F-35 Lightning II

Olympiakasarmi kirjoitti F-16A:sta, ei mistään YF-16:sta tms. demonstraattorista tai prototyypistä.
No ok jos haluat kuulustella triviaa.

Tuolla on jotain F-16A:n versioista ja päivityksistä.

Tämä on kai eka merkittävä päivitys alkuperäiseen A:han.
F-16A/B Block 15

The production of 983 Block 15s were manufactured in three production lines (America, Belgium, Netherlands) and spanned over fourteen years. Block 15s are the most produced model among F-16 aircraft. Many of them still fly in various Air Forces around the world. Its vertical stabilizer is 30% larger. This is the most apparent difference between Block 15 and previous F-16 versions. The larger tail provides better balance and control, especially at higher attack angles. Block 15s gained new abilities with an Operational Capability Upgrade (OCU) such as the data transfer unit, the radar altimeter, the WAR (Wide Angle Reflective) HUD (Head-Up Display), the advanced Westinghouse AN/APG-66(V)2 radar with “track while-scan” mode and AIM-7 Sparrow and AIM-120 launch capability. One of the most significant improvements was the Pratt & Whitney F100-PW-220 engine, which was more powerful and reliable.

Joten mitä Olympiakasarmi sitten tarkalleen tarkoittanee? Itse ymmärsin liittyvän todennäköisesti runsaaseen pilvipeittoon.
 
Viimeksi muokattu:
No ok jos haluat kuulustella triviaa.

Kyllä haluan, koska Olympiakasarmi lainaa Fulcrumia, joka on kirjoittanut F-16:n "pilaamisesta" tutkalla. Sitten Olympiakasarmi täräyttää, ettei alkuperäisellä F-16A:lla tehnyt paljon mitään Keski-Euroopan talvisäässä. Siis tuon pilaamisen jälkeenkään?

Lisäys: Sinänsä se on ihan validi näkemys sekin, jos ajattelee konetta käytettävän pääasiassa rynnäköinnissä. Eipä siinä alkuperäisessä A:ssa tainnut ensivaiheessa tosiaan olla lämpökameroita tai edes Maverickeja (F-16.net kertoo, että Maverick olisi tullut Block 15 OCU:ssa), joilla tiirailla maaleja huonossa kelissä. Mutta hävittäjälle nyt luulisi riittävän, että on se tutka - aika hyväkin tutka.
 
Viimeksi muokattu:
Saksan sää on talvella vaihteleva matalasta pilvikatosta, sumuun ja sateeseen. Kun ensimmäinen USAFE:n yksikkö 50 TFW sai F-16A koneet Hahnin tukikohtaan, sen koneet siirtyivät talvella harjoittelemaan Zaragozaan Espanjaan ja Incirlikiin Turkkiin juuri huonon lentosään takia. Lentäjät olisivat joutuneet muuten usein odottelemaan Saksassa kunnon lentosäitä. Hahnin koneet vaihdettiinkin C-malliin heti, kun se oli mahdollista. Ilmataistelua varten F-16A:ssa oli vain Sidewinderit joilla ei voitu ampua pilven läpi tai sateessa. Alkuperäinen APG-66 tutkakaan ei ollut kovin hyvä maamaaleja etsittäessä varsinkin kun pilotti joutui hoitamaan kaiken itse.

1970-luvun lopusta 1980-luvulle Saksan joka sään ilmapuolustuksesta vastasi lähinnä USAFE:n Bitburgin ja Soesterbergin tukiohtaan sijoittamat F-15 hävittäjät. Huonon sään pommittamiset hoiti enimmäkseen Englantiin sijoitetut F-111E ja F-111F lennostot, joista jälkimmäisellä oli käytössä hyökkäykseen optimoidun tutkan lisäksi FLIR/maalinosoitusäiliö Pave Tack. Pave Tackeja oli myös joillakin F-4E koneilla. 1980-luvulla joka sään hyökkäyskalustoon ilmestyi myös Länsi-Saksan ja Englannin Tornado IDS ilman FLIR:ä. Lisäksi USA:n lentotukialuksilta toimi joka sään A-6E TRAM hyvän tutkan ja FLIR + laserosoitin kombon kanssa.
 
Niin no, se alkuperäinen LWF olisi ollut Keski-Euroopan säässä vielä huonompi...

Ne koneet mitä F-16:lla korvattiin Euroopassa oli tyyliin F-5, F-100, F-104, Super Sabre...USAFissa taisi ensiksi korvata lähinnä A-7:aa?
Pitää muistaa että taktiset ilmavoimat oli myös vastapuolella pääosin hyvän sään koneita.
 
