Ohjausjärjestelmän ylikuormittuminen on tuossa kohtaa kyllä ihan suoraa hevonpaskaa, ja veikkaan että jutun kääntäjä on vetänyt vähän omia johtopäätöksiään. Kyseessä on ilmeisesti enempi ominaisuus kuin varsinainen vika ja järjestelmä on nähtävästi ihan tarkoituksella leikannut pois pilotin nopeat ja epämääräiset ohjausliikkeet tilanteessa jossa usein päädytään ns "pilot induced oscilation" tilaan joka taas on johtanut useiden koneiden menetyksiin niin F-22 kuin gripen fleeteissäkin. Softa pyrki siis estämään ihmisen hölmöilyn mutta tästä johtuen päädyttiinkin tällä kertaa toisenlaiseen lopputulemaan ja homma meni jälleen pipariksi. Tämä on sitä realiteettia fly-by-wire järjestelmien kanssa ja johtanee jossain kohti kehityskaarta muutoksiin logiikassa, luultavasti niin että ns bolter tilanne saadaan paremmin tunnistettua ja nokan vetäminen ylös onnistuu normaalisti pompuista ja muusta koomaamisesta huolimatta.
Edittinä tähän vielä linkki miltä homma näyttää kun sitä lentäjän häröilyä ei leikata pois ja FBW päätyy oskillaatiotilaan:
Ja Gripenin vastaava tilanne:
Kyllä siinä sanottiin juuri noin.
The MP’s control inputs were quickly out of synch with commands from the Flight Control System (FCS) and, combined with nose gear bounce, resulted in the FCS becoming over-saturated (Tabs J-32, L-2 and V-12.1). Over-saturation in this context means the FCS was effectively overwhelmed because a multitude of conflicting inputs were competing for limited processing power (Tabs J-32 and V-15.1). Over-saturation can result in latent or ignored flight control inputs (Tabs J-32 and V-15.1). This over-saturation cued FCS logic to direct the horizontal stabilizers to default to, and remain in, a trailing edge down position and caused the nose of the aircraft to go down (Tabs J-32, L-2, and V-12.1).
PIO johtuu yleensä ainakin osittain ohjelmistovirheestä, sekä nuo Gripenin että YF-22:n onnettomuudet johtivat muutoksiin ohjauslakien määrittelyssä. Tässä tapauksessa yksi ongelma oli, että kone käyttäytyi tavalla, jota ei oltu ennen havaittu.