F-35 Lightning II

Ajatuksena toimiva, käytännössä ei ainakaan kyseisen härvelin osalta koska tuosta puuttuu AA-ohjukset kokonaan eikä siihen sellaisia edes mahtuisi kyytiin asekuilujen ollessa liian pienet ja sekä kuormankantokyky ei riitä.

Nämä nyt kehitteillä olevat wingmanit ovat lajinsa ensimmäisiä ja ainakin alkuvaiheessa tuntuvat painottuvan ilmasta maahan toimintaan tilanteisiin joissa ei haluta uhrata oikeita hävittäjiä lentäjineen vastustajan ilmatorjuntaa lamautettaessa.

XQ-58 kuilut on suunniteltu pääasiassa SDB sarjan pienille pommeille ja joillekkin JDAM malleille ja sille on ilmoitettu 250 kilon kantokyky per hadrpoint joita taas pitäisi koneessa olla wikipedian mielestä 8 kappaletta. SDB painaa jotain 130 kilon luokkaa ja AMRAAM jotain 150 kilon luokkaa, että kyllä sen pitäisi massan puolesta jaksaa kantaa muutamaa AA kepakkoakin. Villi veikkaus on että maksimaalinen 8 hardpointin setuppi kattaa nimenomaan juuri 8xSDB pommia jolla päästään omalla laskutoimituksella vähän reilun tuhannen kilon maksimilastiin. Missään ei kuitenkaan tosiaan edes mainita, että tälle alustalle olisi mietitty ilmasta ilmaan aseiden kantokykyä, ainakaan nykyisille käytössä oleville aseille.

Näiden käyttäminen nykyisen kaltaisina F-35 kanssa tarkoittaisi luultavasti sitä, että F-35 operoi ilmasta ilmaan aseisuksella stealthina ja drone hoitaa pommittamisen F-35 jakaman maalidatan perusteella.

Jos tuo konsepti osoittautuu toimivaksi, niin ennemmin tai myöhemmin noita tullaan laajentamaan myös ilmasotaan soveltuviksi ohjustrukeiksi.
 
Nämä nyt kehitteillä olevat wingmanit ovat lajinsa ensimmäisiä ja ainakin alkuvaiheessa tuntuvat painottuvan ilmasta maahan toimintaan tilanteisiin joissa ei haluta uhrata oikeita hävittäjiä lentäjineen vastustajan ilmatorjuntaa lamautettaessa.

XQ-58 kuilut on suunniteltu pääasiassa SDB sarjan pienille pommeille ja joillekkin JDAM malleille ja sille on ilmoitettu 250 kilon kantokyky per hadrpoint joita taas pitäisi koneessa olla wikipedian mielestä 8 kappaletta. SDB painaa jotain 130 kilon luokkaa ja AMRAAM jotain 150 kilon luokkaa, että kyllä sen pitäisi massan puolesta jaksaa kantaa muutamaa AA kepakkoakin. Villi veikkaus on että maksimaalinen 8 hardpointin setuppi kattaa nimenomaan juuri 8xSDB pommia jolla päästään omalla laskutoimituksella vähän reilun tuhannen kilon maksimilastiin. Missään ei kuitenkaan tosiaan edes mainita, että tälle alustalle olisi mietitty ilmasta ilmaan aseiden kantokykyä, ainakaan nykyisille käytössä oleville aseille.

Näiden käyttäminen nykyisen kaltaisina F-35 kanssa tarkoittaisi luultavasti sitä, että F-35 operoi ilmasta ilmaan aseisuksella stealthina ja drone hoitaa pommittamisen F-35 jakaman maalidatan perusteella.

Jos tuo konsepti osoittautuu toimivaksi, niin ennemmin tai myöhemmin noita tullaan laajentamaan myös ilmasotaan soveltuviksi ohjustrukeiksi.

Pitipähän kysyä, että mitenkäs nuo muuten toimisivat tankkereina? Siis jos yksi tuollainen nousisi koneen kanssa ilmaan ja täydentäisi polttoainelastin pian sen jälkeen ja palaisi tukikohtaan? Onko liian pieni?
 
Pitipähän kysyä, että mitenkäs nuo muuten toimisivat tankkereina? Siis jos yksi tuollainen nousisi koneen kanssa ilmaan ja täydentäisi polttoainelastin pian sen jälkeen ja palaisi tukikohtaan? Onko liian pieni?
Pieni vertailu kahden lennokin välillä:
Kratos XQ-58A Valkyrie:
At an estimated cost of $2-3 million per vehicle.
Maximum Launch Weight 2722 kg. (MTOW)

Boeing MQ-25 Stingray:

... Boeing $84.7 million for three additional MQ-25A Stingray ...
Boeing's MQ-25 design is powered by one Rolls-Royce AE 3007N turbofan engine delivering 10,000 lb (4,500 kg) of thrust; it is a variant of the engine used to power the Navy's MQ-4C Triton.
MTOW: 44,533 lb (20,200 kg)

Spekseistä päätellen ylempi voisi toimia varatankin varatankkina, mutta keskittynee kuitenkin vieläkin tulenaremman tavaran jakeluun :whistle:

edit: linkki 2722 kg lentoonlähtöpainoon
 
Viimeksi muokattu:

Mistäs kohti sä tuon bongasit, ei pistä ainakaan mulla silmään tuosta artikkelista.

