F-35 Lightning II

Tässä tarinassa riittää käänteitä seurattavaksi.

Onkohan jenkkien ihan pakko nollata f35 myyntiarvoa ennen kuin se on edes markkinoilla?

 
Tuossa oli ihan kiintoisa lausunto F-35B:stä.
But, a senior Israel Air Force officer who was personally involved in the decision to purchase the F-35s told The Jerusalem Post recently that the disadvantages of the plane are greater than the advantages
Tosin muuten juttu on paska kun esim. kuvittelee F-22:sta voitavan edes myydä. Ahronheim on toki paikallinen iso nimi toimittajana, mutta selvästi ei spesialisti.
 
Tuossa oli ihan kiintoisa lausunto F-35B:stä.

Tosin muuten juttu on paska kun esim. kuvittelee F-22:sta voitavan edes myydä. Ahronheim on toki paikallinen iso nimi toimittajana, mutta selvästi ei spesialisti.

No onhan se kohtalaisen selvää että pystylähdöllä nousevaan runkoon ei saa f35a:ta vastaavaa pommikuormaa.
 
Joo, mutta tuo on vain yksittäinen ilmiselvä asia. Kyse olikin siitä, että asiantuntija olisi arvioinut kokonaisuutena sen heikkoudet suuremmiksi kuin edut.

Etuja ja heikkouksia arvoitaessa on yhtälössä kuitenkin kolmantena osana yleensä joku verrokki johon lopputulosta rinnastetaan, joko omasta kalustosta tai vihollisen puolelta. Israelin tapauksessa se on melko varmasti F-35A ja onhan se jo ihan julkisten speksien tuijottelijalle selvä, että jos olosuhteet eivät täysin pakota opreoimaan sitä B mallia niin A malli on varmasti parempi vaihtoehto. A ja B erot ovat kuitenkin muutakin kuin se mahdollinen aselasti.

Se F-35B:n pääasiallinen käyttäjäkaarti, eli vanhastaan harrieria operoineet käyttäjät ovat kuitenkin pääasiallisesti melko tyytyväisiä päivitykseen, enkä ihmettele kyllä yhtään. Tuossa jos vertaa uuden ja vanhan alustan kykyjä niin ero on melko huima.
 
Joo, mutta tuo on vain yksittäinen ilmiselvä asia. Kyse olikin siitä, että asiantuntija olisi arvioinut kokonaisuutena sen heikkoudet suuremmiksi kuin edut.

Duh? Asiantuntija arvioi että helikopteritukialukselta nouseva hävittäjä on huono vaihtoehto, jos maalla ei ole helikopteritukialusta. Ei ole rakettitiedettä eikä tässä ole mitään uutta ja ihmeellistä.

f35B käyttäjämaat: Korean laivasto, Singapore (rajoite maankäytössä), UK:n lentotukialus, USMC LHA käyttöön.

Harrier jumpjet ei ollut edes tarjolla suomeen torjuntahävittäjäksi. Yksikään suomen tarjokkaista ei lähde vertikaalisesti HX projektissa.
 
Suomen Sotilaalta uutta juttua liittyen F-35:seen.
4.9.2020 ilmestyy Suomen Sotilaalta 34-sivuinen F-35 tietopaketti.



Lockheed Martin F-35A Lightning II – tulevaisuuden hävittäjä Suomelle?

Viidestä HX-kandidaatista eniten mediassa esillä ollut amerikkalainen Lockheed Martin F-35A Lightning II -häivemonitoimihävittäjä on ristiriitaisen mediakuvan mukaan joko ylivoimainen HX-vaihtoehto tai kokoelma puutteita ja lastentauteja.
Vaikka on täysin luonnollista, että 1.500 miljardin dollarin arvoinen maailman kallein yksittäinen aseohjelma saa sekä ruusuja että risuja, niin eihän yksi ja sama hävittäjäkone voi olla samalla sekä hyvä että huono?

