F-35 Lightning II

https://motherboard.vice.com/en_us/article/3km4eb/pentagon-weapons-easily-hacked-gao-report

"America’s newest weapon systems—the F-35 jet, missile systems, and other cutting edge machines—aren’t ready to withstand cyber attacks and can be “easily hacked” using “basic tools.” That’s the finding of a new report from the Government Accountability Office (GAO)—a non-partisan agency that investigates issues at Congress’ request. In a report published on Tuesday,"
 
Viimeksi muokattu:
https://yle.fi/uutiset/3-10452736

Pentagon määräsi kaikki F-35-hävittäjät lentokieltoon - koneet tarkastetaan onnettomuuden vuoksi

Syyskuussa F-35-hävittäjä syöksyi maahan kesken koulutuslennon Etelä-Carolinassa.


Yhdysvalloissa Pentagon on torstaina määrännyt käyttökieltoon kaikki F-35-hävittäjät.
Syynä on viime kuussa tapahtunut onnettomuus, jossa harjoituslennolla ollut F-35B-hävittäjä tuhoutui täysin.
F-35-ohjelman tiedottaja Joe DellaVedovakertoi, että Yhdysvaltojen lisäksi kumppanimaat mukaan lukien Iso-Britannia ja Israel ovat keskeyttäneet lennot kyseisillä hävittäjillä.
Kaikista koneista tarkastetaan moottorien polttoaineputket.
– Tarkastus tehdään koneen putoamiseen liittyvän tutkinnassa ilmenneiden tietojen perusteella. Epäilyttävät polttoaineputket korvataan uusilla, kertoi DellaVedova.
Tarkastuksen arvioidaan kestävän enimmillään kaksi vuorokautta.
Etelä-Carolinassa tapahtunut F35-hävittäjän putoaminen sattui vain päivä sen jälkeen, kun Yhdysvaltain armeija oli käyttänyt konemallia ensi kertaa hyökkäystilanteessa Afganistanissa.
 
Se on mukavaa, että putkiremontit tehdään näin ennen HX-valintoja. Gripenillä ne on vielä edessä päin ja muista ehdokkaista jo vaihdettu.
Onko sinulla esittää jotain faktaa että näin on?
 
Ehkä nämä näsäviisastelijat valottavat meille, että miksi Lockheed Martin F-35 kehitysohjelma kuvaa asioita täsmälleen samoin?

System Development and Demonstration = kehitystyö

Katso liite: 24609

Edelleen, ei se kehitystyö tuohon pysähdy. Otetaan esimerkiksi meille tuttu Hornet.

Tyypillinen kehitystyö on ohjelmistopäivitykset. HN:ssä ne kulkee nimellä System Configuration Set. Valmistaja ne kehittää ja koelentää, jonka jälkeen ne luovutetaan asiakkaalle koelennettäväksi. Alkaa asiakkaan DT&E (Development Test & Evaluation) vaihe, jolloin todennetaan toimiiko kehitystyön tulos teknisesti. Kun homma rokkaa, alkaa OT&E (Operational Test & Evaluation) vaihe, jolloin todennetaan toimiiko kehitystyön tulos halutunlaisesti operatiivisessa ympäristössä eri tukijärjestelmien kanssa haluttua uhkaa vastaan. Kun kaikki on ok, tämä kehitystyön hedelmä asennetaan koko fleettiin ja alkaa taktiikoiden hiominen.

Sitten aina välissä otetaan isompia tai semi-isoja kehitysaskeleita jolloin koneeseen päivitetään softan lisäksi myös rautaa, esim tutka tai ohjaamonäytöt tai integroidaan uusia aseita. MLU on ollut yleinen nimi näille kehitysvaiheille, mitä isompi muutos sitä laajempi on DT&E ja OT&E -ohjelma.

Toisin sanoen, kehitysohjelma kestää aika pitkään, lähes koneen elinkaaren ajan. Ohjelman kesto on paljon riippuvainen pääkäyttäjän tarpeista eli pääkäyttäjän todetessa "tämän koneen kehittäminen on nyt tässä, pannaan paukut seuraajaan" , homma pääsääntöisesti tyssää. Pienellä asiakkaalla harvoin on varaa maksaa kehitystyöstä yksin.