Niin no, se alkuperäinen LWF olisi ollut Keski-Euroopan säässä vielä huonompi...

Ne koneet mitä F-16:lla korvattiin Euroopassa oli tyyliin F-5, F-100, F-104, Super Sabre...USAFissa taisi ensiksi korvata lähinnä A-7:aa?
Pitää muistaa että taktiset ilmavoimat oli myös vastapuolella pääosin hyvän sään koneita.
USAF korvasi F-16:lla alkuvaiheessa lähinnä F-4 koneita. A-7:t korvattiin A-10:llä ja ANG:n A-7:t korvattiin yleensä vasta 1990-luvun alussa F-16:lla. Kerrottakoon tässä, että ensimmäinen F-16 taistelulennosto oli 388 TFW, joka korvasi F-4:t F-16:lla. 388 FW oli myös ensimmäinen taistelulennosto joka sai F-35 koneet korvaamaan F-16 koneita. Ja sijaintipaikka on koko ajan ollut Hill AFB, Ut, USA.

NATO:n rynnäkkökoneitten yksi tehtävä oli tuhota Varsovan Liiton huoltoyhteyksiä ja estää reservien eteen tuomista myös huonossa säässä (interdiction oli termi). Tämä voitiin tehdä vain joka sään koneilla jota F-16A ei oikein ollut. Noihin maailman aikoihin tehtävän menestyksellinen suorittaminen vaati kaksipaikkaisia koneita.
 
Tosin F-4:ssäkään ei tainnut olla jokasään pommitusmahdollisuudet kovin kummoiset vaikka takapenkkiläinen auttoikin asiassa? Ja F-16:n inertiapommitusjärjestelmä oli Phantomia parempi ja tarkempi.
Jokasään rynnäköintiin Euroopalla oli Jaguar ja myöhemmin Tornado. Tosin en tiedä miten 'jokasään' kone Jagge oli, avioniikat taisi olla kuitenkin aika köykäiset. Ja yksipaikkainen sekin oli, kuten melkein kaikki muutkin tuon ajan taktiset hävittäjäpommittajat.

Enhanced Tactical Fighter kehitettiin juurikin siihen jokasään pommittajan rooliin. 'Fighter mafian' kritiikki oli ettei jokasään pommituksella ole koskaan mitään saatu aikaiseksi, joten ei saada tulevaisuudessakaan (!). Heidän mielestään olisi pitänyt tehdä sen sijaan tällaisia koneita:
36882-91034c12d81b46042748c4dab7e07f63.jpg


36886-4191c2b60dd7f0b407a0136acc7dddae.jpg
 
Tosin F-4:ssäkään ei tainnut olla jokasään pommitusmahdollisuudet kovin kummoiset vaikka takapenkkiläinen auttoikin asiassa? Ja F-16:n inertiapommitusjärjestelmä oli Phantomia parempi ja tarkempi.
Jokasään rynnäköintiin Euroopalla oli Jaguar ja myöhemmin Tornado. Tosin en tiedä miten 'jokasään' kone Jagge oli, avioniikat taisi olla kuitenkin aika köykäiset. Ja yksipaikkainen sekin oli, kuten melkein kaikki muutkin tuon ajan taktiset hävittäjäpommittajat.

Enhanced Tactical Fighter kehitettiin juurikin siihen jokasään pommittajan rooliin. 'Fighter mafian' kritiikki oli ettei jokasään pommituksella ole koskaan mitään saatu aikaiseksi, joten ei saada tulevaisuudessakaan (!). Heidän mielestään olisi pitänyt tehdä sen sijaan tällaisia koneita:
36882-91034c12d81b46042748c4dab7e07f63.jpg


36886-4191c2b60dd7f0b407a0136acc7dddae.jpg
Jaguar oli tutkan puutteessa aika köykäinen joka sään hyökkäyksiin. F-4:lla oli sentään tutka + operaattori. F-16:n pommitustarkkuus oli tosiaankin F-4:sta parempi ja hyvässä säässä se toimikin oivallisesti (esim. Osirikin reaktorin pommitus).
 
Ranskalaisten Jaggeissa oli tutka, Decca RDN 72. Ilmeisesti varsin vaatimaton viritys, kuvauksen perusteella lähempänä radiokorkeusmittaria?
Jaguar oli IMO vähän tuollainen aika perus_kv-yhteisprojekti, kehitettiin valmiiksi vanhahtava kone.
 