Ratkaisu tähän valtamedian luomaan arvoitukseen löytyy 4.9.2020 ilmestyvästä Suomen Sotilas -lehden numerosta 4/2020, jossa F-35-hävittäjäohjelman kehityskaari, nykytilanne ja tulevaisuus käydään yksityiskohtaisesti läpi.

Sotilas- ja ilmailualan asiantuntijamedian maailmaan laajimpiin lukeutuva Suomen Sotilaan 34-sivuinen F-35-tietopaketti antaa yksiselitteisen vastauksen siihen, onko F-35A hyvä HX-vaihtoehto vai eikö ole ja minkä takia.

Alla ovat tuoreimmat tiedot F-35A-monitoimihävittäjästä, jotka on saatu valmistajalta 29.-30.8.2020 pidettävän Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksen Kauhava Air Show 2020 -tapahtuman yhteydessä.


Kohti 2030-lukua

Koska 1996 alkanut F-35-kehitysohjelma on vasta nyt edennyt täyden operatiivisen valmiuden kynnykselle amerikkalaisten pääkäyttäjien joukossa ja yli 555 asiakkaalle toimitetulla F-35-monitoimihävittäjällä toimitaan jo yhdeksässä tilaajavaltiossa ja lennetty jo 309 000 tuntia, F-35-ohjelma on jättänyt taakseen 2000- ja 2010-lukujen vastoinkäymiset viivästyksineen ja on kovassa loppukirissä kohti maaliviivaa eli täyttä operatiivista valmiutta ja täysimittaista sarjatuotantoa.

Samalla yhdeksässä valtiossa 1 115 koulutetun lentäjän ja 9 400 maahenkilöstön voimin kertyvä F-35-käyttökokemus jalostuu uusiksi toimintatavoiksi ja taktiikoiksi, jotka ovat nekin tärkeä osa HX-toimituskokonaisuutta.

Mutta miten F-35-ohjelma tulee kehittymään ensi vuosikymmenellä?


Kahden kerroksen väkeä


F-35A-hävittäjätoimitusten myötä Yhdysvaltain ilmavoimien sotilaallinen suorituskyky on tavallaan jakautunut kahtia: raskaista F-22A Raptor ja kevyistä F-35A Lightning II -häivemonitoimihävittäjistä sekä B-2A Spirit -häivepommikoneista koostuvaan suorituskykyisempään “häiveosaan” sekä edellisten sukupolvien kevyistä F-16 ja raskaista F-15 -monitoimihävittäjistä sekä B-52H Stratofortress ja B-1B Lancer -pommikoneista koostuvaan vähemmän suorituskykyisempään, mutta toistaiseksi runsaslukuisempaan “perinteiseen osaan”.

Koska F-22A -hävittäjien valmistus on päättynyt, ainoa keino ilmavoimien “häiveosan” suorituskyvyn nostamiseen on F-35A-kaluston suorituskyvyn jatkokehittäminen aina siihen saakka, kun 2040-luvulla käyttöön tulee kuudennen sukupolven PCA-hävittäjäkalustoa.

Tämän takia Yhdysvaltain ilmavoimien suorituskyky on 20 seuraavan vuoden ajan F-35A-kaluston jatkokehityksen varassa.
Itse asiassa Yhdysvaltain koko asevoimien tulevaisuuden kannalta F-35-ohjelman jatkokehitys on eräs kaikkien kriittisimmistä hankkeista.


Useampia kehityspolkuja

Tämän takia F-35-ohjelman Block 4 -suorituskykypäivityksen nopeuttamiseksi se on jaettu neljään osaan eli Block 4.1, 4.2, 4.3 ja 4.4 -osapäivityksiin ja siirrytty ohjelmistokehityksessä ketteriin menetelmiin. Merkittävin suorituskykyloikka tulee olemaan 2023 valmistuva Block 4.3 -päivitys, johon sisältyy myös Tech Refresh 3 (TR-3) -laitteistopäivitys tehokkaampine prosessoreineen, laajennettuine muisteineen ja ohjaamon panoraamanäyttöineen.
Tällä kaikella päästään monipuolisempaan ja tarkempaan tilannekuvaan, monipuolisempaan ELSO-kykyyn sekä laajempaan ja modernimpaan aseistusvalikoimaan.
Osana Block 4 -päivitystä tulee olemaan sisäisten asekuilujen Sidekick-järjestelmä, joka nostaa koneen tutkahakuisten keskimatkan AIM-120 AMRAAM -ilmataisteluohjusten asekuorman neljästä kuuteen.

