Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No riippuu vähän lääketieteen kehittymisestä. Kuulin tuossa yhdeltä sosionomiprofessorilta, että hän oli kuullut yhdessä seminaarissa, jossa käsiteltiin ikääntymistä, että lähivuosikymmeninä saattaa tulla lääketieteessä murroksia, jotka mahdollistaisivat 150 vuoden iän.Offtopic:
Näkee korkean ikänsä ikävällä tavalla kun miettii että F-35 on tarkoitus palvella ehkä vuoteen 2070. Tuossa vaiheessa voi itse olla jo kuopattu :|
Pohjolan yleisin hävittäjäostos ei tällä hetkellä ole ruotsalaisten tarjoama Saabin Gripen, vaan amerikkalaisten juuri massatuotantoon saama Lockheed Martinin F-35-häivehävittäjä. Se on ehdolla myös Suomen seuraavaksi hävittäjäksi.
Luken lentotukikohdassa Yhdysvaltain Arizonassa lennetään tällä hetkellä jatkuvasti yhdellä Suomen ilmavoimien hävittäjähankintakilpailussa mukana olevalla ehdokkaalla. F-35 Lightning II -hävittäjän nimi on suomeksi Salama II.
Amerikkalaisten lisäksi häivehävittäjän lentotestauksessa ja kehitystyössä ovat kunnostautuneet norjalaiset. Norja tilasi ensimmäisten joukossa Lockheed Martin -yhtiön valmistaman F-35:n.
Norjalaisten kokemukset F-35:stä kiinnostavat suomalaisia erityisesti siksi, että maan vaihteleva ja ankara ilmasto antaa tietoa lentokoneen toimintakelpoisuudesta Pohjoismaissa.
– F-35 on ollut koko vuoden Norjassa käytössä. Olen kuullut, että se toimii kylmässä aivan yhtä hyvin kuin edellinen F-16, sanoo norjalainen everstiluutnantti Martin Tesli Lännen Medialle.
Hän työskentelee itse koelentäjänä ja kouluttajana Yhdysvalloissa.
Lännen Media vieraili tukikohdassa Lockheed Martinin kutsumana osana suomalaista toimittajaryhmää.
Lockheed Martin: konetta tarjotaan USA:n liittolaisille
Phoenixin lähellä sijaitsevassa lentotukikohdassa on kymmenien amerikkalaisten F-35-hävittäjien lisäksi seitsemän Norjan omistamaa F-35:tä.
Tällä hetkellä tukikohdassa koneen lentämistä opiskelee kymmenen norjalaispilottia. Myös tanskalaiset hankkivat F-35:n ja tutustuvat siihen.
Norjalle hävittäjä oli luonnollinen valinta, sillä toisin kuin esimerkiksi Suomi, Norja on Yhdysvaltojen liittolainen Naton kautta. Tosin Suomen tällä hetkellä käyttämät Hornet-hävittäjät myös ovat yhdysvaltalaista tuotantoa. Boiengin valmistama uusi Super Hornet -malli on sekin mukana hävittäjäkilpailutuksessa.
Suomi on Naton jäsenyyden sijaan puolustusliiton kumppanimaa. Se, että Yhdysvallat tarjoaa viimeisimmän teknologian hävittäjäänsä Suomelle, kertoo kuitenkin jostain. Lockheed Martinin esitteen mukaan F-35 tarjotaan USA:lle ja sen kansainvälisille liittolaisille.
Tesli ei ota kantaa Suomen hävittäjävalintaan, vaikka pitääkin kumppanimaiden samantyyppistä kalustoa sotilaallisen yhteistoiminnan etuna. Suomen on määrä päättää uusista hävittäjistä 2020-luvun alkupuolella.
– Valinta on suomalaisten poliitikkojen ja ilmavoimien päätös, Tesli sanoo.
Everstiluutnantti Martin Tesli kouluttaa norjalaispilotteja Phoenixin tukikohdassa Yhdysvalloissa.
F-35:n kaikki tulevat mahdollisuudet eivät ole vielä kenenkään tiedossa.
Kone on häivehävittäjä, joten vastustajan ei pitäisi nähdä sitä tutkallaan. F-35 taas havaitsee kauas. Pilotti näkee kypärästään koneen rungon läpi joka suuntaan.
F-35:n tärkein ominaisuus on kuitenkin datan keruu ja jako. Koneet voivat välittää näkemänsä myös maa- ja merivoimille.
Amerikkalainen F-35-kouluttaja everstiluutnantti Pete Lee kertoo lentäjän tärkeimmän ominaisuuden olevan datan käsittely- ja päätöksentekokyky.
– 23-vuotiaat ovat vastuussa 100 miljoonan dollarin koneista, mutta he ovat parempia kuin minä aikanaan. Ehkä se johtuu videopeleistä, Lee sanoo.
F-35 on yhtä lailla lentokone kuin päivitettävä tietokone. Sen kaikkia kykyjä ei edes tiedetä ennen kuin videopelisukupolvi tarttuu puikkoihin ja alkaa kehittää taktiikoita.
