F-35 Lightning II

Skenarioissasi kyykkää kyllä nämä muutkin hx-ehdokkaat kuten kyykkäisi nykyinenkin lentopeli. Eikä se Kreml niin ikään säästy vaikeuksilta.

Ei kyykkää, jos kotimaasta löytyy osaa (ja ammattitaitoa).

Sveitsi muistaakseni osti Hornet-kaupan yhteydessä 10 vuoden varaosat. Tällä kertaa Sveitsissä haetaan, miten se nyt oli määritelty, kykyä pitää yksi parvi ilmassa 6 kk ajan 24/7 maan ollessa täysin eristyksissä ulkomaailmasta.

Samantyyppiseen pitäisi pyrkiä täälläkin. Meitä on vaikeampi eristää, mutta emme ole maailman napa.

Edit: Korjaan, Sveitsin vaatimus on kuukausi.
Edit 2: Tarkennan, kuukausi yhtäjaksoisesti ilmassa, logistiikkaverkoston sen sijaan pitäisi tukea operointia kuusi kuukautta ilman varaosatoimituksia ulkomailta.
 
Viimeksi muokattu:
Varaosapulassa alkaa koneiden kannibalisaatio ennen kuin lentely loppuu kokonaan, mutta kieltämättä yhden hankintaketjun päässä oleva niukkuuteen optimoitu varaosajärjestelmä ei sovi laajaan konfliktiin. Jotain elektroniikan peruskomponentteja varmaan pystyy haalimaan ohi virallisen kanavankin hätätilassa ja jotain osia koneistamaan kotimaassa, mutta hienostuneempaa elektroniikkaa ja muita erikoisosia ei niin vaan tehdäkään.

Sotataloudessa ei varmaan liiemmin kiinnosta välittää materiaalioikeuksista, joten kaiken voi härskisti tehdä itse jos vain voi. Ei koneet ruuvien tai muttereiden takia maahan jää.
 
Ei ole. Israelilaiset käytännössä kokeilleet ja täälläkin on asiasta viestejä.

Eivätkös jenkit testanneet tätä myös ihan itse? Siellä on oma doktriini pääasiassa semmonen, että erittäin nopeille kääntöajoille ei oo tarvetta, mutta kokelivat kuitenkin ihan harjoitusmielessä että miten homma onnistuisi jos on oikeasti kiire ja puutteelliset olosuhteet. Täräyttivät jonnekkin kentän reunaan rekoilla paikalle odottamaan että kone(et) laskeutuu, sitten nopeasti tankki täyteen ja roinat kyytiin ja uudelleen ilmaan. Koko homma tosiaan läpi ilman että moottoria sammutettiin siinä välissä.

Tästä olisi jännä tietää että onnistuuko lentäjän vaihto samalla tavalla. Ymmärtääkseni F-35:n pilotin vaihdoksessa pitää saada kulkemaan mukana henk kohtaiset asetukset ja muu data. Jännättää vähän että jos on otettu mallia redmontin koodareiden tuotoksista, niin että jotuuko siinä sitten boottaamaan koko hemmetin lentskarin ja arpomaan salasanoja yms ennenkuin pääsee ilmaan.
 
Tästä olisi jännä tietää että onnistuuko lentäjän vaihto samalla tavalla. Ymmärtääkseni F-35:n pilotin vaihdoksessa pitää saada kulkemaan mukana henk kohtaiset asetukset ja muu data. Jännättää vähän että jos on otettu mallia redmontin koodareiden tuotoksista, niin että jotuuko siinä sitten boottaamaan koko hemmetin lentskarin ja arpomaan salasanoja yms ennenkuin pääsee ilmaan.
Tikkaat ovat sen verran lähellä ilmanottoa, vain puolentoista metriä, että en ole varma voiko tuossa turvallisesti vaihtaa kuskia moottorin ollessa käynnissä. vaikka sinänsä itse pilotti ei tule niellyksi, laskeutumisessa ja kiipeämisessä on aika suuri riski siitä, että jotain kevyttä lennähtää imuvirtaan.

Mediassa on nähty raportteja ja filmatisointeja siitä, kun pilotti ei pääsekään kirjautumaan sisään ja päämekaanikko tekee salaisia taikatemppuja autentikoinnin ohittamiseksi/korjaamiseksi, mutta ehkä nuo on protovaiheen ongelmia. Tai riippuu, mistä Lockheed on saanut koodaamisoppinsa.....
 
Itseäni huolestutti lausunto siitä, että vain perusvaraosia varastoitaisiin Suomessa ja muut varaosat olisivat ulkomailla, josta ne kriisiaikana toimitettaisiin Suomeen. Luen tämän niin, että koneiden ylläpitokulut ovat niin korkeat, että kaikkia varaosia ei voi ostaa valmiiksi Suomeen hyllylle, koska budjetti paukkuisi. Näin ollen Suomessa oleva varasto vedettäisiin minimiin ja sitten ulkomailta ostettaisiin vasta, kun tarvitaan. Ja tuo ”varaston siirto Suomeen kriisiaikana” kuulostaa jo vähän epätoivoiselta vedolta yrittää paikata sitä huoltovarmuuteen syntyvää aukkoa, joka vääjäämättä seuraa varaosien varastoinnin vetämisestä minimiin.