Alun perin Israelin ilmavoimien tarpeisiin ovat kehitteillä toimintasädettä merkittävästi kasvattavat ulkoiset konformaaliset (koneen muotoilua noudattavat) lisäpolttoainesäiliöt, jotka eivät heikennä F-35:n häiveominaisuuksia.

F-35:lle kehitetään myös uutta adaptiivista Pratt & Whitney X-101 -ohivirtaussuihkumoottoria AETP-ohjelman puitteissa, jonka tavoitteena ovat 25% alhaisempi polttoainekulutus sekä 10% enemmän työntövoimaa.

Muita kehityspolkuja ovat F-35:n mahdollisuuksien laajentaminen sen johtaessa miehittämättömiä ilma-aluksia ja toimiessa niiden kanssa yhdessä muodostelmassa esimerkiksi Skyborg UCAV -ohjelman puitteissa.


F-22A Raptorin tasolle ja jopa sen yli?

Vaikka F-35-hävittäjä jää nopeudessa, liikehtimiskyvyssä ja supercruising-kyvyssä jälkeen isoveljelleen F-22A Raptorille, sen muun suorituskyvyn jatkokehittäminen on edullisempaa, perustellumpaa ja potentiaalisempaa, koska se tulee olemaan tuotannossa ainakin 2040-luvulle saakka, käytössä ainakin 2070 asti ja sillä on globaalit vientimarkkinat.
Tästä johtuen F-35-hävittäjän sotilaallinen kokonaissuorituskyky tulee tulevaisuudessa mitä todennäköisemmin jopa ylittämään maailman toistaiseksi suorituskykyisimmän monitoimihävittäjän F-22A Raptorin tason.
 
Harrier jumpjet ei ollut edes tarjolla suomeen torjuntahävittäjäksi. Yksikään suomen tarjokkaista ei lähde vertikaalisesti HX projektissa.
Israelilainen asiantuntija niin kannattaa pitää sen olosuhteet mielessä. Tuo Singapore taitaa olla ainoa mihin voi jatkaa siitä samalla näkökulmalla.

Palstalla oli vielä hetki sitten lukuisia kuvittelemassa, että F-35B ja C:tä voitaisiin ostaa. Siihen on hyvä saada viimeiset naulat arkkuun asiantuntija-arvioiden myötä.
 
Israelissa harkittiin B-mallin hankkimista, koska sotatilanteessa tunnetuilta kentiltä operoiminen olisi vaikeaa. Näin on ajateltu myös Italiassa jossa B-mallia operoi niin meri- kuin ilmavoimat, samaa on heitetty ilmaan Taiwanin puolelta. Kyse ei siis siinä ole mistään pommikuormista tai itsestäänselvyyksistä, vaan siitä päästäänkö ilmaan vai ei.

Ehkä Israelin tapauksessa yksi syy päätöksen saattoi olla kokemukset A-mallista ja sen oletettua paremmasta soveltuvuudesta hajautettuun operointiin, B-mallin karanneet kustannukset varmasti ainakin.
 
Suomen Sotilaalta uutta juttua liittyen F-35:seen.
4.9.2020 ilmestyy Suomen Sotilaalta 34-sivuinen F-35 tietopaketti.



Lockheed Martin F-35A Lightning II – tulevaisuuden hävittäjä Suomelle?

Viidestä HX-kandidaatista eniten mediassa esillä ollut amerikkalainen Lockheed Martin F-35A Lightning II -häivemonitoimihävittäjä on ristiriitaisen mediakuvan mukaan joko ylivoimainen HX-vaihtoehto tai kokoelma puutteita ja lastentauteja.
Vaikka on täysin luonnollista, että 1.500 miljardin dollarin arvoinen maailman kallein yksittäinen aseohjelma saa sekä ruusuja että risuja, niin eihän yksi ja sama hävittäjäkone voi olla samalla sekä hyvä että huono?

