F-35 Lightning II

Voi se olla niinkin, että osaamisen ja työn sijoittamisesta Suomeen on keskusteltu mm HX-hankkeen toteuttamiseksi ja ehdoksi on annettu, että ainakin pitää olla osaomistajana ennen kuin manooveri onnistuu.

Silloin ollaan automaattisesti osa yrityskulttuuria, järjestelmiä ja etenkin vaadittavia turvallisuusrakenteita.
Näihän se voi olla hyvinkin, mutta voi se olla myös puhdas liiketaloudellinen ostos.
 
TR-3:n kehittämisestä ja sertifikoinnista sopimus, hinta 712 miljoonaa dollaria. Valmista pitäisi olla vuonna 2023 jolloin uusiin hävittäjiin voi alkaa asennus.

https://www.janes.com/article/85430/lockheed-martin-receives-f-35-avionics-upgrade-contract
https://dod.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/1721774/
///
Ja kertauksena:
https://www.defensenews.com/air/201...puter-processors-shaking-up-the-supply-chain/

"Computer technology has greatly advanced since the F-35 was developed in the early 2000s "
"The new processor is expected to provide 25 times more computing power "

"Lockheed is also considering competing a host of other F-35 systems, including its electronic warfare and communications, navigation and identification system"
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä nuo valkoiset levyt ovat noissa turbiineissa? Eikö siellä pitäisi siivekkeet näkyä?
Tuossa ilmanotossa pitäisi olla S-mutka ”sivulta keskelle”, joka peittänee turbiinin vilkuttelun. Onko tuossa optinen harha, levy vai pohotoshop, sitä ei aamusilmällä huomaa, mutta sama juttu on muonissa muissakin kuvissa. Yhdessä on punaiset peitelevyt suojana. Edit: Voisiko vaikutelma syntyä värierosta koneen pinnan ja kanavan perukan välillä?
210D9ACB-A650-4848-998F-3F79D362165F.jpegA86ACBA7-C0A3-4804-94A3-ADB21E364B12.jpeg7E67C2EC-4C82-4820-B875-D85D623E4A58.jpeg
 
Ehkä se vaan on kanavien häivemateriaali mikä on vaaleaa. Olisko vaaleasta taustasta helppo erottaa tarkastuksessa jos sinne on mennyt lintu, likaa tai jos tullut jotakin pikkuosumaa mistä voisi lentää jotakin turbiiniin?
 
USAF aims to save fuel with new data collection effort
14 Dec 2018 Garrett Reim

"...The strategy is also changing the way the USAF flies. In recent years, the service directed fifth generation fighters to be flown closer to maximum range airspeed during coronet missions, flights which deliver or rotate aircraft to and from overseas bases. According to the USAF, the faster speed decreases overall fuel consumption by about 6%, and reduces flight hours by about 10%.

The USAF says it demonstrated the Lockheed Martin F-22 saving fuel with this higher airspeed method in 2017. And, this year, it was formalising the procedure and expanding it to include the Lockheed Martin F-35." https://www.flightglobal.com/news/a...ve-fuel-with-new-data-collection-effo-454455/
 
Ehkä se vaan on kanavien häivemateriaali mikä on vaaleaa. Olisko vaaleasta taustasta helppo erottaa tarkastuksessa jos sinne on mennyt lintu, likaa tai jos tullut jotakin pikkuosumaa mistä voisi lentää jotakin turbiiniin?

Ilmanottoaukkojen sisäpinnat ovat ainakin jenkkikoneissa säännönmukaisesti valkoiset ja oletan, että aika monissa muissakin. Syynä lienee juuri pintojen tarkastuksen helpottaminen. Tuo sisäpinta kuvassakin näkyy.

Kompressorin lavat tosiaan antavat voimakkaan tutkavasteen, joten häivekoneissa ne on huolella piilotettu ilmanoton muotoilulla. Mutta esim. legacy-Hornetissakin ne ovat niin syvällä, ettei lapoja tuollaisesta kuvasta näe.
 
Ilmanottoaukkojen sisäpinnat ovat ainakin jenkkikoneissa säännönmukaisesti valkoiset ja oletan, että aika monissa muissakin. Syynä lienee juuri pintojen tarkastuksen helpottaminen. Tuo sisäpinta kuvassakin näkyy.

Kompressorin lavat tosiaan antavat voimakkaan tutkavasteen, joten häivekoneissa ne on huolella piilotettu ilmanoton muotoilulla. Mutta esim. legacy-Hornetissakin ne ovat niin syvällä, ettei lapoja tuollaisesta kuvasta näe.
Vaaleat ne on HW/HN ja DK:ssa oli myös
 
F-35 operators have started switching to AIM-9X Block II+
http://alert5.com/2018/12/31/f-35-operators-have-started-switching-to-aim-9x-block-ii/

II+ has AMRAAM's two-way datalink and the nav updates developed for the cancelled Block III so it will use full BVR fly-outs with higher-gain longer-range datalinking for mid-course making for better nav efficiency and terminal energy. That's a big step-up from Block II, for increasing PK at a higher range, especially when combined with an entirely passive engagement capability using the soon the be upgraded DAS and EOTS ... against non alerted targets. http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=408220&sid=5a213e5838ba1574a867c33e57f7c6a3#p408220
 
Näihän se voi olla hyvinkin, mutta voi se olla myös puhdas liiketaloudellinen ostos.

