F-35 Lightning II

Voi olla tosin info-ops, on sen verran mehukas väite. Eikä myynti todellakaan riipu Trumpista, kuten on nähty Turkissa. Minkä perusteella sanoisin, että on puutaheinää.
 

Lightning Rods Protect F-35 Lightnings From Lightning At Exercise Northern Lightning
Tämähän oli tosiaan jo mainittu ongelmana Bogdanin istuessa JPO:a kun Aussien 4 Corners teki juttua ongelmissa painivasta projektista muutamia vuosia sitten(kohta 1:20).
Alkuperäinenkin OBIGGS oli susi ja se uudelleen suunniteltiin 2010 luvun alussa.
The F-35 was prohibited from flying within 25 miles of lightning in the early 2010s after the Pentagon’s weapons tester discovered deficiencies with the original OBIGGs system in getting enough inert gas into the fuel tanks. Those restrictions were rescinded after the OBIGGS was redesigned in 2014. https://www.defensenews.com/air/2020/06/24/the-f-35-lightning-ii-cant-fly-in-lightning-once-again/
 
Nämä salaman salamaongelmat ovat huvittavia, koska kaikilla lentolaitteilla vältellään viimeiseen asti salamaniskua. Ei ole vielä olemassa tekniikkaa, jolla salamaniskussa syntyvät energiat saisi vaarattomiksi. Modernien lentolaitteiden suunnittelussa on aika hyvin onnistuttu takaamaan turvallinen laskeutuminen, mutta vaurioita tulee aina kun salama iskee lentolaitteeseen (ainakin maalivaurioita) ja lennon keskeyttämiseen johtavat viat ovat tavallisia.
 
Nämä salaman salamaongelmat ovat huvittavia, koska kaikilla lentolaitteilla vältellään viimeiseen asti salamaniskua.
Niin, vastahan sitä alle vuosi sitten taidettiin räknäillä Norjan runsaasti tuhoutuneita F-16:ia. Oliko jopa enemmän kuin yksi salaman vaurioittamia? Yksi oli parkissa platalla ainakin ottanut osuman ja se oli siinä.
 
Nämä salaman salamaongelmat ovat huvittavia, koska kaikilla lentolaitteilla vältellään viimeiseen asti salamaniskua. Ei ole vielä olemassa tekniikkaa, jolla salamaniskussa syntyvät energiat saisi vaarattomiksi. Modernien lentolaitteiden suunnittelussa on aika hyvin onnistuttu takaamaan turvallinen laskeutuminen, mutta vaurioita tulee aina kun salama iskee lentolaitteeseen (ainakin maalivaurioita) ja lennon keskeyttämiseen johtavat viat ovat tavallisia.


Kyllä siel monesti palaa esim valot siivenkärjestä tai mistä ny sattuu ulos tulemaan mut itse olen muutaman kerran konetta tarkistaessa huomannut et lamput on mennyt ku salama konetta kosketellut. Mut kyllähän ne salaman aika kiltisti vastaan ottavat nykykoneet vaikka tietysti tarkistuksia täytyy tehdä moisen jälkeen.
 
Kyllä siel monesti palaa esim valot siivenkärjestä tai mistä ny sattuu ulos tulemaan mut itse olen muutaman kerran konetta tarkistaessa huomannut et lamput on mennyt ku salama konetta kosketellut. Mut kyllähän ne salaman aika kiltisti vastaan ottavat nykykoneet vaikka tietysti tarkistuksia täytyy tehdä moisen jälkeen.
Metalli johtaa sähköä paremmin kuin häivemateriaali.
 

Voisin kuvitella tähän seuraavanlaisen ratkaisun. USA ohjelmoi koneet niin, etteivät ne voi lentää kuin tietyn matkan päähän Israelista ja sen jälkeen autopilotti kääntää koneen pois päin. Samaten ohjusten laukaisujärjestelmät de-aktivoidaan, kun tullaan kantomatkan päähän Israelista. Lisävarmistuksena koneisiin piilotetaan transponderi, jonka USA ja Israel voivat aktivoida, jos tulee tarve vaikkapa lentää UAE:n kautta ja halutaan tietää UAE:n koneiden sijainti. Vielä voisi lisätä koodinpätkän joka sulkee UAE:n koneiden sensorit tarvittaessa. Jos et saa lähdekoodia, et voi tietää mitä koodiin on piilotettu.
 
@Talvela kun tykkäät tuoda keskusteluihin lähes oraakkelimaisia ennustuksiasi niin voitaisiin nostaa muutama tarkasteltavaksi:
Joten ihan yhtä hyvin voidaan aidosti valita se minkä ilmavoimat sitten haluaakin.
Jos kone on F35 uskallan lyödä vetoa että se on C malli.
(seuraavassa puhutaan häiveestä)
Israel uskoo sen ajan kestävän korkeintaan noin 5-10 vuotta, he tilaavat myös F-15 Silent Eaglea.


Miltä näyttää?
 
@Talvela kun tykkäät tuoda keskusteluihin lähes oraakkelimaisia ennustuksiasi niin voitaisiin nostaa muutama tarkasteltavaksi:

(seuraavassa puhutaan häiveestä)



Miltä näyttää?

Minulle eivät nuo koneet ole elämä kuten sinulle, noissa olen varmaan useammin väärässä kuin oikeassa. :p

Jos taas puhutaan EU:n liittovaltio projektin etenemisestä, pian tulevasta talousromahduksesta tai Venäjän tai Kiinan aikomuksesta hyödyntää niitä löydän kyllä ihan akateemisia lähteitä spekulaatioille ja veikkauksille.

Gylliksellä taas ollut riitaa vaimon kanssa? Laskut rästissä?
 
Back
Top