Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hieno video ja kiitos jaosta. Tuosta kun sais Version jossa huipputiimin tuore Formula 1 auto osaavissa käsissa ottas mittaa Raptorista tai Eurofighterista. Toki asvalttiki pitäs sitte olla kunnossa.
Hölmö pätkähän se on, mutta kone on upea.
Mitäs ihmeen riskiä teknologiasiirrossa onRafalessa mietityttää julkisten alustavien tietojen perusteella tehty tarjous täydestä teknologiasiirrosta jossa on riskinsä ja varjopuolensa
Riippuu toki täysin osapuolten välisestä sopimuksesta. Mitä jos ostaja saa sopimuksen myötä vapaat kädet tehdä tuotteella mitä haluavat tuotekehityksen suhteen ja samalla myyjä nostaa kädet pystyyn vapauttaen itsensä kaikesta vastuusta ja toteaa että "tehkää mitä teette, apua emme viritelmäänne anna". Tämä siis äärimmäisenä esimerkkinä. Suomen puolustusvoimat operoi niin pienellä budjetilla ettei kovinkaan kummoiseen tuotekehitykseen ole varaa jolloin tuon tapaisella sopimuksella olisimme kusessa. Onneksi sentään meillä ei tuollaiseen lähdetä mukaan vaan neuvottelevat sopimukset mahdollisimman järkeviksi, mutta hommassa on riskejä olemassa.Mitäs ihmeen riskiä teknologiasiirrossa on
Totta. Siksi supercruise on hyödyllinen ominaisuus kun tarvitaan nopeutta ja silti halutaan säästää gasoa. Siksihän mm. F-22A ilmaherruushävittäjällä on tuo kyky.Jälkipolttimen käyttö heikentää kaikkien koneiden toimintasädettä ihan yhtä lailla.
Ei pelkästään. Katso esimerkki video F135-moottorin testipenkistä:Jos konetta katsotaan takaapäin.
Tietysti voi ja pitääkin. Sehän on juuri pointti tässä mitä yritän sanoa. Mutta F-35 toimii erilaisella taktiikalla kuin muut ja sen suurimpia vahvuuksiahan on pysytellä mahdollisimman huomaamattomana. Konetta ei ole siis järkevää ajattaa yliääniopeuksilla koska lämpöheräte kasvaa huomattavasti myös etusektorista, joka on Lightningissa suojattu varsin hyvin oman moottorin näkyvyyden osalta. Se parantaa vastapuolen mahdollisuuksia ja lisää etäisyyttä jolloin F-35 voidaan havaita IRST-järjestelmillä. Tässä uskon tuota suklarimiestä.Hmmm. Koska yliääninopeus kasvattaa koneen kuin koneen lämpöherätteen moninkertaiseksi, "taistelutilassa" ei voi lentää yliääninopeuksilla millään koneella?
Onhan se iso fööni ja tuottaa toki lämpöä mutta tuosta moottorin coren lämpötilasta (joka on tosiaan hyvä mitä korkeampia se kestää) ei päästä ihan suoraan viivalla siihen pakolämpöön. Kaikki suihkumoottorit ovat täydellä jälkipoltolla kunnon infernoja, siinä kohti F-35 ei eroa muista niin paljon kuin äkkiä tuntuisi. Tähän malliksi typhoon kynttilät täysillä:
F123-PW-100 moottorilla on hävittäjän moottoriksi korkea ohivirtaussuhde, joka pitää erityisesti ilman jälkipolttoa lennellessä sen lämpöjälkeä kohtuullisesti kurissa. Tuon lisäksi fiksut tietävät sanoa, että F-35 käyttää massiivista polttoainevarantoaan varsin luovasti jäähdytystarkoituksessa. Detaileja tuosta ei ole saatavilla sen enempää koska hys hys stealth juttuja.
Olen sanonut tämän aikaisemminkin ja sanon taas kerran, F-35 stealth kyvyt eivät rajoitu pelkästään siihen tutkavasteen minimoimiseen vaan hommia on otettu huomioon laajemmin kuin missään muissa käytössä olevissa alustoissa.