Jos tuo pystyy kantamaan 1000 kiloa pommeja (vedin stetsonista aikaisemmin hardpointtien ja aseiden painon perusteella) ja maksimi lähtöpaino on vain 2700 kiloa, niin tuon on itsessään pakko olla ihan perhanan kevyt että siihen menee polttoainetta mukaan riittävästi.

Tuo hinta ja oletettu käyttötarkoitus antavat ymmärtää, että tuolle ei ole suunniteltu kovin pitkää elinkaarta, mikä varmaan on ihan loogista. Tässä vaiheessa maailman menoa kannattaa varmaan pitää tuo drone niin halpana kuin mahdollista ja korvata se raakasti uudella kun tulee parempia ulos ja/tai vanhassa loppuu käyttötunnit.
 
Viimeksi muokattu:
Pieni vertailu kahden lennokin välillä:
Kratos XQ-58A Valkyrie:
At an estimated cost of $2-3 million per vehicle.
Maximum Launch Weight 2722 kg. (MTOW)

Boeing MQ-25 Stingray:

... Boeing $84.7 million for three additional MQ-25A Stingray ...
Boeing's MQ-25 design is powered by one Rolls-Royce AE 3007N turbofan engine delivering 10,000 lb (4,500 kg) of thrust; it is a variant of the engine used to power the Navy's MQ-4C Triton.
MTOW: 44,533 lb (20,200 kg)

Spekseistä päätellen ylempi voisi toimia varatankin varatankkina, mutta keskittynee kuitenkin vieläkin tulenaremman tavaran jakeluun :whistle:

Pitipähän varmistaa: Niin olihan nyt tarkoitus, että tuo "Valkyrie" nousee ilmaan omin voimin ja palaa tukikohtaan lennon jälkeen. Eikä ole siiven alta laukaistava tai kertakäyttöinen?
 
Mistäs kohti sä tuon bongasit, ei pistä ainakaan mulla silmään tuosta artikkelista.
Oot oikeassa, lipsahti väärä linkki, nyt on oikea.

Lentävän keksinnön käyttöikä pahoissa oloissa voi tosiaan olla aika lyhyt. Muistelen, että ensimmäiset Mersu 109:t menettivät lento-ominaisuutensa viimeistään 9:n lentotehtävän jälkeen. Eri asia on, että useimmat putosivat jo ennen sitä ihan muusta syystä...
 
Pitipähän varmistaa: Niin olihan nyt tarkoitus, että tuo "Valkyrie" nousee ilmaan omin voimin ja palaa tukikohtaan lennon jälkeen. Eikä ole siiven alta laukaistava tai kertakäyttöinen?
Hyvä pointti! Tässä lisävalaistusta; olen tässä itsekin vasta oppimassa.

The XQ-58A Valkyrie is powered by a turbofan engine capable of developing a maximum thrust of approximately 2,000lb. The UAV requires no runway facilities to take-off and landing as it uses rocket-assisted launch and parachute recovery systems.

2000 naulan työntövoima on siis noin 900 kp. Vertailukohtana Fougan kaksi moottoria puskivat yhteensä 800 kp voimalla, ja peli painoi tyhjänä 2150 kg ja eri varustein: 2766–3205 kg. Lähti lentoon ilman rakettipodeja, mutta vaati hienostuneeseen nousukiitoonsa ehkä enemmän matkaa kuin tukialuksella olisi tarjota. Huolimatta purjekoneen siipiprofiilista.
 
Hyvä pointti! Tässä lisävalaistusta; olen tässä itsekin vasta oppimassa.

The XQ-58A Valkyrie is powered by a turbofan engine capable of developing a maximum thrust of approximately 2,000lb. The UAV requires no runway facilities to take-off and landing as it uses rocket-assisted launch and parachute recovery systems.

2000 naulan työntövoima on siis noin 900 kp. Vertailukohtana Fougan kaksi moottoria puskivat yhteensä 800 kp voimalla, ja peli painoi tyhjänä 2150 kg ja eri varustein: 2766–3205 kg. Lähti lentoon ilman rakettipodeja, mutta vaati hienostuneeseen nousukiitoonsa ehkä enemmän matkaa kuin tukialuksella olisi tarjota. Huolimatta purjekoneen siipiprofiilista.

