F-35 Lightning II

Se on vientilupa. Ne on olleet tuplasti isompia kuin toteutuneet kaupat viime aikoina.

On tämä kyllä saatana yksi savotta.
Puolassakin 32 F-35A:ta oli 6,5 miljardia dollaria vientiluvassa, mutta toteutunut kauppasumma olikin siinä neljän miljardin dollarin tienoilla.

Tuossahan on osaltaan se pointti, että miksi luvat myönnetään suurempina, on se että jos halutaankin ostaa suurempi määrä, niin uutta lupaa ei tarvitse hakea.
 
Puolassakin 32 F-35A:ta oli 6,5 miljardia dollaria vientiluvassa, mutta toteutunut kauppasumma olikin siinä neljän miljardin dollarin tienoilla.

Tuossahan on osaltaan se pointti, että miksi luvat myönnetään suurempina, on se että jos halutaankin ostaa suurempi määrä, niin uutta lupaa ei tarvitse hakea.

Arvaan/kuvittelen ettei määrää kuitenkaan voida kasvattaa yli vientiluvan maksimin. Sehän tuossa lupaprosessissa on olennainen asia eikä raha.
 
Arvaan/kuvittelen ettei määrää kuitenkaan voida kasvattaa yli vientiluvan maksimin. Sehän tuossa lupaprosessissa on olennainen asia eikä raha.
Näin on. Mutta itse veikkaan, että nuo rahasummat ovat suuremmat myös sen takia, että pakettiin saa vaikka lisää aseita, jne... myös, eikä kyse ole pelkästä hävittäjästä.
 
The Government of Japan has requested to buy sixty-three (63) F-35A Conventional TakeOff and Landing (CTOL) aircraft, forty-two (42) F-35B Short Take-Off and Vertical Landing (STOVL) aircraft, and one hundred ten (110) Pratt and Whitney F135 engines (includes 5 spares). Also included are Electronic Warfare Systems; Command, Control, Communications, Computers and Intelligence/Communications, Navigation and Identification; Autonomic Logistics Global Support System, Autonomic Logistics Information System; Flight Mission Trainer; Weapons Employment Capability, and other Subsystems, Features, and Capabilities; F-35 unique infrared flares; reprogramming center access and F-35 Performance Based Logistics; software development/integration; flight test instrumentation; aircraft ferry and tanker support; spare and repair parts; support equipment, tools and test equipment; technical data and publications; personnel training and training equipment; U.S. Government and contractor engineering, technical, and logistics support services; and other related elements of logistics support. The estimated total cost is $23.11 billion.
Huomion arvoista, että tässä ei mainita sanallakaan, että tähän arvioon kuuluisi ohjuksia ja pommeja.
 
Näin on. Mutta itse veikkaan, että nuo rahasummat ovat suuremmat myös sen takia, että pakettiin saa vaikka lisää aseita, jne... myös, eikä kyse ole pelkästä hävittäjästä.

Ei niitä aseita ja muita kilkkeitäkään myydä ilman vientilupaa
 
Näin on. Mutta itse veikkaan, että nuo rahasummat ovat suuremmat myös sen takia, että pakettiin saa vaikka lisää aseita, jne... myös, eikä kyse ole pelkästä hävittäjästä.

Yleensähän lupaa haetaan neuvotteluiden ollessa vielä meneillään, jolloin lopullinen kauppasumma on vielä sopimatta.

Lupamäärät kyllä koskevat lavettimäärien lisäksi kaikkia härveleitä, tykin ammuksen ja radion tarkkuudella!
 
Viimeksi muokattu:
Yeensähän lupaa haetaan neuvotteluiden ollessa vielä meneillään, jolloin lopullinen kauppasumma on vielä sopimatta.

Lupamäärät kyllä koskevat lavettimäärien lisäksi kaikkia härveleitä, tykin ammuksen ja radion tarkkuudella!
Itse vaan en malta odottaa, että näen Suomen myyntiluvan ilmoituksen.
 
Enpä tiennyt C-mallin olevan noin kallis. No enhän minä näistä kyllä tiedäkkään.

LRIPTableFin4.png
 
Enpä tiennyt C-mallin olevan noin kallis. No enhän minä näistä kyllä tiedäkkään.

Katso liite: 41928
A:n ja C:n hintaero on huomattavasti enemmän kuin B:n ja C:n. Onko siinä sitten enemmän valmistusmäärä vai koneen sisältämät kalliimmat komponentit? Tuohon olis hyvä kaivaa rinnalle ne valmistusmäärät. Yhteisiä osiahan on paljon, mutta mikä oli se virallinen prosentti?

Hyvä ja mielenkiintoinen bongaus, kiitos siitä!
 
Pitkä juttu.

Tässä itse huomasin enimmäisen kerran julkisuudessa maininnan F-35:n EW-laitteiston sisältävän aktiivisia vastatoimia varten erilliset häirintälähettimet AESA-tutkan lisäksi:

The upgrade also paves the way for a critical update to BAE’s electronic-warfare system, especially the jamming techniques generators embedded in Racks 2A and 2B of the ASQ-239.
 
Joo, esim. täällä sivulla 6 se on vain "centralized EW electronics (Racks 2A and 2B)".

Tässä on iso paketti EW:sta ja myös kuvat Rack 2a ja 2b:sta.

Tässä AvWeekin juttu elokuulta 2019:
BAE Systems Wins Major F-35 Electronic Warfare Upgrade

Electronic warfare has emerged as the new focus of a larger, multiyear $10 billion makeover of the Lockheed Martin F-35.
Ending a yearlong negotiating process that involved discussions with potential alternative suppliers, Lockheed has selected BAE Systems to deliver a package of upgrades under the Block 4 program to the ASQ-239 electronic warfare/countermeasures subsystem, both companies announced on Aug. 21.