Moottorin eristämiseen Lockheed kehitti samanlaisen ilmajäähdytyksen kuin mitä Rafalessa ennestään on, ilma tulee erillisistä aukoista siiven alla sisään ja moottorin suuttimissa sekoittuu osittain moottorin kaasuihin ja eristää suuttimen ulkopintaa.
No tää on vähän sama kysymys, kuin että tarvitseeko tehdä paineistettu kuulakärkikynä, vai käytetäänkö lyijykynää. Vanha ratkaisu toimii keraamisessa ulkokehässä ilmeisen hyvin harvalukuisten IR-kuvien perusteella, ja ilmamäärä ei ole aivan vähäinen sisäänottoaukkojen koon perusteella. Silmämääräisesti katsottuna isommat kuin F-35:ssä. Ratkaisu on varmasti yksinkertaisempi, vähemmän huollettavaa, kuten F-15:n moottoreista on aikanaan käynyt ilmi silloin, kun F-sarjan koneisto oli uusi.Rafalen suihkusuutinratkaisu on aivan tavanomainen 50-lukulainen ratkaisu, eikä sen tarkoituksena ole erityisesti jäähdyttää suihkuvirtaa vaan muodostaa sen convergent-divergent suihkusuuttimen divergent osio jossa suihku laajenee tuota secondary flowta vasten. Sitä kautta virtaava ilma on hyvin vähäistä. Samanlainen suihkusuutinratkaisu löytyy niin vanhemmista Mirageista kuin vaikkapa F-4 Phantomista ja muista samaa tai muista saman aikakauden moottoreita käyttävistä koneista.
Toisaalta 50 sekuntia jälkipoltolla on todella lyhyt aika ja myös F-35 joutuu taistelussa liikehtimään rajustikin. En usko että kone olisi niin immuuni kaikelle että vain subsoonisella nopeudella pärjättäisiin jatkuvasti. Pommitustehtävissä ehkä, mutta ilmataistelussa ei varmasti.
Fighter Controller for nearly 25 years. Three main reasons I found essential for fighters going supersonic.
1. To get to the fight, whether to achieve a cut-off or in a tail chase.
2. To get out of a fight when bugging out.
3. To be able to trade speed for height either to ID a high flier or to achieve a snap-up.
Most important being number one.
Eli Pertti on ostamassa Skoda Octaviaa 1.6 diesel koneella, niin kaikki haukkuu sen paskaksi. Koska 2.0 yms muissa koneissa on ollut ongelmia. Tosin siinä 1.6 koneessa ei ole ollut mitään ja eikä se Pertti ole ostamassa sitä 2.0 koneella. Mutta joku muisti että joskus 10 vuotta sit siinä 1.6 koneessa oli jotain ongelmia...Uuden Suomen artikkeli tänään.Foorumin expertit tietänee totuuden. ""
Suomen harkitsemassa F-35-hävittäjässä vakavia ongelmia: Osa luokiteltu salaisiksi, yksi aiheuttaa lentäjille voimakasta kipua
30.4.202016:31päivitetty 30.4.202016:34
Pystysuoraan. F-35B kykenee laskeutumaan pienellekin lentotukialukselle ilman jarruvaijereita. Nämä koneyksilöt kuvattiin brittien HMS Queen Elizabethin kannella syyskuussa 2018.KUVA: DANE WIEDMANN
Häivepinnoitteen ongelmat ovat jäämässä pysyviksi.
Yhdysvaltain puolustusministeriö on viimeisen vuoden aikana vähentänyt Lockheed Martin F-35 Lightning II -monitoimihävittäjän vakavien teknisten ongelmien määrän puoleen.
Asiasta kertovan Defense Newsin mukaan viime vuonna konetyypissä oli yhteensä 13 nk. kategoria ykkösen teknistä ongelmaa. Tällä tarkoitetaan vikoja, joiden katsotaan vaikuttavan joko koneen turvallisuuteen tai sen kykyyn suoriutua tehtävistään.
Nyt yhteensä viisi näistä ongelmista on ratkaistu, toiset viisi on saatu korjattua sen verran hyvin, että niiden luokitusta on laskettu, ja kolme on ratkaisematta.
Koneesta on tosin löydetty neljä uutta ykköskategorian ongelmaa, joten niiden nettomäärä on vuodessa pudonnut kolmestatoista seitsemään.
