Ilmavoimien komentaja Tonje Skinnarlandolla ei ole hävittäjälentäjätaustaa. Taitaa olla aika poikkeuksellista mailmassa?
Suomessa https://fi.wikipedia.org/wiki/Jarl_Lundqvist
Ruotsissa oli pioneeri samaan aikaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ilmavoimien komentaja Tonje Skinnarlandolla ei ole hävittäjälentäjätaustaa. Taitaa olla aika poikkeuksellista mailmassa?
Yhdysvaltain asevoimien tekemän kustannusanalyysin mukaan Lockheed Martinin valmistama F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) -monitoimihävittäjä kärsii yhä kustannuspaineista.
Bloomberg-uutistoimiston haltuunsa saaman, kesäkuulle päivätyn raportin mukaan koneen hankinta-, kehitys-, operatiiviset ja huoltokulut seuraavalle viidelle tilivuodelle olisivat yhteensä 88 miljardia dollaria (noin 74 miljardia euroa), kun suunnitelmien mukaan tähän olisi varattu 78 miljardia (66 miljardia euroa).
Vastaavasti puolustusministeriön tavoite pudottaa hävittäjän lentotunnin hinta nykyisestä noin 35 000 dollarista (29 500 eurosta) 25 000:een dollariin (21 000 euroon) seuraavan viiden vuoden kuluessa ”on todennäköisesti saavuttamattomissa”, sillä tavoitteen saavuttamiseksi ei ole yksilöity keinoja.
Koko F-35 -ohjelman kokonaiskustannuksiksi vuoteen 2077 asti arvioidaan noin 1,27 tuhatta miljardia dollaria. Toisaalta raportin mukaan pidemmän ajan kustannustasosta on edelleen epävarmuutta, sillä koko F-35-laivasto on tähän mennessä lentänyt vain noin kaksi prosenttia koko ohjelman elinkaaren arvioidusta lentotuntimäärästä.
F-35:n ilmavoimakäyttöön tarkoitettu A-variantti on ehdolla Suomen seuraavaksi monitoimihävittäjäksi ilmavoimien HX-hankkeessa.
Sinun aikaisemman viestisi mukaan Puola on täysi itäblokin kehitysmaa. Tämä ei pidä paikkansa kuten ei pidä myöskään se, ettei Suomen rahkeet kestäisi F35-operointia.Jahas, tässä vähän kylmää vettä fanipoikien niskaan. Sinänsä huvittavaa, että Puolan kukkaro kesti mutta Suomen ei.
USA:n asevoimien raportti paljastaa: Suomen harkitseman F-35:n lentohinta ”on todennäköisesti saavuttamattomissa”
Yhdysvaltain F-35-budjetti seuraaville viidelle vuodelle on kymmenen miljardia pakkasella, kustannusanalyysissa arvioidaan.www.talouselama.fi
Onhan Puola tietyltä osin kehitysmaa. Terveydenhuolto esimerkiksi umpisurkeaa. Palkoista puhumattakaan. En ota kantaa Suomen rahkeisiin kun en tiedä. Mutta hullulta kuulostaa jos polakki kykenee mutta Suomi ei. Jännä seurata..Sinun aikaisemman viestisi mukaan Puola on täysi itäblokin kehitysmaa. Tämä ei pidä paikkansa kuten ei pidä myöskään se, ettei Suomen rahkeet kestäisi F35-operointia.
Tämä operointikustannus on kestoaihe, josta kukaan foorumilla ei tiedä totuutta ja varsinkaan julkisuudessa aihetta ei ole avattu. Lehdistö revittelee otsikoita, kun toimittajia aihe ei oikeasti kiinnosta ja osalla puolestaan agandana on koko hankkeen mustamaalaaminen.Kyllä Suomenkin rahkeet kestäisi kolmefemman operoinnin, kysymys onkin että missä määrin. Jos tavoite on samoissa kuin nykyisen HN-kaluston kanssa niin edessä olisi tod.näk. aikamoinen hävittäjämäärän pudotus mikäli lasketut operointikustannukset ovat lähelle sitä mitä julkisuudessa tiedetään.