Block 4 could expand frequency band coverage, add cognitive capability

The award preserves the role of BAE’s facility in Nashua, New Hampshire, as the sole electronic warfare system supplier for the Air Force’s three most advanced combat aircraft: the F-35, the Lockheed Martin F-22 and the future Northrop Grumman B-21. BAE designed the original ASQ-239 for the F-35 and has delivered more than 500 shipsets to Lockheed over the last 14 years.

As the Block 4 upgrade contract came up for consideration, Lockheed considered reopening the electronic warfare system to competitive bidding.

In June 2018, Lockheed released requests for information to several companies. It was part of a larger competitive initiative for Block 4 that led to Lockheed awarding an upgraded version of the distributed aperture system to Raytheon, overruling the original supplier Northrop Grumman on jets delivered after the 14th lot of low-rate initial production in fiscal 2022.

BAE responded by announcing a plan this February to invest $100 million to upgrade its 80,000-ft.2 Nashua plant with state-of-the-art manufacturing equipment and increase the staff there by 23%.

At the same time, BAE also announced the insertion of a critical new technology into the ASQ-239 to help pave the way for future Block 4 upgrades. In addition to a towed decoy, multiple apertures, and the dispensers and controller for radio-frequency and infrared countermeasures, the ASQ-239 also includes technique generators—called Rack 2A and Rack 2B—to counter electronic threats.

BAE has now inserted the DTIP system into the ASQ-239 to upgrade Racks 2A and 2B. The acronym DTIP is a combination of two other acronyms: DCRTG, for the Digital Channelized Receiver/Techniques Generator, and TIP, for the Tuner Insertion Program. The combination results in a centralized electronic warfare processor that is more powerful, yet smaller. As a result, the DTIP will allow Lockheed to commission BAE to deliver new capabilities under Block 4.

Details of Lockheed’s plans for the F-35 electronic warfare upgrade package are difficult to track down. Many other Block 4 capabilities, including the automated ground collision avoidance system, new weapons and external fuel tanks, are well known. But BAE Systems declined to provide any details about the Block 4 upgrades funded under the newly awarded contract.

The only clues available are contained in an April 2018 presentation by Vice Adm. Mat Winter, who was then the program executive officer for the F-35. He showed a chart with more than 50 planned Block 4 upgrades, including 10 proposed improvements for the ASQ-239.

The list included activating Band 5 receivers for the electronic support measures systems, as well as augmenting the F-35’s existing receivers in Bands 2, 3 and 4. Lockheed has previously said that the ASQ-239 included growth provisions in the existing apertures and aperture electronics to host a Band 5 radar warning capability. The upgrade would require incorporating a Band 5 switch in the new DTIP system.

Winter’s presentation also suggested Block 4 could introduce new software into the ASQ-239 that would enable a “cognitive” electronic warfare capability. Such technology generally refers to an improvement on technique generators based on digital radio frequency memory (DRFM) technology, which identify the chain of signals created by frequency-hopping emitters and develop a matching jamming signal based on stored information. By contrast, a cognitive system uses artificial intelligence algorithms, which learn the signals of advanced emitters that have not been previously recorded and develop a counter technique in real time.


The ASQ-239 also would be upgraded with more advanced chaff and flares, according to Winter’s presentation.

Sitten lyhyesti muualta:

BAE has now inserted the DTIP system into the ASQ-239 to upgrade Racks 2A and 2B. The acronym DTIP is a combination of two other acronyms: DCRTG, for the Digital Channelized Receiver / Techniques Generator, and TIP, for the Tuner Insertion Program. This combination results in a more powerful, but smaller, centralized electronic warfare processor. Therefore, the DTIP will allow Lockheed to request BAE to provide new capacity as part of Block 4.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä itse huomasin enimmäisen kerran julkisuudessa maininnan F-35:n EW-laitteiston sisältävän aktiivisia vastatoimia varten erilliset häirintälähettimet AESA-tutkan lisäksi
Jokunen vuosi sitten bongasin DOT&E-rapsasta maininnan painon noususta joku johtui ASQ-239:ä varten lisätyistä antenneista. Tuosta oli silloin muutaman viestin verran keskustelua, en kyllä onnistunut enää haulla löytämään.
 
Jokunen vuosi sitten bongasin DOT&E-rapsasta maininnan painon noususta joku johtui ASQ-239:ä varten lisätyistä antenneista. Tuosta oli silloin muutaman viestin verran keskustelua, en kyllä onnistunut enää haulla löytämään.
Löytyi:

@Mustaruuti
Viimeisimmän (ja viimeisen) Gilmoren rapsan sivulla 15 puhutaan uuden elso-kitin myötä tapahtuvasta painon noususta. Kitti on mitä ilmeisemmin tämä:
Lockheed Martin Corp., Lockheed Martin Aeronautics Co., Fort Worth, Texas, is being awarded a $120,555,991 modification to the previously awarded low-rate initial production Lot IX F-35 Lightning II Joint Strike Fighter advance acquisition contract (N00019-14-C-0002) to procure the non-recurring engineering effort necessary to develop build-to-print packages by variant (F-35A, F-35B, F-35C), to provide Group A and Group A enabler provisions to support future Band 2/5 capabilities of the F-35 Joint Strike Fighter
Elikkäs koneisiin olisi tulossa uutta elso-avioniikkaa joka on tähdätty VHF ja L -taajuksia vastaan. Ajatuksia?
 
Back
Top