F-35 Lightning II

Tämä on sinänsä ihan odotettu kehityskulku, koska tähänastiset ongelmat ovat olleet mekaanistyyppisiä protovaiheen dilemmoja. Seuraavat esille tulevat ovat sitten jo operatiivisen kaluston ongelmia, jotka suoraan vaikuttavat kaluston kykyyn suorittaa QRA:ta ja pommituslentoja, ja toisaalta kykyyn väistää vastustajaa. Sotasalaisuuksia siis.

F-35 palautuu todellisten kykyjensä osalta samalle mutu- ja mainostekstiviivalle kaikkien muiden koneiden kanssa, jos ja kun tämä reklassifikaatio tapahtuu.

Miksei muuten EU:n projektejen kehitysvaiheen asioista ole missään mitään raportteja? Vai enkö vain osaa etsiä / eikö niitä kaiveta foorumille?
 
Miksei muuten EU:n projektejen kehitysvaiheen asioista ole missään mitään raportteja? Vai enkö vain osaa etsiä / eikö niitä kaiveta foorumille?

Jos en ole väärin ymmärtänyt ketjua lukiessani, tuo amerikkalaisten tapa raportoida poikkeaa muista. Ja nyt suuta ilmeisesti ollaan pistämässä suppuun. (Trump mainittu)

https://www.defenseone.com/ideas/20...ive-and-its-hurting-national-security/152345/

Trump’s DoD is rolling back the kind of basic transparency that prevents waste and fraud, enables Congressional oversight, and promotes public trust.

At a time of rampant executive branch corruption and large increases in defense spending, Americans are rightly concerned about the need for governmental transparency. People deserve to know how their money is being used, and what life-or-death decisions the Pentagon bureaucracy is making in their names. As President Trump asks for more defense dollars and relies more than ever on the military to conduct the country’s business, his administration should be taking commensurate steps to increase openness and strengthen accountability to the public.

Instead, the Defense Department under this administration has been doing the exact opposite. Its current leaders declared war on transparency in their earliest days on the job. On issue after issue, they have made conspicuous decisions to roll back transparency and public accountability precisely when we need it most.

The message from the top has been to withhold information from Congress, the public, and the press, even as President Trump has simultaneously taken inappropriate steps to politicize the military. Certainly, we must always be mindful of the need to protect sensitive national security information, and we have long invested in crucial efforts—such as the classification system—in order to safeguard it. But the Trump administration’s actions have gone far beyond the proper balance, in ways that do not serve the public interest.

To take just a few examples, the administration has regularly sought to prevent DoD officials from testifying before Congress on major issues—such as the annual defense budget request—when hundreds of billions of dollars are at stake. It aggressively curtailed once-standard interactions between DoD leadership and the press, only to partially reinstate them after a prolonged outcry. Instead of providing our servicemembers, the American public, and Congress with candid assessments of military readiness challenges and transparency about DoD’s plans to address them, DoD leaders have issued edicts chilling such discussions. DoD recently classified the inspection grades for the safety, security, and control of nuclear weapons. It also stopped making public a basic schedule of planned missile defense tests, a decision I helped overturn by passing a law requiring transparency as part of this year’s defense bill. It attempted to scrub use of the term “climate change” despite Congressional intent. And the Navy recently stopped publicly posting its accident reports, at a time when pilot safety is a major concern for our servicemembers and for Congress.
 
Viimeksi muokattu:
Jos en ole väärin ymmärtänyt ketjua lukiessani, tuo amerikkalaisten tapa raportoida poikkeaa muista. Ja nyt suuta ilmeisesti ollaan pistämässä suppuun. (Trump mainittu)
...

Ok. Ainakin projektin "julkisuuskuvaan" on vaikuttanut aikalaillakin se että läpinäkyvyys on ollut niin suurta. Ajatelkaapa vaikka ketjun yhtä vakiokirjoittelijaa joka tasaisesti postailee näitä uutisia kun kehitysvaiheessa on komponentin X kanssa ongelmia. Tästä vedetään helposti johtopäätöksiä että muilla ei olisi ongelmia (kenties vielä suurempia?).

Mikäli vaikkapa Ruotsi ja Venäjä olisi tiedottanut yhtä avoimesti niin voisihan se olla pikkaisen vaikuttanut julkisuuskuvaan. Esim. PAK-FA:n kehityskaari on varmasti ollut täysi katastrofi (projekti jäädytetty), mutta mikäli julkisia lähteitä lukee niin se on ollut suorastaan SUPER-hävittäjä joka nyt sitten laitettiin hetkeksi paussille kun olemassaolevatkin koneet on riittävän hyviä tuhoamaan joka NATO:n hävittäjä :D

Voisi sitä Gripenistäkin olla meheviä juttuja kuinka ohjelmistot bugaa, rakennevirheitä sun muuta, jos siis olisi julkista matskua.
 
