F-35 Lightning II


"Unlike ALIS, intellectual property and data components of ODIN will be government-owned, not contractor-owned, and data sovereignty will not be an issue."
"The plan is to have ALIS completely replaced and ODIN achieving FOC (Final Operational Capability) by December 2022. However, the first squadron is about to divorce from it already.

The first hardware for ODIN, was already delivered to U.S. Marine Corps Air Station (MCAS) Yuma, Arizona, where, on Sept. 29, 2020, Marines completed the loading of a single squadron of F-35Bs on the new modernized hardware. Later that day, the USMC flew the first flight supported by the new hardware and flew four more flights the following day. Interestingly, the new modern hardware is running also the most current version ALIS."
"ODIN’s new hardware brings numerous improvements to ALIS. Immediately obvious is its reduced size. While existing ALIS servers comprise of a full person-height rack of electronics and require additional backup power modules, the ODIN-enabled hardware fits within two transportable cases – roughly the size of two pieces of carry-on luggage. This smaller ‘footprint’ also brings significant weight reduction – from more than 800 lbs. for an ALIS server, to two modules each weighing under 70 lbs. for ODIN.

ODIN hardware also brings significant performance improvements while running ALIS. Performance testing of ODIN showed a reduction in the administrative workload and significantly reduced processing times compared to fielded ALIS servers (>50% decrease) – reducing the maintainers’ workload by making system interactions quicker. The testing also demonstrated a significant reduction in the time required to configure the system for use in a new environment and transfer aircraft."
"Although the test that validated the new ODIN hardware was successful, much will have to be done in the next months to complete the migration from the 20-year old ALIS to the new system."

+ vähän lisää linkissä
 
Viimeksi muokattu:
Siivet 5/2020. Poimin joitakin mielenkiintoisimpia asioita lehdessä olleista artikkeleista. Sorry about mad WindowsPaint skills :D

Näyttää kuin olisi valokuva otettu luurilla näytöstä ? =P print screen nappi löytyy mut sit myös itse käytän erästä ohjelmaa jolla voi joko koko näytön ottaa talteen ja uppaa sen heti pilveen. Tai sit vain tietyn alueen valitset hiirellä. Helpottaa hommia kummasti jos haluaa jollekin lähettää jtn tiettyä näytöltä mut ei halua näyttää mitä kaikkia välilehtiä on auki ;)
 
Näyttää kuin olisi valokuva otettu luurilla näytöstä ? =P print screen nappi löytyy mut sit myös itse käytän erästä ohjelmaa jolla voi joko koko näytön ottaa talteen ja uppaa sen heti pilveen. Tai sit vain tietyn alueen valitset hiirellä. Helpottaa hommia kummasti jos haluaa jollekin lähettää jtn tiettyä näytöltä mut ei halua näyttää mitä kaikkia välilehtiä on auki ;)
Otettu ihan fyysisestä lehdestä. Kyllä, sellaisiakin on vielä olemassa näin digitaalisenakin aikakautena.
 
Qatarin ilmavoimat:


Kieltämättä Alpha Jetit alkaa varmaan kohta olla korvausiässä!

Qatarissa on noin 2.8 miljoonaa asukasta joista syntyperäisiä kansalaisia vähän yli 300 000. Pinta-ala on abaut sama kuin Uudenmaan lääni.
Ketkähän noita Qatarin hävittäjiä lentävät? Vaikea uskoa, että Qatarin 300 000 syntyperäistä tuottaisivat riittävästi halukkaita ja osaavia lentäjiä. Onko palkattu esim. Ranskan ilmavoimista kovalla rahalla lentäjiä? Voisin kuvitella, että Rafale-pilotti Ranskasta voisi kokea houkutusta, jos pöytään lyötäisiin vaikkapa 3 miljoonan euron arvoinen 5 vuoden sopimus lentää Rafalea Qatarissa
 
 
Uh oh...

If adopted, the “Secure F-35 Exports Act of 2020” could have far-reaching impact on future sales of the Lockheed Martin fighter jet to other nations in the Middle East. The bill would require the White House to provide a report detailing the technical risks of selling the F-35 to any country that is not a NATO member or Japan, South Korea, Israel, Australia, New Zealand.

