@Samovarius
Drakeneita ei ilmeisesti tullut tonttiin kuin yksi koko käyttöaikana. Kunnioitettava saavutus, mutta osaatko ilmailuhistorian harrastajana yhtään arvata, mikä on tuon suorituksen takana? MiGejä, Fougia ja Hawkeja kuitenkin putosi (ja ajettiin tonttiin) ihan urakalla. Tuona aikana länsitekniikkakaan ei tainnut olla ihan sitä mitä se on nykyään ja Drakenissa on sitä paitsi vain yksi moottori. Eikö noita olisi pitänyt tuhoutua useampi ihan jo moottorivioista?
Kysymys on hyvä, tosin pitää huomata että MiG-21bis:ejä meni muistaakseni tonttiin kuusi ja Drakeneita kaksi. Lukumäärät ovat niin pieniä, etteivät ne ole oikein tilastollisesti edustavia. Harjoituskoneiden onnettomuusmäärät ovat sitten ihan omalla dekadillaan mihin vaikuttanee vahvasti ohjaajien kokemattomuus ja 70-luvulle asti Ilmavoimia vaivannut moraalinen krapula, raha- ja kalustopula oli kroonista, osa kouluttajista sodankäyneitä perkeleellä kouluttavia ja kadeteilla vastaavasti kova näyttämisen halu eikä operaatioturvallisuuskaan ollut nykyaikaisella tasolla oikein missään.
MiG-21:lle sattui paljon moottorivikoja, mikä kertonee toki jotain kaluston laadun tasosta. 80-luvulla tonttiin tulleet MG-115 ja MG-120 molemmat levittivät moottorinsa lennossa. Samoin MG-122 vuonna 1995. MG-117 90-luvulla sai laskutelinevian minkä vuoksi lentäjä hyppäsi, mutta kone
jatkoikin haamuna lentoaan aina Sotkamoon saakka. MG-128 sen sijaan tuhoutui ohjaajinen, kun tämä menetti asennontajun, eli konetyyppiä ei oikein voi syyttää. Samoin vuonna 1982 MG-139:n tuho ohjaajineen tapahtui samalla tavalla.
Eli kolme konetta menetetty moottorivian takia mutta kaksi kertaa yleisempiä Drakeneita ei yhtään. Lähtisin ihan rohkeasti päättelemään, ettei neuvostoliittolainen metallurgia ja laadunvalvonta (taisivat kaikki viat olla turbiinikiekkojen pettämisiä) ollut läntisellä tasalla 1970-luvulla, kun koneet suunniteltiin ja rakennettiin.
@fulcrum jossain pohti, että olisiko osa biseistä ollut käytettyjä ja kunnostetuja neuvostokoneita, mihin suhtaudun varauksella. 6 tiedustelukoneeksi 1985-86 hankittua on toki saattanut olla tällaisia, mutta yhtään niistä ei menetetty moottorivian takia (ainoastaan MG-128). Vientiasiakkaille tuotantolinja tosin oli auki käsittääkseni juurikin 1985 saakka, joten koneet ovat voineet olla uusiakin. Itse bissit toimitettiin 1978-80. Ainakin moottorin toimintavarmuuden osalta pidän siis Drakenia edistyneempänä.
Vertailun vuoksi: elokuun 1976 ja marraskuun 1977 välisenä aikana tonttiin ajettiin 6 (kuusi!) Fougaa reilussa vuodessa. Paria viikkoa tuon jakson jälkeen vielä yksi MiG-21F-13 laskutelinevikaan.
Aikaa kuvannee se, että Fougista ainakin kaksi meni taitolentoesityksessä ja yksi hyvin hämmentävästä syystä: matkustajan haalarin taskussa olleet hätäraketit syttyivät ohjaamossa.