F-35:n kehityksestä valtion puolella vastaavan Joint Program Officen mukaan kaikki seitsemän ongelmaa on tarkoitus ratkaista ohjelmistopäivityksillä kuluvan vuoden aikana.
Osa vakavista ongelmista on luokiteltu salaisiksi, mutta kolme niistä on julkisia.
F-35:n paineistusjärjestelmässä oleva vika on aiheuttanut nopeita ilmanpaineen vaihteluita, joka puolestaan aiheuttaa lentäjille voimakasta kipua. Koneen yönäköjärjestelmässä on heijastuksia, jotka vaikeuttavat operaatioita pilvisinä öinä.
Näiden lisäksi koneen tutkan merioperaatioihin tarkoitetussa moodissa on ongelma, jonka vuoksi tutka näkee vain suhteellisen kapealle sektorille.
Kaksi ensimmäistä vikaa on tarkoitus korjata vuoteen 2021 mennessä, mutta tutkan merimoodin suorituskyky paranee vasta vuodelle 2024 suunnitellun ohjelmistopäivityksen yhteydessä.
Sen sijaan paljon julkisuutta saaneet pinnoiteongelmat on ratkaistu klassiseen insinöörityyliin muuttamalla vika ominaisuudeksi.
Vuonna 2011 suoritetuilla koelennoilla ilmeni, että koneen häiveominaisuuksia lisäävä pinnoitemateriaali kärsi vaurioita suurilla nopeuksilla ja korkeuksilla lennettäessä.
Vika koskee ainoastaan merijalkaväen käyttöön suunniteltua, lyhyeen lähtökiitoon ja pystysuoraan laskeutumiseen kykenevää F-35B- sekä perinteisempään tukialuskäyttöön (esim. katapulttilaukaisu) tarkoitettua F-35C-versiota.
Sen sijaan Suomelle HX-hankkeessa tarjottua ja Satakunnan lennostossa alkuvuodesta testattavana käynyttä F-35A:ta ongelma ei koske tai ole koskenut.
B- ja C-versioiden tapauksissa Yhdysvallat on päätynyt ratkaisuun, jossa vikaa ei korjata, vaan koneiden operoinnille asetetaan pysyviä rajoituksia. Käytännössä F-35B:llä voi lentää 1,3-kertaista äänennopeutta 40 sekunnin ajan ja F-35C:llä 50 sekunnin ajan.
Teknisesti F-35 kykenisi 1,6 Machin nopeuteen täydellä sisäisellä aselastilla, eli nopeusrajoitus vaikuttaa koneen kyvykkyyteen jollakin tavoin.
Aika hyvin tiivistetty.Eli Pertti on ostamassa Skoda Octaviaa 1.6 diesel koneella, niin kaikki haukkuu sen paskaksi. Koska 2.0 yms muissa koneissa on ollut ongelmia. Tosin siinä 1.6 koneessa ei ole ollut mitään ja eikä se Pertti ole ostamassa sitä 2.0 koneella. Mutta joku muisti että joskus 10 vuotta sit siinä 1.6 koneessa oli jotain ongelmia...
Eli Pertti on ostamassa Skoda Octaviaa 1.6 diesel koneella, niin kaikki haukkuu sen paskaksi. Koska 2.0 yms muissa koneissa on ollut ongelmia. Tosin siinä 1.6 koneessa ei ole ollut mitään ja eikä se Pertti ole ostamassa sitä 2.0 koneella. Mutta joku muisti että joskus 10 vuotta sit siinä 1.6 koneessa oli jotain ongelmia...
Joku kolme kappaletta per F-35 olisi hyvä määrä, ja mahtuisi 2-3 miljoonan dollarin hinnalla meidän rahoituksiinkin. Tämä toisi myös huomattavan lisän siihen kuinka monta ohjusta saadaan ilmaan ilman F-35:n häive-edun heikkenemistä, antaisi F-35:lle mahdollisuuden käyttää Wingmaneja vihollisen alas ampumiseen paljastamatta sijantiaan, jne...At an estimated cost of $2-3 million per vehicle (Around the cost of a Patriot missile), it’s enormously cheaper than the fighters that it could accompany, which can cost more than $100 million each. It’s far more cost effective to have something like a drone take a hit than it is for a crewed fighter to.