...It is unclear whether the legislation would apply to the pending sale of aircraft to Singapore, which was approved to purchase four F-35Bs earlier this year. Switzerland and Finland are also considering procuring the F-35, and as non-NATO countries would be subject to the reporting requirements if the bill is passed.
 
Ollaanko tultu lopputulokseen että Kiinalaisilla on jo koneen kaikki data, joten enää ei kannata salailla vaan vetää kaikki rahat irti?
Bisnestähän se toki on, mutta nyt Trumpin vaaliponnistelut tai muita välistäveto paistaa läpi näistä Lähi-idän höntyilyistä.
Viime kädessä F-35 tullaan myymään suurelle osalle sen haluajista sopivaan hintaan.
Nyt joutuu odottamaan ensin onko ruorissa enää vuodenvaihteen jälkeen Trump. Jos jatkuisi niin kalliiksi voisi käydä pitää Israelin etumatka. Mutta Lähi-itä on hävittäjäkaupan pankki, joten sinne on kaikilla halu myydä. Jos eivät enää suostu ostamaan moneen kertaan uudelleenlämmiteltyjä niin minkäs teet.
Jos ei jatku niin tässä demarit viestivät, että tulisivat olemaan huomattavasti nuivempia myyjiä.
 
Tämänhän piti olla haudattu 2019 lopussa. Ilmeisesti sitten ei ole.

USA on myymässä f35sta indonesiaan ja UAEhen. Ollaanko tultu lopputulokseen että Kiinalaisilla on jo koneen kaikki data, joten enää ei kannata salailla vaan vetää kaikki rahat irti?

Tämmöinen huomio em. lakiehdotuksen vaatimuksista:
-- Requires a certification by the President before delivery that:
...
* the U.S. has instituted technology security measures;
....
* such country has not conducted surveillance on any U.S. citizen or committing on enabling human rights violations; and
* such country has not acquired foreign technology to compromise the technology of such aircraft.

Lue: 1. Kill switch taikka elektroniset tutkaheijasteet tms, 2. Maan tiedustelujärjestelmä on USA:n kontrollissa, 3. Ei osteta mitään kiinalaista tai venäläistä teknologiaa (joka siis ei ole USA:n kontrollissa).
 
No Suomen tapauksessa riski on, että
joku ”Alafuzoff” toimittaa F-35:n piirustukset tai suorituskykyspeksit Tehtaankadulle.

Jälkimmäiset jo lienevät siellä ja eipähän tämä ns teollisuusurkinta ole muutoinkaan tuottanut mitään läpimurtoa itäisissä "sjuper" valloissa.

Mitä Fusseen tulee, niin odotellaan nyt ensin mahdollista oikeudenkäyntiä. En yhtään epäile, etteikö epäilyksenalaisuus pitäisi sisällään jotain konkreettista, mutta näin se meidän oikeuskäytäntö vain menee... epäillään, tutkitaan ja päätetään...
 
Työntäkää nyt jo ne iänikuiset kill switchit ahteriinne.
Miksi? Se on tietty hankala aihe käsitellä, kun sitä ei löydy amerikkalaisista pilottifoorumeista tai alan lehdistä.

Jos kyse olisi siitä, että teknologia on lukittu musta laatikko, jonne ostaja ei näe, sitä ei tarvitse erikseen sanoa, koska se on jo nykyisellään säädetty olemassaolevassa laissa. Ei tuota oikein voi tulkita muutoin kuin siten, että joku haluaa varmistaa, etteivät nuo koneet teknisesti lennä israelilaisia koneita vastaan, ainakaan menestyksekkäästi.
 
Miksi? Se on tietty hankala aihe käsitellä, kun sitä ei löydy amerikkalaisista pilottifoorumeista tai alan lehdistä.

Jos kyse olisi siitä, että teknologia on lukittu musta laatikko, jonne ostaja ei näe, sitä ei tarvitse erikseen sanoa, koska se on jo nykyisellään säädetty olemassaolevassa laissa. Ei tuota oikein voi tulkita muutoin kuin siten, että joku haluaa varmistaa, etteivät nuo koneet lennä israelilaisia koneita vastaan.
Sitä on käsitelty moneen otteeseen. Esitetyt perustelut miksi sellaista ei edes tarvita on toistakseksi olleet paremmat kuin miksi sellainen olisi olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top