Jahas, tässä vähän kylmää vettä fanipoikien niskaan. Sinänsä huvittavaa, että Puolan kukkaro kesti mutta Suomen ei.
USA:n asevoimien raportti paljastaa: Suomen harkitseman F-35:n lentohinta ”on todennäköisesti saavuttamattomissa”
Yhdysvaltain F-35-budjetti seuraaville viidelle vuodelle on kymmenen miljardia pakkasella, kustannusanalyysissa arvioidaan.www.talouselama.fi
Tämä operointikustannus on kestoaihe, josta kukaan foorumilla ei tiedä totuutta ja varsinkaan julkisuudessa aihetta ei ole avattu. Lehdistö revittelee otsikoita, kun toimittajia aihe ei oikeasti kiinnosta ja osalla puolestaan agandana on koko hankkeen mustamaalaaminen.
- Onko USAFin operointikulut laskettu samalle tuotantoversiolle kuin mikä Suomelle tulisi?
- Onko USAFin luvuissa mukana kehitysversioiden operointikulut, jotka varmasti ovat suuremmat kuin tuotantokoneille?
- Ydinkysymys: mitä USAF laskee sisään operointikuluihin ja vastaako tämä ollenkaan suomalaista tapaa laskea kulut?
- Kuinka paljon kulut laskevat, kun kone tulee FOC-käyttöön laajassa mittakaavassa?
- Kuinka paljon Suomessa voidaan arvioida saatavan kuluja alas tehokkaammalla toiminnalla (mm. Hornetissa tämä onnistui erittäin hyvin)?
- Kuinka paljon fyysisiä lentotunteja voidaan korvata simulaattorilentämisellä?
- Saadaanko kansainvälisestä yhteistyöstä aikaan säästöjä?
- Jos kulut ovat kaikkien yllä olevien kohtien jälkeen huomattavasti korkeammat kuin Hornetilla, onko tarpeen muuttaa puolustusvoimien sisällä budjetin kohdennusta?
Yritin katsoa sen alkuperäisen englanninkielisen uutisen,mutta ilmaisartikkelit jo käytetty. Lähinnä vain yritän hahmottaa sitä miten se peilautuu suomeen jos uutisessa onkin kyse laivastosta ja ilmavoimista yhteensä. Tukialuskäyttö, ilmavoimat, kaikki jenkkien aseet ja integraatiot ja ne päivitykset jotka ehditään tekemään ennen kuin kun Suomi saa koneensa
Niin, tämäkin vielä! Jos artikkelissa on käsitelty sekaisin A-, B- ja C-malleja, tiedoilla on vielä vähemmän yhtenevyyksiä Suomen tilanteeseen.Tuossa suomalaisessa uutisessa ei puhuttu Usan ilmavoimista vaan usan F35 koneen käytöstä ja ilmeisesti Pentagonin raportista. Lopussa oli vain maininta että ilmavoimien käyttämä A malli tulisi suomeen. Yritin katsoa sen alkuperäisen englanninkielisen uutisen,mutta ilmaisartikkelit jo käytetty. Lähinnä vain yritän hahmottaa sitä miten se peilautuu suomeen jos uutisessa onkin kyse laivastosta ja ilmavoimista yhteensä. Tukialuskäyttö, ilmavoimat, kaikki jenkkien aseet ja integraatiot ja ne päivitykset jotka ehditään tekemään ennen kuin kun Suomi saa koneensa
Onnistuit kiteyttämään hyvin ytimekkäästi juuri ne asiat joita olen yrittänyt pähkäillä ja joita en itse ole osannut kirjoituksen muotoon järkevästi vääntääTämä operointikustannus on kestoaihe, josta kukaan foorumilla ei tiedä totuutta ja varsinkaan julkisuudessa aihetta ei ole avattu. Lehdistö revittelee otsikoita, kun toimittajia aihe ei oikeasti kiinnosta ja osalla puolestaan agandana on koko hankkeen mustamaalaaminen.
