Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Silti uutisia uusien aseiden integroinneista muihin HX-ehdokkaisiin ei juuri tule.Kaikissa ehdokkaissa (ja Hornetissa) on käytössä ihan sama Link-16 mitä F-35:ssäkin. Nähdäkseni kyseessä ei ole ominaisuus joka olisi teknisesti erikoisen vaikea toteuttaa.
Suomen tykistöllä ei liene käytössä amerikkalaisen viestintäprotokollan mukainen CFF, joten joutuisimme joka tapauksessa kehittämään F-35:een oman ohjelmaversion jos vastaavan ominaisuuden haluaisimme.
Ruotsalaisilla on ainakin ihan hyvä syy jättää tuollaiset jutut kehittämättä. Jos sotalaivoilla ei ole it-ohjuksia, eikä armeijalla raketinheittimiä tai muutamaa putkea enemmän tykistöä, menee tuollaisissa sensor/shooter jutuissa rahat haaskuun.Aivopähkinän selityksenä lienee se, että F-35:n ominaisuuksien pääasiallinen referenssi on F-16.
Silti uutisia uusien aseiden integroinneista muihin HX-ehdokkaisiin ei juuri tule.
...ei ole vielä varmoja uusien aseiden käyttäjiä?Silti uutisia uusien aseiden integroinneista muihin HX-ehdokkaisiin ei juuri tule.
Helppoa ja halpaa sanotaan, mutta ei tehdä koska...
Ninnannonna, tuostahan edellä oli juuri juttua: merijalkaväen B osoitti maalin HIMARS raketinheittimelle joka tuhosi maalin.Se mielenkiintoinen juttu tulee esille yhteistoimintamallissa, jossa lentokone voi toimia muun sensoriverkon ja toisten asejärjestelmien kanssa yhteistyössä ja osana sitä tavalla, jota ei olla aiemmin kyetty tekemään. Ketjun aiheena oleva F-35 ohjasi muitaakseni taannoin datalinkillä testissä toisen tahon ampumaa ohjusta.
Silti uutisia uusien aseiden integroinneista muihin HX-ehdokkaisiin ei juuri tule.
Helppoa ja halpaa sanotaan, mutta ei tehdä koska...
Certainly, in combat, the F-35 will be a far more capable machine than the Harrier ever could have been. In support, it will be a challenge. Having worked with the people who took great pains to make servicing it as easy as it can be on an LO aircraft, I also know that it will be a better aircraft to maintain and support at sea. On that, I have no doubts at all.
Eikö tässä puhuta vähän eri asioista? Suunnitteluvaiheen päätökset vaikuttavat ratkaisevasti lopullisiin elinkaarikustannuksiin, mutta kustannusten suhteellinen osuus on suurin järjestelmän alkupäässä, jossa järjestelmän virheitä korjataan ja käyttöönotto ei ole vielä toteunut suunnitellussa laajuudessa, ja loppupäässä, jossa virhetiheys ja kustannukset taas kasvavat teknologian vanhentumisen myötä.
F-35:n design driverit olivat seuraavanlaiset. Kaikki ei toki ole kehitysprosessin aikana mennyt ihan putkeen, kuten hyvin tiedetään.
http://www.jsf.mil/f35/f35_background.htm
Kyllä, tuo pitää myöskin paikkansa. Mutta on tosiaan hiukan eri asia. Missähän kohtaa muuten F-35 on käyrällä? Jossain Growthin alkupäässä? Vähän vaikea arvioida, kun koneita on rakennettu satoja, ja niillä on lennetty satojatuhansia tunteja, mutta kehitystyö on silti vielä kesken.
Mitä tulee F-35:den alkuperäisiin lupauksiin, muistan kun riemuitsin asiasta silloin 2000-luvun alussa, että "Siinä on Suomen seuraava kone".
Olin tulossa postaamassa samaa. Maailma on lisäksi mennyt tässä vielä "eteenpäin" kokoajan.Legacy-Hornet lensi täysillä jo 80-luvun alussa ja senkin kehitystyö on jatkunut näihin päiviin asti. Pitää olla huolisssan jos ensilinjan hävittäjän kehitystyö ei ole kesken.
Legacy-Hornet lensi täysillä jo 80-luvun alussa ja senkin kehitystyö on jatkunut näihin päiviin asti. Pitää olla huolisssan jos ensilinjan hävittäjän kehitystyö ei ole kesken.
Paha sanoa, mutta veikkaan että foorumilla on vielä enemmän jäseniä jotka ovat syntyneet sen jälkeen kun Gripenin, Rafalen, Hornetin tai Typhoonin kehitys on aloitettu (1970-luku). Todennäköisesti moni meistä on mullan alla kun näiden kehitys loppuu, konetyypistä riippuen tämä lienee jossain 2030-luvun lopussa(SH) - 2050-luvun lopussa (F-35).
Olin tulossa postaamassa samaa. Maailma on lisäksi mennyt tässä vielä "eteenpäin" kokoajan.
Ehkä Gripen tuleekin joskus "valmiina" ja sitä ei enää kehitetä. Ei nimittäin ole rahaa.
Vähän vaikea arvioida, kun koneita on rakennettu satoja, ja niillä on lennetty satojatuhansia tunteja, mutta kehitystyö on silti vielä kesken.
...
Hyvä että Lurker ennätti ensin, mutta muuten olisi kannattanut olla vain hiljaa..
Niin, Gripeniä varten on oma ketjunsa, mutta itseäni Gripenin kohdalla jännittää, ei se että tuleeko siitä Suomen seuraava hävittäjä, vaan se että mitä koneelle ylipäänsä käy. Jos se ei mene kaupaksi tarpeeksi niin päivitysten yms. hinnat on tietty pilvissä ja Saab ongelmissa.
Jos hieman rypistellään foliota.. Ostamalla Israelilta Gabrieleita, elektroniikkaa, ja ehkä pian ITOn, jne, voi mukana tulla myös ns.kylkiäisenä tietoa heidän F-35 puoleltaan. Enkä nyt sano että Gabriel ostettiin, että saadaan kuumimpia juoruja IDFn/IAFn lentäjiltä, mutta folion ohutta lisämaustetta arkkienkelin päälleA -mallin varsinaisessa sotakäytössä israelilaiset lienevät ainakin tällä hetkellä pisimmällä ja otaksun meidän asiantuntijoidemme (sorry foorumin Asiantuntijat, tarkoitan Ilmavoimien asiantuntijoita) seuraavan varsin kiinnostuneena sen maankolkan tapahtumia. Interssinä lienee myös seurata oman huoltomallin, omien applikaatioiden tekemisen sekä omien järjestelmien integroinnin toimivuutta. Iipot eivät tietenkään kerro avoimesti maailmalle kaikkea, mutta jyväsistä saanee jonkinlaisen patongin kasaan.