F-35 Lightning II

Raytheon is pitching expeditionary JPALS as useful for guiding the F-35A to land at remote, bare-bones airstrips. The USAF’s Agile Combat Employment strategy envisions dispersing operations on small airstrips so as to minimise the risk of multiple aircraft being destroyed on the ground by a cruise or ballistic missile attack from China or Russia.

Nosto tästä FligtGlobalin jutusta: "Raytheon has briefed the Finnish military on JPALS , says Jaynes; Helsinki is assessing candidates including the F-35A for its HX fighter requirement." Eli toiveissa on, että mm. Lusissa löytyisi jatkossa JPALS...
 
Nosto tästä FligtGlobalin jutusta: "Raytheon has briefed the Finnish military on JPALS , says Jaynes; Helsinki is assessing candidates including the F-35A for its HX fighter requirement." Eli toiveissa on, että mm. Lusissa löytyisi jatkossa JPALS...

GPS-riippuvuus ei herätä hirveästi intohimoja. Autonavigaattori on toki vähän eri asia kuin sotilaslaadun GPS-vastaanotin.

Super Hornetin mukana tulisi vissiin ATARI.

 
No mutta hyviä uutisia, käyttökustannukset kongressin luupin alla, ja posiitivista saatu aikaan kulusäästöissä. Aikaa menee vielä ennen kuin ja jos F-35 liitää Suomen pohjoisella taivaalla, toivottavasti trendi jatkuu.
 
No mutta hyviä uutisia, käyttökustannukset kongressin luupin alla, ja posiitivista saatu aikaan kulusäästöissä. Aikaa menee vielä ennen kuin ja jos F-35 liitää Suomen pohjoisella taivaalla, toivottavasti trendi jatkuu.

Melkein 5 000 dollaria pudotusta edellisiin lukuihin. Mikäköhän se aiempi luku on? Uutisessa on linkki edelliseen uutiseen, mutta mihin lukuun mahdetaan viitata. Jos lähtökohtana on FY18, niin vähän suolaista edelleen, vaikka suunta onkin oikea.

Either figure would be an improvement from the FY18 rate, in which one hour of flight time in the "A" model cost about $44,000. However, the oldest F-35s will begin to move into long-term depot maintenance in the mid 2020s, causing a moderate rise in price during the later portion of the decade.
 

To prepare the Lockheed Martin F-35A Lightning II for austere air-basing conditions of its new combat strategy, the US Air Force (USAF) is looking to maintenance partnerships with foreign militaries and logistics support from the US Navy (USN) and US Marine Corps (USMC), as well as a programme to increase maintainers’ skills.

Those plans come as the stealth fighter remains beset with teething problems, including a myriad of issues with its support software – the Autonomic Logistics Information System (ALIS) – parts shortages and component quality issues.



The USAF’s Agile Combat Employment strategy, a plan that envisions constantly moving fighter jets between a network of bases, makes maintaining aircraft more difficult as the jets will sometimes be required to land, refuel and rearm from remote strips that lack maintenance equipment and personne
 

To prepare the Lockheed Martin F-35A Lightning II for austere air-basing conditions of its new combat strategy, the US Air Force (USAF) is looking to maintenance partnerships with foreign militaries and logistics support from the US Navy (USN) and US Marine Corps (USMC), as well as a programme to increase maintainers’ skills.

Those plans come as the stealth fighter remains beset with teething problems, including a myriad of issues with its support software – the Autonomic Logistics Information System (ALIS) – parts shortages and component quality issues.



The USAF’s Agile Combat Employment strategy, a plan that envisions constantly moving fighter jets between a network of bases, makes maintaining aircraft more difficult as the jets will sometimes be required to land, refuel and rearm from remote strips that lack maintenance equipment and personne
Tämä on HX-kaupan(kin) kannalta hyvä uutinen.
 
Tämä on HX-kaupan(kin) kannalta hyvä uutinen.
Toki, aika pienin askelin edetään :oops: :

Phase one of the concept would allow for allies or partner nations to launch, recover and refuel aircraft. They could also perform light service work such as inflating tires and refilling pilots’ liquid-oxygen bottles.

Phase two would permit countries to change components, like leading-edge flaps, on partners’ jets. Phase three would allow them to load munitions on other nations’ fighters.


Muoks koska sotilassalaisuudet. OK, onhan tuoymmärrettävää:

However, due to security concerns, the concept cannot proceed to phases two or three until countries sign bilateral agreements allowing other nations to work on their jets. So far, phase one’s launch, recovery, refuel and light service work has been documented using paper forms. After bilateral agreements are signed, maintenance and service documentation could be conducted in ALIS software, said Miles.
 