Intialaiset vuotivat Su-57:n ongelmia julki ja silloin viimeistään täällä loppuivat äänenpainot, joiden mukaan 'Suomi tarvitsee F-35 koska Su-57'.
 
Intialaiset vuotivat Su-57:n ongelmia julki ja silloin viimeistään täällä loppuivat äänenpainot, joiden mukaan 'Suomi tarvitsee F-35 koska Su-57'.

Jaa-a. Mä taidan olla täällä foorumilla surullisen tunnettu kun olen usein hokemassa ettei sitä Venäjän karhua kannata liikaa pelätä ja SUPER-aseista jutut tulisi lukea varauksella. Kuitenkin HX-hankkeen koneet otetaan meillä käyttöön 2025 alkaen ja niiden olisi tarkoitus palvella vuoteen 2060 joten ehkä se Venäjäkin voi tuolla aikavälillä potkia hävittäjäprojektejaan käyttökuntoon asti.
 
https://english.rekenkamer.nl/latest/news/2018/10/31/stricter-checks-of-jsf-invoices

"The Government Accountability Office (GAO) does undertake annual audits of the JSF programme, but has not to date audited the financial processes involved."

"In other words, no independent US audits have been carried out into the financial processes relating to the JSF programme on which the national audit offices in the partner countries can rely. This makes it difficult for these institutions to give assurances to their parliaments that JSF programme funding has been spent in a lawful (regular) manner."

"In order to make sure that the Dutch government is paying the right sums of money for the JSF, we performed a joint audit, together with the Norwegian Office of the Auditor General, of the financial processes at the JPO in Washington. To this end, we exercised the audit rights written into the programme "
///
http://www.spacedaily.com/reports/F...ablished_between_F-35_US_Navy_vessel_999.html

F-35:n ja laivan välille saatu muodostettua link-16 yhteys.
 
Viimeksi muokattu:
388th Fighter Wing completes combat exercise

https://www.af.mil/News/Article-Dis...388th-fighter-wing-completes-combat-exercise/
The 388th Fighter Wing’s 4th Fighter Squadron and 4th Aircraft Maintenance Unit recently completed a combat exercise where they tested and evaluated their capabilities to operate the F-35A Lightning II in a deployed environment.

The units focused on combat operations and tactical scenarios – aircraft battle damage, downed-pilot recovery, and fighting in an environment with limited or no communications.

The exercise generated nearly 150 sorties in two weeks, on top of normal flying operations.
“The tempo gives our Airmen a taste of deployed operations,” said Lt. Col. Yosef Morris, 4th FS commander. “We want the first time they see these things to be in a training environment, and not when we’re called upon to deploy during a contingency.”

Pilots flew with more gear than they normally do during “home-station” operations, including side arms. Maintainers practiced loading various munitions and worked longer shifts, preparing aircraft sorties late into the evening.

The units also operated and launched jets from alternate locations and ran operations out of a secure deployable facility that houses mission planning, debrief, intelligence, and the Autonomic Logistics Information System, or ALIS, a program designed to help with operations, maintenance and planning.
 
Samanlaisia uutisia on julkaistu muistakin F-35 käyttäjistä. Onkohan tämä pysyvä ratkaisu että lentäjien koulutus tapahtuu pääosin USA:ssa ?
Varmaan helpompi kouluttajille. Saavat olla kotona ja koulutettavat tulee koulutusajaksi sinne.
Kouluttajien ei tarvitse myöskään opetella miten eri maiden lentokenttä yms. käytännöt toimii. Tehokkaampaa kaikin puolin.
 
Samanlaisia uutisia on julkaistu muistakin F-35 käyttäjistä. Onkohan tämä pysyvä ratkaisu että lentäjien koulutus tapahtuu pääosin USA:ssa ?
Esim. Norjassa nykyään kaikki sotilaslentäjät lähetetään peruskoulutettavaksi USA:aan. USAF kouluttaa hävittäjät, US Army helikopterit ja Navy monimoottorikoneet. USA:n etelävaltiossa on hyvät sääolosuhteet lentämiseen ja sen koulutukseen, en tiedä lieneekö ainoa syy mennä sinne.

https://forsvaret.no/lfs
Google-käännetty
All basic flying education is currently being conducted in the United States. The climatic conditions in the southern states are stable, thus providing good conditions for effective implementation of education. Here you are specialized in transport and maritime airplanes, helicopters, fighter pilots or navigators. The education has a duration of 12 to 20 months depending on the type of flight you are trained within.