Ratkaisu tähän valtamedian luomaan arvoitukseen löytyy 4.9.2020 ilmestyvästä Suomen Sotilas -lehden numerosta 4/2020, jossa F-35-hävittäjäohjelman kehityskaari, nykytilanne ja tulevaisuus käydään yksityiskohtaisesti läpi.

Sotilas- ja ilmailualan asiantuntijamedian maailmaan laajimpiin lukeutuva Suomen Sotilaan 34-sivuinen F-35-tietopaketti antaa yksiselitteisen vastauksen siihen, onko F-35A hyvä HX-vaihtoehto vai eikö ole ja minkä takia.

Alla ovat tuoreimmat tiedot F-35A-monitoimihävittäjästä, jotka on saatu valmistajalta 29.-30.8.2020 pidettävän Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksen Kauhava Air Show 2020 -tapahtuman yhteydessä.


Kohti 2030-lukua

Koska 1996 alkanut F-35-kehitysohjelma on vasta nyt edennyt täyden operatiivisen valmiuden kynnykselle amerikkalaisten pääkäyttäjien joukossa ja yli 555 asiakkaalle toimitetulla F-35-monitoimihävittäjällä toimitaan jo yhdeksässä tilaajavaltiossa ja lennetty jo 309 000 tuntia, F-35-ohjelma on jättänyt taakseen 2000- ja 2010-lukujen vastoinkäymiset viivästyksineen ja on kovassa loppukirissä kohti maaliviivaa eli täyttä operatiivista valmiutta ja täysimittaista sarjatuotantoa.

Samalla yhdeksässä valtiossa 1 115 koulutetun lentäjän ja 9 400 maahenkilöstön voimin kertyvä F-35-käyttökokemus jalostuu uusiksi toimintatavoiksi ja taktiikoiksi, jotka ovat nekin tärkeä osa HX-toimituskokonaisuutta.

Mutta miten F-35-ohjelma tulee kehittymään ensi vuosikymmenellä?


Kahden kerroksen väkeä

F-35A-hävittäjätoimitusten myötä Yhdysvaltain ilmavoimien sotilaallinen suorituskyky on tavallaan jakautunut kahtia: raskaista F-22A Raptor ja kevyistä F-35A Lightning II -häivemonitoimihävittäjistä sekä B-2A Spirit -häivepommikoneista koostuvaan suorituskykyisempään “häiveosaan” sekä edellisten sukupolvien kevyistä F-16 ja raskaista F-15 -monitoimihävittäjistä sekä B-52H Stratofortress ja B-1B Lancer -pommikoneista koostuvaan vähemmän suorituskykyisempään, mutta toistaiseksi runsaslukuisempaan “perinteiseen osaan”.

Koska F-22A -hävittäjien valmistus on päättynyt, ainoa keino ilmavoimien “häiveosan” suorituskyvyn nostamiseen on F-35A-kaluston suorituskyvyn jatkokehittäminen aina siihen saakka, kun 2040-luvulla käyttöön tulee kuudennen sukupolven PCA-hävittäjäkalustoa.

Tämän takia Yhdysvaltain ilmavoimien suorituskyky on 20 seuraavan vuoden ajan F-35A-kaluston jatkokehityksen varassa.
Itse asiassa Yhdysvaltain koko asevoimien tulevaisuuden kannalta F-35-ohjelman jatkokehitys on eräs kaikkien kriittisimmistä hankkeista.


