F-35 Lightning II

Jos käytössä olisi kaksi konetyyppiä poikkeusoloissa olisi kaksi vaihtoehtoa ja näiden yhdistelmä:

1) Tukikohta operoi vain yhtä konetyyppiä
+ kustannusten kasvu yhden koneen malliin maltillisempi
- paremmalla (molemmilla) konekalustolla on käytettävissä vain puolet nykyisistä tukeutumisalustoista -> tykistöohjuksilla/vast pystytään helpommin lamauttamaan toisen (paremman) fleetin kyky

2) Tukikohta operoi molempia konetyyppejä
+ Hajautus nykyisen kaltainen
- tarvitaan tuplamäärä tyyppikohtaista tukeutumis- ja huoltovälinemateriaalia
- Tarvitaan tuplamäärä henkilöstöä tai henkilöstö tarvitseen tuplamäärän koulutusta

Tuskin sentään tuplamäärä henkilöstöä, jos on sama kappale määrä koneita, niin eiköhän konetta kohden ole suunilleen samamäärä henkilöstöä oli niitä konetyyppejä yksi tai kaksi. Ehkä f-35 vaatii suuremman maahenkilöstön kuin muut. Ja eiköhän iso osa maahenkilökunnan koulutuksestakin sovellu erikonetyypeille, esim perusjutut kuten takkaamien ja aseiden lataaminen onnistu pienellä koulutuksella samalta henkilöltä useampaan konetyyppiin. Järjestelmä Spelialistit on sitten eriasia.
 
Sanoi jo: "Tarvitaan tuplamäärä henkilöstöä tai henkilöstö tarvitseen tuplamäärän koulutusta" Yleiskuva ei muutu, se ei ole tuskin vaan kyllä kallis kuin peijooni.

Nyt johonkin järkevämpään eikä hiusten halkomiseen. Tämä on puhkinussittu kysymys. Ei jatkoon jos ette tuo uutta lähdettä. Oma stetson ei kelpaa.
 
No myönnetään, kärjistin. Ei se toisen konetyypin perusteiden opettelu ole läheskään sama työmäärä kuin ensinmäisen. Poikkeusolojen kyky perustuu kuitenkin reserviläisiin ja 5,5 tai 11,5 kk on todella lyhyt aika yhdenkin koneen opetteluun, ei siihen toinen mahdu edes nykyiset kertausharjoitukset huomioiden.
 
Meillä on kahden koneen malleista myös kokemusta eikä ole välttämättä erityistä hinkua näkynyt senkään pohjalta. Ei tarvitse vain vaahterasiirapin valuttajiin ja muihin huhupuheisiin uskoa.

Nuo SH+G ja G+GlobalE ovat jo tarpeeksi hiostava homma arvioida.
 
6x500 lbs LGB, 2xMRAAM, 2XMRAAM, maalinosoituspodi ja runsaasti toimintamatkaa. Vertaillaan huvikseen muihin HX-kadidaatteihin (kuormat paras arvaus nopean googlauksen jälkeen);

SH: OK, esim 6x500 lbs GBU-12, 3xMRAAM, 2xSRAAM, TGP, CFT + 1xEFT

Miten saat F-35:een neljä keskimatkan ilmataisteluohjusta? Käytätkö siivissä tuplaripustimia pommeille? Uloimmat siipiripustimet on vain 300 paunan kuormalle ja asekuiluihin taas ei käsittääkseni mahdu kuin yksi kumpaankin, kun siellä on lisäksi pommi.

Super Hornetiin taitaisi saada kahdeksan pommia kuorman pysyessä muutoin samana. Tähän tyyliin. Neljä siipiripustinta tuplaripustimilla pommeille, uloimpiin siipiripustimiin AMRAAM-ohjukset, toiseen runkoripustimeen TGP ja toiseen AMRAAM, rungon alle polttoainesäiliö sekä siivenkärkiin Sidewinderit.
 
Tuo Gripenin luku mitä todennäköisimmin perustuu aiempaan Gripen-malliin Saabin itse Janesilta tilatussa tutkimuksessa.

Joten lähdekriittisyyttä peliin.

Gripenin luku Jane's tutkimuksessa oli vain 4700 dollaria. Ei siis perustu siihen ainakaan suoraan. Alakanttiin se voi kyllä silti olla.

 
Miten saat F-35:een neljä keskimatkan ilmataisteluohjusta? Käytätkö siivissä tuplaripustimia pommeille? Uloimmat siipiripustimet on vain 300 paunan kuormalle ja asekuiluihin taas ei käsittääkseni mahdu kuin yksi kumpaankin, kun siellä on lisäksi pommi.

Super Hornetiin taitaisi saada kahdeksan pommia kuorman pysyessä muutoin samana. Tähän tyyliin. Neljä siipiripustinta tuplaripustimilla pommeille, uloimpiin siipiripustimiin AMRAAM-ohjukset, toiseen runkoripustimeen TGP ja toiseen AMRAAM, rungon alle polttoainesäiliö sekä siivenkärkiin Sidewinderit.
Kirjoitusvirhe, pitäisi olla 2xMRAAM, 2xSRAAM.

Superiin saa max 10xpommeja, mutta ainoastaan 1000 lbs asti. 2000 lbs pommit eivät käy tuplaripustimiin eikä uloimpiin ripustimiin

Huono ja virheitä sisältävä lähde, mutta parempaakaan ei äkkiä löytynyt
000-Super-Bug-loadout.jpg


Ja tässä toinen random-lähteestä oleva kuva:
FA-18E+hardpoints.gif
 
Viimeksi muokattu:
Red flag harjoituksissa on aggressoreilla hämmentävän vähän flir podeja kiinni näissä videoissa. Ottaen huomioon että ne on se juttu miten valtaosa nykyisestä lentokalustosta pyrkii tasoittamaan tilannetta viidennen sukupolven kalustoa ja rakenteellista häivettä vastaan niin kuvittelisi että hajoituksessa niitä pyritään käyttämään niin paljon kuin mahdollista että porukka f-22 ja f-35 puikoissa ei pääse tottumaan velliperseilevään suffelimoodiin vaan oppii heti alusta asti tappelemaan oikein myös sellaista kalustoa vastaan joka ei olekkaan ihan täysin sokea ilman tutkaansa.
 
Jep, "oikean" IRST:n etu maalinosoituspodeihin nähden on se, että ne toimivat automaattisesti etsimällä kohteita, lentäjän ei tarvitse tehdä juurikaan mitään. TGP:llä leikkiessä pitäisi ensin tietää mistä sitä kohdetta lähtee etsimään.
 
Maalinosoituspodien AA-moodit eivät sovellus maalien etsintään (tai soveltuvat siihen huonosti), niistä ei ole merkittävää apua F-35:tä vastaan.

Onko kyse raudan näkökentästä/taajuusalueista vai ohjelmistosta? Jälkimmäisen luulisi voivan korjata suhteellisen helposti ja edullisesti, etenkin jos valmistajan tuotevalikoimaan kuuluu myös IRST-järjestelmiä.
 
Singapore harkitsee F-35:n hankintaa. Kuten tuolla suunnalla Etelä-Korea, Japani ja Australia ovat jo päätöksen tehneet.

 
Käytännössä parvi F-35:ia vastaa yhden strategisen pommikoneen koko pommikuormaa.
Toki, niinkuin muillakin koneilla. Mutta kuten useimmilla muillakin kuuden GBU:n kuormassa, nuo tarvitsevat hiukan strategista pommikonetta suuremman tankkerin vierellensä ollakseen strategisia.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top