Ei kai kylmän sodan Euroopan taisteluiden doktriiniin kuulunutkaan jokasään pommituskyky? Rynnäkkötehtävät lennettiin enimmäkseen matalalla lentopinnalla, pilvikerroksen alla, jotta maalinosoitussäiliöitä pysyttäisiin käyttämään ja selviytymismahdollisuudet olisivat paremmat. Tätä varten kehitettiin Paveway III, joka toimi paremmin matalalta laukaistuna. Tavallisesti myös ROE vaati kohteen visuaalisen tunnistuksen, tiedä sitten miten olisi toimittu jos tosissaan olisi pitänyt lentää.
 
Ei kai kylmän sodan Euroopan taisteluiden doktriiniin kuulunutkaan jokasään pommituskyky? Rynnäkkötehtävät lennettiin enimmäkseen matalalla lentopinnalla, pilvikerroksen alla, jotta maalinosoitussäiliöitä pysyttäisiin käyttämään ja selviytymismahdollisuudet olisivat paremmat. Tätä varten kehitettiin Paveway III, joka toimi paremmin matalalta laukaistuna. Tavallisesti myös ROE vaati kohteen visuaalisen tunnistuksen, tiedä sitten miten olisi toimittu jos tosissaan olisi pitänyt lentää.
1980-luvulla lennettiin matalalla automaattisesti maastonseurantatutkan (F-111, Tornado) avulla tarvittaessa täydessä pilvisäässä ja yöllä satojen kilometrien päähän etulinjasta. Kohteina olivat esim. etukäteen tiedustellut sillat, ratapihat, polttoainevarikot tai suuret joukkojen keskittymät. Jopa B-52 sai matalalentosensorit ja B-1A muutettiin matalalla lentäväksi B-1B pommikoneeksi. Myös B-2 vahvistettiin matalalentoa varten kesken kehitysprojektia. Ideana oli välttää Neuvostoliiton ohjusilmatorjunta ja hävittäjäkoneet pintalennon avulla. MiG-23 oli ensimmäinen neuvostoliittolaiskone jolla oli jonkinlainen look-down/shoot-down valmius.

Suurimmalla osalla koneista lennettiin rynnäkkötehtäviä vain hyvässä säässä ja matalalentoa ei voinut ajatellakaan yöllä tai huonossa säässä. Maalinosoitussäiliöt olivat vielä yleensä aika alkeellisia 1980-luvulla. FLIR:n sijaan oli TV tai LLTV (Low light TV) ja omaa maalinosoituslaseria ei aina ollut. Britit joutuivat Desert Stormissa 1991 käyttämään ikivanhoja Buccaneer koneita osoittamaan laserilla maaleja Tornadoille ja Jaguareille joilla ei ollut omia maalinosoituslasereita eikä sen puoleen FLIR:ä. Ranskalaisten ATLIS II (Jaguar ja Mirage 2000) oli päivä/hyvän sään käyttöön, koska siinä oli vain TV-kamera eikä infrapunaa. Samoin oli jenkkien Pave Spiken (F-4) kanssa. Vasta Mirage 2000D:stä Ranska sai jokasään rynnäkkökoneen, mutta silloin Varsovan Liitto oli jo entinen.
 
One of the core requirements from Bern for all manufacturers is that the Swiss Air Force must be able to maintain and fly the new aircraft autonomously for six months in the event of a crisis. In the offer, the Pentagon and Lockheed Martin have provided spare parts for half a year - more than partner countries otherwise received.

Switzerland can also isolate itself from the said IT network Odin and thus cut off the flow of data to the other F-35 countries at any time. Switzerland always retains data sovereignty, emphasizes Robinson - also thanks to a Cyber Center of Excellence that Lockheed Switzerland offers in cooperation with the Ticino startup Nozomi and the renowned Kudelski Group.

In addition, four of the forty fighter planes would be built entirely on Swiss soil by Ruag. So far, only the partner countries Japan and Italy have received this permit, but they have ordered much larger quantities.
 
Muistaakseni Sveitsin hankkeen budjetti on kuutisen miljardia euroa 40 koneelle, eli 150 miljoonaa per kone. Meillä taas 10 miljardia ~64 koneelle eli muutama miljoona enemmän per kone. Eli meilläkin pitäisi mahtua huomattava määrä vara-osia pitkälle aikaa.
 
Internal documents obtained by Air Force Magazine have shown the service intends to reduce its F-35 buy through the rest of the Future Years Defense program to about 43 per year, in anticipation of Block 4 aircraft, which start coming off the production line sometime after 2025.
 
Back
Top