Wingman hyvä ja mielenkiintoinen. Sehän integroidaan Superiin ensin Ausseissa.Tässä kun miettii, että jos valinta osuu F-35:n kohdalle ja sieltä tulee määränä vaikka 64, niin sitten MLU:n kohdalla voisi tulla kyseeseen noi Loyal Wingmanit.
The US Air Force’s jet-powered robotic wingman is like something out of a video game
The XQ-58A Valkyrie is designed to operate as a ‘loyal wingman’www.theverge.com
Joku kolme kappaletta per F-35 olisi hyvä määrä, ja mahtuisi 2-3 miljoonan dollarin hinnalla meidän rahoituksiinkin. Tämä toisi myös huomattavan lisän siihen kuinka monta ohjusta saadaan ilmaan ilman F-35:n häive-edun heikkenemistä, antaisi F-35:lle mahdollisuuden käyttää Wingmaneja vihollisen alas ampumiseen paljastamatta sijantiaan, jne...
Ja tuo olisi tosi tehokas lisä meidän ilmavoimillemme. 16 parvea F-35:a on jo helkkarin kova pelote itsessään Venäjälle. Sitten vielä, jos MLU:n myötä jokainen F-35 Wingmaneineen muodostaa ihan oman parven vielä tämän päälle, niin 64 F-35+192 Wingmaniä olisi sellainen pelote jo Venäjää kohden, että heittäisi heillä täysin kaikki strategiat uusiksi, ja Suomeen hyökkääminen tulisi entistä kalliimmaksi ja tappiot nousisivat.
Varsinkin, kun katsoo, että Venäjä tuskailee nykyisen hävittäjämääränsä ylläpidossa ja siitäkin iso osa lentokunnotonta skeidaa, jolla lentäminen on sellaista lottoa, jonka voittaessa voi lentää suoraan kolmanteen taivaaseen. Ja samalla kun Venäjän teollisuus on jatkuvasti alisuoriutunut sanotuista tavoitteista hävittäjien tuotannossa. Ja samaan syssyyn kun yhdistää Venäjän kutistuvan talouden ja pahimmillaan 2050 110 miljoonaan kutistuvan väkiluvun, niin ei tule olemaan herkkua Venäjän asevoimille. Kun kansan, joka verotkin maksaa, määrä pienenee pahimmillaan 22 prosentilla 30 vuodessa ja suurempi osa on eläkeläisiä, niin siinä ei ole Venäjän armeijallakaan tyytyminen kuin siihen, että budjetit leikataan verokertymän pienentymisen vuoksi.
Wingman hyvä ja mielenkiintoinen. Sehän integroidaan Superiin ensin Ausseissa.
Tässä kun miettii, että jos valinta osuu F-35:n kohdalle ja sieltä tulee määränä vaikka 64, niin sitten MLU:n kohdalla voisi tulla kyseeseen noi Loyal Wingmanit.
The US Air Force’s jet-powered robotic wingman is like something out of a video game
The XQ-58A Valkyrie is designed to operate as a ‘loyal wingman’www.theverge.com
Joku kolme kappaletta per F-35 olisi hyvä määrä, ja mahtuisi 2-3 miljoonan dollarin hinnalla meidän rahoituksiinkin. Tämä toisi myös huomattavan lisän siihen kuinka monta ohjusta saadaan ilmaan ilman F-35:n häive-edun heikkenemistä, antaisi F-35:lle mahdollisuuden käyttää Wingmaneja vihollisen alas ampumiseen paljastamatta sijantiaan, jne...
Ja tuo olisi tosi tehokas lisä meidän ilmavoimillemme. 16 parvea F-35:a on jo helkkarin kova pelote itsessään Venäjälle. Sitten vielä, jos MLU:n myötä jokainen F-35 Wingmaneineen muodostaa ihan oman parven vielä tämän päälle, niin 64 F-35+192 Wingmaniä olisi sellainen pelote jo Venäjää kohden, että heittäisi heillä täysin kaikki strategiat uusiksi, ja Suomeen hyökkääminen tulisi entistä kalliimmaksi ja tappiot nousisivat.