Viimeksi muokattu:
Melkein 5 000 dollaria pudotusta edellisiin lukuihin. Mikäköhän se aiempi luku on? Uutisessa on linkki edelliseen uutiseen, mutta mihin lukuun mahdetaan viitata. Jos lähtökohtana on FY18, niin vähän suolaista edelleen, vaikka suunta onkin oikea.

Artikkelissa annetaan ymmärtää että kyse olisi viiden vuoden kehityskulun tulos. Jos näin niin vähän nihkeältä kehitysvauhdilta se kyllä kuulostaa.
 
Artikkelissa annetaan ymmärtää että kyse olisi viiden vuoden kehityskulun tulos. Jos näin niin vähän nihkeältä kehitysvauhdilta se kyllä kuulostaa.

Joo-o. Saa olla aika lupaavat ja uskottavat suunnitelmat painaa sitä reilusti alas, jos on tarkoitus myydä koneita tänne. Sen 25 000 dollaria tunnilta vielä jotenkin maksaisi, mutta jos lentotunnin hinta lähempänä 40 000 dollaria kuin 25 000 dollaria, niin voi olla, ettei Suomen puolustusvoimien lompakossa ole syvyyttä...
 
Kyseessä siis LMn osuus kustannuksista. Laskua 40% viidessä vuodessa eli 12500$->7500$.

Niin tuossa puhutaan 'sustainability costista' joka ei siis ole sama kuin kokonaiskustannus, saati sitten USAFin laskennallinen lentotuntihinta elinkaaren yli, joka sisältää myös elinkaaripäivitykset.
Muutama vuosi sitten viimeksimainittua tuunattiin alaspäin pari tuhatta $ ja siinä samalla myös kustannuksia siirrettiin yhdestä kategoriasta toiseen: oliko juuri niin että tuosta 'sustainability costista' jotain siirrettiin toiselle momentille. Jos se selittää tuota kustannuslaskua niin se ei toki ole niin vaikuttavaa sitten...
 
Toki, aika pienin askelin edetään :oops: :

Phase one of the concept would allow for allies or partner nations to launch, recover and refuel aircraft. They could also perform light service work such as inflating tires and refilling pilots’ liquid-oxygen bottles.

Phase two would permit countries to change components, like leading-edge flaps, on partners’ jets. Phase three would allow them to load munitions on other nations’ fighters.


Muoks koska sotilassalaisuudet. OK, onhan tuoymmärrettävää:

However, due to security concerns, the concept cannot proceed to phases two or three until countries sign bilateral agreements allowing other nations to work on their jets. So far, phase one’s launch, recovery, refuel and light service work has been documented using paper forms. After bilateral agreements are signed, maintenance and service documentation could be conducted in ALIS software, said Miles.

Siis mitä tuo tarkoittaa Suomeksi? Ymmärränkö ihan väärin, että jos Suomi valitsee F-35, niin hyvä kun saadaan edes laittaa itse ilmaa renkaisiin? Noeihän se nyt noin voi mennä, mutta ehkä oma englannin ymmärrys ei nyt ihan tavoittanut ajatusta? Jos olisi noin, niin samantien voidaan jättää F-35 hyllylle ja ottaa alemmalta hyllyltä Rafalea tai Super Hornua.
 
Siis mitä tuo tarkoittaa Suomeksi? Ymmärränkö ihan väärin, että jos Suomi valitsee F-35, niin hyvä kun saadaan edes laittaa itse ilmaa renkaisiin? Noeihän se nyt noin voi mennä, mutta ehkä oma englannin ymmärrys ei nyt ihan tavoittanut ajatusta? Jos olisi noin, niin samantien voidaan jättää F-35 hyllylle ja ottaa alemmalta hyllyltä Rafalea tai Super Hornua.
Tuossa puhutaan siitä mitä maa X voi tehdä maan Y koneille.
 
Norjalaiset valmistautuvat valvomaan Islannin ilmatilaa F-35 hävittäjillä, jonne he lähtevät ensi vuonna.
Odin korva Alisin.
Amerikanske DOT&E påpekte i januar at Alis, på tross av flere oppdateringer i 2019, forblir ineffektivt og tungvint. Riksrevisjonen GAO fulgte opp i mai og påpekte at systemet har skylda for betydelige problemer med den daglige drifta av F-35. Etter flere år med lapping for å forsøke å korrigere dette, tas nå problemet ved rota og Alis skal erstattes av et nytt system som heter Odin («Operational Data Integrated Network»).

Ilmavoimien komentaja Tonje Skinnarlandolla ei ole hävittäjälentäjätaustaa. Taitaa olla aika poikkeuksellista mailmassa?
En löytänyt sitä taustaa CV:stä.

Ohjuspuolustuksesta laitoin ilmatorjunta otsikon alle.
 
Back
Top