F-35 Lightning II

Marines connect F-35 jet to HIMARS rocket shot for first time
By: Shawn Snow

The Corps has been experimenting with an innovative slew of ways to use its rocket precision artillery system known as HIMARS.

And just recently, the Corps set another historic milestone: destroying a target by connecting an F-35B with a HIMARS rocket shot for the first time, according to Lt,. Gen. Steven R. Rudder, deputy commandant for aviation.

“We were able to connect the F-35 to a HIMARS, to a rocket shot … and we were able to target a particular conex box,” Rudder told audience members Friday at an aviation readiness discussion at the Center for Strategic & International Studies, or CSIS.

The shot was all done through data link, according to Rudder. The F-35 used sensors and pushed data about the location of the target that was then fed to a HIMARS system.

The HIMARS unit then destroyed the target.

It’s all about “sensor to shooter,” Rudder said.

The historic shot was carried out at the Corps’ latest weapons and tactics course out in Yuma, Arizona, according to Rudder...


https://www.marinecorpstimes.com/ne...-35-jet-to-himars-rocket-shot-for-first-time/
 
Marines connect F-35 jet to HIMARS rocket shot for first time
By: Shawn Snow

The Corps has been experimenting with an innovative slew of ways to use its rocket precision artillery system known as HIMARS.

And just recently, the Corps set another historic milestone: destroying a target by connecting an F-35B with a HIMARS rocket shot for the first time, according to Lt,. Gen. Steven R. Rudder, deputy commandant for aviation.

“We were able to connect the F-35 to a HIMARS, to a rocket shot … and we were able to target a particular conex box,” Rudder told audience members Friday at an aviation readiness discussion at the Center for Strategic & International Studies, or CSIS.

The shot was all done through data link, according to Rudder. The F-35 used sensors and pushed data about the location of the target that was then fed to a HIMARS system.

The HIMARS unit then destroyed the target.

It’s all about “sensor to shooter,” Rudder said.

The historic shot was carried out at the Corps’ latest weapons and tactics course out in Yuma, Arizona, according to Rudder...


https://www.marinecorpstimes.com/ne...-35-jet-to-himars-rocket-shot-for-first-time/
RSRAKH taisi juuri alkaa liputtamaan kolmevitosen puolesta :cool:
 
Marines connect F-35 jet to HIMARS rocket shot for first time
By: Shawn Snow

The Corps has been experimenting with an innovative slew of ways to use its rocket precision artillery system known as HIMARS.

And just recently, the Corps set another historic milestone: destroying a target by connecting an F-35B with a HIMARS rocket shot for the first time, according to Lt,. Gen. Steven R. Rudder, deputy commandant for aviation.

“We were able to connect the F-35 to a HIMARS, to a rocket shot … and we were able to target a particular conex box,” Rudder told audience members Friday at an aviation readiness discussion at the Center for Strategic & International Studies, or CSIS.

The shot was all done through data link, according to Rudder. The F-35 used sensors and pushed data about the location of the target that was then fed to a HIMARS system.

The HIMARS unit then destroyed the target.

It’s all about “sensor to shooter,” Rudder said.

The historic shot was carried out at the Corps’ latest weapons and tactics course out in Yuma, Arizona, according to Rudder...


https://www.marinecorpstimes.com/ne...-35-jet-to-himars-rocket-shot-for-first-time/

Kysymys kuuluu, että kuinka monimutkaista tuo on? Kaikkein parashan olisi varmaankin se, että F-35 lentää alueella ja sen sensorit kartoittavat potentiaalisia maaleja verkkoon kaiken muun ohessa ja sitten maassa on joku joka jakaa maalit tykistölle ja allokoi eri aseet ja vaikutukset niihin. Olettaisin, että F-35:n sensorit kykenisivät paikantamaan ja tunnistamaan tykistöaseet jotka ampuvat ja sitten mahdollisesti siirtämään tiedon maaleista eteenpäin. Mutta jos pilotin pitäisi yksitellen maalittaa jokaisen maalin, niin sitten menee hieman turhan vaikeaksi.
 