Useampia kehityspolkuja

Tämän takia F-35-ohjelman Block 4 -suorituskykypäivityksen nopeuttamiseksi se on jaettu neljään osaan eli Block 4.1, 4.2, 4.3 ja 4.4 -osapäivityksiin ja siirrytty ohjelmistokehityksessä ketteriin menetelmiin. Merkittävin suorituskykyloikka tulee olemaan 2023 valmistuva Block 4.3 -päivitys, johon sisältyy myös Tech Refresh 3 (TR-3) -laitteistopäivitys tehokkaampine prosessoreineen, laajennettuine muisteineen ja ohjaamon panoraamanäyttöineen.
Tällä kaikella päästään monipuolisempaan ja tarkempaan tilannekuvaan, monipuolisempaan ELSO-kykyyn sekä laajempaan ja modernimpaan aseistusvalikoimaan.
Osana Block 4 -päivitystä tulee olemaan sisäisten asekuilujen Sidekick-järjestelmä, joka nostaa koneen tutkahakuisten keskimatkan AIM-120 AMRAAM -ilmataisteluohjusten asekuorman neljästä kuuteen.

Alun perin Israelin ilmavoimien tarpeisiin ovat kehitteillä toimintasädettä merkittävästi kasvattavat ulkoiset konformaaliset (koneen muotoilua noudattavat) lisäpolttoainesäiliöt, jotka eivät heikennä F-35:n häiveominaisuuksia.

F-35:lle kehitetään myös uutta adaptiivista Pratt & Whitney X-101 -ohivirtaussuihkumoottoria AETP-ohjelman puitteissa, jonka tavoitteena ovat 25% alhaisempi polttoainekulutus sekä 10% enemmän työntövoimaa.

Muita kehityspolkuja ovat F-35:n mahdollisuuksien laajentaminen sen johtaessa miehittämättömiä ilma-aluksia ja toimiessa niiden kanssa yhdessä muodostelmassa esimerkiksi Skyborg UCAV -ohjelman puitteissa.


F-22A Raptorin tasolle ja jopa sen yli?

Vaikka F-35-hävittäjä jää nopeudessa, liikehtimiskyvyssä ja supercruising-kyvyssä jälkeen isoveljelleen F-22A Raptorille, sen muun suorituskyvyn jatkokehittäminen on edullisempaa, perustellumpaa ja potentiaalisempaa, koska se tulee olemaan tuotannossa ainakin 2040-luvulle saakka, käytössä ainakin 2070 asti ja sillä on globaalit vientimarkkinat.
Tästä johtuen F-35-hävittäjän sotilaallinen kokonaissuorituskyky tulee tulevaisuudessa mitä todennäköisemmin jopa ylittämään maailman toistaiseksi suorituskykyisimmän monitoimihävittäjän F-22A Raptorin tason.

Ja näin kone, joka alun perin kehitettiin ja suunniteltiin myös teknisesti olemaan "affordable strike fighter" ja toimimaan F-22:n tukemana pommittajana on muuttunut/muuttuu maailman kaikkien aikojen ylivertaisimmaksi koneeksi kaikissa kuviteltavissa olevissa tehtävissä.

Hieno saavutus. Kukaan maailmanhistoriassa missään aselajissa ei ole pystynyt vastaavaan suoritukseen aikaisemmin. Yritetty on. Hyviäkin yrityksiä on ollut, mutta tällaiseen nerouteen ei ole kukaan vielä yltänyt.

Täytyy vilpittömästi nostaa hattua Jenkeille. (sivumennen tekstin kirjoittajalle pitäisi mainita, että F-22 ei ole monitoimihävittäjä. Sitä ei sellaiseksi suunniteltu jostain syystä. )
 
Tähän saakka USA:lla ollut selvä linja että Israelin lähimaille ei myydä parasta teknologiaa. Nyt sitten äkkimuutos - hmmm....
 
Raytheon is pitching expeditionary JPALS as useful for guiding the F-35A to land at remote, bare-bones airstrips. The USAF’s Agile Combat Employment strategy envisions dispersing operations on small airstrips so as to minimise the risk of multiple aircraft being destroyed on the ground by a cruise or ballistic missile attack from China or Russia.

 

Israel tällä hetkellä johtava IT-järjestelmien tuottaja ja USA käytännössä pakottaa Israelin tutkivan torjuntaa hallussa olevaa kalustoa vastaan.
 
Back
Top