The distribution of aircraft type is usually conducted after the selection flight, based on the Air Force's needs, the number of available places in the United States, their own wishes from the students, and the results achieved so far in the education. During your stay in the United States, you will receive between 150-200 hours of flight time, depending on the type of flight you are trained within.
 
Yleinen arvio on että f35:en käyttökustannukset olisivat huomattavasti korkeammat kuin esim Gripenin. Osaako kukaan valaista mistä tämä mahdollinen ero johtuu? Mikä tekee f 35:stä muka niin paljon kalliimman käyttää?

Yksi mahdollinen selitys on, että on verrattu omenoita ja appelsiineja. SAR-raportista RCS: DD-A&T(Q&A)823-198 löytyy tämmöinen taulukko:

Annual O&S Costs BY2012 $K
Cost Element F-35 Aircraft Average Annual Cost Per Flying Hour F-16C/D (Antecedent) Cost Per Flying Hour ($)
Unit-Level Manpower 8.470 10.042
Unit Operations 4.923 5.632
Maintenance 11.126 5.501
Sustaining Support 3.179 2.075
Continuing System Improvements 2.108 2.291
Indirect Support 0.000 0.000
Other 0.000 0.000
Total 29.806 25.541

(Pahoittelen huonoa muotoilua...) Tässä on siis koetettu verrata F-35:n ja F-16:n kuluja ns. tasaisella: Nykyhetkessä ja huomioiden kaikki kulut ja erilainen käyttö. En nyt mene sanomaan, onko vertailu oikein, mutta kyllä tämä antaa osviittaa miksi f-35:lle ilmoitetaan niin suuria lukuja. Tätä avataan myös tekstissä:

"The F-35 PEO believes that the inherent differences between the F-35 and the F-16 estimates, such as mission planning costs being included in F-35 but not F-16 and the fact that the F-16 is a mature weapons system with many reliability and maintenance costs “leaned out” over the years, result in an overstating of the differences in cost per flying hour between the two. Regardless of the difference, the F-35 program office is committed to, and has enacted multiple programs to drive the O&S costs of the F-35 down."

Nyt pitäisi enää selvittää miten F-16 ja Gripen vertautuvat samoilla reunaehdoilla...
 
Viimeksi muokattu:
Tekniikka & talous:
Pentagon teki jättitilauksen Suomellekin tarjotuista F-35-hävittäjistä: 255 konetta huimaan 22,7 miljardin dollarin hintaan
Yhdysvaltain puolustusministeriö Pentagon tilaa Lockheed Martinilta 255 F-35-häivehävittäjää, kertoo The Daily Mail.

Kauppahinta on 22,7 miljardia dollaria. Lockheed Martin saa ennakkosuorituksena kuusi miljardia dollaria. Vertailun vuoksi: Viron valtion vuosibudjetti on noin 10 miljardia euroa ja Suomen noin 55 miljardia.

Puolustusministeriön mukaan koneita toimitetaan Yhdysvaltain armeijalle yhteensä 106 kappaletta, joista ilmavoimat saa 64 F-35A -konetta, laivasto 16 F-35C -konetta ja merijalkaväki 26 F-35B -konetta.



Loput koneista toimitetaan kansainvälisille liittolaisille.

Koneet toimitetaan tilaajalle vuoteen 2023 mennessä.

Pääosa koneista valmistetaan Yhdysvalloissa, mutta jonkin verran myös liittolaismaissa, kuten Iso-Britanniassa ja Italiassa.

F-35-projekti aloitettiin 1990-luvun alkupuolella ja se on Yhdysvaltain kallein yksittäinen asejärjestelmä. tavoitteena on valmistaa yhteensä 2 500 F-35 hävittäjää, joiden kokonaishinnaksi arvioidaan 400 miljardia dollaria.


Kun mukaan lasketaan koneiden ylläpito- ja päivityskustannukset koko käyttöajalta, hinta kohoaa peräti 1 500 miljardiin dollariin. Koneiden suunniteltu käyttöaika päättyy arviolta vuonna 2070.

Tällä hetkellä Yhdysvalloilla on käytössään 245 F-35-hävittäjää. Ulkomaille koneita on toimitettu 320 kappaletta.

F-35 on mukana tarjouskilpailussa, jolla korvataan aikanaan nykyiset Hornet-hävittäjät. Puolustusselonteon arvio hankkeen kustannuksista on 7-10 miljardia euroa.

Puolustusministeriö tilaa hävittäjien lisäksi Lockheed Martinilta kahdeksan MH-60R-helikopteria. Niiden hinta on 382 miljoonaa dollaria.
 
Back
Top