Joo ei näihin kannata välttämättä liikaa painoa laittaa, vähänkään isommalla ilmailu/puolustusvälinefirmalla on kytköksiä moneen suuntaan. Tuoreessa artikkelissa Patrian edustaja mainitsi että he ovat pienessä määrin osallistuneet Gripen E:n suunnitteluun Saabin alihankkijana, ja Boeingin kanssa heillä tietysti on paljon yhteyksiä Hornet-projektin myötä.
 
F-35 operators have started switching to AIM-9X Block II+
http://alert5.com/2018/12/31/f-35-operators-have-started-switching-to-aim-9x-block-ii/

II+ has AMRAAM's two-way datalink and the nav updates developed for the cancelled Block III so it will use full BVR fly-outs with higher-gain longer-range datalinking for mid-course making for better nav efficiency and terminal energy. That's a big step-up from Block II, for increasing PK at a higher range, especially when combined with an entirely passive engagement capability using the soon the be upgraded DAS and EOTS ... against non alerted targets. http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=408220&sid=5a213e5838ba1574a867c33e57f7c6a3#p408220
Alkaa Sidewinder olemaan noilla tuunauksilla jo edellä Iris-T:ä ja monia muita ohjuksia. Python 5 on vielä kymysysmerkki.
 
Se on myös yhden laivastolähteen mukaan vaikeammin havaittava kuin Block II. Käytettiin nimenomaan muotoa, että parantaa F-35:n taistelunkestävyyttä verrattuna Block II:een.
Eli tarkoittanee joko entisestä parannettua RCS-käsittelyä tai sitä, että mahtuu sisään koteloon.
 
"FY 2018 continues procurement of AIM-9X Block II and the second year of AIM-9X Block II+ missiles, which incorporates specialized external materials to enhance aircraft platform survivability."
http://www.secnav.navy.mil/fmc/fmb/Documents/18pres/Highlights_book.pdf

Eli RAM-sudilla on kai vedelty.

Sekä: Mark Justus, AIM-9X programme director at RMS told IHS Jane's that the Block II+ initiative comprises "minor hardware modifications to the external missile body which improve aerodynamics and [launch] platform survivability".
 
Ja tämä oli odotettavissa, koska ohjuksella on kuitenkin niin suuri käyttäjäkunta.

Vähän sama ku se että täällä porukka on itkenyt että uuteen hävittäjään täytyy olla mahdollista asentaa Meteor koska se on niiiiin paljon parempi kuin AMRAAM. Olen aina seurannut keskustelua miettien että pidelkääs nyt hevosianne, kehitys kehittyy ja AMRAAM:sta pukkaa uutta versiota vähän väliä.
Taitaa Meteor olla paperilla yhä parempi kuin AMRAAM:in D-malli, mutta kaikki ei ole julkista tietoa ja tosiaan, kehitys kehittyy.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Vähän sama ku se että täällä porukka on itkenyt että uuteen hävittäjään täytyy olla mahdollista asentaa Meteor koska se on niiiiin paljon parempi kuin AMRAAM. Olen aina seurannut keskustelua miettien että pidelkääs nyt hevosianne, kehitys kehittyy ja AMRAAM:sta pukkaa uutta versiota vähän väliä.
Taitaa Meteor olla paperilla yhä parempi kuin AMRAAM:in D-malli, mutta kaikki ei ole julkista tietoa ja tosiaan, kehitys kehittyy.

Jää nähtäväksi milloin AMRAAM saa vastaavan moottorin kuin Meteor. Ja siitäkin huolimatta, eikös joku maa suunnitellut hankkivansa Meteorit F-35:een?
 
Jää nähtäväksi milloin AMRAAM saa vastaavan moottorin kuin Meteor. Ja siitäkin huolimatta, eikös joku maa suunnitellut hankkivansa Meteorit F-35:een?

Juu, britit:
https://www.mbda-systems.com/press-releases/meteor-integration-f-35-takes-significant-step-forward

Ja kyllä, moottori tarjoaa Meteorille selviä etuja AMRAAM:iin nähden. Mutta vaikka AMRAAM:iin ei saataisi hetkeen uutta moottoria, voisi silti kysyä että onko Meteor kuinka paljon parempi loppupeleissä? Hankintaan vaikuttaisi myös se, mikä on kyky mahdollisen konfliktin kohdalla valtioiden toimittaa meille ohjusta. Toki jos esim. meille F-35 valitaan, tai kone joka kykenee kantamaan Meteoria, niin varmasti pistetään harkintaan. Lisäksi voisi olla etu omata sekä Meteoreja että AMRAAM:eja siitä syystä että kriisin aikana jommasta kummasta voi tulla meille pulaa toimittaa, sekä aina on tietty etu kun vihollisella on useampi ohjusmalli päänvaivana.
 
F35:sia on niin paljon eri Nato-maissa, että on vain ajan kysymys koska se integroidaan tai tehdään F35:n sopiva Meteor-malli. Kysymys on puhtaasti kaupallinen sen jälkeen kun nämä suuret F35 kaupat on päätetty (Suomi mukaanlukien). Ja tämä puolestaan kiihdyttää Amraamin kehitystä, puhtaasti kaupallisessa mielessä tämäkin ja pikapikaa sielläkin vastataan Meteorin haasteeseen. Ja Meteor haluaa integroinnin ennen kuin Amraam ehtii tehdä vastineensa.
 
Back
Top