Vaikka meidän käytössä nuo saattaisivatkin olla ihan käteviä, jos nousisivat ilmaan konventionaalisesti (no, niissä ei arvatenkaan ole laskeutumistelineitä, joten tämä menee saivarteluksi), niin tuo rakettilaukaisu voisi sotatilanteessa olla ihan kätevä. Itseasiassa, voisiko tuollainen operoida itsenäisesti, siis ilman hävittäjää? Siis jos se AA kyky saataisiin lisättyä noihin, ilmasta maahan käyttöön on jo muuta aseistusta. Se mitä ajattelen tässä on että voisiko tuollainen toimia esim. NASAMS patterin tukena kattaen yläkorkeudet?
 
Vaikka meidän käytössä nuo saattaisivatkin olla ihan käteviä, jos nousisivat ilmaan konventionaalisesti (no, niissä ei arvatenkaan ole laskeutumistelineitä, joten tämä menee saivarteluksi), niin tuo rakettilaukaisu voisi sotatilanteessa olla ihan kätevä. Itseasiassa, voisiko tuollainen operoida itsenäisesti, siis ilman hävittäjää? Siis jos se AA kyky saataisiin lisättyä noihin, ilmasta maahan käyttöön on jo muuta aseistusta. Se mitä ajattelen tässä on että voisiko tuollainen toimia esim. NASAMS patterin tukena kattaen yläkorkeudet?
Taitaa pystyä olemaan etäohjauksessakin.
 
Last year III MEF Marines tested out a couple pieces of EABO in live exercises. In one, according to 31st MEU Commanding Officer Col. Robert Brodie, reconnaissance Marines conducted a high-altitude jump onto Ie Shima island near Okinawa, paving the way for a raid force being flown in to seize the island. Once the island was secured, CH-53E heavy-lift helicopters flew in fuel bladders and ordnance to conduct a forward arming and refueling point (FARP) operation with the F-35B Joint Strike Fighter jets that were experimenting with how they could contribute to island-hopping operations in the Pacific.

 
Mistäs kohti sä tuon bongasit, ei pistä ainakaan mulla silmään tuosta artikkelista.

Jos tuo pystyy kantamaan 1000 kiloa pommeja (vedin stetsonista aikaisemmin hardpointtien ja aseiden painon perusteella) ja maksimi lähtöpaino on vain 2700 kiloa, niin tuon on itsessään pakko olla ihan perhanan kevyt että siihen menee polttoainetta mukaan riittävästi.

Tuo hinta ja oletettu käyttötarkoitus antavat ymmärtää, että tuolle ei ole suunniteltu kovin pitkää elinkaarta, mikä varmaan on ihan loogista. Tässä vaiheessa maailman menoa kannattaa varmaan pitää tuo drone niin halpana kuin mahdollista ja korvata se raakasti uudella kun tulee parempia ulos ja/tai vanhassa loppuu käyttötunnit.

Tähän itse itseäni lainaten nyt kun kerkesin lukemaan ajatuksella tuon apumekaanikon linkin, eli:

Nähtävästi vaikka hardpointteja dronessa olisikin se 8 kappaletta niin painon puolesta sinne saa tungettua aseita vain puolet tuosta mitä arvelin mahdolliseksi, eli 544 kiloa. Aseiksi konvertoituna tuo tarkoittaisi kahta 500 paunan jdamia tai neljää SDBII pommia.

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin tuo payloadi on vähän pettymys. Toki se vastaa käytännössä esimerkiksi SDB:n osalta sitä mitä F-35 kantaa yhdessä asekuilussa. Oiskohan tuohon paha rasti integroida MBDA:n valmistamaa aseistusta mukaan. 4 x Spear 3 tai Spear-ew voisi olla taktisesti ihan mukava lisä ja toisi aseille aika paljon enemmän stand-off kantamaa.
 
For Flying Out Loud, featuring esteemed test pilot Nath Gray, the first pilot to land and F-35 onboard HMS Queen Elizabeth.
 

The Block 4 upgrade - a modernisation of the relatively new stealth fighter’s software and hardware - was initially to be delivered by 2024, but now will not be handed over until 2026, according to a report released by the Government Accountability Office (GAO) on 12 May.
 
Olisi ihan jännä päästä vähän vilkaisemaan tuota F-35:n softan arkkitehtuuria. Voisi vähän avata että miten sen kanssa on niin paljon haasteita.

Voi olla, ettei ihan lyhyellä vilkaisulla aukeaisi:).

Eiköhän tuossa ole se klassinen syy, että on tehty monoliittista järjestelmää joka hallinnoi kaikkea. Toimiessaan mahtava systeemi, mutta kehittäminen on aivan tuskaa kun kaikki vaikuttaa kaikkeen joskus täysin odottamattomillakin tavoilla. Siviilipuolella tuttu ongelma.

Lisäksi tuota systeemiä on rakennettu varmaan ainakin 15 vuotta. Tekijät vaihtuneet monia kertoja, erilaisia lähestymistapoja, määrittelyt muuttuneet, dokumentointi jne. jne. jne.

Sensorifuusio on hieno asia ja varmasti yksi koneen vahvuuksista, mutta samalla myös yksi sen heikkouksista.
 
Back
Top