Kysymys kuuluu, että kuinka monimutkaista tuo on? Kaikkein parashan olisi varmaankin se, että F-35 lentää alueella ja sen sensorit kartoittavat potentiaalisia maaleja verkkoon kaiken muun ohessa ja sitten maassa on joku joka jakaa maalit tykistölle ja allokoi eri aseet ja vaikutukset niihin. Olettaisin, että F-35:n sensorit kykenisivät paikantamaan ja tunnistamaan tykistöaseet jotka ampuvat ja sitten mahdollisesti siirtämään tiedon maaleista eteenpäin. Mutta jos pilotin pitäisi yksitellen maalittaa jokaisen maalin, niin sitten menee hieman turhan vaikeaksi.
Toisaalta se välikäsi siinä voi tarkoittaa ratkaisevaa viivästystä maalin löytämisen ja iskun välillä.

Edit. Ja olisihan se nyt samperin komiaa, kun voisi sanoa tulenjohtajamme lentävän kolmevitosella
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta se välikäsi siinä voi tarkoittaa ratkaisevaa viivästystä maalin löytämisen ja iskun välillä.

Edit. Ja olisihan se nyt samperin komiaa, kun voisi sanoa tulenjohtajamme lentävän kolmevitosella

Toki, mutta voihan se lentäjä osoittaa ne tärkeät maalit vaikka kone lähettäisi maalitietoa siinä sivussa.
 
F-35:s första skarpa insats väcker frågor

Första kraschen, första skarpa amerikanska insatsen, första starten från ett brittiskt hangarfartyg och ett nytt stort kontrakt. Det har varit några turbulenta dagar för stridsflygplanet F-35, en av svenska Gripens stora konkurrenter.

Del 1 av 6





En F-35 pilot avfyrar en jaktrobot under en testflygning. Foto: Dane Wiedmann/Lockheed Martin
Amerikanska F-35 är en av de mest omdiskuterade försvarssatsningarna i världen. Hela projektet är kraftigt försenat, beskylls för att ha gett upphov till ett stridsflygplan med för låg prestanda, är den kanske dyraste militära satsning som gjorts och har därför bland annat kritiserats av president Donald Trump.
Men oavsett vad kritikerna tycker är F-35 igång och kommer att bli det nya stridsflygplan som säljs mest de kommande åren. För vid sidan av det amerikanska försvaret säljs F-35 även till en rad andra av USA:s allierade.
I den kretsen ingår bland annat stora länder som Italien, Japan och Storbritannien men även mindre som Norge, Danmark och Nederländerna. Dessutom är F-35 aktuellt i en rad upphandlingar där planet ställs mot Saabs nya Gripen E.



Del 2 av 6



För första gången har en F-35 kraschat. Bilden är från när ett liknande plan landar på ett hangarfartyg. Foto: Darin Russell
För F-35 har det nu varit några extra turbulenta dagar. Bland annat har det första planet kraschat, tio år efter den första flygningen med just den här versionen av planet som kan starta och landa vertikalt.
Olyckan skedde i närheten av den amerikanska marinkårens anläggning i Beaufort, South Carolina. Lyckligtvis kunde piloten skjuta ut sig och ska ha klarat sig utan skador.
Militären har ännu inte kommit med någon förklaring till vad som orsakade kraschen. Däremot har de påpekat att F-35 planen fram till olyckan flugit i mer än 155 000 timmar utan att något av dem kraschat.
Från norskt håll kommenterades olyckan med att man nu i alla fall sett att planets säkerhetssystem verkligen fungerar.




Del 3 av 6



I slutet av september lyfte en F-35 från ett hangarfartyg och gjorde den första amerikanska skarpa insatsen med planet. Foto: Andy Wolfe
Ett par år efter att F-35 togs i bruk av den amerikanska militären har de nu också för första gången använt planet i en skarp insats. Militären uppgav nyligen att i slutet av september flög ett F-35 plan från ett fartyg i Persiska viken och angrep sedan mål på marken i Afghanistan.
Angreppet skedde i samarbete med soldater på marken och beskrevs av militären som framgångsrikt. Så mycket mer information kom inte ut och det väckte en del frågor kring om det faktiskt varit någonting som inte gått så bra i alla fall.
En annan fråga kretsade kring varför ett så avancerat plan som F-35 satts in mot ett mål i Afghanistan. Planet är byggt för att vara svårupptäckt för en väldigt avancerad motståndare som Ryssland eller Kina och det är en förmåga som knappast behövs över Afghanistan.
Nu var USA heller inte först med att använda F-35 i en skarp insats. Före sommaren kom det fram att Israel använt F-35 vid två stridsuppdrag och militärledningen slog då fast att man flyger med planet över hela Mellersta östern.
Israel använder en speciell version av F-35 som går under namnet Adir. Planet har bland annat fått ett israeliskt system för elektronisk krigföring.











