F-35 Lightning II

F-35 sisäisistä eroista nyt välittämättä. Tarkoittaako tuo sitä että Yhdysvallat myönsivät epäsuorasti omaavansa sensoriteknologiaa, tutka tai jokin muu, jolla F-35:tta voi seurata ja lukita kuten muitakin hävittäjiä? Ainahan salaisia projekteja ja aseita on ollut, mutta Trumpin hallinnon aikana niistä on möläytelty normaalia useammin julkisuuteen.
Tai vain "nappula" jolla hankalaksi heittätyvä käyttäjä maan koneet voidaan sammuttaa. Tämän aktivoiminen ja käyttäminen saattaisi kyllä aiheuttaa muissa käyttäjissä tiettyä epäluuloisuutta. Löytyynekö vanhemmista koneistakin mitä tuonne suunnalle on myyty?

En yllättyisi, jos koneen kehittäjällä itsellään olisi myös ase tai jokin muu keino jolla ampua se alas. Tarvittaessa.
 
Tuollapäin maailmaa on pienehkö kilpavarustelu käynnissä. Naapuri ostaa ainoan myynnissä olevan häivehävittäjän, joten pakkohan se muidenkin on ostaa vähintään samanlainen tai vielä parempi kun eihän altavastaavaksi haluta jäädä. "Parempaa" ei vielä ole, joten laittavat samanlaisen tilaukseen.

Olisi aika mielenkiintoinen konflikti joskus tulevaisuudessa jos nuo alkaisivat mittaamaan toisiaan samanlaisella kalustolla.

No ei se ainakaan myyntiä laskisi, ja käsittääkseni F35:n pitäisi sotimisen lisäksi tuottaa myös rahaa. USA:n sitoumukset alueen eri valtioille saattavat tottakait aiheuttaa kimurantteja tilanteita, mutta ainakin LM hykertelee.
 
"Teknisk Ukeblad has previously been informed about the Norwegian 332 Squadron's experience with the F-35 in winter conditions, and that this is something the aircraft handles very well. For example, the F-35 needs a shorter runway than the F-16 with its more powerful engine and better brakes.

When it comes to landing with a brake chute, the F-35 is much more stable, especially in crosswinds, thanks to its weight, its wider landing gear and two vertical tail fins. The F-16 can apparently be quite tricky to handle in such situations."
 
"Teknisk Ukeblad has previously been informed about the Norwegian 332 Squadron's experience with the F-35 in winter conditions, and that this is something the aircraft handles very well. For example, the F-35 needs a shorter runway than the F-16 with its more powerful engine and better brakes.

When it comes to landing with a brake chute, the F-35 is much more stable, especially in crosswinds, thanks to its weight, its wider landing gear and two vertical tail fins. The F-16 can apparently be quite tricky to handle in such situations."
F-16:n huono käytös laskuissahan oli yksi niistä syistä miksi tyyppi ei kelvannut Ruotsille. Meilläkin sillä on voinut olla vaikutusta, en kyllä asiasta mitään nähnyt.
 
Mark Justus, AIM-9X programme director at RMS told IHS Jane's that the Block II+ initiative comprises "minor hardware modifications to the external missile body which improve aerodynamics and [launch] platform survivability".

Plussassa on hitusen parempi aerodynamiikka ja survivability todennäköisesti viittaa RAM-käsittelyyn eli ohjuksen tutkavastetta kantokiskossa on saatu pienennettyä. Eli käytännössä pintapuolisesti F-35-optimoitu Block II.

"The Block II+ provides increased survivability over the Block II for the F-35," according to a Selected Acquisition Report that the Pentagon sent to Congress in 2017. The missile, also known as the AIM-9X-3, "incorporates specialized external materials to enhance aircraft platform survivability," the Navy's Fiscal Year 2018 budget request highlights book, which came out that same year, added.

So, it appears as if the enhancements under AIM-9X Block II+ include stealthy coatings and possibly even structures to the baseline AIM-9X Block II design. This along with the F-35's canted wingtip pylons likely help offset at least some of the radar cross-section increase that comes with when carrying Sidewinders externally.
Vastaava toisesta lähteestä.
 
Viimeksi muokattu:

Plussassa on hitusen parempi aerodynamiikka ja survivability todennäköisesti viittaa RAM-käsittelyyn eli ohjuksen tutkavastetta kantokiskossa on saatu pienennettyä. Eli käytännössä pintapuolisesti F-35-optimoitu Block II.


Vastaava toisesta lähteestä.
Ja oliko vielä niin, että tuo "kakkonen" voidaan ampua sisäisestä ripustimesta? Eli siis ensin pudottaa ulos, käynnistää moottori ja sitten antaa datalunkillä lukitus.
 
Back
Top