F-35 Lightning II

En tiedä kuinka korkealla lensivät kun taivas on pilvessä, mutta aikamoista jytinää kuului asuntoon sisälle asti. Onhan tuo kätevää, että stealth-koneen voi havaita nojatuolissa istumalla.
 
Kieltämättä meteli on melkoinen, vaikka päästelee se Hornetkin varsinkin laskuasussa mutta on tää 35 vielä pahempi. Voikohan näitä torjua perinteisellä kuulosuuntimella suuntaamalla?
Mansessa nääs ja lähestymislinja tästä yli.
 
No perinteisillä ei mutta moderneilla saisi varmaan aika kaukaa kiinni. Kohtilentävä olisi sitten eri asia kun kone kuitenkin nojaa machin tolppaan
Häivekoneet havaitaan kyllä ennakkovaroitus ja kaukovalvontatutkilla suhteellisen kaukaa, ei se ole ongelma. Ongelma on asevaikutukseen riittämätön tarkkuus. Siihen ei taida noista sinun kuulokojeistasi olla apuja.
 
Häivekoneet havaitaan kyllä ennakkovaroitus ja kaukovalvontatutkilla suhteellisen kaukaa, ei se ole ongelma. Ongelma on asevaikutukseen riittämätön tarkkuus. Siihen ei taida noista sinun kuulokojeistasi olla apuja.
Akustiset torpedot otettiin käyttöön jo wwII. Miksei sitten ohjuskin.
Ja juu en ole kännissä, herättivät vaan päiväunilta.
 
Akustiset torpedot otettiin käyttöön jo wwII. Miksei sitten ohjuskin.
Ja juu en ole kännissä, herättivät vaan päiväunilta.

Ww2 rahtilaiva kulkee tasaista pintaa suoraan 6 solmun nopeudella, äänen nopeus vedessä 1500 m/s.

Häivehävittäjä 600 solmua taivaalla vapaasti liikehtien kolmella akselilla, äänen nopeus ilmassa 343 m/s.
 
Ww2 rahtilaiva kulkee tasaista pintaa suoraan 6 solmun nopeudella, äänen nopeus vedessä 1500 m/s.

Häivehävittäjä 600 solmua taivaalla vapaasti liikehtien kolmella akselilla, äänen nopeus ilmassa 343 m/s.
Irakilaiset taisivat käyttää kuulosuuntimia (korvia) ampuessaan Sergeillä Tornadoja tiedetyin tuloksin. Pointtini lähinnä oli se että kaikki muu säteily 35:ssa on saatu leikattua alas paitsi ääni. Ja minusta on ihan hyvä ettei koneita niin vaan saada alas mätkittyä.
 
Irakilaiset taisivat käyttää kuulosuuntimia (korvia) ampuessaan Sergeillä Tornadoja tiedetyin tuloksin. Pointtini lähinnä oli se että kaikki muu säteily 35:ssa on saatu leikattua alas paitsi ääni. Ja minusta on ihan hyvä ettei koneita niin vaan saada alas mätkittyä.
Yleensä Sergei-miehistö ampuu optisia suuntaimia eli silmiä käyttäen.

Ei auta Sergei-miehistöjä vastaan siis pelkkä äänettömyys, pitää saada ihan kirjaimellisesti näkymättömäksikin vielä. Ei taida yksi kupillinen riittää.
 
Yleensä Sergei-miehistö ampuu optisia suuntaimia eli silmiä käyttäen.

Ei auta Sergei-miehistöjä vastaan siis pelkkä äänettömyys, pitää saada ihan kirjaimellisesti näkymättömäksikin vielä. Ei taida yksi kupillinen riittää.
No hohoijaa, älä ole pikkutarkka, tarkoitan tietenkin yöllisiä rynnäköitä lentokentille jolloin sergeit ampu ihan lotolla. Mut nyt lähden kuulostelemaan olisiko Siilinjärvellä hiljaisempaa kuin täällä Mansessa, kahviakin saanut tarpeekseni, päivänjatkoja.
 