 
Viimeksi muokattu:
Del 4 av 6



För första gången lyfter en F-35 från den brittiska flottans nya hangarfartyg. Foto: Kyle Heller/Royal Navy
I nästan ett decennium har Storbritannien varit utan plan som kan starta och landa från hangarfartyg. I slutet av september ändrades det när den första F-35 med en brittisk pilot vid spakarna landade på det nya hangarfartyget HMS Queen Elizabeth.
Fartyget har plats för 24 stycken F-35 och Storbritannien har än så länge fått 16 av de 138 plan landet beställt.
Nu väntar en lång period av tester utanför den amerikanska östkusten och det dröjer till 2021 innan militären räknar med att de kan använda det nya fartyget på allvar.
Tanken är att de ska kunna sättas in var som helst i världen och fartygets chef hävdade vid premiärlandningen att Storbritannien nu kan fortsätta att vara en ledande global sjömakt i flera generationer framöver.
Under tiden fortsätter bygget av Storbritanniens andra nya hangarfartyg, HMS Prince of Wales. Båda fartygen har utformats för att fungera med F-35B som kan starta med hjälp av den uppvinklade startbanan och sedan landa vertikalt.



Del 5 av 6



I slutet av september fick Norge tre nya F-35. De kom till Ørland flygbas och togs emot av flottiljchefen Hans-Ole Sandnes. Foto: Line Remme/Forsvaret
Norge fortsätter att öka sitt innehav av F-35. I slutet av september fick landet ytterligare tre F-35 och har nu totalt nio stycken på plats i Norge.
Det dröjer till 2024 innan Norge fått alla sina 52 stycken F-35. Enligt norska flygvapnet tar det sedan ytterligare ett år innan hela systemet är i drift. Då ska F-35 ha ersatt Norges nuvarande, och rätt slitna, F-16.
För tio år sedan höll Norge en omdiskuterad upphandling där landet valde mellan svenska Gripen och F-35. Den norska statsministen dömde ut Gripen i rätt hårda ordalag men frågan är om det svenska planet verkligen hade någon chans.
Nato-landet Norge värderar banden med USA högt. I efterhand framstår det som rätt självklart att Norge skulle välja F-35.


Del 6 av 6



F-35 kommer i tre olika versioner. En av dem är byggd för att placeras på stora hangarfartyg och ska användas av den amerikanska flottan. Foto: USA:s flotta/Lockheed Martin
Samma dag som det första F-35 planet kraschade skrev det amerikanska försvaret på ett nytt kontrakt om ytterligare 141 stycken F-35.
Räknar man på den vanliga flygvapenversionen av planet innebär det att styckkostnaden minskat till 800 miljoner kronor per plan. Den dyraste som både kan starta och landa vertikalt går på 1 miljard kronor styck.
I köparländerna har det länge funnits ett starkt missnöje med att planen kostar så mycket. Tillverkaren Lockheed Martin gör därför allt för att få ned kostnaden och pratar nu om att den billigaste modellen kring 2020 inte ska kosta mer än 720 miljoner kronor.
Nu hör det till saken att beräkningarna är högst omtvistade. Många kritiker hävdar att den faktiska kostnaden för ett F-35 plan ligger betydligt högre.
Samtidigt visar det sig att den snabba it-utvecklingen också gör F-35 till ett dyrbart projekt. Hoten F-35 ska möta förändras hela tiden och i takt med att de blir mer avancerade måste också planet utvecklas.
Enligt amerikanska medieuppgifter uppskattar man nu att den kommande uppgraderingen av planets it-system går på drygt 140 miljarder kronor. I uppdateringen ingår bland annat nya processorer, minnessystem och en anpassning för att klara fler vapen.
Även nya Gripen E byggs med mjuk- och hårdvara som löpande ska gå att uppgradera. På det viset kan planets prestanda snabbt förändras i takt med skiftningar i omvärlden.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys kuuluu, että kuinka monimutkaista tuo on? Kaikkein parashan olisi varmaankin se, että F-35 lentää alueella ja sen sensorit kartoittavat potentiaalisia maaleja verkkoon kaiken muun ohessa ja sitten maassa on joku joka jakaa maalit tykistölle ja allokoi eri aseet ja vaikutukset niihin. Olettaisin, että F-35:n sensorit kykenisivät paikantamaan ja tunnistamaan tykistöaseet jotka ampuvat ja sitten mahdollisesti siirtämään tiedon maaleista eteenpäin. Mutta jos pilotin pitäisi yksitellen maalittaa jokaisen maalin, niin sitten menee hieman turhan vaikeaksi.

