on kaikkein järkevin ratkaisu meidän omasta näkökulmastamme"
 
"Rinne luottaa sotilaisammattilaisiin suorituskykyvertailun tekijöinä, mutta muistuttaa hankintapäätöksen olevan poliittinen.
–Sitten kun teemme poliittisia päätöksiä hankinnoista loppujen lopuksi, joudumme siinä tilanteessa arvioimaan historian pohjalta tulevaisuuteen, mikä on kaikkein järkevin ratkaisu meidän omasta näkökulmastamme"

Toivottavasti Rinne katsoo lähihistorian pohjalta tulevaisuuteen, huomioi sen, mitä kaikkea kummaa Venäjän lähialuepolitiikan piiriin kuuluvissa turvatakuita vailla olevissa maissa on tapahtunut ja arvioi sen perusteella että kuinka järkevää on investoida rahaa maan nopean ja reagointikykyisen puolustamisen suuntaan ja kuinka järjetöntä on jättää mitään sotilaallisen, turvallisuuspoliittisen, logistisen ja huoltovarmuuteen liittyvän tai energiapoliittisen ulottuvuuden osaa heikolle resurssoinnille ja toiveajattelun varaan.
 
Suomennan tämän lauseen varmuuden varalta jos kaikkien englanti ei ole niin sujuvaa:
"a reduction of $12,000 per flight hour" = 12k:n vähennys per lentotunti

Eli jos lentohinta oli ennen n. 50k, se on nyt n. 38k.
///
Toisaalla:
http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/252690

"Galei Tzahal quoted a source in the Israeli Air Force who said that in light of the situation in Syria, Israel has decided to increase the use of F-35 stealth fighter in its attacks on Syria. This step is expected to allow the Air Force to better handle the growing threat in Syria, the source explained."
 
Ei tarvitse kuitenkaan "suomentaa" omasta päästä 50k lukua lähtökohdaksi keskusteluun.

Tässä lähestytään 4. sukupolven hintoja. Eikä kyse ole yleisesti erityisen edullisesta kalustosta. F-16 puuttuu, ei ole enää vanha Gripen. Jopa korvattava F-18 on kaksimoottorisena ja isona koneena kalliihko käyttää.

Toki 64+ luvut minkään osalta ovat vähän vouhotusta kunnes selviää uusi hallitus ja sen into rahoittaa haitarin yläpäähän asti tai korottaa vuosittaisia rahoja.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa lukea tuo koko juttu, selviää ainakin miten vaikeaa lentotuntihintojen laskeminen on. Toimittajalla menee vähän sekaisin juoksevat kustannukset ja projektin elinkaarikustannukset, tuo mainittu O&S lentotuntihinta on jyvitetty koneen elinkaarelle, ei tämä tarkoita että siihen olisi tulossa 12,000$ tiputusta. Ihan odotettava ja hyvä uutinen että lentotuntikustannukset laskevat kun koneita alkaa tulla enemmän käyttöön ja huoltojärjestelmät vasta aloittavat toimintansa niin varaosien toimituksen kuin menetelmien suhteen. Operointikustannukset ovat silti yhä ongelmallinen asia vaikka edistystä tapahtuu, mikä käy tuostakin jutusta ilmi.
 
Back
Top