F-35:n ohjelmistoja päivitetään, ja koneen tuotanto nykyisellään jatkuu pitkälle 2040-luvulle loppupuolelle. Tilauksia on yli 3000. Viimeksi F-35 voitti Belgian tarjouskilpailun.
Suorituskyky valinnan tärkein kriteeri
Suomen seuraavan hävittäjän on palveltava 2060-luvulle asti.
Suomen 64 hävittäjän kaupan muut ehdokkaat ovat Boeingin Super Hornet (USA), Eurofighterin Typhoon (Britannia), Dassaultin Rafale (Ranska) ja Saabin Gripen (Ruotsi).
Suomen seuraava eduskunta tekee päätöksen hallituksen ja puolustusministeriön esityksestä 2021, ja lentokoneiden tuonti Suomeen ajoittuu vuosille 2025-2030.
Tärkein kriteeri on sotilaallinen suorituskyky. Lisäksi valinnassa huomioidaan muun muassa hankintahinta ja elinkaarikustannukset, teollinen yhteistyö ja turvallisuuspoliittiset vaikuttimet.
Laskin 35 kappaletta olevan kuvassa. Vielä 29 lisää tuohon kuvaan ja siinä olisi meille mahdollisesti tuleva määrä.
Offtopic:
Näkee korkean ikänsä ikävällä tavalla kun miettii että F-35 on tarkoitus palvella ehkä vuoteen 2070. Tuossa vaiheessa voi itse olla jo kuopattu :|
Erikoista venäläisiltäMalesia pettyi venäläishävittäjiin: Suurin osa hajosi, vain neljällä voi lentää
MATTI LEPISTÖ | 16.09.2018 | 08:00- päivitetty15.09.2018 | 21:20
Koneiden huolto on jumittunut byrokratiaan ja tietojen pimittämiseen.
Eivät sitten ole perehtyneet miten ko. maa on hoitanut kalustoaan vuosikymmenet! Venäjällä on ollut tietääkseni tapana jo pitkään hoitaa hävittäjien ja tankkien huolto siten että palveluksessa huolletaan vehkeitä tyyliin öljyt määrävälein ja sitten rakkine pitää purkaa atomeiksi kerran, pari eliniässä.Meille ei kerrottu ostohetkellä, että koneet tarvitsevat sellaista huolto kymmenen vuoden kuluttua, jonka vain venäläiset pystyvät tekemään, Malesian ilmavoimista kerrotaan.
Olisipa Venäjän ilmavoimilla sama ongelma.Malesia pettyi venäläishävittäjiin: Suurin osa hajosi, vain neljällä voi lentää
Olisipa Venäjän ilmavoimilla sama ongelma.
Suomi on tekemässä suurta hävittäjähankintaansa hyvään aikaan, kerrotaan amerikkalaisyhtiö Lockheed Martinilta Kauppalehdelle.
Suomi valmistautuu tekemään vuonna 2021 noin 7–10 miljardin dollarin päätöksen Hornet-kaluston korvaajakoneesta. Kauppalehden tietojen mukaan suorituskyvyn perusteella ilmavoimien suosikki uudeksi koneeksi olisi Lockheed Martinin F-35-kone, mutta sen yksikköhinta on ollut liian suuri Suomen budjetille. Lisäksi vielä ei ole tiedossa, mitä tekniikkaa Lockheed Martin aikoo tarjoukseen sisällyttää.
Esimerkiksi Norja tilasi kymmenen vuotta sitten F-35-hävittäjiä noin 142 miljoonan dollarin yksikköhinnalla, mutta koneen hinta on laskenut vuosien saatossa roimasti. Lockheed Martinin Suomen-myyntiä johtava Mark Pranke sanoo, että Suomi ostaa hävittäjänsä hyvään aikaan.
”Laskelmiemme mukaan saamme koneen yksikköhinnan 80 miljoonaan dollariin vuosikymmenen loppuun mennessä. Suomi on tekemässä hankintansa hyvässä ikkunassa”, Pranke kommentoi Kauppalehdelle yhtiön pääkonttorilla Fort Worthissa.
Olennaista hävittäjäkaupoissa on yhteistyö suomalaisten yritysten kanssa. Pranke sanoo, että yhtiön tulevassa tarjouksessa on otettu tämä huomioon.
”Olen viettänyt paljon aikaani Suomessa tapaamassa teollisuutta”, Pranke sanoo.
HX-hankkeen ohjelmajohtaja Lauri Puranen kiistää Kauppalehdelle, että ilmavoimilla olisi suosikkia hankinnan suhteen tässä vaiheessa prosessia
Olisivat aika näyttäviä meidänkin uusiin tuleviin laivoihin mm sukellusvenetorjuntaan tai kansainvälisiin tehtäviin (emme toki omiin meriimme tarvitse kun ranta on aina lähellä).