Mielestäni uutisen suurin merkitys on sen osoittama into integroida uusi aseita koneeseen ja jopa hyvin innovatiivisesti. Se taas kertoo luottamuksesta järjestelmää kohtaan. Valitettavasti pienempien valmistajien koneisiin ei kohdistu samanlaista intoa. Tämä on tietysti ymmärrettävää ja osoitus suuruuden ekonomian voimasta.
 
Mielestäni uutisen suurin merkitys on sen osoittama into integroida uusi aseita koneeseen ja jopa hyvin innovatiivisesti. Se taas kertoo luottamuksesta järjestelmää kohtaan. Valitettavasti pienempien valmistajien koneisiin ei kohdistu samanlaista intoa. Tämä on tietysti ymmärrettävää ja osoitus suuruuden ekonomian voimasta.
TÄ??
 
Mitä isompi markkina koneelle on odotettavissa, sitä halukkaammin sille kehitetään ja integroidaan aseita.
Jos kokonais kone määrä jää pieneksi, nousevat kehitys ja integraatiokulut korkeaksi per kone.
juuri näin. Saabin mahdollisuudet tehdä aseintegraatiota verrattuna vaikka bojoon, on kuin katsoisi kärpästä ja härkää... Pienet ei kykene samaan suuruuden filosofiaan ja mitä suuruuden rajaa voitanee pitää odotusarvoltaan edes minimivalmistajana on joku airbussi.. Niillä voi riittää raha jonkinasteiseen äpertelyyn, mutta ei kaikki asevalmistajat lähde ab.n mukaan integroimaan kalustoa..
 
Mielestäni uutisen suurin merkitys on sen osoittama into integroida uusi aseita koneeseen ja jopa hyvin innovatiivisesti. Se taas kertoo luottamuksesta järjestelmää kohtaan. Valitettavasti pienempien valmistajien koneisiin ei kohdistu samanlaista intoa. Tämä on tietysti ymmärrettävää ja osoitus suuruuden ekonomian voimasta.

Puhumattakaan, että F-35:n asiakkaina on USAF, USMC ja US NAVY. Yksikin noista riittäisi takaamaan, että "käyttäjäkunta" on varsin massiivinen.
 
Mitä isompi markkina koneelle on odotettavissa, sitä halukkaammin sille kehitetään ja integroidaan aseita.
Jos kokonais kone määrä jää pieneksi, nousevat kehitys ja integraatiokulut korkeaksi per kone.

Tuossahan ei ollut mistään integroinnista kyse. F35 sensorien toimittamaa dataa käytettiin toisessa järjestelmässä. Ei tarvitse integroida jos dataliittymä järjestelmien välillä on standardi ja sen avulla dataa voidaan hyödyntää ilman massiivista integrointia.
 
On tuota integrointia tehty jo ainakin vuoden päivät, eli ei ole kai ihan heittämällä mennyt. On vaatinut muutoksia niin HIMARSin, F-35:n kuin C2I-järjestelmiin, kuin myös koulutuksen ja ohjesääntöjen rukkausta. Tässä pari aikaisempaa artikkelia jutusta:

http://sill-www.army.mil/firesbulletin/archives/2017/nov-dec/articles/10_Russo.pdf
https://sldinfo.com/2018/06/working...entury-distributed-shooter-sensor-capability/

This manual step reflects the key lesson learned regarding the necessity of integrating F-35 aircraft with Marine Air Ground Task Force command and control (C2) systems. While the F-35 maintains a robust digital messaging capability via Link 16 and Variable Message Format (VMF), it cannot transmit a digital call for fire (CFF) using the current version of the Advanced Field Artillery Tactical Data System (AF-ATDS). Our intent was to clearly identify this challenge, highlight the deficiency by means of a live-fire integration exercise, and then gather the input of subject matter experts from Lockheed Martin, Marine Aviation Weapons and Tactics Squadron -1, Marine Corps Tactical Systems Support Activity and Marine Corps Systems Command regarding requirements and future solutions.