Joo, kyllähän tuo jyrinää mukavasti kuuluu niin kotona Hervannassa kuin just nyt työpaikalla Kolmostien varressakin. Vaan eipä sillä noin ilmavalvonnan kannalta merkitystä ole.
 
Semi-OT; Turussa pantiin porukalla merkille, että F135:n tyhjäkäynti on poikkeuksellisen kova ja repivä muihin verrattuna. F404 taasen ainaisen elegantti sekä edestä että takaa. EJ2000 mutta aivan erityisesti M88 pitävät hirveän kovaa ujellusta sisäänoton puolelta (matalampi kuin Hawkin vihellys mutta yhtä kova), takaäänet OK ja samaa luokkaa F404:n kanssa. F135:n etuääntä voisi kuvailla huutamiseksi, takaääntä karjumiseksi.

En siis yhtään ihmettele raportteja, että mil-tehoilla ilmassa tulisi myös desibelejä aika paljon enemmän kuin muilla.

 
Semi-OT; Turussa pantiin porukalla merkille, että F135:n tyhjäkäynti on poikkeuksellisen kova ja repivä muihin verrattuna. F404 taasen ainaisen elegantti sekä edestä että takaa. EJ2000 mutta aivan erityisesti M88 pitävät hirveän kovaa ujellusta sisäänoton puolelta (matalampi kuin Hawkin vihellys mutta yhtä kova), takaäänet OK ja samaa luokkaa F404:n kanssa. F135:n etuääntä voisi kuvailla huutamiseksi, takaääntä karjumiseksi.

En siis yhtään ihmettele raportteja, että mil-tehoilla ilmassa tulisi myös desibelejä aika paljon enemmän kuin muilla.
Kun on woimaa, on yleensä ääntäkin. ;)
 
Semi-OT; Turussa pantiin porukalla merkille, että F135:n tyhjäkäynti on poikkeuksellisen kova ja repivä muihin verrattuna. F404 taasen ainaisen elegantti sekä edestä että takaa. EJ2000 mutta aivan erityisesti M88 pitävät hirveän kovaa ujellusta sisäänoton puolelta (matalampi kuin Hawkin vihellys mutta yhtä kova), takaäänet OK ja samaa luokkaa F404:n kanssa. F135:n etuääntä voisi kuvailla huutamiseksi, takaääntä karjumiseksi.

En siis yhtään ihmettele raportteja, että mil-tehoilla ilmassa tulisi myös desibelejä aika paljon enemmän kuin muilla.

Videolta tehty havainto: Hornetin nousukiito on todella paljon pidempi. Toki kuormista ei ole tietoa tai siitä olisiko Hornet voinut ponkaista lyhyemmältäkin. Mutta ei F35 ainakaan nousussa näytä vaativan ainakaan enempää kiito(maan)tietä kuin F18.

F78AD407-6937-477C-B5CF-B318717986DF.png

1E0A7FE6-6DB3-4028-B8A8-BCCB68D9276B.png

Lähdön kuvaperspektiivin perusteella molemmat nousut on kuvattu samasta pisteestä.
 
Videolta tehty havainto: Hornetin nousukiito on todella paljon pidempi. Toki kuormista ei ole tietoa tai siitä olisiko Hornet voinut ponkaista lyhyemmältäkin. Mutta ei F35 ainakaan nousussa näytä vaativan ainakaan enempää kiito(maan)tietä kuin F18.

Katso liite: 37257

Katso liite: 37258

Lähdön kuvaperspektiivin perusteella molemmat nousut on kuvattu samasta pisteestä.
Itse Tampereella rekrymessuilla. Kovin jylhältä kuulosti keskustaankin asti noiden hävittäjien moottorit.
 
Nopean vilkaisun perusteella 35 käytti jälkipoltinta, 18 ei.
 
Back
Top