Alla julkinen ote Hornetin kehitysohjelmasta vuodelta 2015. Suurin osa muutoksista kohdistuu E/F-malleihin mutta osa on koko Hornet-fleettiin.

https://www.globalsecurity.org/military/library/budget/fy2015/navy-peds/0204136n_7_pb_2015.pdf
 
Kyllä, tuo pitää myöskin paikkansa. Mutta on tosiaan hiukan eri asia. Missähän kohtaa muuten F-35 on käyrällä? Jossain Growthin alkupäässä? Vähän vaikea arvioida, kun koneita on rakennettu satoja, ja niillä on lennetty satojatuhansia tunteja, mutta kehitystyö on silti vielä kesken.

Mitä tulee F-35:den alkuperäisiin lupauksiin, muistan kun riemuitsin asiasta silloin 2000-luvun alussa, että "Siinä on Suomen seuraava kone".

Hyvä kysymys. Veikkaisin että itse koneen suhteen ollaan jo Growth-asteella, mutta asejärjestelmänä paljon aikaisemmassa vaiheessa. Huolto- ja logistiikkajärjestelmät ovat erinäisistä syistä vielä osin keskeneräisiä, eikä käyttöönottoa helpota edellisistä monin paikoin täysin poikkeavat osat, työkalut ja käytännöt.

Alkuperäisistä lupauksista varmaankin jäädään, mutta hyvä asia on juuri se, että kustannukset ja luotettavuus ovat olleet suunnittelutavoitteina alusta asti. Itse olen miettinyt kuinka paljon kompromisseja muiden tavoitteiden suhteen on täytynyt tehdä projektin painonpudotusvaiheessa, joissa jokainen mahdollinen pauna viilattiin pois jotta pysyttiin kriittisten raja-arvojen sisällä. Ne eivät välttämättä hahmotu kuin vasta myöhemmin. Teknologiariskia on muutenkin paljon, kun lähes jokainen osa ja nippeli on uutta suunnittelua.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen SRVL laskeutuminen HMS Queen Elizabeth tukialuksen kannelle suoritettiin viikonloppuna. Tämä laskeutumistapa on kehitetty F-35B malliin Brittien aloitteesta. Sen avulla kone voi laskeutua painavampana kun normaalissa vertikaali-laskeutumisessa. Kone lähestyy tukialuksen kantta 60 solmun nopeudella jolloin siipien noste auttaa B-mallin nostokoneistoa. Jarruvaijeria ei käytetä vaan pyörissä on tehokkaat levyjarrut. Enää ei tarvitse pudottaa kalliita ohjuksia mereen kuten Harrier-aikana tapahtui


https://theaviationist.com/2018/10/...al-landing-during-hms-queen-elizabeth-trials/
 
Japan Considering More F-35s

https://www.ainonline.com/aviation-...-considering-more-f-35s-first-srvl-royal-navy

As part of measures to keep up with China’s rising air power, Japan is considering the purchase of 20 more Lockheed Martin F-35As for the Japan Air Self-Defense Force (JASDF), following on from earlier government discussions. According to a report by local newspaper Yomiuri Shimbun procurement will begin as early as 2020 and will be part of the next Medium Term Defense Program for Fiscal Years 2019-23. The new batch of 20 F-35As is to replace around half of the 200 license-built F-15J Eagles, some of which are facing obsolescence.

Currently, Japan has committed to 42 conventional takeoff F-35As to replace three squadrons of F-4/RF-4 Phantoms based at Hyakuri air base. The first F-35A assembled in the United States has already been delivered to Misawa air base, temporarily assigned to the Rinji F-35A Hiko-tai (squadron). It will later be officially assigned to 302 Hiko-tai (currently an F-4EJ Kai unit) by March 2019, following the delivery of more aircraft.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän ne testikoneet fixata ensin.

Mutta kattellaan mitä tulee, F-35 on jo niin iso projekti, että se menee eteenpäin omalla voimallaan.
 
https://breakingdefense.com/2018/10/f-35-testing-may-slow-two-months-due-to-fuel-tube-crash/
Nate2 hours ago
what i find most impressive... Is how quickly the point of fail was identified. Usually air crash investigations take months to identify a culprit, and sometimes they can't even reach a conclusive result.
Im guessing this is down to real time telemetry that this craft stores/sends while in operation. They announced that fuel tube issue within days of the crash, thats staggeringly quick.