Kyllä. Tuo ei ole huoltovarmuutta, vaan huoltoepävarmuutta.
 
Mediassa on nähty raportteja ja filmatisointeja siitä, kun pilotti ei pääsekään kirjautumaan sisään ja päämekaanikko tekee salaisia taikatemppuja autentikoinnin ohittamiseksi/korjaamiseksi, mutta ehkä nuo on protovaiheen ongelmia. Tai riippuu, mistä Lockheed on saanut koodaamisoppinsa.....

Tännekkin linkitetyssä brittidokkarissa tuskasteltiin juurikin tuon sisäänkirjautumisen kanssa. Vahva fiilis on että se lähti admin/admin tunnuksella lentoon jos ei sitten ollu joku LMDEMO123/trump4eva.
 
Tännekkin linkitetyssä brittidokkarissa tuskasteltiin juurikin tuon sisäänkirjautumisen kanssa. Vahva fiilis on että se lähti admin/admin tunnuksella lentoon jos ei sitten ollu joku LMDEMO123/trump4eva.
On tämäkin kun hävittäjätkin nykyään käynnistetään kuin tietokone. Ajat muuttuneet siitä kun käsivoimin väännettiin propelliin vähän liikettä ja sit mentiin.
 
Totta munassa. Noita koneitahan lentää muutenkin x-box sukupolvi ja miten muuten sä saat ne achievementit yms kerättyä luotettavasti jos ei oo LM-Tiliä?
Ja Lämäri voi tienata lisää rahaa sillä, että myy vaikka Lämäri Live - palvelussa eeppistä taistelumusiikkia, jota lentäjä saa kuunneltavaksi kun maksaa Lämäri Livessä kappaleista.
 
Voisikohan tuo olla oikeasti jonkun nettiyhteyden takana? Lentäjän pitää tehdä LM-tili :D
Ei voi. Nettiyhteyden puute/hitaus tai joku palvelunestohyökkäys ei voi estää ilmavoimia operoimasta. Tai ainakin luulisi...
 
Näin niinku jos reaalistisemmasti miettii tuota, niin oiskohan homma niin että kuskilla on koneeseen kavutessa mukanaan joku flash muisti tms jossa on vahvasti kryptattuna tehtäväsuunnitelmat ja muu tarvittava data (IFF koodit, Radiokoodit), Datalinkkien koodit) ja tuurilla vielä joku koodiavain jolla todistaa yleisesti käyttöoikeutensa kyseiseen lentokoneeseen. Muisti sisään ja sit käyttäjätunnus/salasana kombolla data auki jotta homma pelittää. Ei lipsu inffot tuolleesti vääriin käsiin vaikka joku saisi jollain ilveellä sen kuskin kiinni siitä tehtävänantonosta koneeseen matkatessa.
 
Ja Lämäri voi tienata lisää rahaa sillä, että myy vaikka Lämäri Live - palvelussa eeppistä taistelumusiikkia, jota lentäjä saa kuunneltavaksi kun maksaa Lämäri Livessä kappaleista.
Live-pisteillä voi ostaa "loot boxeja" joista tulee satunnaisesti personoituja grafiikoita kypärään ja koneeseen.
 
Live-pisteillä voi ostaa "loot boxeja" joista tulee satunnaisesti personoituja grafiikoita kypärään ja koneeseen.
Syöttämällä iskän luottokortin tiedot järjestelmään voi lisäksi pelin aikana ostaa isomman moottorin, paremmat ohjukset, paremman stealthin, ...
 
Näin niinku jos reaalistisemmasti miettii tuota, niin oiskohan homma niin että kuskilla on koneeseen kavutessa mukanaan joku flash muisti tms jossa on vahvasti kryptattuna tehtäväsuunnitelmat ja muu tarvittava data (IFF koodit, Radiokoodit), Datalinkkien koodit) ja tuurilla vielä joku koodiavain jolla todistaa yleisesti käyttöoikeutensa kyseiseen lentokoneeseen. Muisti sisään ja sit käyttäjätunnus/salasana kombolla data auki jotta homma pelittää. Ei lipsu inffot tuolleesti vääriin käsiin vaikka joku saisi jollain ilveellä sen kuskin kiinni siitä tehtävänantonosta koneeseen matkatessa.
Eikös tuo toiminto ole jo Hawkissakin?
 
GlobalEye onkin vain pr-stuntti jota ei lopullisesta tarjouksesta löydy? :unsure:

OT:
Voitashan me sitä ostaa muutama kappale sitten tän HX-hankkeen jälkeen... hintaa taitaa olla joku 250-300 miltsiä kipale.

Uteliaille toimittajille sanottaisiin että HX-hanke oli Hävittäjähanke ja tämä ei selvästikään ole hävittäjä. :) Muille voitaisiin asiaa perustella vaikkapa kokonaiskyvyn parantamisella, ml. maavoimat. Tai jotain, tuollahan näkisi "Elimäen kurskiin" menevät panssaripataljoonat jostain ~parinsadan kilsan päästä, ja kun kerran on uudet Moukaritkin ja kaikki..

(jos vain olisi sitä rahhooo...)
 
Back
Top