- Onko USAFin operointikulut laskettu samalle tuotantoversiolle kuin mikä Suomelle tulisi?
- Onko USAFin luvuissa mukana kehitysversioiden operointikulut, jotka varmasti ovat suuremmat kuin tuotantokoneille?
- Ydinkysymys: mitä USAF laskee sisään operointikuluihin ja vastaako tämä ollenkaan suomalaista tapaa laskea kulut?
- Kuinka paljon kulut laskevat, kun kone tulee FOC-käyttöön laajassa mittakaavassa?
- Kuinka paljon Suomessa voidaan arvioida saatavan kuluja alas tehokkaammalla toiminnalla (mm. Hornetissa tämä onnistui erittäin hyvin)?
- Kuinka paljon fyysisiä lentotunteja voidaan korvata simulaattorilentämisellä?
- Saadaanko kansainvälisestä yhteistyöstä aikaan säästöjä?
- Jos kulut ovat kaikkien yllä olevien kohtien jälkeen huomattavasti korkeammat kuin Hornetilla, onko tarpeen muuttaa puolustusvoimien sisällä budjetin kohdennusta?
Ja kun näitä asioita ajattelee näin syvällisesti, niin selkeää kyllä syyt sille miksi lehdistön "HX-hankkeen ennakkosuosikki on jo F-35 ja todellisuudessa se on jo etukäteen valittu." - otsikot ovat yhtä puuta heinää.Onhan tuo käyttökustannusten laskeminen lähes mahdotonta meidän tapauksessamme kun ilmavoimat eivät tarkkaan itsekkään tiedä sitä. Se tarkentuu ajan kanssa ja vain suuntaa antavan arvion voi tehdä. Riski on kuitenkin aina olemassa kaikilla tarjokkailla.
F-35 tapauksessa nuo uutiset eivät ole uutta, mutta asiaa on tarkasteltava laajemmassa kontekstissa siihen että USAF tai ainakin kongressin edustajat ovat kustannuksista huolissaan. He kuitenkin päättävät kansalaisten rahojen jaosta huippukalliille projektille historiallisesti. Kaikki tavoitteesta lipsumiset tai viivästykset eivät riemunkiljahduksia herätä kun hanke on ollut jo liian kallis sekä hidas.
Toistuvat ongelmat, hankkeen laahaaminen jäljessä ja konetta yhä vaivaavat ongelmat (uudet ja vanhat) sekä olemassa olevien koneiden tuleva päivittäminen block 4 versioon aiheuttavat huolta kaikissa käyttäjissä. Eteenpäin on menty mutta kovalla hinnalla ja suhteellisen hitaasti. Konetyypillä on jo yli 200 000 lentotuntia kasassa, jota pidetään yleisesti koeteltuna rajana. Silti ohjelmistojen kanssa on ongelmia huollossa ja ylläpidossa. ODIN / ALIS II ei saa epäonnistua tai hidastua enää. Varaosien saatavuuden turvaamiseksi on tehty töitä, mutta rahaakin palaa lisää jatkuvasti.
Myös USA:n kukkarolla on pohja ja nyörit tiukentuvat laman edetessä. Valtavat summat, joita USA ja kumppanit ovat hankkeeseen laittaneet ovat taanneet että F-35 on "too big to fail". Se ei ainakaan minussa herätä innostusta, koska epäilen että F-35 hankekustannuksia varmasti jyvitetään muillekin kuin partnereille. Suomen hinta ei varmasti tule olemaan sama alle 80 milj. USD kuin se on kumppaneille.
Hankkeen yllä leijuu edelleen epävarmuuden tuulet tulevina vuosinakin. NATO-kumppanit ovat hankkineet konetta toistaiseksi maltillisia määriä ja ylläpito lienee niidenkin varovaisuuden takana.