The F-35 can pass limited digital traffic to Common Aviation Command and Control System (CAC2S) located in the DASC, but there is no digital CFF interoperability between CAC2S and AFATDS. Any information passed digitally to the CAC2S has to be manually entered into AFATDS to be sent to the battery or platoon FDC.
The F-35 can pass targets of opportunity using a voice CFF to the DASC or FSCC. This then must, likewise, be manually entered into an AFATDS and sent digitally to battery or platoon FDC.
Of note, while common for ground command and control agencies to have AFATDS operators, it is uncommon in the DASC and other senior air command and control agencies to have skilled AFATDS operators, knowledgeable in precision, surface-to-surface Fires employment.
 
Tuossahan ei ollut mistään integroinnista kyse. F35 sensorien toimittamaa dataa käytettiin toisessa järjestelmässä. Ei tarvitse integroida jos dataliittymä järjestelmien välillä on standardi ja sen avulla dataa voidaan hyödyntää ilman massiivista integrointia.

Vaikka ei tarvitsisikaan integroida, on tämä mielestäni merkittävä kilpailuetu F35:lle. Saabilla ei juuri vastaavia ominaisuuksia ole ja harvinaista se taitaa muillakin kilpailijoilla.
 
Vaikka ei tarvitsisikaan integroida, on tämä mielestäni merkittävä kilpailuetu F35:lle. Saabilla ei juuri vastaavia ominaisuuksia ole ja harvinaista se taitaa muillakin kilpailijoilla.
Puolustusvoimat ovat näistä sensori-integraatioista ja laajemmasta tilannetiedon vaihdosta varsin kiinnostuneet. Kaavioihin on hahmoteltu tavanomaisen ilmavoimien tulenjohdon lisäksi (sisältää natoyhteydet, avacsit, tankkaukset sun muut) yhteydet F35:sta muihin konetyyppeihin (jopa Gripeniin), lennokeihin ja tietenkin maavoimien ja merivoimien tulenjohtoon.
 
Vaikka ei tarvitsisikaan integroida, on tämä mielestäni merkittävä kilpailuetu F35:lle. Saabilla ei juuri vastaavia ominaisuuksia ole ja harvinaista se taitaa muillakin kilpailijoilla.

Kaikissa ehdokkaissa (ja Hornetissa) on käytössä ihan sama Link-16 mitä F-35:ssäkin. Nähdäkseni kyseessä ei ole ominaisuus joka olisi teknisesti erikoisen vaikea toteuttaa.
Suomen tykistöllä ei liene käytössä amerikkalaisen viestintäprotokollan mukainen CFF, joten joutuisimme joka tapauksessa kehittämään F-35:een oman ohjelmaversion jos vastaavan ominaisuuden haluaisimme.
 
Puolustusvoimat ovat näistä sensori-integraatioista ja laajemmasta tilannetiedon vaihdosta varsin kiinnostuneet. Kaavioihin on hahmoteltu tavanomaisen ilmavoimien tulenjohdon lisäksi (sisältää natoyhteydet, avacsit, tankkaukset sun muut) yhteydet F35:sta muihin konetyyppeihin (jopa Gripeniin), lennokeihin ja tietenkin maavoimien ja merivoimien tulenjohtoon.

Vähäisen ymmärrykseni valossa tuo paksulla kursiivilla korostettu asia on se, josta ollaan erittäin kiinnostuneita. Sanoinko jo erittäin?
Jos tarkastelette HX-ehdokkaiden markkinamateriaaleja, niin huomaatte varmaan, että siellä esitetään ja luvataan seitsemän hyvää ja kahdeksan kaunista juuri tuohon liittyen. Mainokset ovat tietysti mainoksia ja ratkaisevaa on se, mitä ja kuinka voidaan todellisuudessa suorittaa.
0AD37105-73F9-40B4-A7E5-162CC3CD01B1.jpeg
 
Back
Top