Tätä on tullut mietittyä itsekkin.
Miten ihmeessä syy saatiin selville muutamassa päivässä?
Yleensä onnettomuuksien tutkinnat vie useita kuukausia ja lopputuloksesta ei välttämättä voida olla 100% varmoja.
Onko syynä massiivinen data jota F-35 kerää ja ilmeisesti kykenee lähettämään myös reaaliajassa? ALIS?
Jos tämä pitää paikkaansa niin se on nyt ja jatkossa koneen todella kova vahvuus.
Ikävämpi vaihtoehto on se että tämä oli vain halpa 'tekosyy' jolla ensimmäisestä rysäyksestä päästään nopeasti eteenpäin.
 
https://breakingdefense.com/2018/10/f-35-testing-may-slow-two-months-due-to-fuel-tube-crash/


Tätä on tullut mietittyä itsekkin.
Miten ihmeessä syy saatiin selville muutamassa päivässä?
Yleensä onnettomuuksien tutkinnat vie useita kuukausia ja lopputuloksesta ei välttämättä voida olla 100% varmoja.
Onko syynä massiivinen data jota F-35 kerää ja ilmeisesti kykenee lähettämään myös reaaliajassa? ALIS?
Jos tämä pitää paikkaansa niin se on nyt ja jatkossa koneen todella kova vahvuus.
Ikävämpi vaihtoehto on se että tämä oli vain halpa 'tekosyy' jolla ensimmäisestä rysäyksestä päästään nopeasti eteenpäin.

Tuskinpa olisivat lähteneet massiviseen polttoaineputkien tarkastuksiin/vaihtoihin, jos eivät olisi edes hajulla mikä on syy. Ilmeisesti kone kerää toiminnastaan pirusti tietoa varastoon. Varmaan jokin musta laatikko, tosin testikoneet varmaan myös lähettävät reaaliaikaista tietoa.
 
https://breakingdefense.com/2018/10/f-35-testing-may-slow-two-months-due-to-fuel-tube-crash/


Tätä on tullut mietittyä itsekkin.
Miten ihmeessä syy saatiin selville muutamassa päivässä?
Yleensä onnettomuuksien tutkinnat vie useita kuukausia ja lopputuloksesta ei välttämättä voida olla 100% varmoja.
Onko syynä massiivinen data jota F-35 kerää ja ilmeisesti kykenee lähettämään myös reaaliajassa? ALIS?
Jos tämä pitää paikkaansa niin se on nyt ja jatkossa koneen todella kova vahvuus.
Ikävämpi vaihtoehto on se että tämä oli vain halpa 'tekosyy' jolla ensimmäisestä rysäyksestä päästään nopeasti eteenpäin.

Ei taida olla vielä käytössä tuo ALIS:n reaaliaikainen datalinkki. Testikoneissa on telemetriapodit jotka lähettävät tietoa maahan, mutta ei niitä tietääkseni ole muuten linkitetty koneen järjestelmiin. Voisi kuvitella että kone ehti ilmoittaa lentäjälle häiriön polttoaineensyötössä, mikä rajaa mahdollisuuksia pois. Keväällä F-35B teki pakkolaskun polttoainevuodon takia, joten voi myös olla että ongelma ei tullut täytenä yllätyksenä. Huhujen mukaan Mariineilla on ollut muitakin läheltä piti tilanteita B:n moottorijärjestelmien kanssa.

Tässä on hyvä muistaa tämä perspektiiviharha. F-35:n vertailukohta on F-16/F/A-18C, joihin verrattuna koneen BITE-järjestelmät ja niiden keräämä data ovat ihan eri maailmasta. Vastaanvanlaisia järjestelmiä on kehitetty muihinkin kilpaileviin koneisiin, joten eroja ja vahvuuksia suhteessa niihin on paha arvioida.
 
Lähteiden mukaan Belgia on päättänyt korvata F-16 koneet F-35 koneilla:

https://www.hln.be/nieuws/binnenlan...ering-zoekt-naar-beste-communicatie~ab30ee1d/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181021_03860379

Ongelma on enää päätöksen viestintä kansalle ja selittäminen 'eurooppalaisena valintana', mikäli ymmärsin translaten oikein(tai sitten kyse on tahallisista juoruista, jotka ovat osa puolustusministerin ja pääministerin välistä valtapeliä).

Tosin Belgia teki eräänlaisen F-35 päätöksen jo useita vuosia sitten:
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/196639/belgium-chose-f_35-in-2013,-tender-is-a-sham:-report.html

"The Belgian government promised NATO as far back as 2013 that it would buy the Lockheed F-35 to replace its ageing F-16 fighters"
 
Back
Top